Portabla HDD trasig?

Permalänk
Medlem

Portabla HDD trasig?

Hej!

Skulle idag gå in och skicka bilder från en gammal portabel HDD som jag använt som bildlagring. Stoppade i den och den installerade sina drivrutiner som vanligt, tror jag såg att den dök upp lite snabbt som en flyttbar HDD när den hade installerats men nu är den helt borta.

Skriver jag in F:\ står det "Sätt i en flyttbar disk (F: )."

Går jag in på kontrollpanelen på enheter ser jag att en "Portable USB Drive" är connectad. Men på egenskaper finns ingen mer info om den. Drar jag ut HDD'en så försvinner den igen.

HDD är en gammal Verbatim 500GB utan strömkabel.

Desperat hjälp sökes! Många gammla minnen finns lagrade där.

Permalänk
Rekordmedlem

Usbporten kanske inte orkar driva den, byt port eller anslut via en hub med egen nätdel.
Du skulle även kunna försöka plocka ut disken och ansluta den internt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Usbporten kanske inte orkar driva den, byt port eller anslut via en hub med egen nätdel.
Du skulle även kunna försöka plocka ut disken och ansluta den internt.

Tack för svar!

Skulle kunna vara något, dock har jag ju alltid kört den till denna laptop innan utan problem.
Fungerade inte att byta portar iaf, hub med nätdel har jag inte men ska fråga runt lite.
Att dissekera HDD'n blir nog absolut sista steget, sitter på en laptop som sagt.

Kan tillägga att det pluppar till som det brukar låta när man ansluter en USB-enhet samt att ledlampan i HDD lyser iaf.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte ändrat något på hårdvaran så borde du kanske prova driven på en annan dator för att se om disken är trasig, är den det så plocka ut den ur lådan och prova internt eller skicka den till ett recoveryföretag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.