Bättre sätt att dela mappar i hemnätverk än med Hemgrupp?

Permalänk
Medlem

Bättre sätt att dela mappar i hemnätverk än med Hemgrupp?

Jag har stora problem när det gäller att dela ut mappar i mitt hemnätverk. Har en filserver som kör windows 8.1. Den är ansluten till en router där sedan 2 bärbara datorer är anslutna till via wifi. De bärbara kör också windows 8.1

På filserven skapade jag en hemgrupp med eget lösenord och de två bärbara datorerna anslöt jag sedan till denna hemgrupp. Problemet är att de bärbara inte alltid kan ansluta till hemgruppen. Får upp felmeddelandet att det inte går att ansluta och frågar sedan om jag vill felsöka. Ibland kommer jag in hämtar det jag ska och stänger sedan ner utforskaren. 5 min senare går jag in för att hämta något nytt och då funkar det inte.

Har jag nån inställning som inte är som den ska? vad har jag för andra alternativ för att dela filerna i hemnätverket?

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk

mappa upp dina hårddiskar på din filserver, på dina bärbara maskiner.

Vad jag skulle gör är att köra in Hyper-V på din 8.1 maskin, installera en virtuell Windows server 2012, och köra iscsi via den på de virtuella hårddiskar som du gett din virtuella maskin.

inte speciellt svårt det heller men då är hårddiskarna filer, och du kan enkelt backupa dessa

Kan krävas lite jobb dock. men det är inte speciellt svårt, om du läser lite om det!

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Skapa "nätverksdiskar" på de bärbara. När du surfar in på servern via "\\serverns-ip" så kan du högerklicka på de utdelade mapparna och välja att ansluta dem.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Om hemgrupper inte fungerar så finns det ju den vanliga "delade mappar" (SMB som protokollet kallas). Jag vet inte om man först måste stänga av Hemgrupp eller inte, men du delar ut en mapp genom att högerklicka på den, välja fliken Sharing och därifrån dela ut mappen.

Jag vet inte hur Hemgrupper fungerar, men "delade mappar" fungerar så att mappen delas ut med samma användarnamn/lösenord som serverdatorn har. Du hittar serverdatorn under Nätverk i utforskaren, och om du har samma användarnamn/lösenord på laptopen som på servern, så loggas du automatiskt in i mappen. Annars måste du manuellt skriva in lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

mappa upp dina hårddiskar på din filserver, på dina bärbara maskiner.

Vad jag skulle gör är att köra in Hyper-V på din 8.1 maskin, installera en virtuell Windows server 2012, och köra iscsi via den på de virtuella hårddiskar som du gett din virtuella maskin.

inte speciellt svårt det heller men då är hårddiskarna filer, och du kan enkelt backupa dessa

Kan krävas lite jobb dock. men det är inte speciellt svårt, om du läser lite om det!

//Tobias

Sitter med en i3-2120T och 4GB ram, tror det blir lite i underkant att köra virtualisering på det. Behöver som sagt bara dela ut mappar till ett hemnätverk. Kanske lite overklill att köra Windows Server 2012 för att dela ut 3 mappar till två bärbara datorer.

Skrivet av Tozzi:

Skapa "nätverksdiskar" på de bärbara. När du surfar in på servern via "\\serverns-ip" så kan du högerklicka på de utdelade mapparna och välja att ansluta dem.

Körde på detta sättet tidigare, men hade problem med att nätverksmapparna inte spara inloggningsuppgifterna så jag var tvungen att ange dessa vargång jag skulle ansluta. Hur kommer jag runt det? När jag asnlöt så klickade jag i att windows skulle komma ihåg mina anslutningsuppgifter men det hjälpte inte.

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Vad jag skulle gör är att köra in Hyper-V på din 8.1 maskin, installera en virtuell Windows server 2012, och köra iscsi via den på de virtuella hårddiskar som du gett din virtuella maskin.

Nu säger jag inte att det är fel eller jättesvårt för mig eller någon annan som besöker detta forum, men om det verkligen är den bästa metoden för att dela ut filer och mappar på ett pålitligt sätt i windows 8 så har microsoft verkligen misslyckats med att skapa ett operativsystem som fungerar enkelt för gemene man. Prova köra den meningen på en icke-insatt person och studera vid vilket ord ögonen på personen i fråga går i kors.

Permalänk
Skrivet av runeman:

Nu säger jag inte att det är fel eller jättesvårt för mig eller någon annan som besöker detta forum, men om det verkligen är den bästa metoden för att dela ut filer och mappar på ett pålitligt sätt i windows 8 så har microsoft verkligen misslyckats med att skapa ett operativsystem som fungerar enkelt för gemene man. Prova köra den meningen på en icke-insatt person och studera vid vilket ord ögonen på personen i fråga går i kors.

Jag gav honom olika alternativ.
Ingen anledning att attackera mig för att jag gav honom andra alternativ, och han förstod ju vad jag menade.

Windows 8 har ett utmärkt system för att dela ut mappar. Det är bara det att oftast är det behörighetsproblemen som ställer till det, och det, i vissa fall kan ställa till det även för den som är väldigt erfaren!

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Skrivet av Andi2k11:

Körde på detta sättet tidigare, men hade problem med att nätverksmapparna inte spara inloggningsuppgifterna så jag var tvungen att ange dessa vargång jag skulle ansluta. Hur kommer jag runt det? När jag asnlöt så klickade jag i att windows skulle komma ihåg mina anslutningsuppgifter men det hjälpte inte.

http://www.gadgetgrill.com.au/2009/11/19/windows-7-fixing-the-mapped-drive-credentials-problem/

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Jag gav honom olika alternativ.
Ingen anledning att attackera mig för att jag gav honom andra alternativ, och han förstod ju vad jag menade.

Windows 8 har ett utmärkt system för att dela ut mappar. Det är bara det att oftast är det behörighetsproblemen som ställer till det, och det, i vissa fall kan ställa till det även för den som är väldigt erfaren!

//Tobias

Fred jag menar ingen attack på dig eller din metod alls utan konstaterar att om det är den lättaste metoden så har Microsoft gjort något fel. Har du hittat den bästa metoden så all heder till dig och good on you som kan använda den.

Permalänk
Medlem

Som tjossanmannen skriver, mappa dina kataloger på servern som diskar i utforskaren på dina bärbara. Strunta i hemgrupp. Kör själv 3 datorer och en Surface 2 mot min server (LaCie 5big NAS Pro) med följande mappade kataloger, enkelt och smärtfritt.

Länk till bilden: http://i.imgur.com/pPY4Fvq.jpg

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Mappade hårdiskarna som i förlaget ovan och testkört det nu ett tag. Funkar bättre men långt i från bra. Det som strular nu är att jag ideligen får upp en ruta där det står att "Ett fel uppstod vid anslutning till R: \\SERVER" Oavset vilken mappning jag försöker öppna så dyker den ofta upp.

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Verkar vara en fin bugg, varje gång jag startar min dator må¨ste jag gå till "Dator" och manuellt öppna varje nätverksenhet innan de funkar (och innan jag kan starta winamp och streama från servern).

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070