Guide: Fixa media knappar på tangentbord som inte har
Inledning:
I denna guide kommer jag visa hur ni använder er av Autohotkey för att göra egna knappkombinationer för media knappar
då det fanns intresse för detta. Autohotkey kan användas för att binda knappkombinationer till en mängd olika saker
såsom starta program, hemsidegenvägar och såklart media knappar.
I guiden kommer jag rikta in mig på just media knappar;
såsom pause, play, next, previous och volymknappar med mera.
Förberedelse:
Börja med att ladda ner Autohotkey från deras hemsida.
Du behöver även något att redigera ditt script, anteckningar funkar
men de bestämmer du själv om du hellre föredrar notepad++ eller liknande.
Layouten:
Knapp kombinationen som funkat bäst för mig utan att störa med några andra kombinationer som redan finns är:
Hålla nere högra CTRL och sedan klicka vänstra windowsknappen för play/pause, vänstra CTRL för previous och vänstra ALT för next.
Jag använder sedan ( ¨ ) för att höja volymen och ( ' ) för att sänka volymen.
Sedan har jag även fixat två tangenter som endast höjer och sänker volymen på Spotify.
För detta använder jag ( å ) för att höja volymen och ( ä ) för att sänka volymen.
Här är ett litet bild exempel för att förklara hur jag har det.
# - Kan vi kalla för en sorts FN knapp för denna sortens layout, det är denna du håller inne för att kunna trycka på de andra knapparna.
|> - Används för Pause och Play genom att hålla nere #
<<< - Används för att byta till förra låten i din spellista
>>> - Används för att byta till nästa låt i din spellista
Och + och - används för att höja och sänka volymen, de svarta används för att ändra "grundvolymen" eller windows-volymen
medans de gröna används bara för spotify så man kan höja och sänka ljudet när man spelar utan att höja allt ihop.
Koden:
Källkoden finns här så om du vill kan du bara kopiera och klistra in och spara som en .ahk fil som du sedan lägger i autostart.
Men om du vill lära dig lite om hur koden är uppbyggd och vad som gör vad kan du fortsätta läsa för att förstå grunderna.
Rad 1:
BTN är såklart vilken knapp som ska vara med i din kombination och genom att sätta ett "&" i mellan kombinerar du olika knappar.
Om det är en bokstavsknapp du vill ha med är det bara att skriva bokstaven, det är samma sak med siffror.
Något som är värt att tänka på är att skriver du bara CTRL kommer det inte funka helt hundra då den kommer använda både höger och vänster CTRL.
Därför är de viktigt att du skriver RCTRL/LCTRL, RWIN/LWIN, RALT/LALT och så vidare.
Du slutar sedan raden med två kolon efter varandra ::
Rad 2:
Behövs ingen förklaring för denna raden, delar in kommandot till själva tangenten helt enkelt.
Rad 3:
Send skrivs först och mellan { och } skriver du in vad du vill att datorn ska skicka, detta kan vara allt från bokstäver, ord, meningar eller kanske nån smiley som du vill ha genväg till för att kunna använda på Facebook som exempel eller varför inte här på Sweclockers om du har problem med att komma ihåg vissa smileys
Här är en mängd olika actions:
- Browser_Back
- Browser_Forward
- Browser_Refresh
- Browser_Stop
- Browser_Search
- Browser_Favorites
- Browser_Home
- Volume_Mute
- Volume_Down
- Volume_Up
- Media_Next
- Media_Prev
- Media_Stop
- Media_Play_Pause
- Launch_Mail
- Launch_Media
Rad 4:
Är viktig för annars vet inte datorn när koden tar slut och har hänt att den fortsätter ner i textdokumentet
eller att knappen endast går att använda en gång med mera.
Rad 5:
Och denna rad behövs ej förklaras som sagt.
Här finns även en lista på lite olika knappar och vad du skriver in för att välja dem i din kod.
Avslut:
Du sparar sedan som sagt textdokumentet som en .akh fil som du sedan antingen kan starta manuellt när det behövs
men det är såklart smidigare att bara lägga den i autostart mappen så den körs igång automatiskt när du sätter igång datorn så du ej behöver tänka på det.
Har ni några frågor så är det bara att fråga!