Håller på och bygger hus och försöker planera lite med nätverket och inköp av kablar och hårdvara jag saknar, eftersom huset ska vara klart om en månad.
Vad tror ni om följande struktur. Har jag missat nåt som gör att det inte fungerar?
Flöde:
Fiber - Fibermodem (Från leverantören) - Linksys WRT610 Router/DHCP Server (har jag redan) - D-Lnk 1016D Switch (Har jag redan) -> Uttag i huset
En port från switchen går till ett förråd där högtalare är dragna från 6 zoner i huset. Där köper jag en Cisco SE2800 switch och kopplar in 6st Airport Express för Airplay ljud, men även en PoE-adapter (ev) som går vidare till en Airport Extreme som sitter på en vägg centralt i huset (ska köpas in).
Ska det vara riktigt ordentligt så ska det i "Nätverksskåp" också finnas en patchpanel. Dit kopplas kablar från switchen och sedan går de vidare till uttagen.
Att det ska vara så beror på att nätverksuttagen är avsedda för installationskabel, med bara en kardel per ledare vilket ger en stel kabel. Anslutningarna på baksidan av patchpanelen är också avsedda för denna typ av kabel.
Sedan fram på patchpanelen kopplar du en patchkabel, som har flera kardeler per ledare och därför är mjuk, mellan de uttag du vill använda och switchen.
Då kan du flytta en patchkapel i patchpanelen ifall du vill använda ett annat uttag men inte har plats i switchen för att koppla in ytterligare ett uttag via en ny patchkabel.
Installationskabel har en kardel per ledare, den är alltså solid. Patchkabel (den vanliga du kan köpa med färdiga kontakter i affären) är flerkardelig, vilket gör den mjukare och bättre anpassad för att just patcha mellan saker. Försök dig inte på att göra egna patchkablar, onödigt jobb.
Då är jag med! Nej det gör jag inte själv när det blir så många, har gjort ett par längre kablar.
Dessutom så kostar 0.5/1m kablar runt 2.5$ st på eBay inkl frakt, så det är inte så mycket att sncka om