Bäst alternativ för att få jobb inom programmering/utveckling?

Permalänk
Medlem

Bäst alternativ för att få jobb inom programmering/utveckling?

Hej,

Jag har alltid varit intresserad av programmering, och höll under uppväxten på med olika Basic-varianter, Amos, ASM, C++ etc.
Det mesta är självlärt, jag har inte mer än programmering A "på papper" från gymnasiet.

Jobbade 4 år som ensam utvecklare (C++ / MFC) åt ett företag på distans direkt efter gymnasiet, men har de sista 8 åren jobbat inom industrin istället och bara hobbyprogrammerat i vågor (mest C# + diverse databaskopplingar).

Nu vill jag gärna komma tillbaka till att arbeta med programmering igen.
Mitt problem är kraven som verkar ställas i alla jobbannonser. Man ska vara vass, hungrig, bäst, vildast, ha passande högskoleutbildning + några års erfarenhet.

Min fråga är om det verkligen är så hård konkurrens numera att man inte har en suck om man inte har rätt utbildning?
Jag är inte expert inom någon gren, men jag vet att jag kan lära mig vad som än behövs för det jobb jag ska utföra.
Uppfattningen jag får från de som utbildat sig till systemutvecklare etc. är att det de lärt sig är problemlösning och grunder inom flera programspråk, men att de också saknar spetskompetens efter utbildningens slut.

Så vad tror ni? Finns det en chans nuförtiden att hitta ett företag som vill satsa på någon som har potential men saknar formell utbildning?
Om inte, skulle ni rekommendera en KY/YH-utbildning eller en ren högskoleutbildning om man vill kunna konkurrera på arbetsmarknaden?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart satsa på högskoleutbildning, inte bara får du jobb mycket lättare, du får också lön därefter pga högre utbildning.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaKreout:

Inlägg helt baserat på min uppfattning:

Erfarenhet väger mycket mer än någon form av utbildning. Har du dessutom RELAVANT erfarenhet och/eller utbildning är det såklart plus, men du behöver absolut inte känna att högskoleutbildning är ett krav.
Det kan dock ge dig lättare argument vid löneförhandling då du "på papper" har att du är bra på din grej, men har du projekt där du kan visa kod eller applikationer så är det ju samma sak fast annorlunda.

Kort sagt, du behöver inte ha högskoleutbildning, men du bör kunna uppvisa på annat sätt vad du kan i så fall, typ ett portfolio.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus ROG Strix X550-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 5 5600X (4.2GHz), GPU: AMD Radeon RX 6950XT, RAM: 4x16GB Corsair Vengeance LPX 3200MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska vara intresserad av att lära dig mer om du ska ta en högskoleutbildning. Själv skulle jag nog valt att läsa till civilingenjör inom data (dock är det är en lång utbildning 300 hp). Mycket för att jag är så intresserad av hårdvara/mjukvara. Känns lite försent för mig eftersom jag redan har en magister i ett annat ämne.

Finns också kortade utbildningar, t.ex. på distans. Finns en som heter avancerad webbprogrammering vid Uppsala som är på 2 år. Kanske inte passa dig dock, men som exempel. Sök på www.studera.nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Sedan måste man vara hungrig. Som utvecklare är arbetstiden bara halva tiden för många, tid att förkovra sig och utbilda sig är ofta tillkortakommanden hos företag, dom är vana vid att programmerare sköter detta på fritiden hemma.
Inte överallt, men många ställen, har även träffat arbetsgivare som sade så rätt ut när jag frågade.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Skulle helt klart satsa på högskoleutbildning, inte bara får du jobb mycket lättare, du får också lön därefter pga högre utbildning.

Tack för ditt svar Tozzi! Det är väl ungefär så jag också har tänkt, men jag pendlar mellan att tycka att de fördelarna är värda 3 år studier + studieskuld och att fundera på om jag kastar bort tid på något som inte är så viktigt som jag tror...

Permalänk
Medlem

Oj, här går det fort!

Klorixx, saturday_sun och orig_rejser: Tack så mycket, väldigt tänkvärt!

Jag är helt klart intresserad av att lära mig mer, så för den delen skulle en utbildning vara perfekt.
Den enda utbildning jag någonsin fått för att klara de olika jobb jag haft har varit genom självstudier hemma. Det är inget problem, brinner jag för något så går det av bara farten.

Min tvekan är mestadels därför att jag är 30+, har hus, bil, barn och ett välbetalt jobb. Det är alltså en ganska stor omställning ekonomiskt att läsa i 3 år jämfört med att försöka få in en fot på ett företag ändå och sedan vidareutbilda sig själv inom de områden som krävs.

Men det luta nog mest åt att det blir högskola då... Vad tror ni om programmet Programvaruteknik på mittuniversitetet?
Jag bor en bra bit från närmaste universitet, så deras distansutbildning på 180 poäng hade varit perfekt (om den nu är något att ha?).

Permalänk
Medlem

Ta t.ex. som där jag jobbar, där väger ju andra erfarenheter in tyngre än utbildning, för det finns ingen utbildning som motsvarar det vi gör inom erp-sektorn (har kommit 2 st utbildningar tror jag det är, men resultaten på de som läst har varit lite sisådär).
Där väger t.ex. erfarenhet inom produktions-sektorn för kännande inom industrin högt för att kunna specificera en kunds behov, det är oftast svårare än själva utvecklingen.

Sedan skriver du välbetalt jobb, nu är ju det en definitions-fråga, det är ju lite av en död trappa för många även om man börjar relativt högt. Vill man bli välbetald så är det jobb-hoppande som gäller för det mesta. Med fin avvägning till hur många hopp man kan göra innan man bli oattraktiv

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Jag har ingen högskoleutbildning. Tycker inte det har påverkat min lön alls.

Kan man bara det man jobbar med så spelar ju utbildning noll roll.

Prova släng iväg lite ansökningar och gå på lite intervjuer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Ta t.ex. som där jag jobbar, där väger ju andra erfarenheter in tyngre än utbildning, för det finns ingen utbildning som motsvarar det vi gör inom erp-sektorn (har kommit 2 st utbildningar tror jag det är, men resultaten på de som läst har varit lite sisådär).
Där väger t.ex. erfarenhet inom produktions-sektorn för kännande inom industrin högt för att kunna specificera en kunds behov, det är oftast svårare än själva utvecklingen.

Sedan skriver du välbetalt jobb, nu är ju det en definitions-fråga, det är ju lite av en död trappa för många även om man börjar relativt högt. Vill man bli välbetald så är det jobb-hoppande som gäller för det mesta. Med fin avvägning till hur många hopp man kan göra innan man bli oattraktiv

Lönen spelar inte så stor roll för mig så länge som jag kan leva på den. Mitt mål är att få arbeta med det jag är intresserad av, för det gör jag inte idag.
Är du möjligtvis hos Monitor?

Permalänk
Medlem

Tjena! Det är såklart bra att ha en Högskoleutbildning att luta sig tillbaka på men om jag var i din situation skulle jag söka mig till någon av de stora konsultbolagen. Har du nån kompis på något av dem som kan rekommendera dig hjälper det mycket. De stora konsultbolagen tar lite större risker men de är även mycket duktiga på att vidareutbilda sina konsulter. Det är ju oftast så att de stora konsultbolagen tjänar mest på de med minst erfarenhet då lönen ökar snabbare än arvodet för en konsult (oftast.. för mig sänktes tex arvodet medan min lön ökade rätt mkt första åren).
Sen är det ok att söka jobb som har orimligt höga krav..
//knight

EDIT: Om du säger vart du bor och specificerar vad du vill jobba med kanske nån här kan fixa in dig på en intervju. C, C++, C# eller java? Embedded, webb eller applikationsutveckling?

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Jag har ingen högskoleutbildning. Tycker inte det har påverkat min lön alls.

Kan man bara det man jobbar med så spelar ju utbildning noll roll.

Prova släng iväg lite ansökningar och gå på lite intervjuer?

Jag ska prova det. Det har känts lite fel med tanke på att jag inte uppfyller kraven i annonserna, men jag antar att det är som vanligt, d.v.s att det finns andra vägar in om man bedöms vara rätt person.

Edit: Missade dig där Knightmare. Jättebra råd, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaKreout:

Lönen spelar inte så stor roll för mig så länge som jag kan leva på den. Mitt mål är att få arbeta med det jag är intresserad av, för det gör jag inte idag.
Är du möjligtvis hos Monitor?

Nope, sitter hos en mindre aktör som jobbar med Microsoft Dynamics Ax.

Men som ovanstående talare skriver så är det alltid lättare med position och vad som är intressant att jobba med. Kan man tänka sig vara i konsult-branchen är det ju helt andra krav än att vara in house-utvecklare på en stor mjukvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaKreout:

Tack för ditt svar Tozzi! Det är väl ungefär så jag också har tänkt, men jag pendlar mellan att tycka att de fördelarna är värda 3 år studier + studieskuld och att fundera på om jag kastar bort tid på något som inte är så viktigt som jag tror...

Du kan inte ta några halvfarts studier? Om du har jobb så har du rätt enligt lag att ta studieledigt eller vad det kallas. Sen om man är mer vuxen (som du sa, 30år) så får man ut mer per månad som student med anledning att man är "van vid högre standard" eller vad det kallas (från försäkringskassa i form av bidrag har jag för mig). Så du behöver kanske inte nödvändigtvis ta ut fullt lån från CSN, sen finns det någon avskrivningsregel också, om du fyller 50år och har skulder kvar skrivs de av, tycker jag mig hört något om, värt att kolla upp allt detta!

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

om du fyller 50år och har skulder kvar skrivs de av, tycker jag mig hört något om, värt att kolla upp allt detta!

Det var så förr, nya reglerna är att de justerar din avbetalning så att det är betalt till du är 65.
Mer-beloppet för att studera när man är äldre är att man får ta mer lån från csn.

vi och de är väldigt olika personer :)
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Det var så förr, nya reglerna är att de justerar din avbetalning så att det är betalt till du är 65.
Mer-beloppet för att studera när man är äldre är att man får ta mer lån från csn.

Har för mig det fortf gäller.. Vore värt om TS kolla upp de, it won't hurt to do!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Nope, sitter hos en mindre aktör som jobbar med Microsoft Dynamics Ax.

Men som ovanstående talare skriver så är det alltid lättare med position och vad som är intressant att jobba med. Kan man tänka sig vara i konsult-branchen är det ju helt andra krav än att vara in house-utvecklare på en stor mjukvara.

Hmm, intressant. I och med att jag jobbade själv när jag tidigare var programmerare så har jag dålig koll på hur det fungerar på en "typisk" arbetsplats i branschen, och hur stor skillnad det är på kunskapskraven mellan olika typer av arbetsplatser.
Har du någon uppfattning om vad en nybakad högskolestudent förväntas kunna bidra med på arbetsplatsen från dag 1 jämfört med efter någon månads arbete? Jag undrar främst eftersom t.ex systemvetare får en bred utbildning som uttryckligen inte ska rikta in sig på en viss nisch, medans alla arbeten till sin natur kräver kompetens inom just de verktyg och standarder som används där.

Skrivet av Tozzi:

Du kan inte ta några halvfarts studier? Om du har jobb så har du rätt enligt lag att ta studieledigt eller vad det kallas. Sen om man är mer vuxen (som du sa, 30år) så får man ut mer per månad som student med anledning att man är "van vid högre standard" eller vad det kallas (från försäkringskassa i form av bidrag har jag för mig). Så du behöver kanske inte nödvändigtvis ta ut fullt lån från CSN, sen finns det någon avskrivningsregel också, om du fyller 50år och har skulder kvar skrivs de av, tycker jag mig hört något om, värt att kolla upp allt detta!

Jo jag funderar som sagt på distansstudier, och då hoppas jag kunna jobba till viss del samtidigt. Jag är egen företagare, så ledigt får jag ta så länge som firman får runt.

Skrivet av orig_rejser:

Stämmer bra det, det är tuffare tag nu än förr gällande studielån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaKreout:

Har du någon uppfattning om vad en nybakad högskolestudent förväntas kunna bidra med på arbetsplatsen från dag 1 jämfört med efter någon månads arbete?

Hos oss är det några månader innan man förväntar sig någon direkt bidrag, oavsett utbildning. Men det är mest för att man ska lära sig produkten och att det tar enorm tid. Normalt så lär man sig den aldrig innan microsoft gör om allting lite, bara lite för mycket för att saker ska fortsätta vara bekant. Vi har ju sett snabbare avkastning från någon med enklare programmerings-kunskaper men som har jobbat i systemet än av de som är rena system-utvecklare, dom brukar mest bara bli sura över att danskarna som har byggt systemet har 511 olika standarder på att göra samma saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet där ute är att de flesta vill att du har någon form av utbildning inom ämnet, ( Eller jobbat som det ) utan detta är det oftast riktigt riktigt svårt att hitta ett jobb inom programmering. Dvs det svåra är att komma in i branschen, när du väl är inne är det åt andra sidan hyfsat lätt att hitta jobb eller byta just nu.

Dock med någon form av utbildning eller jobb så är det väldigt lätt att hitta jobb beroende på var du bor. Sökte själv bara två olika ställen efter utbildningen och sedan ringde ett flertal företag till som jag inte ens ansökt till, en av dessa jag jobbar på just nu.

Vad för utbildning du bör gå är helt och hållet upp till dig, det beror mer på vad du vill egentligen jobba som.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

orig_rejser: Det låter väldigt bra om företagen har en så stor förståelse för att det tar tid att komma in i just deras arbetssätt. När jag blev anställd som programmerare fick jag källkoden för ett stort GIS-program hemskickad på en cd-skiva och en vecka på mig innan jag var produktiv och kunde utöka kodbasen. Jag trodde nästan att det var normen, men jag är glad över att ha fel.

MugiMugi: Tack för informationen! Det är nog svårare för mig att hitta jobb i dagsläget då jag inte bor nära någon större stad. På sikt blir det kanske flytt, men jag hoppas på att först kunna hitta något dit det går att veckopendla.

Permalänk

Utbildning som nämnts, även om man skulle få ett jobb så kommer man få ett rent h-lvete minst sagt. På många arbetsplatser ska man börja leverera från vecka 2, kravet som ställs på en rusar snabbt iväg..

Att få ett teknisk avancerat jobb idag är superlätt, problemet är bara att kunna stanna kvar.

Skrivet av DaKreout:

orig_rejser: Det låter väldigt bra om företagen har en så stor förståelse för att det tar tid att komma in i just deras arbetssätt. När jag blev anställd som programmerare fick jag källkoden för ett stort GIS-program hemskickad på en cd-skiva och en vecka på mig innan jag var produktiv och kunde utöka kodbasen. Jag trodde nästan att det var normen, men jag är glad över att ha fel.

Enligt min erfarenhet så är detta typ normen, bortsett från att man brukar få besöka arbetsplatsen och få lite genomgång.
Kravet att göra det du gjorde, ja det ställs inte på en nyexad, men en person som säger sig ha kodat innan så klara av detta.

Btw om inte CSN skulle ha nekad mig fortsatt studiestöd så skulle jag välja att läsa på högskola igen, då det var ett underbart liv, man fick lära sig lite experimentera utan någon press på en som det är på arbetsmarknaden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaKreout:

orig_rejser: Det låter väldigt bra om företagen har en så stor förståelse för att det tar tid att komma in i just deras arbetssätt.

Dock tror jag förutsättning är smalare marknad med mindre aktör som arbetar mer långsiktigt både med kunder och med anställda. T.ex. X++ kompetens är något som alla arbetsgivare som pysslar med räknar med att bygga upp från grunden, och då jobbar man långsiktigt.

Tror om man slänger sig ut i java,C# djungeln eller php för den delen då blir man nog knuffad ut på djupt vatten betydligt snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Återigen tack för en massa bra svar och synpunkter, allt är betydligt klarare nu!

Jag avslutar med att fråga vilket område och vilka språk ni skulle välja att studera om ni fick välja fritt idag?
Jag tänker då främst på hur arbetsmarknaden ser ut, inte direkt vad som är roligast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaKreout:

Återigen tack för en massa bra svar och synpunkter, allt är betydligt klarare nu!

Jag avslutar med att fråga vilket område och vilka språk ni skulle välja att studera om ni fick välja fritt idag?
Jag tänker då främst på hur arbetsmarknaden ser ut, inte direkt vad som är roligast.

Skulle helt klart rekomendera X++ och Dynamics, kanske inte flashigaste, men man kan hamna i att vad som helst i princip ska byggas och det saknas väldigt mycket folk i princip hela Sverige. Marknaden haltar lite i brist på folk

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaKreout:

Jag ska prova det. Det har känts lite fel med tanke på att jag inte uppfyller kraven i annonserna, men jag antar att det är som vanligt, d.v.s att det finns andra vägar in om man bedöms vara rätt person.

Edit: Missade dig där Knightmare. Jättebra råd, tack!

Var inte rädd att söka jobb ändå. Kraven i annonserna är ju deras drömanställd som ibland är omöjlig eller väldigt svår att uppfylla.

Permalänk
Medlem

Det som är smidigt med att gå en utbildning är att det ofta är praktik eller exjobb. De flesta som jag läste med (civilingenjör data) blev erbjudna anställning där de gjorde sitt exjobb.