Kommer detta gamla chassi fungerar med de hårdvara jag plockat ihop? (Bilder)

Permalänk

Kommer detta gamla chassi fungerar med de hårdvara jag plockat ihop? (Bilder)

Jag skapade en tråd i köprådsforumet angående köp av grafikkort, men lång story short: jag har en gammal dator (drygt 13 år gammalt) vars innehåll jag tänkte byta ut helt och hållet, förutom CD-läsaren som jag tänkte fortsätta använda. Jag tänkte alltså behålla chassit men blev nu osäker på om det kommer funka med det jag plockat ihop på Komplett. Efter att ha läst runt en del blev jag förvirrad så jag tänkte att jag lägger upp lite bilder här och hoppas någon kan hjälpa mig.

Här är de hårdvara jag tänkte köpa:

Här är lite bilder på innanmätet av chassit:

Baksidan:

Det som jag först blev osäker på är moderkortet - vilken standard följer chassit? Jag mätte dimensionerna på moderkortet till ungefär 20 x 30 cm, kommer skruvhålen och dimensionerna på det nya moderkortet att fungera med chassit?

Sedan så undrar jag hur det blir med den gamla CD-läsaren, kommer den passa med de nya komponenterna?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Skivläsaren verkar vara skicka data genom IDE(?) Något som jag inte sett på ett moderkort på.. Ett par år iallafall

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Och om du tar en närmare bild så man kan se modellnummer på moderkortet så går det att ta reda på vad det är för något du behöver idag

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Skrivet av Niblie:

Och om du tar en närmare bild så man kan se modellnummer på moderkortet så går det att ta reda på vad det är för något du behöver idag

Om jag kollar på rätt saker nu så verkar det vara ett MSI MS-6742:

Har googlat lite nu men verkar inte kunna hitta någonstans om vad det är för standard. Jag antar att det man ska kolla efter är om det är ett ATX-kort?

Vad gäller CD-läsaren så får jag väl byta ut den också, kostar väl inte mer än ett par hundralappar..

Permalänk

Se på tusan, hittade på MSIs hemsida.

http://www.msi.com/product/mb/865PE-Neo--Neo-L.html#/?div=Detail

Längst ner står det något om ATX, då antar jag att det borde funka?

Permalänk

för komponenternas skulle jag bytt chassi iaf :$

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem

mitt tips e att du lägger till en 500-ring så har du ett chassi som allt passar i.

Permalänk
Inaktiv

Köp en Western Digital-disk istället.

Permalänk
Medlem

byt chassi, och köp med en processor kylaren sitter med samma prolle och den blev överhettad med stock kylaren,

Permalänk

Jag ser inga problem med att du skulle kunna kasta in grejerna i chassit. Enligt uppgift är grafikkortet ca 22cm långt, så det kan bli lite trångt med hårddisken eventuellt, mät och se. Jag rekommenderar dig att köpa en fläkt för utblåset på baksidan, jag har svårt att se dimensionerna på bilden men jag tycker det ser ut att vara för 120mm-fläkt.

Exempelvis denna ifall du har 4-pinskontakt på moderkortet för chassifläkt, vilket oftast är standard idag: http://www.inet.se/produkt/5321954/arctic-cooling-f12-pwm

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Skrivet av chaos_maniac:

Jag ser inga problem med att du skulle kunna kasta in grejerna i chassit. Enligt uppgift är grafikkortet ca 22cm långt, så det kan bli lite trångt med hårddisken eventuellt, mät och se. Jag rekommenderar dig att köpa en fläkt för utblåset på baksidan, jag har svårt att se dimensionerna på bilden men jag tycker det ser ut att vara för 120mm-fläkt.

Exempelvis denna ifall du har 4-pinskontakt på moderkortet för chassifläkt, vilket oftast är standard idag: http://www.inet.se/produkt/5321954/arctic-cooling-f12-pwm

Mätte just och det kan möjligtvis bli lite för trångt, det fanns 3-4 cm tillgodo till hårddiskfacket. Det som isf skulle kunna komma i vägen är kablarna in till hårddisken, men jag hoppas det ska gå ändå.

Exakt den fläkten du länkar till har jag faktiskt tänkt att köpa. Så ja, det är en 120 mm. Kan det vara en idé att fixa en till 92mm-fläkt som inblås i fronten på chassit, eller blir det lite overkill? Vill ju inte att datorn ska låta allt för mycket heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjapaddan:

Om jag kollar på rätt saker nu så verkar det vara ett MSI MS-6742:

http://i.imgur.com/n0AzG.jpg

Har googlat lite nu men verkar inte kunna hitta någonstans om vad det är för standard. Jag antar att det man ska kolla efter är om det är ett ATX-kort?

Vad gäller CD-läsaren så får jag väl byta ut den också, kostar väl inte mer än ett par hundralappar..

Ja precis! Det är ett ATX moderkort, här är andra ATX kort http://www.inet.se/filter?CategoryId=45&properties.Index=0&pr...

Jävla lång länk, ber om ursäkt för det... Inte mitt fel men jaja

Cd läsare + Hårddisk måste du också, nästan garanterat byta ut Om du inte vill ha en extern hårddisk via USB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men om jag ska vara ärlig, så känns det mer värt att slänga in ett chassi för 3-400 kr istället för att sitta med den där gamla plåt burken.. Om det nu inte är för för nån retrofetisch eller liknande du har

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Niblie:

Men om jag ska vara ärlig, så känns det mer värt att slänga in ett chassi för 3-400 kr istället för att sitta med den där gamla plåt burken.. Om det nu inte är för för nån retrofetisch eller liknande du har

Haha, retro är väl alltid läckert men fetisch vet jag inte. Saken är den att jag inledningsvis inte hade tänkt spendera mer än 4200-4300, men efter att ha läst runt och snackat med en del personer så har det bara gått upp i kostnad ("Nämen det där GPUn kan du inte ha, ta det här istället!", eller "Den där PSUn kommer inte räcka, ta ett med 600w för att vara på säkra sidan!" och liknande..). Till slut blev kostnaden 5400.

Så därför tänkte jag, till en början iaf, köra så mycket som möjligt på det jag har. Sen får jag väl uppgradera till ett nyare chassi när jag känner att behovet kommer (och när lite mer studiemedel trillar in). Sen ser jag inte riktigt vad som skulle kunna vara fel med det chassit jag har, skruvhålen för moderkortet verkar sitta där de ska och det finns två platser för fläktar, samt mer än tillräckligt med HDD-platser. Och utrymmet verkar också räcka till. Är det något annat som jag missat?

Hur som helst har jag lagt en beställning nu så det får bära eller brista.

Permalänk
Medlem

Sådana där gamla plåt chassin har en förmåga att skramla och leva om, sen ser ju hårdisken ut att vara direkt skruvad dikt mot plåten.

Finns ok chassin för 3-400 som är mycket vettigare och modernare än det du har idag, och så blir det tystare också

Nåja hoppas du köpte några fläktar till chassit så den inte överhettar på en gång iallafall.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du ska vara glad att din dator har överlevt så länge, med tanke på att det är ett ACE-nätaggregat.
När du får dina nya prylar, ta och jämför vikten på de båda nätaggen

"Heavy is good... heavy is reliable... if it does not work you can always hit him with it" (fast gäller mest Hantol)

Edit: Black Friday erbjudande hos Komplett på det nätagg du tänkt dig: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657685

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Sådana där gamla plåt chassin har en förmåga att skramla och leva om, sen ser ju hårdisken ut att vara direkt skruvad dikt mot plåten.

Finns ok chassin för 3-400 som är mycket vettigare och modernare än det du har idag, och så blir det tystare också

Nåja hoppas du köpte några fläktar till chassit så den inte överhettar på en gång iallafall.

Jo, jag köpte till en 120mm-fläkt, tänkte prova och se om det räcker med den eller om jag ska köpa en till att ha som inblås fram på chassit.

Skrivet av Hotcpu6:

Du ska vara glad att din dator har överlevt så länge, med tanke på att det är ett ACE-nätaggregat.
När du får dina nya prylar, ta och jämför vikten på de båda nätaggen

"Heavy is good... heavy is reliable... if it does not work you can always hit him with it" (fast gäller mest Hantol)

Edit: Black Friday erbjudande hos Komplett på det nätagg du tänkt dig: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657685

Haha, ja det där ACE-aggregatet har jag läst en del om och tydligen fick dom dra in hela sortimentet pga. av något elfel. Jag köpte min för 100 kr då den var utgående, mest som en tillfällig lösning för att mitt gamla aggregat hade gått sönder och jag ville se om det gick att få liv i datorn.

Yes, såg erbjudandet, helt klockrent!