Permalänk
Medlem

Ny Zenbook - Sne underdel

Hej,

Jag fick imorse hem en ny Zenbook från CDON :
http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-ux32ln-r4077h-13-i7-45...
Som jag ser nu är slut hos dem.

Jag märkte först att den inte stod helt stabilt på bordet, ett hörn svävade lite i luften.
När jag undersökte närmare så kan jag konstatera att underdelen av datorn är lite sne - Det märks främst när jag stänger skärmen försiktigt, då kan jag se att den högra sidan har ett par mm glapp när den vänstra sidan tar i underdelen. Datorn är helt funkis annars och det finns inga skador på varken dator eller paket.

Jag har öppnat ett ärende hos CDON för detta.Först och främst vill jag ju bara höra att detta är inte något man bör acceptera för en ny dator, eller hur?
Sen funderar jag på hur CDON kan hantera detta iom att datorn är slutsåld hos dem, någon som har erfarenhet av liknande problem?

Tack för svar!

Edit:
För att förtydliga lite vad jag menar så kan jag visa två bilder som jag skickade med till CDONs kundservice:
Glappet när den stängs: http://i.imgur.com/POET2F7.jpg
När den står på ett plant bord: http://i.imgur.com/L7moILD.jpg

Permalänk
Medlem

Nej, det är inget som ska accepteras på en ny dator.

Du har öppnat ett ärende hos CDON och de kommer att kontakta dig om hur det ska lösas.

Permalänk
Inaktiv

Hade samma bekymmer med min HP Folio 1040 G1. La den i knät och böjde ner det hörn som tidigare hängde i luften. Nu står den plant.

Kanske inte är rekommenderat att göra så... På egen risk...

Permalänk
Medlem

Går som tidigare nämnt faktiskt att böja tillbaka dem så att det blir rätt.

Men det är hur som helst utan tvekan något som går på en DOA så du kommer få valet om antingen en ersättning i form av ev annan dator, alt vänta på att modellen kommer i lager eller så får du helt enkelt pengarna tillbaka.

Se bara till att CDON får tillbaka den inom 7 dagar, annars går DOAtiden ut och då kommer den förmodligen istället skickas på reparation. Inget du får välja på vid det laget.

Permalänk
Medlem

Nej det där är verkligen inget du ska godkänna. Kontakta CDON och få den utbytt, ett varningens finger dock när det är just CDON vi talar om är att det kan ta en del tid. Finns många som har klagat på deras undermåliga så kallade kundservice genom åren, moi själk inkluderad.
Men lycka till med ärendet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kommer inte vara några probem att byta ut den där. Inte ok att den kommer levererad i det skicket.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hade inte accepterat detta. Skulle bli en plåga under datorns livstid då jag hela tiden hade tänkt och irriterat mig på det. Har jag väl sett ett sådant problem så hade jag fått svårt att se något annat.

Permalänk
Medlem

Har långsamt gått några mail fram och tillbaka med kundtjänst. Därför testade jag att lätt böja tillbaka hörnet och nu står den helt plant!

Dock har jag märkt att trackpaden har en märkbar kant i nederkanten på vänster sida, vilket den högra sidan inte har...
Jag antar att detta kan ha att göra med det numera lösta förra problemet. Egentligen är det ju inget stort problem men det är ju ett stort irritationsmoment att man vet att det finns där, samt att det försvårar "kant-gestures" på trackpaden något.

Jag vet inte om det är jag som är överkänslig och skita i det eller dra det vidare med CDON, det är ju ändå endel pengar man spenderat och i övrigt är jag mycket nöjd med datorn.

Permalänk
Medlem

Frågan är om du kan reklamera den för det första felet nu, när det inte längre finns där, så att säga. Troligtvis har du gjort dig själv en otjänst. Du kan ju inte reklamera den för att den är sned längre, du kommer bara att få tillbaka den om du skickar in den nu, de packar upp och ser att den står jämt och returnerar den till dig, eventuellt med en räkning för "felsökning". Det hela beror väl lite på hur reglerna för reklamation ser ut hos CDON.

Låter rimligt att trackpadden är ett följdfel av att du fixade det första felet, har dock svårt att se hur du ska kunna reklamera det då du nu har gjort åverkan på datorn.

Permalänk
Medlem

Det går säkert att justera trackpaden oxå, jag har gjort det på en HP spectre, men då får man plocka isär datorn och så kan det ju dyka upp något annat, dominoeffekt.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP