Komplett - Intel Core i5-3570K - budget: ca. 10 000 kr

Permalänk
Medlem

Komplett - Intel Core i5-3570K - budget: ca. 10 000 kr

Hej!

Jag har en dator som inte fixar alla nya (Battlefield 3, Far Cry 3) spel särskilt bra (low/medium grafikmässigt), så tänkte köpa en ny.
Budgeten försöker jag hålla vid 10.000:- då jag tror det är vad som krävs för att kunna spela ovan nämnda spel på högsta grafiska inställningarna.

Jag blev rekommenderad den här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751604#accessories

.. men vill gärna vända mig till er här på Sweclockers, som av vad jag läst av tidigare datorköps-tips, gett väldigt bra och matnyttiga tips.
Alla tips välkomnas!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det finns egentligen inget att klaga på. De flesta större återförsäljarna har lärt sig att deras kunder är kräsna
Jag kan med gott samvete säga att du blir nöjd med den där datorn

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Idag har de ju kampanj på http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10744&kampanjebanner=mp_... 400kr dyrare mer minne bättre grafikkort och att du får den färdigbyggd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Printscreen:

Det finns egentligen inget att klaga på. De flesta större återförsäljarna har lärt sig att deras kunder är kräsna
Jag kan med gott samvete säga att du blir nöjd med den där datorn

Sen finns det alltid oss som vill ha det där lilla extra.
Jag håller dock självklart med dig, inget som helst fel på burken ifrån Komplett.

Skrivet av Swe.Stars:

Hej!

Jag har en dator som inte fixar alla nya (Battlefield 3, Far Cry 3) spel särskilt bra (low/medium grafikmässigt), så tänkte köpa en ny.
Budgeten försöker jag hålla vid 10.000:- då jag tror det är vad som krävs för att kunna spela ovan nämnda spel på högsta grafiska inställningarna.

Jag blev rekommenderad den här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751604#accessories

.. men vill gärna vända mig till er här på Sweclockers, som av vad jag läst av tidigare datorköps-tips, gett väldigt bra och matnyttiga tips.
Alla tips välkomnas!

Jag tog mig friheten att hjälpa till här.
Kundvagnen.
Fördelar med detta paket:

• Starkare PSU av hög kvalité.

• Low-Profile (LP) minnen. (Ett bra alternativ till CPU kylaren)

• Eftermarknads-kylare till CPUn. (Hästlängder tystare & bättre än stock kylaren)

• Lägre pris.

• Fri frakt.

Nackdelar med detta paket:

• Annan återförsäljare(?), jag skulle dock se detta som en fördel.

• Grafikkortet finns icke i lager, det går dock att byta ut.

Så kan du använda den 400:- du sparar till någe annat, alternativt lägga till någe extra / bättre i kundvagnen.

Kundvagnen uppdaterad med ett ESD-armband.
Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Sen finns det alltid oss som vill ha det där lilla extra.
Jag håller dock självklart med dig, inget som helst fel på burken ifrån Komplett.

Jag tog mig friheten att hjälpa till här.
Kundvagnen.
Fördelar med detta paket:

• Starkare PSU av hög kvalité.

• Low-Profile (LP) minnen. (Ett bra alternativ till CPU kylaren)

• Eftermarknads-kylare till CPUn. (Hästlängder tystare & bättre än stock kylaren)

• Lägre pris.

• Fri frakt.

Nackdelar med detta paket:

• Annan återförsäljare(?), jag skulle dock se detta som en fördel.

• Grafikkortet finns icke i lager, det går dock att byta ut.

Så kan du använda den 400:- du sparar till någe annat, alternativt lägga till någe extra / bättre i kundvagnen.

Hemskt snällt av er båda! *tackar och bockar*
Kompletts Gamer i25 Crazy Edition lockar, men om Jonssown menar att hans ihopplock är tystare och svalare (och billigare) så kanske jag kör på det, om det är Gamer i25 paketet du jämför med?

Jag funderar på grafikkortet. Det är fler som skriver att det är högljutt. Vad tror ni om GIGABYTE GeForce GTX 670? Bara positiva omdömen och kan få det för 3 180:- inkl. frakt (Pixmania).

Frågan är om kortet får plats? Har haft problem med det förut, när jag köpte ett för litet moderkort när det gamla gick sönder (så går det när man inte har någon koll eller frågar någon).

Tänkte även be dem plocka ihop alla delar, bortsett från just grafikkortet. Hamnar på en 10 344:-, så lite dyrare blir det... men jag gillar verkligen inte chassit i Gamer i25-paketet (Fractal Designs R4 är så mycket snyggare) + att jag tolkar det som att Jonssowns paket är tystare, svalare etc.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swe.Stars:

Hemskt snällt av er båda! *tackar och bockar*
Kompletts Gamer i25 Crazy Edition lockar, men om Jonssown menar att hans ihopplock är tystare och svalare (och billigare) så kanske jag kör på det, om det är Gamer i25 paketet du jämför med?

Jag funderar på grafikkortet. Det är fler som skriver att det är högljutt. Vad tror ni om GIGABYTE GeForce GTX 670? Bara positiva omdömen och kan få det för 3 180:- inkl. frakt (Pixmania).

Frågan är om kortet får plats? Har haft problem med det förut, när jag köpte ett för litet moderkort när det gamla gick sönder (så går det när man inte har någon koll eller frågar någon).

Tänkte även be dem plocka ihop alla delar, bortsett från just grafikkortet. Hamnar på en 10 344:-, så lite dyrare blir det... men jag gillar verkligen inte chassit i Gamer i25-paketet (Fractal Designs R4 är så mycket snyggare) + att jag tolkar det som att Jonssowns paket är tystare, svalare etc.

Jag jämförde med PC i delar - Intel Core i5-3570K, den större skillnad mellan de 2 olika Komplett-paketen är dock Grafikkortet & 8-16GB Ram, mina "För & Nackdelar" står jag fast vid. Vid spelande så räcker 8GB mer än väl, skulle du känna behov av en större mängd så finns det alltid rum för ytterligare 2 stickor. Gigabyte's 670 kort har mycket bra omdöme och dessa stämmer, kortet är väldigt prisvärt. Jag skulle rekommendera det gröna laget då AMD's drivrutinsproblem är ett faktum, inget som någon fanboy har hittat på.
Jag önskar att jag kunde rekommendera AMD's kort, men just nu känner jag inte att det är passande. Även om 7970 finns för ett likvärdigt pris som 670't och generellt sätt är mer prestanda/krona så vågar jag tyvärr inte säga " KÖP ". Jag tror att du kommer att bli mycket nöjd med Gigabyte kortet ifrån Nvidia.
Jag har förövrigt aldrig handlat ifrån Pixmania, jag har hört både gott och ont ifrån det företaget, så det gör du som du vill.
Du kommer att få plats med 670 kortet i R4, utan problem.
Mitt paket är tystare, till skillnad från i25 av dessa anledningar. (Förutsatt att vi trycker in ett Gigabyte 670);

• Eftermarknads-kylare till CPUn (CM 212). Kylaren som Komplett förmonterar (stock) låter som ett jetplan och kyler som en degklump.

• Ljudisolerat chassi.

• Gigabyte's 670 kylare är enligt rykten och recensioner väldigt tyst och effektiv (Windforce).

Lycka till, bara att citera så svarar jag så fort jag får möjlighet.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Jag jämförde med PC i delar - Intel Core i5-3570K, den större skillnad mellan de 2 olika Komplett-paketen är dock Grafikkortet & 8-16GB Ram, mina "För & Nackdelar" står jag fast vid. Vid spelande så räcker 8GB mer än väl, skulle du känna behov av en större mängd så finns det alltid rum för ytterligare 2 stickor. Gigabyte's 670 kort har mycket bra omdöme och dessa stämmer, kortet är väldigt prisvärt. Jag skulle rekommendera det gröna laget då AMD's drivrutinsproblem är ett faktum, inget som någon fanboy har hittat på.
Jag önskar att jag kunde rekommendera AMD's kort, men just nu känner jag inte att det är passande. Även om 7970 finns för ett likvärdigt pris som 670't och generellt sätt är mer prestanda/krona så vågar jag tyvärr inte säga " KÖP ". Jag tror att du kommer att bli mycket nöjd med Gigabyte kortet ifrån Nvidia.
Jag har förövrigt aldrig handlat ifrån Pixmania, jag har hört både gott och ont ifrån det företaget, så det gör du som du vill.
Du kommer att få plats med 670 kortet i R4, utan problem.
Mitt paket är tystare, till skillnad från i25 av dessa anledningar. (Förutsatt att vi trycker in ett Gigabyte 670);

• Eftermarknads-kylare till CPUn (CM 212). Kylaren som Komplett förmonterar (stock) låter som ett jetplan och kyler som en degklump.

• Ljudisolerat chassi.

• Gigabyte's 670 kylare är enligt rykten och recensioner väldigt tyst och effektiv (Windforce).

Lycka till, bara att citera så svarar jag så fort jag får möjlighet.

Du är verkligen hemskt, hemskt hygglig med alla dessa tips
Under tiden jag väntade på ditt svar hittade jag att man själv kunde byta ut chassi i i25-paketet och var 98% inställd att det är det paketet jag skulle tag pga:

+ Windows 8
+ 3 års garanti
+ Ihopbyggt

Bild på alla komponenter i mitt ändrade i25-paket

... men nu när jag läser att det låter som ett jetplan(!) går det paketet fetbort. Datorn jag sitter och skriver på nu är ca. 6-7 år gammalt och låter ganska rätt högljutt vid spel. Är tvungen att använda Speedfan för att inte fläktarna ska gå på 100%, vilket de gör utan om Speedfan inte används.

Men, prisskillnaden på ditt paket och i25-paketet är ca. 334:-. Något jag absolut kan leva med om det billigare alternativet låter som ett jetplan (bland det värsta jag vet vid spelande eller uppspelning utav film).

Jag ska ta och skicka ett mail med fråga om de kan bygga ihop den dator du plockat ihop åt mig och sedan lägga en beställning samt skippa Pixmania vid Beställning av Gigabyte Geforce GTX 670. CDON har grafikkortet för en 100:- dyrare än Pixmania (studentrabatt på CDON). Säkrare och säkert snabbare.

Men du är säker på det där med jetplan liknelsen för i25-paketet? Får i så fall är beslutet enkelt.
.. och TACK för all hjälp så här långt!

Permalänk
Medlem

I25 paketet är inga problem så länge du inte klockar. Men om du är orolig för fläktarna är det ju bara att lägga till en annan kylare till processorn. Jag anser det som ett bra köp då du slipper bygga den själv och det är mer prestanda.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swe.Stars:

Du är verkligen hemskt, hemskt hygglig med alla dessa tips
Under tiden jag väntade på ditt svar hittade jag att man själv kunde byta ut chassi i i25-paketet och var 98% inställd att det är det paketet jag skulle tag pga:

+ Windows 8
+ 3 års garanti
+ Ihopbyggt

Bild på alla komponenter i mitt ändrade i25-paket

... men nu när jag läser att det låter som ett jetplan(!) går det paketet fetbort. Datorn jag sitter och skriver på nu är ca. 6-7 år gammalt och låter ganska rätt högljutt vid spel. Är tvungen att använda Speedfan för att inte fläktarna ska gå på 100%, vilket de gör utan om Speedfan inte används.

Men, prisskillnaden på ditt paket och i25-paketet är ca. 334:-. Något jag absolut kan leva med om det billigare alternativet låter som ett jetplan (bland det värsta jag vet vid spelande eller uppspelning utav film).

Jag ska ta och skicka ett mail med fråga om de kan bygga ihop den dator du plockat ihop åt mig och sedan lägga en beställning samt skippa Pixmania vid Beställning av Gigabyte Geforce GTX 670. CDON har grafikkortet för en 100:- dyrare än Pixmania (studentrabatt på CDON). Säkrare och säkert snabbare.

Men du är säker på det där med jetplan liknelsen för i25-paketet? Får i så fall är beslutet enkelt.
.. och TACK för all hjälp så här långt!

Det som kommer att låta med i25-paketet är CPU kylaren som alltid medföljer. De monterar inte eftermarknads-kylare i skäppande burkar då det kan skada med frakten, i min mening så är det bara de större man bör vara orolig med, exempelvis D14.
Men ja, Stock kylaren som kommer förmonterad med i25 paketet kommer att låta mycket under belastning, kyla dåligt och ineffektivt.
Bild:

Som du ser så är kylaren ytterst nerbantad.
Det övriga med Komplett's paket ser bra ut, dock så vet jag inte om det är reference kylare på 670't ifrån Gainward. Annars kommer den också att låta relativt mycket under belastning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

I25 paketet är inga problem så länge du inte klockar. Men om du är orolig för fläktarna är det ju bara att lägga till en annan kylare till processorn. Jag anser det som ett bra köp då du slipper bygga den själv och det är mer prestanda.

Äger du själv en i25?

Skrivet av Jonssown:

Det som kommer att låta med i25-paketet är CPU kylaren som alltid medföljer. De monterar inte eftermarknads-kylare i skäppande burkar då det kan skada med frakten, i min mening så är det bara de större man bör vara orolig med, exempelvis D14.
Men ja, Stock kylaren som kommer förmonterad med i25 paketet kommer att låta mycket under belastning, kyla dåligt och ineffektivt.
Bild: http://www.endpcnoise.com/e/images/intel_1155_square.jpg

Som du ser så är kylaren ytterst nerbantad.
Det övriga med Komplett's paket ser bra ut, dock så vet jag inte om det är reference kylare på 670't ifrån Gainward. Annars kommer den också att låta relativt mycket under belastning.

Kan man ta reda på om det är det? De betyg som Gainward (grafikkortet) fått säger att det är ett tyst kort, så kan jag anta att det är en bra kylning?
Btw, vad innebär reference kylare?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swe.Stars:

Kan man ta reda på om det är det? De betyg som Gainward (grafikkortet) fått säger att det är ett tyst kort, så kan jag anta att det är en bra kylning?
Btw, vad innebär reference kylare?

Ja, det är reference kylare på kortet, såg jag nu. Här kan du läsa lite vad folk tycker om den.
"Reference" kylare är den kylaren som AMD / Nvidia själva tillverkar, innan alla alternativa tillverkare (Asus, EVGA, Gainward, Gigabyte, etc) får tillstånd att göra egna kylarlösningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag äger ingen i25 jag kör enbart laptop tjejen anser att vi inte har plats med en stationär i våran nuvarande lägenhet. men snart flyttar vi till större hoppas jag. Min bror kör en liknande dator med stockkylning på processorn han har inte haft några problem har rekommenderat detta paket till min andra bror men han köpte till extra kylning men han är ute efter att klocka lite. Men gör som du vill det är inget fel på någon av paketen men jag skulle nog föredra ett system med 7970 det är grymt prisvärt kort. Googla själv och hitta det som passar dig. Finns ju även det här paketet http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10761 som är prisvärt.

Permalänk
Medlem

Notera att inget operativsystem ingår. i25 är betydligt mer prisvärd, mer minne, bättre grafikkort och Win8.

Annars finns deras http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10761 Winter 2.0 gamer, som är billigare men saknar SSD (7950 kort i den samt i7 2700k).

Permalänk
Medlem

Tack alla för era kompletterande svar! Läste du jonasies att Komplett i25 ska vara väldigt högljudd. Vet du något om detta?
Måste bestämma mig innan 24.00 i natt eftersom deras 500:- rabatt kampanj går ut då.

Jag läste på länken (http://www.overclock.net/t/1282933/gtx-670-reference-cooler-a...) men förstod inte kontentan/slutsatsen. Care to summarize it for someone who's not so bevandrad...? *skäms*

Permalänk
Medlem

Bara för att göra det lite svårare finns den här också http://cdon.se/hemelektronik/thor_jords_-_intel_i5_3570k_-_8g...

Permalänk
Medlem

Nej jag vet tyvärr inget om det.

Men det är troligtvis den medföljande CPU fläkten som kommer bullra mest och inte GPU fläkten. Du kan ju alltid köpa en bättre CPU fläkt i efterhand om du tycker ljudet blir störande (eller vill försöka överklocka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Nej jag vet tyvärr inget om det.

Men det är troligtvis den medföljande CPU fläkten som kommer bullra mest och inte GPU fläkten. Du kan ju alltid köpa en bättre CPU fläkt i efterhand om du tycker ljudet blir störande (eller vill försöka överklocka).

Överklockning lär jag nog inte ge mig på. Eventuellt om 2 år när datorn inte klarar av spelen tillräckligt
Men det kan väl inte vara hela världen att köpa en ny CPU fläkt?

Frågan är om HUR mycket det bullrar/för oväsen. Svårt att mäta givetvis men jag kan tänka mig att ni som har fina, nya datorer är vana vid knäpptysta datorer.

Men vad tror ni om skillnaden på ljudnivån av mitt ihopplock och i25? Är skillnaden stor?

Vad gäller http://cdon.se/hemelektronik/thor_jords_-_intel_i5_3570k_-_8g..., så hoppar jag nog den. Den verkade inte vara lika "vass".

- står väl inte heller hur mycket RAM-minne
- Ingen SSD disk. Kör det nu och herregud vilken skillnad

Permalänk
Medlem

Det är nog samma ljudnivå båda kör stockkylare till processorn. Och byta fläkt kan du lösa senare om du inte skulle vara nöjd med ljudnivån.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751604#accessories och i25 har samma CPU fläkt (vad jag kan se), dock ett annat chassi vilket kanske gör förstnämnda burken lite tystare. Du kan köpa en hyfsad CPU fläkt för några hundralappar typ denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744944#extra . Montering är inga problem heller.

Permalänk

Om du ska handla på CDON kan du använda dig av rabattkoden SWEC1303 5% rabatt på alla datorkomponenter

dvs Gigabyte GTX 670 (3289kr) kommer kosta 3124 kr, billigare än den andra sidan du hittade =]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Det är nog samma ljudnivå båda kör stockkylare till processorn. Och byta fläkt kan du lösa senare om du inte skulle vara nöjd med ljudnivån.

Skrivet av jonasies:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751604#accessories och i25 har samma CPU fläkt (vad jag kan se), dock ett annat chassi vilket kanske gör förstnämnda burken lite tystare. Du kan köpa en hyfsad CPU fläkt för några hundralappar typ denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744944#extra . Montering är inga problem heller.

Vilka jämför ni med?

Det är det paket som Jonssown plockade ihop (http://www.inet.se/kundvagn/visa/3113416/2013-03-17) jämfört med i25:an.
Är det dessa ni jämför med?

Vad tror ni om skillnaden ljudmässigt där?
Nu lutar det ju mer åt i25 i alla fall, just eftersom:
+ 3 års garanti
+ förinstallerat OS (Windows 8)
+ något bättre specs.

.. men ljudnivån. Det är det jag går på nu. Om man jämför ded det som är i kundvagnen ovan med i25:an - vad tror ni?
Har ca. 45 min på mig att ta ett beslut, så alla tips är välkomna!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3113416/2013-03-17 är tystare men sämre prestanda sen följer inte win8 med och du får bygga datorn själv. i25 fördigbyggd du kan välja till en annan kylare för 400-500kr om du är så orolig för ljudnivån. Samt att den är färdigbyggd och win8 ingår. Valet är ditt nu ska jag iaf sova ha det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3113416/2013-03-17 är tystare men sämre prestanda sen följer inte win8 med och du får bygga datorn själv. i25 fördigbyggd du kan välja till en annan kylare för 400-500kr om du är så orolig för ljudnivån. Samt att den är färdigbyggd och win8 ingår. Valet är ditt nu ska jag iaf sova ha det!

Tack Jonnin!
Du får ursäkta allt velande, men är en hel del pengar och har en "deadline".
Kommer nog lägga en beställning på Gamer i25 - Crazy Edition och får jag höra något helt annat imorgon morgon/förmiddag kan man väl alltid ångra sig/avbeställa med någon marginal (verkar inte som att de har alla grejer inne på Komplett.se ändå).

Tack för alla tips! .. och låt dem fortsätta komma! Är ju som sagt inte hugget i sten, även om jag lägger beställningen nu

Permalänk
Medlem

Jag köpte paketet. Betalade 8 989:- för hela paketet med ett Gainward 670 GTXGTX grafikkort och ett Fractal Design R4-chassi.

Jonssown: Vad var det för kylare jag eventuellt kan byta? Har du (eller någon annan) en länk på en produkt man kan köpa för att byta ut, utifall att ljudet skulle vara olidligt?

Permalänk
Medlem

Hoppas du blir nöjd men det var ett misstag enligt mig att byta ut 7970 mot 670. 7970 kan du jämföra med 680 men du kanske fick det lite billigare.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=766852 typ den här kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Hoppas du blir nöjd men det var ett misstag enligt mig att byta ut 7970 mot 670. 7970 kan du jämföra med 680 men du kanske fick det lite billigare.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=766852 typ den här kylaren

Saken är den att 7970 saknar 2 DVI portar (använder två skärmar till plugget). Motivera varför gärna. Kanske kan ändra i beställningen. 670r faktiskt ca. 100 kr dyrare.

Permalänk
Medlem

Tror inte du kan ändra beställningen nu i efterhand men 670 är ett bra kort så var inte orolig du kommer bli nöjd. 7970 har 3gb minne och klarar högre upplösningar bättre än 670. Men det är lite ifrån spel till spel också du kommer bli nöjd Ha det gött och lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Vad var det för kylare jag eventuellt kan byta? Har du (eller någon annan) en länk på en produkt man kan köpa för att byta ut, utifall att ljudet skulle vara olidligt?

Jag kommer att beställa ett liknande system snart. Kommer att ersätta stock-kylaren med denna http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2