Guide: DLSS 4 och Frame Generation med RTX 5060 Ti

Permalänk
Melding Plague

Guide: DLSS 4 och Frame Generation med RTX 5060 Ti

4K Ultra gör sig bäst med toppmodeller, men hur spelbart kan ett Svensson-grafikkort bli?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag går och hoppas på att AMD kommer ut med en ny FSR och döper den till FSR4 Megatron

DLSS Transformer är skitbra faktiskt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

De inställningarna med RTX 5060 Native + FG 4x som ger 76 ms latency.
Det borde väl vara tillräckligt mycket för att kännas sämre jämfört med de andra inställningarna som ger ~ 45 ms latency ?

@CrispVanDahl
@Rosenvik

Ni som har gjort testet,
Har ni möjlighet att ge er subjektiva åsikt om/hur ni märkte skillnaden subjektivt ?

Rosenvik förklarade att delar av det jag svarade på var gjort av Tryckfels-Nisse
Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av GuessWho:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/33864?key=7e74fb78cfcf42b1d33c8cb51ff348a2

Ojoj se hur mycket bättre RTX 5060 Ti är med 44 ms latens mot RTX 5090 med 76 ms.
(Med olika inställningar)

Okej, men seriöst,
De inställningarna med RTX 5090 Native + FG 4x som ger 76 ms latency.
Det borde väl vara tillräckligt mycket för att kännas sämre jämfört med de andra inställningarna som ger ~ 45 ms latency ?

@CrispVanDahl
@Rosenvik

Ni som har gjort testet,
Har ni möjlighet att ge er subjektiva åsikt om/hur ni märkte skillnaden subjektivt ?

Tryckfels-Nisse i farten! Tack för det, uppdaterade per omgående. Det var 5060 Ti vi genomgående testade, men det finns också ett latenstest separat på 5090 i den recensionen.

Med DLSS var skillnaden så pass liten att jag började ifrågasätta sätta mig om jag märkte något över huvud taget, eller om jag inbillade mig.

I de spel jag testade med MFG utan DLSS var det en märklig känsla, som jag mest kan likna vid smidigheten i ens karaktärer i Rockstar-spel. Det kändes som att atmosfären jag rörde mig i, när jag strejfade fram och tillbaka, bestod av vatten snarare än luft. Det tog liksom en liten stund innan jag började röra mig, efter att jag tryckt på knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tryckfels-Nisse i farten! Tack för det, uppdaterade per omgående. Det var 5060 Ti vi genomgående testade, men det finns också ett latenstest separat på 5090 i den recensionen.

Med DLSS var skillnaden så pass liten att jag började ifrågasätta sätta mig om jag märkte något över huvud taget, eller om jag inbillade mig.

I de spel jag testade med MFG utan DLSS var det en märklig känsla, som jag mest kan likna vid smidigheten i ens karaktärer i Rockstar-spel. Det kändes som att atmosfären jag rörde mig i, när jag strejfade fram och tillbaka, bestod av vatten snarare än luft. Det tog liksom en liten stund innan jag började röra mig, efter att jag tryckt på knappen.

Tack för ditt svar!

Jag tyckte det var märkligt först när enligt tidigare diagram det såg ut som att 5060 Ti bara testades med FG upp till 3x och sen var 5090 med, med FG 4x.
Men ditt svar om Tryckfels-Nisse förklarar saken.

Tack för att du delade din subjektiva åsikt.

Permalänk
Medlem

Minns att linus hade för typ 10+ år sedan ett test mellan trådlösa och trådade möss där något slog till musen och en höghastighetskamera visade på latensen, där det visade sig att trådlösa möss i princip inte gjorde någon skillnad. Samma test borde användas idag för framegen för att visa på vilken latens skiten tillför. När det är MÄRKBART för en annan borde det ju föras fram som en enorm nackdel och gamebreaker.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

När det är MÄRKBART för en annan borde det ju föras fram som en enorm nackdel och gamebreaker.

Du kan öka vilken setting du vill i menyn och det kommer påverka latency negativt, i dom flesta fall märkbart. Dom flesta accepterar det och du kanske gör det också? Förutom på frame gen då, där du tydligen inte accepterar det. Men det gör jag t.ex. så någon gamebreaker tycker jag inte det generellt skall föras fram som.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Minns att linus hade för typ 10+ år sedan ett test mellan trådlösa och trådade möss där något slog till musen och en höghastighetskamera visade på latensen, där det visade sig att trådlösa möss i princip inte gjorde någon skillnad. Samma test borde användas idag för framegen för att visa på vilken latens skiten tillför. När det är MÄRKBART för en annan borde det ju föras fram som en enorm nackdel och gamebreaker.

Märkbart och gamebreaker är alls inte synonymt. Dessutom är det, när man precis börjar märka det, inte så värst mycket extra latens och klart hanterbart om man inte spelar annat än för eget nöjes skull. Snarare borde man kanske sätta en nivå där det över är icke ok, och under ok/spelbart. Och den nivån är enligt min mening klart över nivån "märkbart". Det är en gråskala.
Dessutom måste man också väga flyt mot latens. I vissa spel är flyt klart mer värt en latens, och tvärt om i andra.
Har förstått på din kommentar att du inte gillar framegen men själv tycker jag det är grymt bra för det ger mig ännu ett verktyg till att få spelen att gå som jag vill. Tänk om man haft dlss+framegen för 15 år sen när man lirade stalker i 40 fps. Hade varit guld då men man kunde bara förfula grafiken och det var fan knappt det hjälpte..

Kan f.ö nämna att jag nu lirar stalker 2 i liknande framerate på portabla pcn med ett 4060 kort, men det går att boosta rejält med dlss+fg och det är jag väldigt glad över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/33864?key=7e74fb78cfcf42b1d33c8cb51ff348a2

De inställningarna med RTX 5060 Native + FG 4x som ger 76 ms latency.

@CrispVanDahl
@Rosenvik

Ni som har gjort testet,

Motsvarar 50ms 20fps?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Motsvarar 50ms 20fps?

Det blir väl så ja.
Så 43-45ms ~= 22-23 FPS

Men datorn/spelet kan fortfarande rendera fler FPS utan att det är direkt knutet till latens på spelarinteraktion.
Så även om man har en sån latens på 40-50ms så finns det fortfarande mening med att få mer än 20-30 FPS.

Men man kan ju ändå hoppas att utvecklingen går mot att få ner latens under 40ms och gärna även under 30ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det blir väl så ja.
Så 43-45ms ~= 22-23 FPS

Men datorn/spelet kan fortfarande rendera fler FPS utan att det är direkt knutet till latens på spelarinteraktion.
Så även om man har en sån latens på 40-50ms så finns det fortfarande mening med att få mer än 20-30 FPS.

Men man kan ju ändå hoppas att utvecklingen går mot att få ner latens under 40ms och gärna även under 30ms.

Det är inte riktigt så enkelt som att en viss FPS ger en viss latency. Här är lite siffror jag tog fram nu på mitt 5090, Cyberpunk 5120x1440p maxad path tracing med DLSS quality ray reconstruction. Spelet man väljer är avgörande för alla spel har olika latency vid samma FPS.

Ungefärliga siffror, sprang omkring lite så inget super benchmark test eller så. Mäter med Nvidias latency mätare så inte click to photon eller något avancerat.

4xFG - Reflex - 230fps - 43ms latency
Utan FG - Reflex - 72 fps - 30ms latency
Utan FG - Utan Reflex - 72 fps - 58ms latency

Man kan säga att klarar man av att spela spelet utan Reflex (alla grafikkort stödjer inte Reflex), så får man lägre latency med 4xFG och Reflex (om grafikkorten man jämför är ungefär lika snabba då), enligt mina snabba mätningar. Reflex är alltid på med Nvidia frame generation, går inte att stänga av, i något spel.

Det snackas mycket latency nuförtiden, men det är väldigt dåligt med faktiska mätningar av det. Det hade varit väldigt intressant att mäta med ordentlig utrustning på olika grafikkort (och skärmar) vad som verkligen gäller, ingen verkar ha gjort det än, och mina siffror här är ju en rejäl skopa salt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

En undran är det någon som seriöst använder Frame Generation för att uppnå stabila 60 fps eller andra hastigheter för att kompensera råstyrka som fattas? Det blir ibland artefakter även om det verkar se bättre ut med DLSS 4

Kör man på en äldre skärm som inte är g-sync kompatibel får man massa tearing oavsett om man har 500 fps med Frame Generation + massa "microstrutter"

Om jag ska välja mellan ett 5060 Ti eller 5070 så tar jag hellre råstyrka i botten och att kortet klarar stabila grundläggande 60 fps utan Frame Generation med allt på Ultra Settings

Känns som Nvidia vill att mjukvaran ska fuska fram frames och skala ner på hårdvaran.

En annan sak jag hoppas man tar med i beräkningarna inom kort är hur ett 5060 Ti kommer prestera med

DirectX Raytracing 1.2 utlovar dubblerad prestanda med DirectX Raytracing (DXR) 1.2
https://www.sweclockers.com/nyhet/40880-directx-raytracing-1-...

Då kanske ett 5060 Ti räcker utan att man "måste" gå på ett 5070 om man ska köra i 1080p / 1440p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

29ms = 34 TFPS (true frames per second), gör det mesta sävligt att spela.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Tack som attans för artikeln, i dessa (mer realistiska) scenarion förstår jag bättre Rosenviks motivation till att kortet fick en "bra" utmärkelse. Jag tycker fortfarande kortets prestanda är närmare "meh" än "bra" men det är fullt möjligt att jag i framtiden (10/12GB-kort kan få samma VRAM bekymmer som 8GB har idag t.ex) kommer ändra mig.

Kommer 8GB-versionen recenseras av er eller har det lagts på is? Är ganska oroad över att mindre PC-erfarna personer inte förstår hur stor skillnaden är jämfört med 16GB-versionen i både 1080P och 1440P. (Jo, i vissa tester så är 8GB snabbare men 8GB räcker fasiken inte till en hel del spel idag så hur kommer det se ut om två-tre år?) Och när/om 5060ti 8GB eller vanliga 5060't testas så för guds jäkla skull, kör vanliga testsviten. Visa var och när 8GB-korten havererar. Klarar korten inte testsviten, inkludera det.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Motsvarar 50ms 20fps?

Ja, på ett teoretiskt plan är 1/frekvens=tid
Dvs 1/20hz=0,05s

sen är det väl en massa annat som också spelar in och påverkar detta...

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en mellan tummen o pekfingret förklaring så är
50 ms knappt märkbart
100 ms märkbart
150 ms sirap

Detta från retro världen där latency har forskats i ner i minsta detalj.

(Och koppla aldrig snabba spel till en TV. Även med game mode så lägger de till väldigt mycket input lag)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Skulle vara mkt intressant om andra konkurrerande kort (främst då AMD-kort som t.ex. 9070) också kan testas och få ett "presterar som"-värde i prestandaindexet. Som jag förstår det så är Nvidias DLSS/FG klart bättre än AMD:s motsvarigheter så dessa värden skulle kunna ge värdefull insikt i vilka kort som är mest prisvärda för vi som köper mellansegmentskort och vill försöka köra dem i 1440p/4K.

Permalänk
Medlem

Blev lite otydligt då Ultra ställdes mot DLSS, och RT DLSS ställdes mot RT DLSS FG. Hur är Ultra mot DLSS FG?

Sedan tror jag det är rätt många i Sweclockers nuvarande målgrupp som har rätt bra 4K skärmar för kombinerat arbete och spelande, men som inte är så dedikerade gamers att de har 20k+ grafikkort. Snarare är det ju så att de som jagar FPS kanske prioriterar gamingskärm i lägre upplösning och starkare grafikkort, medan andra prioriterar skärm men får skära ner till mellanklass-grafikkort.

Sitter själv på en 144Hz 4k 32" skärm, 7900X3D och ett RTX 3060. Ska jag optimera prestanda per krona så är det 5060/5060 TI med DLSS och FG som gäller. På många sätt är det 4K och mellanklass-grafikkort precis det DLSS och FG är till för. De som kör på 5090 känns som de som är villiga att betala för att kunna köra på ren råprestanda utan genvägar.

Permalänk
Medlem

@Rosenvik
Prova Tarkov med DLAA, helst också i 4K, så får du se på grejer. Ger en helt otrolig inlevelse.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Det spekuleras i om det är tillräckligt krut i 5060 Ti och om man har lite is i magen så kanske pengarna räcker till ett 5070-5070 Ti i sommar då dollarn redan har gått ner till 9.66 från drygt 11 kronor i Januari och det finns idag ex 5070 Ti under 10 000 kr ex Inno3D GeForce RTX 5070 Ti X3 OC. Idag kostar ett 5060 Ti drygt 6000 kr och om du får ett 5070 Ti för drygt 8000 kr så är det ett lätt val för mig som tänker byta grafikkort i sommar.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av marcusOCZ:

@Rosenvik
Prova Tarkov med DLAA, helst också i 4K, så får du se på grejer. Ger en helt otrolig inlevelse.

Jag har RX 9070 XT... Men FSR 2.2 är nästan precis lika bra :')

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Aleshi:

Blev lite otydligt då Ultra ställdes mot DLSS, och RT DLSS ställdes mot RT DLSS FG. Hur är Ultra mot DLSS FG?

Sedan tror jag det är rätt många i Sweclockers nuvarande målgrupp som har rätt bra 4K skärmar för kombinerat arbete och spelande, men som inte är så dedikerade gamers att de har 20k+ grafikkort. Snarare är det ju så att de som jagar FPS kanske prioriterar gamingskärm i lägre upplösning och starkare grafikkort, medan andra prioriterar skärm men får skära ner till mellanklass-grafikkort.

Sitter själv på en 144Hz 4k 32" skärm, 7900X3D och ett RTX 3060. Ska jag optimera prestanda per krona så är det 5060/5060 TI med DLSS och FG som gäller. På många sätt är det 4K och mellanklass-grafikkort precis det DLSS och FG är till för. De som kör på 5090 känns som de som är villiga att betala för att kunna köra på ren råprestanda utan genvägar.

Intressanta tankar! Här har vi olika magkänslor, så hur vet man vad som gäller? Jag filar på en slags Sweclockers-version av en Steam survey, så får vi en bättre pejl på läget i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är inte riktigt så enkelt som att en viss FPS ger en viss latency.

Jag skrev redan i det inlägget du citerade
----------------------------------------
----------------------------------------

Innebörden av den första meningen i det stycket är att de FPS som grafikkortet kan rendera inte är låsta till den latens det är på interaktion med tangentbord, mus, handkontroll, joystick, ratt, etc.
Spelarinteraktion = interaktion på det spelaren gör.

Sen är det möjligt att formulera på olika sätt, det är sant.
Men om man ser till innebörden så sa jag redan det i inlägget du citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Intressanta tankar! Här har vi olika magkänslor, så hur vet man vad som gäller? Jag filar på en slags Sweclockers-version av en Steam survey, så får vi en bättre pejl på läget i Sverige.

Steamy Clockers Survey

Permalänk
Skrivet av Rosenvik:

4K OLED och 3060 här 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om man vill ha en mellan tummen o pekfingret förklaring så är
50 ms knappt märkbart
100 ms märkbart
150 ms sirap

Detta från retro världen där latency har forskats i ner i minsta detalj.

(Och koppla aldrig snabba spel till en TV. Även med game mode så lägger de till väldigt mycket input lag)

Har man redan 50ms i latens så kan man lika gärna köra på en vanlig TV.
Då pratar jag inte spel som CS2 utan Crash Bandicoot & Mortal Kombat blir riktigt svårspelade med 50ms.
Visst går det att kompensera för, så länge man får lite avstånd till projektiler man behöver undvika, men med lägre latens kan man göra väsentligt svårare manövrar med större säkerhet.
https://clickspeedtest.com/ Världens snabbast med 17,4 klick per sekund kommer jag inte upp i utan ligger runt 6,5, men kan nog komma närmare 10 med en spelkontroll istf mus. Det är alltså 57ms för världens snabbaste och för mig kanske runt 150ms.
Så 50ms blir en latens moms på 25-33% för mig, medans för världens snabbaste blir det närmare 100%, eller spelet kommer vara ett helt klick efter i reaktion.
"gubbjäveln hoppar ju inte förrän jag trycker på knappen en andra gång"

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Bildexpert 📺

En modern TV har en latens på 10–15 ms vid 60 Hz vid spelläget. Detta brukar halveras vid 120 Hz så ofta under 10 ms. Mätt i mitten av panelen då så vid 60 Hz/≈16,67 ms är lägsta möjliga latens ≈8,33 ms. Dagens bästa TV är endast några ms efter det teoretiska idealet.

Utanför spelläget är det ofta mycket högre, 80–200 ms plus allt annat som ofta är igång och påverkar negativt, likt interpolering.

Äldre TV-modeller, samt många bottenskrapsmodeller, har sämre spellägen som är sämre ju äldre produkten är. När jag började mäta latenser på spellägena runt 2011-2012 någongång var latenserna runt 50–80 ms i spelläget. Ofta var spelläget bara en variant av bildinställningar med överdrivna färger och extra edge enhancement...

Det hela började skifta åt rätt håll särskilt runt 2019-2021 och utvecklingen från i sammanhanget sega ≈50 ms i spelläget ned till 10–15 ms var en ändring som väldigt fort när tillverkarna fattade att detta var något som ökade försäljningen.

Har man en TV från säg 2019 kan den TV:n fortfarande addera mycket latens i spelläget. Samma modellserie från 2021 och latensen kan vara nere på 10+ ms vid 60 Hz. Plus då tillkommen 120 Hz-kapacitet som då ofta halverar latensen. En LG OLED C4 är någonstans ≈5 ms vid 4K/120 Hz vilket är på samma nivå som spelskärmar och i linje med vad som är fysiskt möjligt.

Ergo:

Konsensus om TV-apparater sega för spel är till stora delar en utdaterad slutsats som lever kvar som faktoid. Stämde antagligen väldigt väl om man ville köra krävande spel med 2019 eller 2020 års aktuella TV-modeller. Eller om man idag plockar random OEM/basmodell från nedersta hyllan.

Idag har en välgjord TV latenser vilka är på samma nivåer som renodlade spelskärmar.

Det spelskärmar har som fördel över en TV är ytterligare högre frekvenser och därmed latenser som närmar sig den enstaka millisekunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Idag har en välgjord TV latenser vilka är på samma nivåer som renodlade spelskärmar.

Det spelskärmar har som fördel över en TV är ytterligare högre frekvenser och därmed latenser som närmar sig den enstaka millisekunden.

Jag har för mig det var en tidigare nyhet från i år om någon tillverkare som skulle släppa nya TV där någon av modellserierna skulle få 165Hz.

165Hz är ju inte i nivå med de snabbaste spelskärmarna.
Men det är fortfarande ett hyfsat stort steg upp från 120Hz och ett väldigt stort steg från 60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det där stämmer ju inte alls. Tar vi den populära LG C4 t.ex. så har den input lag på 4,6 ms. Visst finns det snabbare monitorer men att en TV per automatik skulle ha "väldigt mycket input lag" är fel.

Permalänk
Bildexpert 📺

För att komplettera:

Det finns inte snabbare spelskärmar vid samma frekvens jämfört med dagens bästa TV. Visst kan man mäta skillnader på 0,1–0,5 millisekunder här och där vilket då börjar koka ned till precisionen i mätningarna snarare än faktiska reella skillnader.

Det som gör att vissa spelskärmar når lägre latenser är de högre frekvenserna. Vid 360 Hz är den teoretiska gränsen vid halva panelen ritad nere på ≈1,4 ms. Vid 610 Hz (som en annan nyhet i vecka tog upp) är latensen vid halva skärmen nere på 0,8 ms.