Köpa "baslåda" separat?

Permalänk
Medlem

Köpa "baslåda" separat?

Hej!

Bakgrund: Har varit runt i en hel del butiker på sistone och uppmärksammat att det nästan ALDRIG säljs baslådor separat och de som säljs är oftast riktigt dyra. Idag har jag ett fullt fungerande hemmabio-system (minus baslåda) vilket fortfarande fungerar riktigt bra, trots att det har några år på nacken. (Nypris ~6000 kr).

Frågan lyder därför enligt följande: Är rekommendationen att inhandla en ny baslåda till mitt nuvarande system eller är det att köpa ett helt nytt system?

(Värt att nämna kan vara att jag är student, vilket gör min budget lite begränsad)

Tack på förhand!
//Alex

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

"Nästan aldrig säljs baslådor separat" Vad baserar du det på? Inge vidare dyrt heller om jag får säga mitt. HiFi klubben är dyra däremot men netonnet och ljudfokus har billigare saker.

Här är några ex:
http://www.hifiklubben.se/ Säljer separat.
http://www.netonnet.se/ Säljer separat.
http://www.ljudfokus.se/ Säljer separat.

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi-komponenter...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

"Nästan aldrig säljs baslådor separat" Vad baserar du det på?..

Här är några ex:
http://www.hifiklubben.se/ Säljer separat.
http://www.netonnet.se/ Säljer separat.
http://www.ljudfokus.se/ Säljer separat.

Syftade framförallt på besöksbara butiker så som mediamarkt, elgiganten osv men dessa du länkade tycks ha subwoofers, tackar!

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Min okunnighet återstår dock fortfarande gällande hur pass bra en investering i en ordentlig subwoofer skulle vara :9

Vad jag förstått det hela, köps hemmabio-system bäst som helhetslösningar.

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av musarn:

Min okunnighet återstår dock fortfarande gällande hur pass bra en investering i en ordentlig subwoofer skulle vara :9

Beror ju på om du känner att du vill ha basen när du tittar på filmer eller lyssnar på musik.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Beror ju på om du känner att du vill ha basen när du tittar på filmer eller lyssnar på musik.

Givetvis men min fundering är kring att mitt hemmabiosystem redan har några år på nacken. Då skulle det vara en riktigt dålig investering att köpa en dyr subwoofer för o sen byta ut det hela mot ett nytt system inom ett år eller två!

Systemen säljs ju ofta rabatterat om de är kompletta (allt-i-ett).

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av musarn:

Givetvis men min fundering är kring att mitt hemmabiosystem redan har några år på nacken. Då skulle det vara en riktigt dålig investering att köpa en dyr subwoofer för o sen byta ut det hela mot ett nytt system inom ett år eller två!

Om du köper en SUB nu och byter högtalare sen så behöver du ju bara köpa högtalare och reciver om du är nöjd med SUBen som du köpt tidigare.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Har du ett hemmabiosystem á la LG/Samsung och liknande, eller har du ett "riktigt" med en vettig receiver och så?

Kontrollera så att du har rätt anslutningar för att koppla in en sub.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Har du ett hemmabiosystem á la LG/Samsung och liknande, eller har du ett "riktigt" med en vettig receiver och så?

Kontrollera så att du har rätt anslutningar för att koppla in en sub.

Ok, ska ta reda på detta!

System jag har idag är ett silvrigt 5.1 från Sony med receiver o hela köret (ej möjligheten att kolla upp exakt modell då jag är iväg på semester)

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av musarn:

Min okunnighet återstår dock fortfarande gällande hur pass bra en investering i en ordentlig subwoofer skulle vara :9

Vad jag förstått det hela, köps hemmabio-system bäst som helhetslösningar.

Det köps möjligtvis LÄTTAST som helhetslösningar. BÄST är oftast att köpa separat förstärkare och de specifika högtalare som man gillar ljudet ur och som passar ens budget.

Vad har du för förstärkare nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: lite sen 😊

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Det köps möjligtvis LÄTTAST som helhetslösningar. BÄST är oftast att köpa separat förstärkare och de specifika högtalare som man gillar ljudet ur och som passar ens budget.

Vad har du för förstärkare nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: lite sen 😊

Okej, men hur funkar det med kompatibilitet och liknande mellan olika märken etc om man köper saker separat? (Är det vanligt förekommande att företagen kör på egna lösningar)?

Systemet jag har är åt detta hållet: (Bild på receivern).
http://ecx.images-amazon.com/images/I/315SYAH7W1L.jpg

Har 5 mindre högtalare utplacerade i lägenheten som köptes ihop med systemet och subwoofern är trasig.

EDIT: Har dessutom kollat en del på soundbars då de verkar ge bra "bang for the buck" samt att man slipper kabeldragningen

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Rekordmedlem

Det säljs väl hur mycket lösa basar som helst så fort du hittar en hifibutik i stället för elektronikladorna, däremot så bör man inte köpa små/lätta/billiga basar eftersom de ofta helt saknar fysiska förutsättningar att spela på ett bra sätt, många köper ju basmodul efter design snarare än ljudkvalitet, det finns många billiga basar men leta helst efter nått som väger över 30 kilo och har minst 50 liters lådvolym om det är ljudkvalitet du är ute efter.
Men å andra sidan så bör man ju även ha vettiga toppar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musarn:

Min okunnighet återstår dock fortfarande gällande hur pass bra en investering i en ordentlig subwoofer skulle vara :9

Vad jag förstått det hela, köps hemmabio-system bäst som helhetslösningar.

Inga problem att köpa bas seperat, inga fördelar med att de är i paket. XTC's 8 tummare är bra budget-låda. Deras 10 tummare är bättre för riktig djupbas.

Permalänk
Medlem

Undrar om Andersson 150w subben duger om man bara ska ha den till filmtittande? Hade tänkt köra tillsammans med dynavoice magic f-6. Någon som vill dela sina subjektiva åsikter?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det säljs väl hur mycket lösa basar som helst så fort du hittar en hifibutik i stället för elektronikladorna, däremot så bör man inte köpa små/lätta/billiga basar eftersom de ofta helt saknar fysiska förutsättningar att spela på ett bra sätt, många köper ju basmodul efter design snarare än ljudkvalitet, det finns många billiga basar men leta helst efter nått som väger över 30 kilo och har minst 50 liters lådvolym om det är ljudkvalitet du är ute efter.
Men å andra sidan så bör man ju även ha vettiga toppar.

Ok, tusen tack för tipsen!

EDIT: Är de trådlösa varianterna ok?

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Någon får väldigt gärna ge förslag på en bra budgetsub!

En riktig "svensson" sub, inte för dyr, inte för billig och så bra ljud som möjligt såklart
Gärna mycket bang for the buck helt enkelt

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av musarn:

Någon får väldigt gärna ge förslag på en bra budgetsub!

En riktig "svensson" sub, inte för dyr, inte för billig och så bra ljud som möjligt såklart
Gärna mycket bang for the buck helt enkelt

Otroligt svårt att veta vad du anser vara "för dyrt" resp. "för billigt", men en billig och vettig sub: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=149054

Permalänk
Medlem
Skrivet av tp_88:

Otroligt svårt att veta vad du anser vara "för dyrt" resp. "för billigt", men en billig och vettig sub: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=149054

Ok, suveränt!

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Skrivet av musarn:

Ok, suveränt!

Storebror XTZ 99 W10.16 är et lite dyrare alternativ som kommer låta klart bättre. Beror ju lite på hur mycket du vill spendera.

Finns ett demoex ganska billigt http://www.fyndborsen.se/demo-ex/10.16-high?stat=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Storebror XTZ 99 W10.16 är et lite dyrare alternativ som kommer låta klart bättre. Beror ju lite på hur mycket du vill spendera.

Finns ett demoex ganska billigt http://www.fyndborsen.se/demo-ex/10.16-high?stat=1

Ska definitivt ta mig en titt!

Vad skulle du uppskatta vore den subjektiva skillnaden? (Antar att det inte går att provlyssna någonstans)

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av musarn:

System jag har idag är ett silvrigt 5.1 från Sony

Silvrigt? Då är det kört.

Går inte att koppla sub till den då.

Skämt å sido;

Eftersom du har ett 5.1 system så kan du enkelt koppla till vilken separat sub som helst.

".1" i "5.1" betyder just att den har en diskret dedikerad LPF-utgång för subkanalen.

Dold text
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Eftersom du har ett 5.1 system så kan du enkelt koppla till vilken separat sub som helst.

Inte då. Finns minst 3 olika system för 5.1 system.
Passiv sub, drivs via "vanlig" högtalarutgång för baslåda på "paket" 5.1 system.
Aktiv sub, drivs via inbyggt slutsteg, och tar sin signal från en lågnivå utgång på förstärkaren.
Och slutligen "skitsub" där förstärkaren till hela 5.1 systemet är inbyggt i sub'en, och DvD/BD spelaren närmast är en förförstärkare.

Skrivet av martinot:

".1" i "5.1" betyder just att den har en diskret dedikerad LPF-utgång för subkanalen.

Det kunde ju vara önskvärt att det var sant... Det är det nu inte. Riktigt vad 5.1 betyder kan man ju argumentera om, det enda som är hyfsat konsekvent är att man har 5 högtalare varav minst 2 "fullrange", och 3 stödhögtalare plus en sub-baslåda. Jag skriver "fullrange" eftersom man glatt fuskar med basen på billigare system, och designer-system för at istället hoppas på att baslådan kan täcka upp det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte då. Finns minst 3 olika system för 5.1 system.
Passiv sub, drivs via "vanlig" högtalarutgång för baslåda på "paket" 5.1 system.
Aktiv sub, drivs via inbyggt slutsteg, och tar sin signal från en lågnivå utgång på förstärkaren.
Och slutligen "skitsub" där förstärkaren till hela 5.1 systemet är inbyggt i sub'en, och DvD/BD spelaren närmast är en förförstärkare.

Det kunde ju vara önskvärt att det var sant... Det är det nu inte. Riktigt vad 5.1 betyder kan man ju argumentera om, det enda som är hyfsat konsekvent är att man har 5 högtalare varav minst 2 "fullrange", och 3 stödhögtalare plus en sub-baslåda. Jag skriver "fullrange" eftersom man glatt fuskar med basen på billigare system, och designer-system för at istället hoppas på att baslådan kan täcka upp det.
B!

*host* *host* ...

Nu talade vi om receivern. Han har enligt egen uppgift en separat hemmabioförstärkare. En fristående receiver som anges till 5.1 har mig veterligen normalt alltid en dedikerad pre-out LPF-utång.

Detta oavsett om den är ifrån Sony eller något annat märke som tex Onkyo, Yamaha eller Denon.

Och oavsett om den är i silver eller någon annan färg...

Lite nyfiken; känner du till någon separat 5.1 bioreceiver som inte har detta (säger inte att det är absolut omöjligt - bara att det inte är normalt)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

En fristående receiver som anges till 5.1 har mig veterligen normalt alltid en dedikerad pre-out LPF-utång.

Det kan jag gå med på. Det var inte riktigt så du skrev.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musarn:

Syftade framförallt på besöksbara butiker så som mediamarkt, elgiganten osv men dessa du länkade tycks ha subwoofers, tackar!

Du bör inte handla hos "svensson-elbutiker". De har höga priser, dåliga garantier, och lever på att lura folk och pracka på dom massa onödiga saker. Handla hos en dedikerad ljudhandlare istället, då får du bra service och kunnig personal.
Ännu bättre vore tex komplett, webhallen, eller inet, men svårt att handla ljud via nätet tyvärr.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det kan jag gå med på. Det var inte riktigt så du skrev.
B!

Skrev "system". Jag borde nog ha skrivit "receiver" för att vara extra tydlig, men antar samtidigt att folk som kommenterar faktiskt läst inläggen tidigare i tråden så att de vet sammanhanget och därigenom förstår vad som åtsyftas.

Men visst, jag tar ändå på mig att jag trots detta självklart kunde varit tydligare och mer precis med mitt ordval här. Håller med dig om det.

Ok, nog om det.

Min poäng är att han inte behöver tänka på vilken sub han köper för att den iaf skall fungera rent tekniskt (*), utan eftersom han har lågnivåutgång ifrån sin förstärkare så kan köra med vilken som helst (en del subbar, tex ifrån SVS, har inte högtalaringång längre då det numera är just så ovanligt med anläggningar som inte har lågnivå ut).

*) Nu är det väldigt ovanligt med passiva subbar, men i sådana fall måste han självklart köpa till ett separat slutsteg, eller ett paket med passiv sub+förstärkare.

Info om undandtaget med passiva subbar.
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Rekordmedlem

5.1 kommer av att källmaterialet har 5 fullregisterkanaler och en lfe kanal men betydelsen av "5.1" har vidgats sedan den kom.
Men Dolby Atmos är upp till 128.0
Det är väl skönt att slippa lfe kanalen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av musarn:

Ska definitivt ta mig en titt!

Vad skulle du uppskatta vore den subjektiva skillnaden? (Antar att det inte går att provlyssna någonstans)

Vet inte så mycket om W8.16 men äger en W10.16 som jag är rätt nöjd med, kör den tillsammans med ett par Dali Zensor 1. Kan tänk mig att W8.16 låter mer dånande (mindre rent) i jämförelse, den lär inte kunna spela lika djupt heller. Bara det att den väger hälften så mycket och är mycket mindre i volym gör stor skillnad på hur djupt den kan gå.

Permalänk
Medlem

Det är en jäkligt stor skillnad mellan w8.16 och w10.16. Jag ägde själv en w8.16 för några år sedan och den var egentligen inte bra på något. Den lät inte bra till musik, den spelade inte djupt, den spelade inte starkt. Den var för liten och för billig för att vara bra egentligen.

Sen ett par år tillbaka har min far ägt en begagnad w10.16, dom går att få tag på för runt 1700-2000kr i bra skick. Den låter rätt ok till musik och klarar av att spela djupt och starkt nog för att tillföra något till film. Riktigt prisvärd budgetsub om man köper begagnat!

Förstår att budgeten kan vara tight när man är student, men köp för guds skull ingen w8.16 för du kommer vilja byta upp dig direkt! Spara hellre en månad eller tre extra och köp en w10.16!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare