Permalänk
Medlem

Reparera dammsugare

Jag har en Electrolux UltraOne Z8820B dammsugare som plötsligt är helt livlös. Den brukar vanligtvis blinka lite så fort man stoppar i strömsladden, men nu händer ingenting. Självklart så gick garantin ut för mindre än två månader sedan...

Som den datornörd man är så var första impulsen att skruva isär dammsugaren, och jag har nu fått isär den så pass att jag hittat detta kretskort under dammsugarens kontrollpanel. När jag petar på kretskortet med min multimeter så får jag ingen reaktion alls, men jag kan inte se någon skada på kretskortet (bild på undersidan). Om jag kopplar ur sladden som går till kretskortet och mäter på den så får jag diverse olika spänningar på pinnarna. Det underliga är dock att spänningarna sakta ökar hela tiden. Om man av misstag kortsluter de två yttersta pinnarna på sladden så drar dammsugaren igång en kort stund och skrämmer livet ur en

Så det känns väl egentligen som att det bara är att köpa ett nytt kretskort och stoppa i. Men eftersom det ändå är helg så tänkte jag kolla om någon här har lite bättre koll, mina elektronikkunskaper är inte de bästa. Det som gör mig lite fundersam är att det ska finnas ett till kretskort någonstans, men det är inte med på sprängskissen och jag har inte lyckats hitta det (det känns som att jag fått isär dammsugaren så långt som jag har lust med nu). Kretskortet kostar ju dessutom 495 kr med frakt inräknad, vilket är rätt mycket att lägga på en gammal dammsugare utan att veta om det kommer fungera eller inte.

Någon som har något förslag?

Permalänk
Medlem

Kan vara någon lödning som har spruckit.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Om någon råkar hitta denna tråd och har samma problem så har jag nu fått igång dammsugaren igen. Istället för att beställa kretskortet jag tänkte beställa så monterade jag istället isär dammsugaren ytterligare så att jag kom åt det andra kretskortet som sitter på sidan av dammsugaren vid ett av hjulen. Efter lite sökande så hittade jag att induktorn L3 på det kretskortet brukar gå sönder, och mycket riktigt så rapporterade min multimeter att L3 hade oändligt resistans (borde vara några få Ω).

Efter ett förslag jag fick på elektronikforumet så köpte jag en Axiell drossel 1 mH 0.485 A från Elfa och ersatte L3 med, och efter det så fungerade dammsugaren igen. Den nya drosseln är rejält mycket större än originalet och klarar av mer ström, så förhoppningsvis håller den bättre.

Permalänk
Inaktiv

Min dammsugare fick jag byta sladden på då kopparn går av längst in i "upprullaren"

Haft kontakten i och mätt så kräm kommer fram?

Edit: såg att den hoppade igång när du kortsluter pinnar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Min dammsugare fick jag byta sladden på då kopparn går av längst in i "upprullaren"

Haft kontakten i och mätt så kräm kommer fram?

Edit: såg att den hoppade igång när du kortsluter pinnar..

Det brukar vara en bra idé att läsa hela tråden innan man svarar Problemet är som sagt löst, men tack för förslaget i alla fall.

Permalänk
Medlem

Fann denna tråd. Var rädd för att elektroniken hade svikit mig också. Men det var endast strömbrytaren som inte fick kontakt med "pedalen". Håller på att modda kontaktytan. Kommer annars köra utan pedal.

PS. Höll på att slita apparaten i stycken innan jag upptäckte 2 skruvar under hastighetsreglaget. Ds.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#nul