Ibland kan det verka som att moderna spelutvecklare tävlar om att göra spel som tar upp så mycket utrymme som möjligt på hårddisken. Men de finns även de som strävar åt andra hållet. Utvecklaren Donno2048 har publicerat en ny version av det klassiska spelet Snake vars kod får plats i en QR-kod, rapporterar Techspot.
Hela koden till spelet tar upp 56 byte, det vill säga 448 ettor och nollor. Det innebär så klart att utvecklaren har tvingats ta till extrema knep och genvägar för att putsa bort all kod som inte är absolut nödvändig.
Spelet är utvecklat i x86-assembler för MS-DOS men fungerar bara i Dosbox och andra emulatorer eftersom det går alldeles för fort på riktig hårdvara. Det skulle gå att göra det spelbart på en gammal 386:a eller liknande, men då behövs ytterligare kod.
Att göra ett så minimalt Snake-spel som möjligt har blivit något av en hobby bland utvecklare sedan Matt KC 2020 publicerade en version som låg på runt 1 400 byte komprimerad kod. Donno2048 gjorde själv en variant 2023 som vägde in på 85 byte.
Utvecklaren har även publicerat en version av spelet som kör direkt i BIOS, utan något operativsystem. Eftersom den måste initiera hårdvaran innan den kan rita upp något på skärmen behövs ytterligare kod – 58 byte närmare bestämt, för totalt 114 byte.