Följ Black Week på SweClockers

Xbox One innehåller svagare grafikdel än PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av naDah:

PS3 är ju kraftigare än 360 men det innebar likförbannat rätt jämnt skägg i slutändan.

Det var ju för den var mer svårprogrammerad än 360:n.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd

Rätt mycket negativt om Xboxen men det finns inget mer negativt än att det antagligen blir Cinavia skydd på PS4:an med och nej tack då.

Permalänk

haha Francis snackar Xbox one

Permalänk
Medlem

Om ms sparar en slant på detta är det ju smart,ingen kommer ju göra ps4 exklisiva titlar pga detta ändå förmodligen, skulle för övrigt vara kul att faktist de ps4, där ska det till väldigt mycket om dom ska förlora iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleMeister:

Ps3 vann ju i prestanda över krysslåda360.

Nja inte exakt.
PS3an cell processor var mer kraftfull... men den var också så pass komplex att utveckla till, att flesta spel knappt utnyttjade den fulla kapaciteten.

Sen har 360 en bättre GPU och minnes hantering.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Pc kommer endå alltid vinna!

Ja nu när alla konsoler ändå bara är vanliga datorer och de portar friskt mellan alla platformar så är det ju lika bra att köra PC. Det går ut för med riktiga konsolspel också(allt mindre stora exklusives osv.). Tycker mest jag ser sjukt dåliga FPS-spel som lämpar sig mycket bättre på PC ändå. Vart är alla co-op sitta i soffan med polarna spelen?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Landelusen:

Ursäkta min bristande matematiska förmåga, men sett till TFLOP måste det innebära att Sony har ett 33%+ övertag på den teoretiska beräkningskapaciteten i grafikdelen...?

Du är ursäktad.

PS4: 1152 SP och 1,84 TFLOPS
X1: 768 SP och 1,23 TFLOPS

PS4:s övertag = (1,84 – 1,23) / 1,23 = 50 %

Det vill säga ja, PS4:s teoretiska beräkningskapacitet är mer än 33 % större än X1:s – närmare bestämt 50 % större.

Men i artikeln stod det att Xbox 1 har 33 % lägre beräkningskapacitet än PS4. Räknar vi på det kommer vi fram till att X1:s beräkningskapacitet är

(1,84 – 1,23) / 1,84 = 33 %

sämre än PS4:s.

Förenklad sammanfattning:
PS4 är 50 % bättre än X1.
X1 är 33 % sämre än PS4.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

För att det är den bästa serien racing spel.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

Xbox One blir det för mig, bara för Forza Motorsport 5!

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Medlem

DOOOOOGS!! And hairy arms!! Hggnnnnnnnnnnn...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Behövs inte så stark grafikdel för lite TV-tittande.

Permalänk
Skrivet av Starric:

Hoppas bara utvecklarna vågar och vill utnyttja prestandan i ps4 då, och inte stryper allt till den lägre prestandan i xbox one

Exakt det jag tänkte!

Blev så glad när ryktena om båda gen. 4 sa att det skulle bli PC-baserat så tänkte jag att det kommer innebära mindre portning osv. Men nu blir det ju optimering till en faktiskt ganska kass PC.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

Ps4 helt klart!

Drive club > forza

15 exklusiva spel bara 10st blir för kinect rofl... R.I.P microshit.

Ps4 kommer och sälja som smör i Europa

Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Nja inte exakt.
PS3an cell processor var mer kraftfull... men den var också så pass komplex att utveckla till, att flesta spel knappt utnyttjade den fulla kapaciteten.

Sen har 360 en bättre GPU och minnes hantering.

Det är väl inte processorn som är problemet hos PS3, det är trots allt PPC precis som 360. Det svåra med PS3 var att den har så pass lite videominne. 256MB på system/256MB videominne jämfört med 512MB delat hos 360.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuLLvaD3n:

Om de kan pressa ner priset så visst, varför inte. Personerna som köper konsoll brukar nog inte gå efter hur snabb den är ändå, rullar du förbi mediamarket och ser "Xbox one" för endast 4000 och Playstation för typ 6-7 så tror jag många tar Xbox istället. Personligen så kommer jag inte skaffa någon av dem.

Min gissning är att MS behövde dra ner kostnaderna eftersom Kinect 2 kommer med konsolen. Hade Nintendo skippat skärmen på kontrollen så hade de förmodligen haft bättre hårdvara också, snabbare CPU och bättre minne.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hörde att Xbox One har quad 8400GS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då lär alltså PS4 mer framtidssäker...

Tror inte det. I stort sett alla spel som släppts till xbox360/ps3/pc har alltid anpassats för sämsta möjliga egenskaper kombinerat. Alltså PCs två trådiga CPU och PS3s svaga grafikdel. Och har som resultat sett ut som hästskit till alla system.

Men exklusiva titlar (få som dom är) kommer nog vara snäppet sexigare till PS4 än X1. Men nu är det inte säkert om det där lilla övertaget Sony har med sin maskin att det kommer ha någon realistik förbättring av grafiken och inte går förlorad av OSet eller kanske helt enkelt inte används till fullo.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Hoppas bara utvecklarna vågar och vill utnyttja prestandan i ps4 då, och inte stryper allt till den lägre prestandan i xbox one

Jo undrar gör man ju, skälet till att saker ser likvärdiga på 360 och PS3 är att PS3 är väldigt annorlunda att utveckla för och eftersom grafik vid det här laget i generationen inte kommer sälja konsoler är det bara att lägga "lagom" med krut på PS3 versionen. Sen kan man ju fråga sig hur mycket kraft som egentligen finns att hämta och hur mycket snabbare den egentligen är. Men jämför man t.ex Halo 4 och Uncharted så ser ju det senare bättre ut (imo), sen hur mycket det egentligen säger kan ju diskuteras.

Men min egentliga frågeställning var om det kommer bli som att gå från High till Very high på en dator (på många spel iaf). Alltså en knappt märkbar skillnad som bara finns där om man studerar bilder... För i så fall ser jag hellre att de lägger den extra krämen på fler fps, kör man 45+ istället för 30 känns nästan som 60fps. Det vore hur grymt som helt att ha.

Permalänk
Avstängd

Japp men ändå såg spelen bättre ut på Xbox 360 på grund av andra brister i PS3. Hur som helst så lär PS4 vinna den här gången iaf.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd

man får vänta tills 6 månader efter relese så kanske nån kines släpper en version med samma hårdvara
som klarar av att köra bådas spel för 1/4 av priset

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Alltså varför skulle man köpa en X1 för forza 5? Betala 5-6k för att sedan köpa ett spel för 600kr + komma åt internet (100kr?)= 6000kr+ för att spela ett bilspel... LOL
Testat forza o det är inte bättre än Gran turismo..
playstation har mer och bättre exklusiva titlar än xbox, det är även gratis o spela.

Jag fattar inte hur folk kan tycka om handkontrollen på xbox360 jämfört med ps3.. Seriöst.. Styrkorset måste vara det sämsta styrkorset som någonsin har tillverkats. Sedan att man ska behöva betala för att spela online.. Hade ni tyckt det vore okej om ea, dice etc tog en avgift för att ni ska kunna spela online? Räcker det inte med att betala internetavgift? Med tanke på hur många som whinar på tv avgiften så är det otroligt lite whine om xbox live avgiften.

Sedan är det pinsamt av sony att inte kunna visa upp en konsol..
Ps3 store har fungerat bra tidigare men den nya storen är helt förstörd, sååååå långsam o laggig o jobbig. Om dom inför den till ps4 så har dom failat stort.
Om det blir stopp för begagnatmarknaden, att man inte kan låna ut spel utan att behöva betala så blir det bojkott. Att behöva vara uppkopplad online med X1 eller ps4.. Varför? Dom bara låser in oss mer o mer o mer. Det blir ju som att man har hyrt en vara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabuza:

Ps4 helt klart!

Drive club > forza

15 exklusiva spel bara 10st blir för kinect rofl... R.I.P microshit.

INGET bilspel slår Forza.

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är väl inte processorn som är problemet hos PS3, det är trots allt PPC precis som 360. Det svåra med PS3 var att den har så pass lite videominne. 256MB på system/256MB videominne jämfört med 512MB delat hos 360.

Jo, minnet var kanske den största svårigheten. Det ser man huvudsakligen i hur mycket svårare det var att får Skyrim att fungera på PS3an.
Men Cell processorn hade fler SPUer som gjorde kodningen lite mer komplicerad att utnyttja hela kraften på. Mest också för man blev tvungen att göra så för att kompensera för den svagare GPUn, jämför med 360n. Iallafall så jag förstått det.
Fast jag antar Cell processorn var nog mest bara lite komplicerad i början. Tills utvecklarna vande sig med det. Men minnes problemen var något man inte lätt kunde jobba runt.

Visa signatur

Permalänk

Ja men sen släpptes xbox 360 1år tidigare XD

Visa signatur

BitFenix Prodigy, Intel i5 3570K, ASRock Z77E-ITX, Cooler Master Silent Pro M2 620W, Evga Gtx 670 ftw, 2x120gb SSD, 1X500gb HDD, 1tb Seagate Barracuda, 16Gb RAM Corsair Vengenz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konqer:

Xbox One blir det för mig, bara för Forza Motorsport 5!

Hört att X1 inte är kompatibel med gamla tillbehör? T10 hat inte sagt bu eller bä än, men inte helt omöjligt att gamla rattar och pedaler fungerar ens via USB

Antar att du kör med ratt. FM-spelen är inget som skiljer sig jättemycket från mängden om man inte kör med ratt. Är ju fysiken det handlar om och den kommer fram bäst med ratt och pedaler.

Grymt trist om man måste handla nytt. I så fall håller jag mig nog till GT så man har ratt som funkar på både PC och konsol (verkar som om Logitech, Fanatec, Thrustmaster skall funka på PS4 i alla fall). Slipper man ha dubbla åbäken hemma.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Zabuza:

Fun Fact; Även om man i tal säger "Kommer å sälja" så står å:et inte alltid för "och", utan ska i många fall (som detta) istället ersättas med "att"

OnT: Om det blir något, så blir det PS4 som det ser ut nu, det enda som lockar mig med konsoler är exklusiva titlar, och där ligger Sony ljusår före Microsoft, som i princip bara har Halo, som får COD att blekna i anseendet att göra samma spel om och om igen, och Gear of War som...ja...är en väldigt so-so third person shooter.

En vänlig själ påminde mig om att det inte alltid stavas ända, utan ibland enda :)
Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Men Okama Gamesphere har 256ghz DRAM, borde inte det spöa allt?
"Kyle, what does that even mean" (256ghz dram) "i do not know but it kicks ass"
http://www.southparkstudios.se/full-episodes/s05e08-towelie
Console wars igen fast i southparks tappning och från lääänge sedan (season 5)

Se hela, njut.

Sen kan man se tillbaka på allt hårdvarusvammel, SEGA Megadrive var bättre med hästlängder som maskin än vad NES var. Saturn var vansinnigt mycket bättre än PS1 och SNES, och Dreamcast var så långt före N64 i specs att det var inte ens nära. Men spelade det nån roll? Endast i ett fåtal länder lyckades Genesis/megadrive sälja bättre än NES, Ingenstans slog Saturn PS1 och SNES utom i sydkorea (berodde snarare på segas fokus på att översätta alla spel till koreanska/hangul till konsollen oavsett ursprungsland) och Dreamcast tror jag sålde vansinnigt dåligt is hela världen utom i vissa delstater i USA som Minnesota och av nån outgrundlig anledning i brazilien att det var inte ens värt att fortsätta med produkten efter att PS2 släppts. (finns en dokumentär om det hela på youtube av segafolket för de som är intresserade i dreamcast)

Poängen är att det har historiskt sett spelat föga roll hur bra hårdvaran är om du har devstudios på din sida och exklusiva spel enbart för din konsoll.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Alltså varför skulle man köpa en X1 för forza 5? Betala 5-6k för att sedan köpa ett spel för 600kr + komma åt internet (100kr?)= 6000kr+ för att spela ett bilspel... LOL
Testat forza o det är inte bättre än Gran turismo..
playstation har mer och bättre exklusiva titlar än xbox, det är även gratis o spela.

Mhm.. jäckla i-lands problem.. Fast sen har vi tokbollar som bygger såna här saker endast för att köra racing spel..

Själv kan jag förstå det om Forza verkligen är så bra.. är dock inte racing fåne själv.. men är dock starkt sugen på att kosta på runt 2k för en ny joystick, samt 3k+ för Oculus Rift VR head set, enbart för att lira kommande Star Citizen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det inte obligatoriskt att veta frekvensen på chippet för att veta vad det kommer ha för flyttalsprestanda?

Jag menar, om sony säger 1.84 TFLOPs med 18 CU's och vi sedan får reda på att xbox one har 12 CU's ....
Om ni då räknar ut att XBONE har 1,23 TFLOPs så tar ni ju för givet att de båda chippen körs i exakt samma frekvens.

Eller är det så att uppgiften om 1,23 TFLOPS kommer direkt ifrån pyttemjuk?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Exklusiva spel för ps4 lär använd all kraft men spel utvecklade till båda lär vara begränsade efter xbox one.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|