Kraschad NAS?
Har en Netgear Readynas NV+ v2 med 4x3TB hårddiskar i RAID5/FlexRAID. För några dagar sedan märkte jag att kopiering och läsning gick väldigt långsamt, så jag startade om NAS:en, varpå jag inte längre kunde se mina filer alls. I kontrollpanelen visades alla diskar som de skulle men fliken Volumes var tom.
Jag gjorde då en filsystemkontroll genom panelen och den fastnade på 69% varje gång. Jag testade nu att plocka ut en av diskarna och då passerar den kontrollen, men Volumes är fortfarande tom och jag kan inte komma åt mina filer. Jag har kikat igenom loggen och det har kommit varningar för att ATA error count har ökat på två av diskarna senaste tiden. Har även några "Disk failure detected" sedan tidigare, (senast i september) men då har det räckt med att starta om så har allt fungerat igen, så har utgått från att det var NAS:en som spökade (den har varit allmänt strulig sen dag ett).
Med tanke på hur mycket data jag har på diskarna har jag väl varit naiv som litat på att inte två diskar skulle krascha samtidigt, men nu står jag här med skägget i brevlådan. Finns det något jag kan göra? Ska jag testa köpa en ny disk och byta ut en? Att skicka in alla 4 diskarna till ett dataräddningsföretag vore ett alternativ men känns inte riktigt realistiskt då de verkar vilja ha 5000-10000 per disk plus en massa andra tillägg.
Någon som är bra på diskar eller har erfarenhet av Netgears NASar? Tacksam för all hjälp!