Permalänk

Kraschad NAS?

Har en Netgear Readynas NV+ v2 med 4x3TB hårddiskar i RAID5/FlexRAID. För några dagar sedan märkte jag att kopiering och läsning gick väldigt långsamt, så jag startade om NAS:en, varpå jag inte längre kunde se mina filer alls. I kontrollpanelen visades alla diskar som de skulle men fliken Volumes var tom.

Jag gjorde då en filsystemkontroll genom panelen och den fastnade på 69% varje gång. Jag testade nu att plocka ut en av diskarna och då passerar den kontrollen, men Volumes är fortfarande tom och jag kan inte komma åt mina filer. Jag har kikat igenom loggen och det har kommit varningar för att ATA error count har ökat på två av diskarna senaste tiden. Har även några "Disk failure detected" sedan tidigare, (senast i september) men då har det räckt med att starta om så har allt fungerat igen, så har utgått från att det var NAS:en som spökade (den har varit allmänt strulig sen dag ett).

Med tanke på hur mycket data jag har på diskarna har jag väl varit naiv som litat på att inte två diskar skulle krascha samtidigt, men nu står jag här med skägget i brevlådan. Finns det något jag kan göra? Ska jag testa köpa en ny disk och byta ut en? Att skicka in alla 4 diskarna till ett dataräddningsföretag vore ett alternativ men känns inte riktigt realistiskt då de verkar vilja ha 5000-10000 per disk plus en massa andra tillägg.

Någon som är bra på diskar eller har erfarenhet av Netgears NASar? Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Netgears NAS suger apröv. Med det sagt så kan du nog börja med att ta kontakt med Netgear-supporten.

Permalänk
Medlem

Jag önskar det fanns en lösning, men tyvärr är nog Netgear det sämsta möget Gud någonsin skapat.
Du lär aldrig få tillbaka datan via NASet. Skicka in diskarna till Data Recovery Sweden, de gör en gratis analys på om det går och vad det kommer kosta (brukar inte vara så dyrt som 5k).

Permalänk
Avstängd

Trist läge :(.
Inget direkt som man vill ha nu till jul.

Har själv ingen egen erfarenhet utav Netgears prylar. Men så länge Du inte ändrat något i den så kan Du försöka få liv i diskarna. Har själv fått liv i trasiga hårddiskar på följande sätt:

* Sparkat igång dom(inte bokstavligt) och när armen med läs/skriv huvud inte lyckas synkronisera vid starten(görs ungefär 5-8 ggr vid start sedan stängs motorn av) så knackar jag någorlunda hårt med en skruvmejsel på toppen. Denna punkt kräver att Du kan ha diskarna på t.ex skrivbordet och igång med typ en USB<-->SATA enhet.

* Om det är överströmsskyddet som utlöser så har jag kylt ner dom(-24 grader i runt 10 minuter) i en frys som spottar ut kall-luft(ej den gamla sorten med kylrör överallt).

Oavsett vilken metod som kanske fungerar så gäller det sedan att snabbt få in hårddiskarna i kabinetten och starta upp den och kolla att volymen kommer igång. Och då gäller det sedan att kvickt som fan säkerhetskopiera.

Tänk på att RAID5 inte är något större skydd. Om alla diskar är lika gamla och har suttit i samma RAID-uppsättning lika länge så är dom lika mycket slitna och således finns risken att de rasar efter varandra. RAID6 är minimum som skydd, alternativt RAID1/5/10 med minst en varmreservdisk. RAID1/5 tycker jag att man kan ha på säkerhetskopieringsenheter. Och när en enhet rapporteras som kass i vilken RAID-uppsättning som helst så är det bara att plocka fram en kallreserv disk och bums byta ut den som är på väg att fallera/är kass.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Jag önskar det fanns en lösning, men tyvärr är nog Netgear det sämsta möget Gud någonsin skapat.
Du lär aldrig få tillbaka datan via NASet. Skicka in diskarna till Data Recovery Sweden, de gör en gratis analys på om det går och vad det kommer kosta (brukar inte vara så dyrt som 5k).

Hade det bara kostat 5k hade det utan tvekan varit värt, men jag tolkar deras prislista som upp till 6000/disk + 2350/disk eftersom det är RAID. Vilket skulle landa på uppåt 30000. Det är även i linje med de priser jag sett hos andra reparatörer.

Har kontaktat Netgears support, de ville att jag skulle installera något plugin och ge dem remote access till min NAS. Har inte allt för stora förhoppningar men ska ge det ett försök!

Permalänk
Skrivet av Veni:

Trist läge :(.
Inget direkt som man vill ha nu till jul.

Har själv ingen egen erfarenhet utav Netgears prylar. Men så länge Du inte ändrat något i den så kan Du försöka få liv i diskarna. Har själv fått liv i trasiga hårddiskar på följande sätt:

* Sparkat igång dom(inte bokstavligt) och när armen med läs/skriv huvud inte lyckas synkronisera vid starten(görs ungefär 5-8 ggr vid start sedan stängs motorn av) så knackar jag någorlunda hårt med en skruvmejsel på toppen. Denna punkt kräver att Du kan ha diskarna på t.ex skrivbordet och igång med typ en USB<-->SATA enhet.

* Om det är överströmsskyddet som utlöser så har jag kylt ner dom(-24 grader i runt 10 minuter) i en frys som spottar ut kall-luft(ej den gamla sorten med kylrör överallt).

Oavsett vilken metod som kanske fungerar så gäller det sedan att snabbt få in hårddiskarna i kabinetten och starta upp den och kolla att volymen kommer igång. Och då gäller det sedan att kvickt som fan säkerhetskopiera.

Tänk på att RAID5 inte är något större skydd. Om alla diskar är lika gamla och har suttit i samma RAID-uppsättning lika länge så är dom lika mycket slitna och således finns risken att de rasar efter varandra. RAID6 är minimum som skydd, alternativt RAID1/5/10 med minst en varmreservdisk. RAID1/5 tycker jag att man kan ha på säkerhetskopieringsenheter. Och när en enhet rapporteras som kass i vilken RAID-uppsättning som helst så är det bara att plocka fram en kallreserv disk och bums byta ut den som är på väg att fallera/är kass.

Tack för tipsen! Blir lite knepigt dock då de måste sitta i NAS:en för att RAID-volymen ska fungera, vilken tar ett par minuter att veva igång. Nu har jag inte testat, men vad skulle hända, och finns det någon risk att jag förstör något genom att ta en av diskarna och kopplar in genom en SATA->USB till datorn och testar lite? Förutsatt att den skulle fungera, kommer Windows försöka lägga in något eget på disken så att den blir obrukbar i sin RAID-konfiguration sedan?

Och om jag skulle få igång den, skulle det gå att klona den till en ny disk och sätta in i NAS:en sedan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Full Strike:

Tack för tipsen! Blir lite knepigt dock då de måste sitta i NAS:en för att RAID-volymen ska fungera, vilken tar ett par minuter att veva igång. Nu har jag inte testat, men vad skulle hända, och finns det någon risk att jag förstör något genom att ta en av diskarna och kopplar in genom en SATA->USB till datorn och testar lite? Förutsatt att den skulle fungera, kommer Windows försöka lägga in något eget på disken så att den blir obrukbar i sin RAID-konfiguration sedan?

Så länge Du inte aktiverar diskhanteraren och den anser att en signatur behöver skrivas så kommer inget förändras. Däremot så skall den informera dig om att en signatur behöver skrivas innan den gör det. En signatur i sig har dock inte påverkat något negativt för min del. God idé om tanken är att klona disken enligt nedan, men annars hade jag inte rekommenderat pga upplägget som RAID5 innebär och således får man inte ut någon enda hel fil.

Skrivet av Full Strike:

Och om jag skulle få igång den, skulle det gå att klona den till en ny disk och sätta in i NAS:en sedan?

Eftersom jag inte är bekant med filsystemet som Netgearlådan använder sig av så är det inte säkert att alla kloningsprogram för Windows klarar av att klona den. Däremot så finns det g4u och g4l som kan köra heldiskkloningar. Finns även Trueimage som kan köra sektor-för-sektor kloning, dvs "dönick" kloning som inte bryr sig om filsystemet.

En annan fråga, hur anslöt Du till volymen på Netgearlådan över nätverket? SMB(vanlig Windows fildelning) eller iSCSI, eller något annat protokoll?

Men från egen erfarenhet, först måste vi fastställa om det är armen som har något problem att synkronisera, överströmsskyddet som utlöst eller om det är en mjukvarufråga. En hårddisk på ett skrivbord med strömförsörjning samt ett bra öra är det som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Veni:

Eftersom jag inte är bekant med filsystemet som Netgearlådan använder sig av så är det inte säkert att alla kloningsprogram för Windows klarar av att klona den. Däremot så finns det g4u och g4l som kan köra heldiskkloningar. Finns även Trueimage som kan köra sektor-för-sektor kloning, dvs "dönick" kloning som inte bryr sig om filsystemet.

En annan fråga, hur anslöt Du till volymen på Netgearlådan över nätverket? SMB(vanlig Windows fildelning) eller iSCSI, eller något annat protokoll?

Men från egen erfarenhet, först måste vi fastställa om det är armen som har något problem att synkronisera, överströmsskyddet som utlöst eller om det är en mjukvarufråga. En hårddisk på ett skrivbord med strömförsörjning samt ett bra öra är det som gäller.

Ja isåfall känns ju en sektor-för-sektor-kloning mest rimligt. Jag skulle tro att det är vanlig Windows-fildelning men det är s.k. shares man sätter upp i Netgears panel på volymen. Och sedan har jag helt enkelt mountat dessa shares som diskar i Windows. Och dessa shares finns kvar och syns, men eftersom volymen de pekar på inte syns kan jag inte komma åt några filer.

Nu har jag ett support-ärende igång hos Netgear där de ska felsöka på remote, men om det inte leder någon vart tar jag ut diskarna och lyssnar på dem.

Oavsett hur det går med min stackars data kommer jag ju vilja ha nya diskar, och jag känner mig inte så trygg med Netgear-nasen längre så är inne på att bygga ihop en egen NAS. Dock något Windows-baserat då jag kan för lite när det kommer till Linux. Frågan är vilken konfiguration man bör köra isåfall - kommer vilja ha minst lika mycket utrymme som nu, men de miniITX-moderkort jag har hittat som klarar 5 diskar har inte stöd för RAID5, bara 0,1 och 10. Vad rekommenderar du att jag väljer? Alternativt att köra någon Software-RAID5, men det har jag förstått att det inte fungerar så bra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Full Strike:

Vad rekommenderar du att jag väljer? Alternativt att köra någon Software-RAID5, men det har jag förstått att det inte fungerar så bra?

Då jag inte känner till vad Netgearburken innehåller för hårdvara så skulle jag nästan gissa att den med kör med en mjukvarubaserad RAID då hårdvaru inte passar in i det pris som Prisjakt anger.

Alltså skulle det inte ändra på saken om Du själva väljer mjukvarubaserad RAID, då i princip samtliga moderkort som kan leverera RAID åt sina inbyggda portar SAS/SATA är mjukvarubaserade, dvs det är CPU'n som hanterar RAID via drivrutiner(eller motsvarande mellanhand direkt i en OS kärna).

Mitt tips för data som man inte vill bli av med:
* RAID6.
* Varmreservdisk.

Ovanstående lösning tillåter att 3 diskar slutar fungera utan att Du förlorar något. När den 4:e rasar så är det dock kört.

Plus:
* Säkerhetskopiering till lägst RAID5 volym där den är fysiskt frånkopplad från allt fram tills dess att man kör en manuell regelbunden säkerhetskopiering.
* Någon form av mjukvara som skapar kopior av filer om de förändras av mjukvara.
* Någon form av mjukvara som lagrar allt som raderas utav mjukvara, typ en papperskorg men som fångar alla raderingar.

Lägsta formen är dock RAID1, och gärna då med en varmreserv. Men den har nackdelar när det gäller att expandera uppsättningen.
Den andra varianten är RAID5 som även ger en prestandaökning, men risken är för stor att flera diskar havererar innan man upptäckt att en(1) är trasig. Samma gäller dock där med varmreservdisk.

Så för en person som vill ha ut mest utrymme och samtidigt ett skydd mot en trasig hårddisk så är det trots allt RAID5 som gäller. Men gärna då med en varmreserv som hoppar in automagiskt. Plus så klart alla möjliga varningar(akustiska, optiska, e-postmeddelande m.m).

Det skall lysa och skrika om burken som om den vore en julgran så fort den upptäcker minsta lilla avvikelse.

Vi får hoppas att Netgearsupporten lyckas hitta något som de kan laga på distans om det inte är ett hårdvarubaserat problem. Om inte, så får vi hoppas att Du kan sparka igång diskarna på egen hand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

NetGEAR har ett strålande forum för de här burkarna, med vägledning för hur man kopplar diskarna till en vanlig dator med x86 cpu & Linux. Jag vet inte riktigt vad folk har för erfarenhet av ReadyNAS serien som gör att de beskrivs som "suger apröv", min fungerar strålande. Det är dock den gamla SPARC baserade versionen, så jag kan inte ens erbjuda mig att stoppa diskarna i min enhet för att se om det hjälper...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

NetGEAR har ett strålande forum för de här burkarna, med vägledning för hur man kopplar diskarna till en vanlig dator med x86 cpu & Linux. Jag vet inte riktigt vad folk har för erfarenhet av ReadyNAS serien som gör att de beskrivs som "suger apröv", min fungerar strålande. Det är dock den gamla SPARC baserade versionen, så jag kan inte ens erbjuda mig att stoppa diskarna i min enhet för att se om det hjälper...
B!

Du har nog fått en måndagsexemplar

Permalänk
Medlem

Ska jag vara helt ärlig tror jag inte det. Det är gott om folk på det där dedikerade forumet, och det är inte många som är missnöjda med sin enhet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ska jag vara helt ärlig tror jag inte det. Det är gott om folk på det där dedikerade forumet, och det är inte många som är missnöjda med sin enhet.
B!

Men hur mycket använder de sina NAS? Kör de en ensam utdelning med Read/Write för Everyone och endast väldigt låg last?
Har de någonsin behövt byta en disk, starta om NASet eller göra något annat om påverkar driften av det?

Jag jobbar som IT-konsult har har många kunder (inklusive vi själva) med havererade Netgear-NAS som används flitigt i produktion.
Kan t.ex. vara att rättigheter helt plötsligt går sönder och man kommer inte åt sin data (och går inte att återställa rättigheter via webbgränssnitt).
Kan vara så att en disk behöver bytas, och när man plockar ut den dör RAID-konfigurationen och all data går förlorad.

Nae.. Synology och Qnap <3

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå nasar och hemservrar så börjar Intel Avoton dyka upp på allvar, 8 kärnig Atom som drar väldigt lite effekt och ja moderkorten kan se ut så här:

Mini itx med upp till 64 GByte ecc minne, 12 sata och dubbla nätverkskort.
VILL HA
http://www.asrock.com/server/overview.asp?Model=C2750D4I#TopP...
http://www.inet.se/produkt/1903015/asrock-c2750d4-avoton-octa...
Den plattformen kan säkert bli en bra grund för en lite mer avancerad lösning och man blir ju fri att köra vilken mjukvara man vill, eller flera eftersom den även stödjer virtualisering.
Hursomhelst så kan det nog sätta press på tillverkarna av nasar och förenkla för användarna när man slipper deras egna operativsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Men hur mycket använder de sina NAS?

Jag kan så klart inte svara för alla andra, och hur deras användning ser ut. Min egen har dock användarbaserade rättigheter, disk-belastningen är sporadisk, som bäst. Torrents gör att CPU kraften är slut långt innan disk-bandbredden är det på min NV+. Streamar video till en flock enheter, kör backuper till den från ett gäng datorer, och kör backup på den till en annan NAS, det första varje natt, det andra en gång i veckan. Alla enheter har access via egna unika identiteter utom TV'n. Den är för dum får login...

Skrivet av Zakire:

Har de någonsin behövt byta en disk, starta om NASet eller göra något annat om påverkar driften av det?

Jag har bytt disk. två gånger. ("samma" disk. Seagate skickade en refub som identifierade sig annorlunda, och det gillade inte jag så jag tjafsade tills de skickade en ny disk som inte konstrade.) Jag har konstrat en massa med addoner, och rättigheter, som gjort att jag valt att starta om enheten ett par gånger. Det har även varit något strömavbrott där UPS'ens reserver inte räckt till och NAS'en stängt ned på egen hand. Enligt start / stop på diskarna, totalt 22 starter, sedan maj 2011 (Inkopplingsdatum runt den 11'te)

Skrivet av Zakire:

Kan vara så att en disk behöver bytas, och när man plockar ut den dör RAID-konfigurationen och all data går förlorad.

Jag säger inte att det är omöjligt, men jag har haft en disk som fick spöken, varpå NAS'en tog den ur drift, skickade ett mail, och fortsatte arbeta i icke redundant läge. Skickade disken på RMA, fick tillbaka en refub som jag slängde in, och enheten körde en rebuild utan att konstra, fortfarande i drift. JAG gillade dock inte att disken identifierade sig annorlunda en de andra diskarna. Lite var det att jag inte tyckte det var sjyst att ersätta en 3 månader gamal disk med en refub med... Så jag gav mig på Seagate tills jag fick en ny disk utlovad, och slet därefter den udda disken, under drift, skickade den. NAS'en rapporterade per email att disken försvann, och fortsatte jobba, åter igen i icke redundant läge. Ny disk anlände, jag tryckte i den, ny rebuild, och sedan dess bekymmerslöst. Jag har startat om ett par gånger, främst i samband med addon'er som fryst ihop, ett par gånger i samband med en minnesuppgradering till en GB sticka. Det finns för all del på ReadyNAS forumet, precis som överallt annars på support forum, folk som har problem, men ytterst få som är olösliga, och scenariot du beskriver kan jag inte påminna mig att jag ens läst om. Det betyder så klart inte att det inte kan hända, men det torde betyda att man inte sökt hjälp där hjälpen borde finnas... ?
B!

Visa signatur