Tips på bra sätt att gömma kablar på.

Permalänk
Medlem

Tips på bra sätt att gömma kablar på.

Tjenare. Nu är det så att jag blivit ganska trött på alla kablar under skrivbordet och skulle gärna vilja få bort dom från golvet och gömma dom på något bra sätt. Min första tanke var att använda en sån där metalgrej från ikea, men den gick inte att skruva fast i mitt skrivbord. Så behöver andra tips än det.

Just nu ser det ut så här:

Visste inte riktigt vart tråden skulle ligga, så om den ligger fel så flytta på.

Permalänk
Entusiast

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30200253/

Jag kör med en sådan och har dumpat alla kablar inklusive grendosan i den. Fortfarande ett stort trassel för jag inte orkade göra det bra men trasslet är borta från golvet så det inte syns och så samlar de inte på sig massa damm heller. Plus att man slipper råka pilla ur kontakter med fötterna. Har hänt att jag råkat stänga av datorn när jag kom åt kontakten på grendosan med foten innan jag hängde upp allt under skrivbordet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30200253/

Jag kör med en sådan och har dumpat alla kablar inklusive grendosan i den. Fortfarande ett stort trassel för jag inte orkade göra det bra men trasslet är borta från golvet så det inte syns och så samlar de inte på sig massa damm heller. Plus att man slipper råka pilla ur kontakter med fötterna. Har hänt att jag råkat stänga av datorn när jag kom åt kontakten på grendosan med foten innan jag hängde upp allt under skrivbordet.

Kan tyvärr inte skruva fast en sån i mitt skrivbord, då jag har en plastlist på undersidna som gör att det inte går att skruva, sen är det ett billigt ikea bord jag sitter på så vet inte riktigt hur länge den skulle sitta kvar.

Permalänk
Medlem

Allt går att lösa med silvertejp ;).

Har själv t.ex. tejpat fast grenkontakten på undersidan av skrivbordet samt lite övriga sladdar.

Du ser också ut att kunna få plats med en liten pall av något slag att ställa datorn på, så är det lätt att städa under och runt datorn

Jag skulle ha dragit hörlursladden bakom skrivbordet istället, och "binda upp" (eller buntbanda ihop) överflödig hörlurskabel.

Övriga kablar ser ut att kunna buntas ihop även de. Det kanske inte döljer dom, men det ser betydligt mer välordnat ut.
Nackdelen är väl att det inte är lika smidigt om man ska koppla i och ur saker, men det kan det vara värt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Allt går att lösa med silvertejp ;).

Har själv t.ex. tejpat fast grenkontakten på undersidan av skrivbordet samt lite övriga sladdar.

Du ser också ut att kunna få plats med en liten pall av något slag att ställa datorn på, så är det lätt att städa under och runt datorn

Jag skulle ha dragit hörlursladden bakom skrivbordet istället, och "binda upp" (eller buntbanda ihop) överflödig hörlurskabel.

Övriga kablar ser ut att kunna buntas ihop även de. Det kanske inte döljer dom, men det ser betydligt mer välordnat ut.
Nackdelen är väl att det inte är lika smidigt om man ska koppla i och ur saker, men det kan det vara värt.

Tack för tipsen! Ska se om jag kan få ihop något.

Permalänk
Medlem

Jag kör med spiralband runt kablaget. Bakom datorn är kablaget uppstyrt med buntband.

Permalänk

Som de andra sagt, satsa på att bunta och få ihop en snygg stam med kablar upp från datorn och göm grendosa och allt på undersidan av skrivbordet. På något sätt går det alltid skruva med kort träskruv, alternativt en bra dubbelhäftande tejp gör jobbet. Ochdra alla sladdar bakom skrivbordet om de räcker så slipper du ha något framför.