Activision ser osäker framtid i nästa generations spelkonsoler

Permalänk
Melding Plague

Activision ser osäker framtid i nästa generations spelkonsoler

En ny generation spelkonsoler betyder inte ett automatiskt uppsving för spelbranschen. Activision ser flera riskfaktorer, däribland tilltagande konkurrens från smarta telefoner och surfplattor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kan inte riktigt se hans jämförelse mellan konsoler och mobila enheter. Tycker det verkar lite flummigt? Skapa oro och ta marknadsandelar själv?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att mobila plattformer kommer ha så himla stor inverkan på stationära enheter så som PC och PS3. Spel kommer ju vara svåra att jämföra dem emellan

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Öh. Det skulle väl vara om man spottar ut massa skit som lika gärna kan spelas på mobiltelefonen..Men ärligt - konkurrens från mobila enheter? Inte i min bok iaf.

Däremot kan man ju göra en schysst integrering av tjänster, så som smartglass etc. Vilket om det är rätt utfört istället borde ÖKA potentialen.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

jag skulle inte vilja spela infamous på en mobil.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

tror inte man ska vara orolig

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Medlem

dumheter

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Sen angående undersökningen så vet ju alla att man spelar på PC o_c_h konsol Det är spelet som avgör!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skäggig legend

PC - KONSOL - fia med knuff - titta på en sten - mobilspel. nuff' said

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Medlem

Bobby vill bara sitta kvar på sin gamla Quake 2 motor och slänga ut fler CoD spel utan att behöva använda en ny motor.

Permalänk
Medlem

Ja, klart att dom (Activision) ska vara oroliga med tanke på vad dom utvecklar och vilka konsekvenser dom får ofta.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080 (NYA UPPGRADERING PÅ G - CPU, MODERKORT OCH RAM MINNEN SNART) (GPU - Inför nya RTX 5000 serien kommer)

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Trevligt att se att jag inte ar den enda som tyckte det lät dumt att oroa sej över mobila enheter. Dom spelar man ju bara medans man sitter på bussen, eller skithuset...

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Jag tror det enda som skulle försämra försäljningen av PS4 och det nya Xboxet är om de lagt in "Always Online DRM" bara för att ens kunna spela ett spel (oavsätt om det är för online eller offline), likväl om de lägger in så spelen blir låsta till ens konsoll/konto.

Hoppar de över de två sakerna, så kommer konsollerna säljas rejält.
Att kräva alltid internetuppkoppling för spel, eller förhindra en att ta med sig ett spel till ens kompis eller köpa ett begangnat, är att skjuta sig i foten.
Vem har internet i sommarstugan, eller 3G/4G mobilt internet som fungerar 100% och är stabilt?
Hur många av er här, har råd att alltid köpa nya spel till fullpris?

Permalänk
Medlem

Har haft min "smartphone" 1½ år och har spelat max ett par timmar på den, att smartphones och dylikt skulle ta iväg spelare och antalet sålda spel för PC, PS3, Xbox infinity osv låter rätt osannolikt.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Kan väl bara hålla med samliga personer, det är spelet som avgör. Har själv tre konsoler och en del datorer, kan nog säga att jag spelar ca 60% dator och 40% konsol. Med risk att generallisera lite för mycket men Nintendo var bra fram till N64, sedan tappade jag all intresse, det blev mer myskonsol än spelkonsol. Xbox och Playstation är entusiast konsoler med multiplayer och hela konkarongen, att Nintendo inte säljer som smör i solsken gör mig inte direkt förvånad, det gick väl inte så förbluffande bra för vanliga Wii när det kom det heller?

Tycker att Bobby får rycka upp sig lite och våga chansa på de nya konsolerna.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

PC/Linux, så klart! Idag kom HL2 med alla episoderna ut, i förrgår var det Brutal Legend, Costume Quest och The Stacking och ett par dagar innan dess var det Portal och L4D2 och snart kommer Garry's Mod. Steambox kommer ju att vara linux-baserad, så kompabiliteten mellan konsoller och personliga datorer kommer att bli mer standardiserad, iallafall om industrin vet vad som ligger i dess egenintresse. DirectX kan ju fara åt skogen.

glömde Humble Bundle
Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

PC/Linux, så klart! Idag kom HL2 med alla episoderna ut, ett par dagar sedan var det Portal och L4D2 och snart kommer Garry's Mod. Steambox kommer ju att vara linux-baserad, så kompabiliteten mellan konsoller och personliga datorer kommer att bli mer standardiserad, iallafall om industrin vet vad som ligger i dess egenintresse.

Lite OT men funkar xbox 360 kontrollen bra med linux och steam?

Permalänk
Medlem

Hur i h**** kan man få samma spelupplevelse på en mobil/surfplatta som en konsol? är min fråga. Först det första vist, grafiken kan vara riktigt bra på dessa enheter men de glömmer en viktig, RIKTIGT VIKTIG och jag menar VIKTIG detialj..... Kontrollsystemet på en mobil/surfplatta lämpar sig bara till ett fåtal typer av spel inte många alls, vist dessa spel kan vara bra men so what? för majoriteten av spelen så tappar man hela spelkänslan med hur enormt jobbigt många spel behövs styras.

jag ser inte ens hur de konkurrerar med varandra, Vist de överlappar lite, T.ex. mobiler / surfplattor är perfekta för lite mer casual eller små pussel spel som man kan spela på 5-10 minuter på bussen, men vill man ha ett riktigt trevligt spelupplevelse så får man det inte här.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

hahaha ja de innebär ju att de måste uppgradera sin grafikmotor för att ligga på samma nivå som alla övriga spel och de kostar ju pengar, buuhuuu.

Förstår faktiskt inte varför de inte bara gör spelkontroller till surfplattor, alltså inget skit som sitter integrerat med den utan en vanlig xbox/ps3/gammal nintendo dosa så kan man bara koppla in den och spela, hade varit såå mycket smidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Lite OT men funkar xbox 360 kontrollen bra med linux och steam?

Jadå, det gör den. Jag har inte en trådlös, men om man har en sådan måste man installera en extra (icke-standard) drivrutin för att det ska fungera korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

hahaha ja de innebär ju att de måste uppgradera sin grafikmotor för att ligga på samma nivå som alla övriga spel och de kostar ju pengar, buuhuuu.

Förstår faktiskt inte varför de inte bara gör spelkontroller till surfplattor, alltså inget skit som sitter integrerat med den utan en vanlig xbox/ps3/gammal nintendo dosa så kan man bara koppla in den och spela, hade varit såå mycket smidigare

Detta går, iallafall med Android. Man får bara skaffa en USB=>MicroUSB adapter och någon app (fråga mig inte vilken, det var länge sedan) så ska det funka finfint med både XBox-dosa och andra dosor så som PS3-dosan. Tror även PS3-dosan funkar över bluetooth.

Permalänk
Avstängd

Jag ska inskaffa ett 360 av en anledning...Fighting spel

Köper ett begagnat så MS inte vinner nåt på det ;D

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Har du en Windows RT/8 surfplatta är det bara att plugga in kontrollern så funkar det.
RT kan vara lite petigare med vilken kontroll på grund av drivrutiner men en Xbox 360 kontroll funkar utan problem iaf.

Permalänk
Medlem

Som jag sagt förut. Finns ingen plats för spelkonsoler i framtiden. PC tar toppsegmentet medans mobila enheter tar över casual. Då får vi äntligen renodlade PC spel och casual spelarna slipper bli låsta till en tillverkare (Tänker Android som stort som många tillverkare kör med gämnför med Xbox som endast Microsoft styr eller Sony med Playstation). Det blir en vinst för alla.

Ut med konsoleländet, det är hög tid för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Vilken spelplattform föredrar du?
PC/Linux

Permalänk
Inaktiv

Mobilmarknaden måste ju implodera (rätt ord?) med tanke på deras betalningsmodeller och kvalité på spel, eller är jag helt ute o cyklar? Snart går det väl för långt och kunderna ser sig om efter annat?

Har själv förbannat svårt att hitta något bra spel på iPhonen, känns som man har lirat dom bra fem spelen som finns, och allt efter det är kopior på kopior med så kallade "gratis spel", vilken i sin tur är fulla av mikrotransaktioner. Om det är ett bra spel eller inte märker jag först efter ett par timmar, och då är frågan om hur mycket jag måste betala för att få det jag vill ha? Lite enklare om ett spel kostar 22-400sek, och jag får ett helt spel.

Vinst och höga marginaler är i fokus, istället för att skapa en bra spelupplevelse/produkt för kund, och jag hoppas att detta inte fungerar i längden.
Men att marknaden för mobiler och surfplattor tar andelar från konsolerna är väl inte så oväntat ändå? Ser vi till rent casualspelande så är väl skillnaden inte så stor? Om man nu ändå bara är ute efter att spela fem minuter åt gången?

edit: såg att någon ovan skrev det bättre än mig

Skrivet av Atlas Tasume:

Som jag sagt förut. Finns ingen plats för spelkonsoler i framtiden. PC tar toppsegmentet medans mobila enheter tar över casual. Då får vi äntligen renodlade PC spel och casual spelarna slipper bli låsta till en tillverkare (Tänker Android som stort som många tillverkare kör med gämnför med Xbox som endast Microsoft styr eller Sony med Playstation). Det blir en vinst för alla.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så PC/Windows stal 87% av rösterna, inte direkt förvånat.
Dom borde kanske tänka till lite, hur skulle det vara möjligt att ens jämföra mobila enheter
med konsoler när det kommer till spel? Helt seriöst vem vill sitta med en liten touchskärm att
spela Cod på? Eller något annat fps spel egentligen. Dom enda spel som är roliga att spela på
mobiler/plattor är simpla sådana som Angry Birds, Hill Climb Racing, Doodle Jump osv.
Dessa spel sitter man knappast och spelar hemma heller. Det är ju kort nöje på bussen/tåget eller
på rasten i skolan eller så. Är jag hemma så sitter jag vid datorn och spelar.

Skrivet av Granter:

Man kan använda en PS3 kontroll till Android (vet inte hurivida det funkar med iOS eller ej) eftersom det är
Bluetooth, dock så stödjer inte alla spelen på Android detta. Samma med tangentbord och mus,
är det Bluetooth så funkar det kanon.

Permalänk
Medlem

det enda min smartphone duger till e o spela pokémon emulator

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vilken spelplattform föredrar du?
PC/Linux

Samma här men röstade på PC

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

En dag är säkert telefonerna och paddorna lika starka som datorerna, klarar allt. Men inte förns en telefon är 50 tum stor å alla polare kan spela tillsammans eller paddorna får inbyggd surround, eller handhållna enheter får bakprojektion likt det Microsoft precis visade upp kommer marknaden för telefoner å paddor inte rörs konsoller eller datorer...