Logitech Z-906 placering av högtalare

Permalänk
Medlem

Logitech Z-906 placering av högtalare

Hej

Har bestämt mig för att investera i ett Logitech Z-906. Efter att ha prov lyssnat dessa i både butik och hos en polare så var jag nöjd. Innan jag köper systemet tänkte jag hör hur jag ska placera högtalarna. Det är ett 5.1 system och jag förstår mer än väl att där framme ska två frontar + centern finnas, där bak två högtalare och suben får placeras där basen hörs/känns bäst. Men hur är det med var kring tvn som de ska placeras. När det står i sitt vanliga utförande är de svagt lutade uppåt vilket får mig att tro att de ska stå i höjd med tvn eller strax under. Men skulle det gå att ställa de längst uppe i en bokhylla eller ska de placeras i tv höjd? Jag tänkte placera de främre högtalarna högst uppe i bokhyllan vilket gör att centern hamnar ca 1 meter ovan för tvn, frontarna på samma höjd men även ca 60 cm ut i sidled. De bakre hötalarna kommer att stå i fönstret bakom soffan vilket blir strax ovanför huvudhöjd. Skulle detta fungera?

//Andreas

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Front och center skalla vara i öronhöjd eventuellt kan man rikta dem om man har dem lite högre upp och bakre surrarna kan vara på sidorna eller om man vill där bak lite högre än öronhöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andi2k11:

Hej

Har bestämt mig för att investera i ett Logitech Z-906. Efter att ha prov lyssnat dessa i både butik och hos en polare så var jag nöjd. Innan jag köper systemet tänkte jag hör hur jag ska placera högtalarna. Det är ett 5.1 system och jag förstår mer än väl att där framme ska två frontar + centern finnas, där bak två högtalare och suben får placeras där basen hörs/känns bäst. Men hur är det med var kring tvn som de ska placeras. När det står i sitt vanliga utförande är de svagt lutade uppåt vilket får mig att tro att de ska stå i höjd med tvn eller strax under. Men skulle det gå att ställa de längst uppe i en bokhylla eller ska de placeras i tv höjd? Jag tänkte placera de främre högtalarna högst uppe i bokhyllan vilket gör att centern hamnar ca 1 meter ovan för tvn, frontarna på samma höjd men även ca 60 cm ut i sidled. De bakre hötalarna kommer att stå i fönstret bakom soffan vilket blir strax ovanför huvudhöjd. Skulle detta fungera?

//Andreas

tycker jag du gör rätt i mycket bra högtalare för den pengen!. har Z-906 själv och är extremt nöjd och högtalarna räcker gott å väl för film tittandet samt spelandet, är mycket bra surround i dessa högtalare

Ska du mest bara titta på film med dom eller ska det spelas lika mycket med spel på datorn? Isf ska du ha front left och right och center på data skrivbordet och dom två bak bakom dig för bäst spel upplevelse. Jag har testat att ha exakt som manualen säger för att bli ett äkta hemmabio system och det blev inte särskilt bra för mig eftersom jag mest sitter vid skrivbordet med datorn och spelar.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693