Här. Ta en ny bankID-ikon. Byt ut den där fula standardikonen. (OS X)

Permalänk
Medlem

Här. Ta en ny bankID-ikon. Byt ut den där fula standardikonen. (OS X)

Hittade ingen färdig alternativ (icns) för den fula ikonen bankID-appen använder, så jag slängde ihop en. Tänkte att det är lika bra att dela med sig. Använd typ liteicon (eller gör det manuellt) för att byta. Typ så här ser den ut in action:

https://www.sendspace.com/file/6cz286

Permalänk
Avstängd

BankID är ju inget man startar manuellt ändå, så varför ha en ikon som syns?
...eller är det annorlunda på mac?

I windows ligger den ju bara gömd i systrayen när bankid är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

BankID är ju inget man startar manuellt ändå, så varför ha en ikon som syns?
...eller är det annorlunda på mac?

I windows ligger den ju bara gömd i systrayen när bankid är igång.

Japp, bankID körs som en "vanlig" app, och då dyker ju ikonen upp på dock'en när det körs även om man inte har den i dock'en i vanliga fall. Plus att det ligger installerat med dom andra apparna när man exempelvis kör launchpad (tänk app-drawer i android), och där är den lika ful.

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad? Du har gjort den rund?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Är det någon skillnad? Du har gjort den rund?

I ett nötskal, ja. Har man en uppsättning i övrigt snygga ikoner så sticker verkligen bankID-ikonen ut. Detta är ett försök att få densamma att smälta in bättre.
Den är krympt, och på det viset får man lite padding till både andra ikoner och dock'en. Jag hatar verkligen när designers inte har detta i åtanke. Jag valde att nyttja circle-konceptet som är så populärt numera (itunes, app-store, safari) med en tunn rund ram som klipper ut bankID-bilden, och nyttjar även en cirkulär gradient mellan svart och vitt (med en viss grad av transparens) som ger bankID-grafiken en känsla av djup (eller höjd är nog mer passande i det här fallet). Sist men inte mist så nyttjade jag en drop shadow, men tyvärr blev den inte så utmärkande som jag hoppats.
Jaja. Det var inte tänkt att vara mer än en 10-minuters jobb ändå så det gör inget. Faktum är att det tog längre tid att ta screenshots, ladda upp bilder till imgur o.s.v. och skapa den här tråden faktiskt. haha.

För dem som vill se efter/före exempel:

Permalänk
Medlem

Ser bra ut

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Riktigt snygg ikon, Tack

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbkxbx:

Japp, bankID körs som en "vanlig" app, och då dyker ju ikonen upp på dock'en när det körs även om man inte har den i dock'en i vanliga fall. Plus att det ligger installerat med dom andra apparna när man exempelvis kör launchpad (tänk app-drawer i android), och där är den lika ful.

Tycker den passar riktigt bra tillsammans med relaterade appar till Android

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Tycker det sämre ut med tanke på att du klipper i texten, varför inte bara förminska den en aning och ta bort randen och lägga till en tjockare mörk kant som skuggning likt hur folket gjort med Transmission.

Vill du sedan att det skall passa får man fixa resten av ikonerna också runda så man får bättre helhet genom det annars blir det som vissa stylar bilar smink på en gris.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Dagens i-lands problem?

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Tycker det sämre ut med tanke på att du klipper i texten, varför inte bara förminska den en aning och ta bort randen och lägga till en tjockare mörk kant som skuggning likt hur folket gjort med Transmission.

Respectfully, i disagree! Rent designmässigt är det inte alltid självklart att ta med hela objektet i representationen, på samma sätt som fotografer ofta hellre inte centrerar det huvudsakliga objektet i bilden de tar. När det gäller skuggningen, så la jag på för lite helt enkelt. Jag kollade inte ens resultatet först utan stängde pixelmator direkt efter jag exporterat bilden. Haha.

Skrivet av Commander:

Vill du sedan att det skall passa får man fixa resten av ikonerna också runda så man får bättre helhet genom det annars blir det som vissa stylar bilar smink på en gris.

Det beror väl på vilken nivå man lägger det. Accepterar man de designmässiga riktlinjer som merparten ikoner har i OS X så behöver inte alla ikoner ha exakt samma form. Överlag så har dom en viss "padding" och en lagom dos 3D-effekt. BankID-ikonen saknade både dessa attributen och stack således ut lite väl mycket. Med mina modifikationer är resultatet IMHO homogent nog.