Beslutsångest, vilken av dessa ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Beslutsångest, vilken av dessa ska jag välja?

Hej alla på sweclockers!

Pappa har lovat mig att om jag söker ti IB-gymnasiet i stan och tackar ja till en studieplats om jag får den så betalar han en ny dator direkt. Och jag har sökt dit och får veta om jag sluppit in tidigast den 13:e. Jag har aktivt surfat och kollat på komponenter och LinusTechTips och Newegg youtubeklipp (rekommenderas, mycket lärorikt) i 2 månaders tid nu så jag känner mig ganska säker på det hela nu.

Men nu till saken, jag har valt i princip alla komponenter nu och vet att det kommer funka och så, men jag har satt ihop 2 st paket som jag nu skall välja mellan.

alternativ 1--> http://www.inet.se/kundvagn/visa/3457903/alternativ-1

alternativ 2--> http://www.inet.se/kundvagn/visa/3457691/alternativ-2

alternativ 3--> http://www.inet.se/kundvagn/visa/3457360/2013-06-11 Sulle82s förslag

Rösta på vilket paket du skulle ha valt.

Kommentera och berätta varför du valde just det paketet du röstade för samt om du skulle ha ändrat något!

Men läs detta före du röstar!!

-jag har funderat på 4770k för att den har hyperthreading som ger ett anmärkningsvärt lyft i speciellt crysis 3 men även i battlefield 3 och för att jag skall ha datorn i flera år framåt så då kommer 8 trådar orka bättre än endast 4.

-amd 8350 är inte aktuellt eftersom deras mobo är hästlängder från z87, saknar SATA6 stöd mer än 1-2portar och inget pci express 3

-i framtiden skall jag köpa ny hårddisk och en antec kuhler 920 efter sommaren och då skall minnena, processorn och grafikkortena klockas, mest som experiment och för att lära mig nya saker

- Jag är medveten om vad det finns för nackdelar med SLi och all vad det innebär men jag vill ända satsa på det

- datorn kommer användas för skolarbeten och lan-events och spelande (crysis 3, battlefield 3 &4, CoD MW2, MW3, BLACK OPS 2 samt CoD GHOSTS

@det går tydligen inte att redigera omröstningen så att förslag 3 skulle få hamna med så kommentera isåfall om ni tycker det är bäst@

Om någon med erfarenhet kan berätta om hur det är att gå ib så uppskattas även det,tex har man mycket läxor? är proven svårare än i vanliga gymnasium? hur går undervisningen till? och vad är CAS?

Tack på förhand!

Mvh, Daniel

Permalänk
Medlem

alternativ 1 fast med ssd och bara ett chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

alternativ 1 fast med ssd och bara ett chassi

Haha ja 1 chassi räcker säkert bra men budgeten tillåter inte riktigt alternativ 1 med ssd, det är redan väldigt dyrt :/ men om jag betalar lite själv så ska det väl gå.

Någon annan som vill dela med sig av sin åsikt?

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att du är sjukt bortskämd o.O Får väl stryk om jag söker till gymnasie

OnT: Alt 1. i7 kommer säkert löna sig i framtiden så det är bara ett plus, om du ändå inte betalar själv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Måste du ha ett så dyrt moderkort? Välj annat och få råd till ssd på alt 1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Min åsikt är att du är sjukt bortskämd o.O Får väl stryk om jag söker till gymnasie

OnT: Alt 1. i7 kommer säkert löna sig i framtiden så det är bara ett plus, om du ändå inte betalar själv

Skickades från m.sweclockers.com

Haha okej, tack för din åsikt, japp eftersom pappa lovat att betala så ska han göra det också, om jag slipper in

Off-topic: ser att du också bor i finland knappast så många här på sweclockers som är från finland så trevligt att se att man inte är ensam

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Måste du ha ett så dyrt moderkort? Välj annat och få råd till ssd på alt 1.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill helst ha det moderkortet för det inkluderar en massa trevliga saker som jag vill ha, bra strömförsörjning, on-board wifi, killer ethernet bra utrymme mellan pci-e platserna så grafikkortena inte får så varmt och så kommer det med en överklockningshandbok och så gillar jag designen överlag

har dessutom inte hittat något alternativ för en billigare peng eftersom de flesta saknar kylflänsar på strömförsörjningen till cpu, ingen wifi och så är jag lite förtjust i msi överlag

En stor anledning är click-bios 4 och msi command center

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig rekommendera någon att köpa en dator i den prisklassen utan en SSD, enbart baserat på den rena och skära skillnaden det gör för den allmänna användar-upplevelsen. I såna fall är det bättre att börja med en SSD och sedan köpa till en lagringsdisk om någon månad istället när du sparat ihop till det.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Skulle aldrig rekommendera någon att köpa en dator i den prisklassen utan en SSD, enbart baserat på den rena och skära skillnaden det gör för den allmänna användar-upplevelsen. I såna fall är det bättre att börja med en SSD och sedan köpa till en lagringsdisk om någon månad istället när du sparat ihop till det.

i alternativ 1 så är tanken att införskaffa en 256gb ssd efter 1-2månader, men det går säkert att jag betalar lite till datorn själv så blir det 4770k + 256gb ssd direkt istället. Annars är man ju tvungen att installera om drivrutiner, windows och alla program och spel.

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga ett säljargument för i7 4770k, det finns många som tycker man ska köpa 4670k för det är ingen skillnad i prestanda i spel, men man spelar ju inte enbart. på samma gång som man spelar så har man ju igång många andra program, alltså skype, spotify och google crome är ju också igång medan man spelar, jag personligen har alltid igång de programmen. så jag tror att i7 4770k med hyperthreading på och 3-4 program igång i bakgrunden så är den mycket snabbare än i5 4670k. Någon kan ju rätta mig om jag har fel men jag är nästan 100% säker på att då sweclockers testar cpuerna så är det endast spelet de testar som är igång. så den verkliga skillnaden mellan i5 4670k och 4770k är när man multitaskar som jag personligen gör i princip hela tiden. Så ett sånt test skulle vara intressant att få ta del av

Permalänk
Medlem

Först och främst i Alternativ 2 har du lagt in 2 st chassin ska du verkligen ha 2 st eller ?

Sen tycker jag SSD du valt är lite dyr det finns bättre SSDer som är billigare, lika så för nätaggregatet dina ram minnen är också 1333 Mhz.

Gjort om den korg kanske kan heta alternativ 3 där du har i princip samma grejer med GTX 770 istället så du kan spela på högre inställningar 1600 Mhz minnen då de är drygt 100 kr mer och mycket snabbare, Corsairs nätagg 750 80+ gold 200 kr billigare, Samsungs SSD en av de bästa ssderna i marknaden i denna prisklass 100 kr billigare.

Alt som allt en mycket bättre korg med förbättringar för drygt samma pris.

Alternativ 3: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3457360/2013-06-11

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

Kan ju tillägga ett säljargument för i7 4770k, det finns många som tycker man ska köpa 4670k för det är ingen skillnad i prestanda i spel, men man spelar ju inte enbart. på samma gång som man spelar så har man ju igång många andra program, alltså skype, spotify och google crome är ju också igång medan man spelar, jag personligen har alltid igång de programmen. så jag tror att i7 4770k med hyperthreading på och 3-4 program igång i bakgrunden så är den mycket snabbare än i5 4670k. Någon kan ju rätta mig om jag har fel men jag är nästan 100% säker på att då sweclockers testar cpuerna så är det endast spelet de testar som är igång. så den verkliga skillnaden mellan i5 4670k och 4770k är när man multitaskar som jag personligen gör i princip hela tiden. Så ett sånt test skulle vara intressant att få ta del av

Det är inte precis krävande program du kommer köra samtidigt som du spelar. Men det kan nog stjäla ett par 1-5fps
Kör de program du nämnde + firefox och en film i vlc och utorrent. min cpu-användning pendlar mellan 1-5%

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulle82:

Först och främst i Alternativ 2 har du lagt in 2 st chassin ska du verkligen ha 2 st eller ?

Sen tycker jag SSD du valt är lite dyr det finns bättre SSDer som är billigare, lika så för nätaggregatet dina ram minnen är också 1333 Mhz.

Gjort om den korg kanske kan heta alternativ 3 där du har i princip samma grejer med GTX 770 istället så du kan spela på högre inställningar 1600 Mhz minnen då de är drygt 100 kr mer och mycket snabbare, Corsairs nätagg 750 80+ gold 200 kr billigare, Samsungs SSD en av de bästa ssderna i marknaden i denna prisklass 100 kr billigare.

Alt som allt en mycket bättre korg med förbättringar för drygt samma pris.

Alternativ 3: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3457360/2013-06-11

Okej tack för ditt alternativ, minnena valde jag bara de som var billigaste för jag ska ändå klocka upp dem så 1333mhz gör inget, tack då kör jag på hx750 istället ssdn tycker jag inte är någon egentlig skillnad men om du säger den är bra så är den säkert det. inte läst på så mycket om ssds så

gör en update med ditt alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Det är inte precis krävande program du kommer köra samtidigt som du spelar. Men det kan nog stjäla ett par 1-5fps
Kör de program du nämnde + firefox och en film i vlc och utorrent. min cpu-användning pendlar mellan 1-5%

I vissa spel tror jag nog att skillnaden är mycket större än så, tex i crysis 3 så ger hyperthreading ca 20% performance ökning

http://maldotex.blogspot.com.es/2013/02/hyperthreading-and-re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulle82:

Först och främst i Alternativ 2 har du lagt in 2 st chassin ska du verkligen ha 2 st eller ?

Sen tycker jag SSD du valt är lite dyr det finns bättre SSDer som är billigare, lika så för nätaggregatet dina ram minnen är också 1333 Mhz.

Gjort om den korg kanske kan heta alternativ 3 där du har i princip samma grejer med GTX 770 istället så du kan spela på högre inställningar 1600 Mhz minnen då de är drygt 100 kr mer och mycket snabbare, Corsairs nätagg 750 80+ gold 200 kr billigare, Samsungs SSD en av de bästa ssderna i marknaden i denna prisklass 100 kr billigare.

Alt som allt en mycket bättre korg med förbättringar för drygt samma pris.

Alternativ 3: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3457360/2013-06-11

Kan du förklara varför du valde ett gtx 770? är det snabbare än 2 gtx 660 i SLi eller? har du några prestanda siffror så skulle det vara intressant. vill veta hur det står sig mot gtx 660 sli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

I vissa spel tror jag nog att skillnaden är mycket större än så, tex i crysis 3 så ger hyperthreading ca 20% performance ökning

http://maldotex.blogspot.com.es/2013/02/hyperthreading-and-re...

må så vara men små program i bakgrunden kommer inte spela nån stor roll.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

Kan du förklara varför du valde ett gtx 770? är det snabbare än 2 gtx 660 i SLi eller? har du några prestanda siffror så skulle det vara intressant. vill veta hur det står sig mot gtx 660 sli.

http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx...

Sli brukar ha problem med microstuttering bättre att satsa på ett grafik kort än 2.
Sen kan du inte klocka upp de minnena du valt mer än 1333Mhz

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

må så vara men små program i bakgrunden kommer inte spela nån stor roll.

okej det kan ju hända men, om nått år kanske det är större skillnad mellan 4670k och 4770k när de inte är pinfärska längre och alla spel kräver mer och man har igång några andra program samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulle82:

http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx...

Sli brukar ha problem med microstuttering bättre att satsa på ett grafik kort än 2.
Sen kan du inte klocka upp de minnena du valt mer än 1333Mhz

Okej, jag är medveten om att microstuttering existerar men jag är inte säker på vad det är, kan ju konsultera youtuber till det

varför går det inte att klocka dem? trodde man kunde klocka alla 8gb ddr3 minnen?

är dessa klockbara? http://cdon.fi/kotielektroniikka/g.skill_ares_low_profile_-_2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

Okej, jag är medveten om att microstuttering existerar men jag är inte säker på vad det är, kan ju konsultera youtuber till det

varför går det inte att klocka dem? trodde man kunde klocka alla 8gb ddr3 minnen?

är dessa klockbara? http://cdon.fi/kotielektroniikka/g.skill_ares_low_profile_-_2...

Alltså när du kopplar in dem i datorn kommer de som default 1333Mhz så klockar du upp dem till 1600 Mhz men det måste vara 1600 Mhz minnen då.
Vill du ha dem snabbare än så får du köpa ännu snabbare minnen men det kostar ju.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulle82:

Alltså när du kopplar in dem i datorn kommer de som default 1333Mhz så klockar du upp dem till 1600 Mhz men det måste vara 1600 Mhz minnen då.
Vill du ha dem snabbare än så får du köpa ännu snabbare minnen men det kostar ju.

men det är ju bara att trixa lite i bios så har man dem i 2133mhz och sen höja spänningen och köra lite prime95 och sånt för att testa om de är stabila. det måste väl funka oberoende om de är 1333mhz eller 1600mhz?