[debian] Var ska jag lägga ny program?

Permalänk
Medlem

[debian] Var ska jag lägga ny program?

Hej
Har en snabb fråga. Var ska jag lägga program jag hämtar som inte kommer i .deb filer och då inte placerar sig själva. Som t.ex. IntelliJ IDEA som kommer i en zip-fil. Har sett att bl.a. chrome hamnade i /opt medans KeePass landade i /usr/local/share .

Finns det någon standard för var olika saker hamnar?
Hur gör jag för att Gnome skall indexera dessa program?

Permalänk
Medlem

Gjorde en egen lösning. Då jag upptäckte att $HOME/.profile automatiskt la till en $HOME/bin till PATH om den fanns så skapade jag min $HOME/bin och la programmen där. Huruvida man borde göra si eller så har jag dock inte större koll på...

Permalänk
Hedersmedlem

I `~/bin` brukar exekverbara programfiler ligga, dvs de filer som du vill kunna köra direkt i terminalen genom att bara skriva dess namn. Hos mig är denna katalog rätt packad med skript som gör stort och smått.

Själva programfilerna i övrigt har några "standardställen" som de kan ligga på:

• `/usr/local/lib` för saker man installerar själv "system-wide". Det är vanligen mitt val på min lokala dator.

• `~/lib` om det bara är till för just den användaren. Jag brukar vilja separera programfiler från min hemkatalog i övrigt, men på en del externa konton där jag inte har rättigheter att installera till `/usr/local` så är det detta jag använder för programinstallationer.

• `/opt` — här installerar sig vanligen t ex spel och annan yttre programvara som inte kommer via pakethanteraren.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Program som endast kommer som en komprimerad mapp med en binär brukar jag lägga i /opt och sen skapa en symbolisk länk till binären i /usr/local/bin

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

I `~/bin` brukar exekverbara programfiler ligga, dvs de filer som du vill kunna köra direkt i terminalen genom att bara skriva dess namn. Hos mig är denna katalog rätt packad med skript som gör stort och smått.

Själva programfilerna i övrigt har några "standardställen" som de kan ligga på:

• `/usr/local/lib` för saker man installerar själv "system-wide". Det är vanligen mitt val på min lokala dator.

• `~/lib` om det bara är till för just den användaren. Jag brukar vilja separera programfiler från min hemkatalog i övrigt, men på en del externa konton där jag inte har rättigheter att installera till `/usr/local` så är det detta jag använder för programinstallationer.

• `/opt` — här installerar sig vanligen t ex spel och annan yttre programvara som inte kommer via pakethanteraren.

Tackar för klargörandet

Permalänk
Medlem

Angående själva kopieringen till '/usr/local/lib' så har jag läst mig till att jag ska använda förljande kommando

$ sudo cp -r appliction_folder /usr/local/lib/appliction_folder

Problemet är att detta ger mig endast ett oläsbart "objekt" i destinationen. Jag testade även att starta Nautilus som root och kopiera över vilket funkade som det ska. Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem

ja så kan du göra för att kopiera, vill du flytta katalogen så använd mv (move) istället. jag förstår inte riktigt vad du menar med ett olästbart objekt tyvärr. är det en fil som ska exekeveras så kolla så att rättigheterna stämmer (ls -l). För att göra en fil exekverbar använd chmod +x filnamn

edit: vad är det du vill lägga i i usr/local/lib ? är det ett program så skulle jag lägga det i opt istället. lib borde vara för just bibliotek

exempel där startfil är filen som skall exekveras:

//flytta mappen sudo mv programMapp/ /opt/ //gör filen exekverbar sudo chmod +x /opt/programMapp/startfil //skapa en symbolisk länk i /usr/local/bin så att du kan starta programet oberoende av vilken katalog du befinner dig i. sudo ln -s /opt/programMapp/startfil /usr/local/bin/

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

# echo $PATH

Det kommandot brukar jag använda om jag vill få lite vägledning vart saker kan placeras.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

ja så kan du göra för att kopiera, vill du flytta katalogen så använd mv (move) istället. jag förstår inte riktigt vad du menar med ett olästbart objekt tyvärr. är det en fil som ska exekeveras så kolla så att rättigheterna stämmer (ls -l). För att göra en fil exekverbar använd chmod +x filnamn

edit: vad är det du vill lägga i i usr/local/lib ? är det ett program så skulle jag lägga det i opt istället. lib borde vara för just bibliotek

exempel där startfil är filen som skall exekveras:

//flytta mappen sudo mv programMapp/ /opt/ //gör filen exekverbar sudo chmod +x /opt/programMapp/startfil //skapa en symbolisk länk i /usr/local/bin så att du kan starta programet oberoende av vilken katalog du befinner dig i. sudo ln -s /opt/programMapp/startfil /usr/local/bin/

Det var Android-studio jag försökte lägga in, men det visade sig att mappen var trasig från början.
Men då hänger jag med på vad jag borde göra.

Angående att ha köra egna från i ~/bin ;
Om jag har t.ex. skrip.sh där, innebär det att jag borde kunna köra det med './skript.sh' från valfri plats? eller måste det först göras körbart med 'chmod +x' innan?

EDIT: nvm fick skripten att funka

Skrivet av backspace:

# echo $PATH
Det kommandot brukar jag använda om jag vill få lite vägledning vart saker kan placeras.

Ser man på, tackar för tipset