Permalänk
Medlem

Basen låter inte bra

Hej!
Har 2 st pioneer golvhögtalare (10 tum) varav den ena funkar bra. Den andra låter konstigt, själva basen alltså. Den låter nästan spräckt. Har plockat ur den ur lådan och då lät den hur bra som helst...? Kan det vara själva akustiken i lådan som ställer till missljudet? Tacksam för svar och andra förslag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Akustiken har knappast med problemet att göra så det kan du utesluta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Värt att kolla är:
Kabel eller annat som hamnar mot elementet när det sitter monterat i lådan?
Någon lös del/vägg inne i högtalarlådan?

(kanske är lite för basic, men enda jag kommer på just iom. att det verkar ha med lådan att göra)

Permalänk
Rekordmedlem

Hur gjorde du när du testade ? Körde du med en signalgenerator eller spelade du musik?
Ett element kan vara dåligt monterat eller ha nått som ligger emot och skallrar, det kan även vara fel på filtret, så har du kollat filtret och tänkte du på hur det var monterat, var allt tätt och inga lösa skruvar?
Rör sig konen utan att skrapa i om du rör den för hand?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur gjorde du när du testade ? Körde du med en signalgenerator eller spelade du musik?
Ett element kan vara dåligt monterat eller ha nått som ligger emot och skallrar, det kan även vara fel på filtret, så har du kollat filtret och tänkte du på hur det var monterat, var allt tätt och inga lösa skruvar?
Rör sig konen utan att skrapa i om du rör den för hand?

Jag spelade upp musik när jag testade, testade nu igen och basen låter som sagt bra när jag har den utanför lådan men direkt när jag sätter in den så börjar hela baslådan att ge ifrån sig ett vibrerande ljud vid varje basslag... Har skruvat upp och satt fast basen på båda lådorna så dom borde sitta likadant. Filtret ser jag inte heller något märkvärdigt med.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är som du säger så låter det som nått som sitter löst, men det kan vara elementet ändå eftersom det inte blir nån större belastning från luften om du har det löst.
Du skulle kunna testa det genom att skifta basarna mellan lådorna om du inte hittar nått som är löst eller läcker luft i lådan som distar.
Jag hoppas du skiftat kanal på förstärkaren så du kan utesluta elektriska fel, annars bör du göra det så du vet att det verkligen är fel på högtalaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är som du säger så låter det som nått som sitter löst, men det kan vara elementet ändå eftersom det inte blir nån större belastning från luften om du har det löst.
Du skulle kunna testa det genom att skifta basarna mellan lådorna om du inte hittar nått som är löst eller läcker luft i lådan som distar.
Jag hoppas du skiftat kanal på förstärkaren så du kan utesluta elektriska fel, annars bör du göra det så du vet att det verkligen är fel på högtalaren.

tack för svar, har testat olika kanaler men skall testa att flytta basen till den andra lådan och se om de blir nån skillnad!