Bäst alternativ för att få jobb inom programmering/utveckling?
Hej,
Jag har alltid varit intresserad av programmering, och höll under uppväxten på med olika Basic-varianter, Amos, ASM, C++ etc.
Det mesta är självlärt, jag har inte mer än programmering A "på papper" från gymnasiet.
Jobbade 4 år som ensam utvecklare (C++ / MFC) åt ett företag på distans direkt efter gymnasiet, men har de sista 8 åren jobbat inom industrin istället och bara hobbyprogrammerat i vågor (mest C# + diverse databaskopplingar).
Nu vill jag gärna komma tillbaka till att arbeta med programmering igen.
Mitt problem är kraven som verkar ställas i alla jobbannonser. Man ska vara vass, hungrig, bäst, vildast, ha passande högskoleutbildning + några års erfarenhet.
Min fråga är om det verkligen är så hård konkurrens numera att man inte har en suck om man inte har rätt utbildning?
Jag är inte expert inom någon gren, men jag vet att jag kan lära mig vad som än behövs för det jobb jag ska utföra.
Uppfattningen jag får från de som utbildat sig till systemutvecklare etc. är att det de lärt sig är problemlösning och grunder inom flera programspråk, men att de också saknar spetskompetens efter utbildningens slut.
Så vad tror ni? Finns det en chans nuförtiden att hitta ett företag som vill satsa på någon som har potential men saknar formell utbildning?
Om inte, skulle ni rekommendera en KY/YH-utbildning eller en ren högskoleutbildning om man vill kunna konkurrera på arbetsmarknaden?
Tack på förhand!