AMD "Trinidad" ersätter Radeon R9 270-serien

Permalänk
Melding Plague

AMD "Trinidad" ersätter Radeon R9 270-serien

Inte enbart entusiastsegmentet uppmärksammas när AMD släpper en ny generation grafikkort. Nu framgår att bolaget redan i mars kan komma att ersätta Radeon R9 270 och R9 270X.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar lovande. De borde ju ha en bra anledning till att göra ett nytt chip med 256bit buss på 28nm, de måste ha gjort framsteg i effektivitet för att det ska vara värt mödan kan man tycka. Samtidigt så får vi hoppas att det betyder att 380X är 28nm, lyckas det med det chippet på 28nm så har de en otroligt stark arkitektur på G, har de krävts att de gått ner till 20nm för att få till det så ligger de långt efter nVidia arkitekturmässigt. :/

Permalänk
Testpilot

Beroende på pris och prestanda så kan det bli något aktuellt. Sneglat länge på 750Ti för TVburken(HTPC.n), men man kanske skall invänta och se vad AMD har att erbjuda först

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Avstängd

Jag slutade läsa vid 2GB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jag slutade läsa vid 2GB...

Är man ute efter mer VRAM än så är man helt enkelt och kollar i fel prisklass.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jag slutade läsa vid 2GB...

Jag trodde att du läste ersättare till R9 270

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jag slutade läsa vid 2GB...

Kommer nog varianter med 4gb också

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kommer nog varianter med 4gb också

Skrivet av anon179444:

Jag slutade läsa vid 2GB...

Vad är det för spel som kräver så mycket VRAM, till en så "klen" GPU?
Kör vi ultra texturer på 1280x960 eller?

Är redan nu väldigt få spel som verkligen har nytta av mer än 2GB, och då endast i Ultra läge med enorma eftereffekter och texturer som inget utom absoluta highend kort klarar att dra runt.
Rätta mig gärna om jag har fel, men jag hittar inte många spel som har det på annat sätt.

Det lär i så fall göra mer nytta att köpa ett beg 7970/280X istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vad är det för spel som kräver så mycket VRAM, till en så "klen" GPU?
Kör vi ultra texturer på 1280x960 eller?

Är redan nu väldigt få spel som verkligen har nytta av mer än 2GB, och då endast i Ultra läge med enorma eftereffekter och texturer som inget utom absoluta highend kort klarar att dra runt.
Rätta mig gärna om jag har fel, men jag hittar inte många spel som har det på annat sätt.

Det lär i så fall göra mer nytta att köpa ett beg 7970/280X istället...

stämmer bra

finns endast ett fåtal titlar som kräver 2+ gb i VRAM och som du skriver då ofta på höga/högsta inställningar. Är det bästa möjliga grafikupplevelse man är ute efter är 2000kr-klassens kort som sagt fel segment från början.

har ett HD 6950 som är pensionerat numera men det drar fortfarande runt alla titlar jag spelar, inkl BF4 med acceptabla framerates bara man skippar lite ögongodis trots ynka 2gb VRAM.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Vad är det för spel som kräver så mycket VRAM, till en så "klen" GPU?
Kör vi ultra texturer på 1280x960 eller?

Är redan nu väldigt få spel som verkligen har nytta av mer än 2GB, och då endast i Ultra läge med enorma eftereffekter och texturer som inget utom absoluta highend kort klarar att dra runt.
Rätta mig gärna om jag har fel, men jag hittar inte många spel som har det på annat sätt.

Det lär i så fall göra mer nytta att köpa ett beg 7970/280X istället...

Ja, dagens titlar är sällan begränsade av 2GB ram.
Men har man tänkt använda grafikkortet 3 år framöver så är det inte lika självklart det ser likadant ut.
Själv sitter jag kvar med mitt HD7850 och är tacksam för att det inte kom med 1GB minne även om det fungerade bra för nästan alla titlar då.
Sedan kan det vara bra med mer minne för framtida CF/SLI-lösningar.

Så jag skulle nog inte påstå att det kategoriskt skulle vara helt onödigt med 3-4GB ram på ett sådant grafikkort.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Låter riktigt trevligt detta. Kommer dessa nya Radeon tillverkas i Globalfoundries fabriker istället för TSMC någon som vet detta? Jag undrar mer om Globalfoundries 28nm kan vara bättre än TSMC trots att det är på samma 28nm teknik?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peking:

Är man ute efter mer VRAM än så är man helt enkelt och kollar i fel prisklass.

Skrivet av Paddanx:

Vad är det för spel som kräver så mycket VRAM, till en så "klen" GPU?
Kör vi ultra texturer på 1280x960 eller?

Är redan nu väldigt få spel som verkligen har nytta av mer än 2GB, och då endast i Ultra läge med enorma eftereffekter och texturer som inget utom absoluta highend kort klarar att dra runt.
Rätta mig gärna om jag har fel, men jag hittar inte många spel som har det på annat sätt.

Det lär i så fall göra mer nytta att köpa ett beg 7970/280X istället...

Skrivet av Söderbäck:

Ja, dagens titlar är sällan begränsade av 2GB ram.
Men har man tänkt använda grafikkortet 3 år framöver så är det inte lika självklart det ser likadant ut.
Själv sitter jag kvar med mitt HD7850 och är tacksam för att det inte kom med 1GB minne även om det fungerade bra för nästan alla titlar då.
Sedan kan det vara bra med mer minne för framtida CF/SLI-lösningar.

Så jag skulle nog inte påstå att det kategoriskt skulle vara helt onödigt med 3-4GB ram på ett sådant grafikkort.

Som Söderbäsk skriver så är det Crossfire som är intressant.
Jag köper ett kort nu, och ett till, ett år senare.
Det andra kortet har då sjunkit i pris, jag delar upp betalningen och jämfört med ett toppkort så blir totalpriset lägre, trots att prestandan är högre.

Jag gjorde så med min nuvarande setup med två 670.
Grymt tryck för lite pengar.
Men 2GB är isåfall för lite....

Permalänk
Medlem

256bit bus? Ser redan bättre ut än GTX960.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

stämmer bra

finns endast ett fåtal titlar som kräver 2+ gb i VRAM och som du skriver då ofta på höga/högsta inställningar. Är det bästa möjliga grafikupplevelse man är ute efter är 2000kr-klassens kort som sagt fel segment från början.

har ett HD 6950 som är pensionerat numera men det drar fortfarande runt alla titlar jag spelar, inkl BF4 med acceptabla framerates bara man skippar lite ögongodis trots ynka 2gb VRAM.

Men köper jag ny gpu vill jag ha en ny inte en begagnad eller en omodern krets. Sen vill jag gärna ha den länge och kunna uppdatera till sli/crossfire i framtiden utan att ångra att man snålade med varm. Nu kör jag dock 750ti som inte ens klarar sli men just nu är world of tanks det mest gpu krävande jag spelar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men köper jag ny gpu vill jag ha en ny inte en begagnad eller en omodern krets. Sen vill jag gärna ha den länge och kunna uppdatera till sli/crossfire i framtiden utan att ångra att man snålade med varm. Nu kör jag dock 750ti som inte ens klarar sli men just nu är world of tanks det mest gpu krävande jag spelar.

Det är ju en förbättrad och då troligen en förfining/utveckling av GCN, kanske bättre minnesarkitektur ihop med bättre energi sparfunktioner.
Är knappast en rebranded!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det är ju en förbättrad och då troligen en förfining/utveckling av GCN, kanske bättre minnesarkitektur ihop med bättre energi sparfunktioner.
Är knappast en rebranded!

Du läste för snabbt tror jag. Jag skrev inte att denna är en rebrand.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag som var sugen på ett R9 270. Då väntar jag

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Va? Vaddå "hoppar över 20 nanometer och direkt går ned till 14/16 nanometer vid ett senare tillfälle"? Var inte detta inte NV:s planer?

Skulle inte R9 380x eller utan x eller 390x eller utan x eller vafan jag orkar inte... toppkortet hursomhelst bestå av 20nm???

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

A beautiful country, Home land mines "Trinidad" Unfortunatly i've gone over to the Empire

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

Va? Vaddå "hoppar över 20 nanometer och direkt går ned till 14/16 nanometer vid ett senare tillfälle"? Var inte detta inte NV:s planer?

Inte så mycket planer som att det inte går speciellt bra att göra stora GPUer som drar hundratalet watt på varken TSMC 20 nm planar eller GloFo 20 nm planar. De funkar för små kretsar till mobiltelefoner och plattor, inte för stora strömslukande GPUer till PC. Detta har varit känt i ett par år. Både AMD och Nvidia väntar på att få tillgång till FinFET-teknologi på ~1X nm. TSMC är försenade på den punkten, GloFo dög inte till att göra något sådant på egen hand så de har licensierat Samsungs process. Qualcom skulle ha köpt kapacitet från TSMC gällande deras 1X nm FinFET process, men de har gått över till Samsung pga att TSMC försenat till nästa år.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du läste för snabbt tror jag. Jag skrev inte att denna är en rebrand.

Nja... "Men köper jag ny gpu vill jag ha en ny inte en begagnad eller en omodern krets." hur ska det tolka ?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Nja... "Men köper jag ny gpu vill jag ha en ny inte en begagnad eller en omodern krets." hur ska det tolka ?

Såg att jag missade att citera paddan. Men det var ett svar på varför jag inte var intresserad av 7970 eller 280 serien

"Det lär i så fall göra mer nytta att köpa ett beg 7970/280X istället..."

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Såg att jag missade att citera paddan. Men det var ett svar på varför jag inte var intresserad av 7970 eller 280 serien

"Det lär i så fall göra mer nytta att köpa ett beg 7970/280X istället..."

OK! Där håller jag med, att köpa beg delar är inget som jag är direkt intresserad av. Har över åren gjort det, men kan nog säga att det kostar mer än det smakar. Har haft alla möjliga och omöjliga fel över åren, och vill nog tillskriva dom flesta beg prylar. Har nog varit närmare 1/3 som på något sätt krånglat av beg delar, den tiden man lägger kunde man lagt på något annat.
Mest intressanta över åren var nog en Pentium 133Mhz CPU, fick en pc som åskan gått in i via modemet. CPU'n fungerade felfritt i 150MHz, vägrade starta i 133MHz och startade med konstiga fel i 100MHz... Trimmning via åska
Var några timmar DoomII med den

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!