Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Fortsätt på detta spår och jag går över till pc. Det ska Sony uppfatta som ett löfte.

Haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Fortsätt på detta spår och jag går över till pc. Det ska Sony uppfatta som ett löfte.

Det är samma med Switch och Xbox.
De blacklistar stulna konsoler eller om mam använder modifieringar.

Men vanligast är väl att man får kontot avstängt för att man hotar eller beter sig online.
Spelar du bara offline eller inte interagerar på något sätt är chansen minimal att något händer.
Det skulle vara om du laddar upp en profilbild med sexuellt innehåll.

Playstation stängde av en massa som "fuskade" med gratissamlingen på PSN.
https://nordic.ign.com/news/41848/ps5-users-may-be-getting-ba...

Permalänk
Konsolgrävare

Ghost of Yōtei, State of Play, 10 Juli 23:00

https://blog.playstation.com/2025/07/08/watch-the-ghost-of-yo...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Dom kommer nog ha extra insatt möte ikväll nu med denna infon. 😊

Denna artikel säger givetvis inte hela sanningen. Som skrivet ovan krävs väldigt allvarliga händelser för detta ska kunna göras. Skulle gissa på moddning. Sköt era konsoler och er så är det inga bekymmer.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Dom kommer nog ha extra insatt möte ikväll nu med denna infon. 😊

Denna artikel säger givetvis inte hela sanningen. Som skrivet ovan krävs väldigt allvarliga händelser för detta ska kunna göras. Skulle gissa på moddning. Sköt era konsoler och er så är det inga bekymmer.

Jag tycker pc och konsol ska likställas här faktiskt.

Permalänk
Medlem

Genom en gratis uppdatering till The Last of Us II Remastered idag kan man nu välja att spela storyn i kronologisk ordning.

https://www.naughtydog.com/blog/the_last_of_us_part_2_remaste...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Genom en gratis uppdatering till The Last of Us II Remastered idag kan man nu välja att spela storyn i kronologisk ordning.

https://www.naughtydog.com/blog/the_last_of_us_part_2_remaste...

Tycker de borde fokusera på nya spel istället. Lite lull-lull kan kortsiktigt vara prima. Men om det bara är lull-lull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Tycker de borde fokusera på nya spel istället. Lite lull-lull kan kortsiktigt vara prima. Men om det bara är lull-lull?

Tog nog inte så mycket tid och de fick stöd av Nixxes står det. Tror de huvudsakligen håller på med Intergalactic. Hoppas på nytt Uncharted dock personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Tog nog inte så mycket tid och de fick stöd av Nixxes står det. Tror de huvudsakligen håller på med Intergalactic. Hoppas på nytt Uncharted dock personligen.

1 spel sedan 2017 är inte Ok. Inte om man inte ens är nära att släppa något nytt. Sony har behandlat ND mer silkesvantar. De borde ha satt mer press på dem. Det är till och med möjligt att PS6 hinner komma ut innan ND släpper nytt spel. Alltså i så fall inte ett enda spel i den här generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

I familjen Al Akkads hem står ett sprillans nytt Playstation.
Men det är helt spärrat – och går inte att använda.
– Det kostade 7 000 kronor, och de säger att de inte kan göra någonting, säger Anas Al Akkad.
Spelkonsolen har nyttjats flitigt av hela familjen sedan den inhandlades i början av året. Men i två månader har den varit helt oanvändbar.
Enligt Anas Al Akkad ska deras Playstation ha stängts efter att ett av barnens kompisar laddat ner sitt konto på familjens konsol.
– Han gjorde något som bröt mot deras regler, så nu är både hans och vårt konto bannat, säger Anas.
Enligt Anas har de försökt få hjälp från både Playstation och Allmänna reklamationsnämnden – utan framgång.
– De har spärrat vårt Playstation för att någon annan har gjort något fel. Det är konstigt. Det kostade 7 000 kronor och de sa att de inte kan göra någonting.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/a/4BaAaa/playsta...

Min spontana gissning, kompisen var inloggad på deras konsol, sen åkte han hem och moddade eller dummade sig med sin egen konsol, då låste Sony alla som han använt/är inloggad på

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min spontana gissning, kompisen var inloggad på deras konsol, sen åkte han hem och moddade eller dummade sig med sin egen konsol, då låste Sony alla som han använt/är inloggad på

Jag tror vi kan stryka moddning från ekvationen.
Räcker nog med att de betedde sig illa online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man kan ju spekulera, men det spelar egentligen ingen roll vad någon har gjort. Sony bör ju kunna berätta precis vad som har hänt, vilket är extra viktigt i det här fallet. Sony kan ju också självfallet se vad som har hänt, i vilken ordning och så vidare.

Att dom ens gör det från första början är ju helt idiotiskt! Dom kan ha sina regler och kalla det vad som helst, men det ska inte resultera i oanvändbara konsoler för personer som inte har gjort något.

Att dom har moddat något PS5-spel kan vi helt bortse ifrån för det går inte (i praktiken - annars skulle man behöva en flera år gammal firmware, vilket familjen i fråga uppenbarligen inte har eftersom dom har använt sin konsol).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Att dom ens gör det från första början är ju helt idiotiskt! Dom kan ha sina regler och kalla det vad som helst, men det ska inte resultera i oanvändbara konsoler för personer som inte har gjort något.

På sätt och vis är det väl ok att de stänger av allt om enheten används för tex begå brott.
Istället för att klaga till Aftonbladet kunde han krävt att föräldern ersatte dem om de nu vet vad som utspelat sig.

Köper inte att kontot är radioaktivt och smittat alla konsoler där man loggats in.
Det måste varit så att något fuffens begick medan kompisen var inloggad hemma hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

På sätt och vis är det väl ok att de stänger av allt om enheten används för tex begå brott.
Istället för att klaga till Aftonbladet kunde han krävt att föräldern ersatte dem om de nu vet vad som utspelat sig.

Köper inte att kontot är radioaktivt och smittat alla konsoler där man loggats in.
Det måste varit så att något fuffens begick medan kompisen var inloggad hemma hos dem.

Men vad är det för typ av brott du menar ska ha begåtts så att Sony väljer att banna hela konsolen istället för kontot som har begått brottet? Vad nu "brottet" är för något? Google stänger ju inte av Pixel-telefoner ifall någon användare begår ett brott, oavsett brott, så varför skulle det vara okej för Sony att stänga av en konsol från användning?

Nu går det väl ändå förhoppningsvis att spela spel köpta från skiva - annars vore detta mycket värre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Men vad är det för typ av brott du menar ska ha begåtts så att Sony väljer att banna hela konsolen istället för kontot som har begått brottet? Vad nu "brottet" är för något?

Ofredande, ärekränkning, HMF, utpressning... det går ju att skriva vad som helst i en chatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ofredande, ärekränkning, HMF, utpressning... det går ju att skriva vad som helst i en chatt.

Det ska ju absolut resultera i en ban av konto men inte en ban av en kompis konsol.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att sonen köpt ett konto med spel på och sagt till sin pappa att det var en kompis som lagt in sitt osv.
Kan tom. vara pappan som gjort så och ”gråter ut” i media. Har för mig att jag läst att konsolen bannas om man använder köpt konton eftersom kontot redan är olagligt så bannas konsolen och inte kontot.
Det är bara köpa ny konsol eftersom deras konton antagligen inte är bannande, utan konsolen.
En dyrköpt läxa som det så fint heter. 😀

Är det för lite ”enklare” saker som ovårdat språk och liknade brukar det vara tidsbestämt kontoban.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det ska ju absolut resultera i en ban av konto men inte en ban av en kompis konsol.

Ja i sak tycker jag man kan pröva det i rätten.
Men jag tror det är svårt att vinna då det inte ter sig som oskäliga avtalsvillkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

1 spel sedan 2017 är inte Ok. Inte om man inte ens är nära att släppa något nytt. Sony har behandlat ND mer silkesvantar. De borde ha satt mer press på dem. Det är till och med möjligt att PS6 hinner komma ut innan ND släpper nytt spel. Alltså i så fall inte ett enda spel i den här generationen.

Det lades dock mycket av NDs tid på Last of Us Online som Sony sedan la ner. Tror det utvecklades mellan 2020-2023. Kan inte helt skylla på ND där då jag förmodar att det var Sony som satte press på ND och övriga studios att pumpa ut massa online spel med microtransactions, vilket uppenbarligen inte funkar. Och NDs tech avdelning la nog en del tid på TLOU1 remake också, även om jag såklart är besviken på deras output.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tycker det mest låter som en bortförklaring att skylla på kompisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Kan ju vara så att sonen köpt ett konto med spel på och sagt till sin pappa att det var en kompis som lagt in sitt osv.
Kan tom. vara pappan som gjort så och ”gråter ut” i media. Har för mig att jag läst att konsolen bannas om man använder köpt konton eftersom kontot redan är olagligt så bannas konsolen och inte kontot.
Det är bara köpa ny konsol eftersom deras konton antagligen inte är bannande, utan konsolen.
En dyrköpt läxa som det så fint heter. 😀

Är det för lite ”enklare” saker som ovårdat språk och liknade brukar det vara tidsbestämt kontoban.

Att köpa/sälja konton borde dock vara tillåtet. Digitala spel ska till 100% likställas med fysiska spel. Att man som konsument blir helt olika bedömd beroende på om man köper digitalt eller fysiskt är fan inte OK. Jag undrar om det skulle hålla rättsligt om det prövas ordentligt (vilket jag inte tror att det har gjort). Men detta är en annan diskussion.

Juridiken hänger helt uppenbart inte med. Företagen kommer aldrig att ta tag i detta själva. Därför bör lagstiftaren dränera träsket.

Jag som köper nästan alla mina spel på Tradera borde vara banad sedan länge😊 Det är så gött att Sony inte får ett enda svenskt öre av mig utöver hårdvaran. På Tradera är det alltid rea. Spelen är billigare där än på såväl PSN som Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tycker det mest låter som en bortförklaring att skylla på kompisen.

Så kan det såklart också vara, kanske något av barnen i hushållet helt enkelt moddade lite och försökte skylla på kompisen