AMD presenterar Radeon R9 Fury X, R9 Fury och minstingen R9 Nano

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Trinitypcw:

Varför bryr ni ens om Orici's inlägg? Hans signatur "Maybe one day you will learn that your way, is not the only way" betyder ju att båda kan ha fel, både den som säger för och den som säger emot och vice versa.

Och det betyder då att man kan spy ur sig vilka konstiga resonemang som helst för jag har minsann friskrivit mig för att tänka i ologiska resonemang.

Lite samma som personer som säger att man får ta dom för vad dom är för dom är så ärliga och säger alltid vad dom tycker. Jag avskyr den sortens narcisistiska personer och kommer aldrig sitta tyst och titta på när någon sådan personer uttalar sig korkat om saker och ting.

Det handlar inte om mitt synsätt eller hans synsätt det handlar om att tolka fakta. Att tolka skogstokigt är inte ett eget synsätt det är ett felaktigt antagande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Okej, du klarar dig precis till high med 4 GB. Sen är det stopp. Det jag menar är att 4 GB är för lite vram idag. Det begränsar för kommande spel. Köper man de bästa grafikkorten i prestandaklassen så räcker det inte med 4 GB vram. Där är 980ti ett bättre val. Då de har 6 GB vram. Sen kan jag tycka att det var snålt att släppa 980 med bara 4 GB vram, när 290X hade det ett år tidigare.

Här har Nvidia testat hur mycket vram som GTA V drar i 1080:
http://international.download.nvidia.com/geforce-com/international/images/grand-theft-auto-v/grand-theft-auto-v-game-setting-vram-use-at-1920x1080-with-labels.png

Sen får vi väl se vilka mirakel AMD kommer med för att få 4 GB vram att räcka till. Väntar med spänning på tester.

Vadå high? Du ser väl att det är very high/ultra på allt utom shadows? Sen är gta v det enda spelet som springer över 4gb för mig. Far Cry 4 tex rullar som en gud. 4gb kommer räcka i några år till.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

4gb kommer räcka i några år till.

640K of memory is all that anybody with a computer would ever need...

Nog för att jag vilket fall som skulle satt på ett eftermarknadsblock men känner mig tveksam till AMDs referenskylare på Nanon. Pris och GB ram kan man spekulera i hur länge man vill till ingen nytta.

Undra hur tillgången kommer bli? Tippar på att det kommer va svårt att få ut tillräckligt med kort i början?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Och det betyder då att man kan spy ur sig vilka konstiga resonemang som helst för jag har minsann friskrivit mig för att tänka i ologiska resonemang.

Lite samma som personer som säger att man får ta dom för vad dom är för dom är så ärliga och säger alltid vad dom tycker. Jag avskyr den sortens narcisistiska personer och kommer aldrig sitta tyst och titta på när någon sådan personer uttalar sig korkat om saker och ting.

Det handlar inte om mitt synsätt eller hans synsätt det handlar om att tolka fakta. Att tolka skogstokigt är inte ett eget synsätt det är ett felaktigt antagande.

Med tanke på att det idag är tester där 4k är referens och en del spel ligger mellan 3-5Gb VRAM i användning så känns det lite väl att påstå att 4Gb räcker i många år.

Sen är det sjukt kul att läsa då det verkar som alla nu helt plötsligt sitter på 4k skärmar och allt annat är skit.

Ser Fury som ett kort dör AMD vill lära sig HBM och har därmed accepterat begränsningen för att få first mover advantage.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Det bådar ganska bra för Fury nu (till skillnad för rykteskarusellen för en vecka sedan), men jag tycker att det är lite märkligt att AMD inte fläskade på med prestandagrafer under presentationen när dom ändå hade chansen.

$649 för ett R9 Fury X och $549 för ett R9 Fury kanske är riktigt bra pris jämfört med GTX 980 Ti, och kanske inte.

Att AMD inte passar på att blända oss med prestandasiffor får mig att tro på det senare, men AMD har överraskat förut. Jag gissar att Fury X kommer prestera lite bättre än 980 Ti (Lite mer prestanda och HBM kompenseras mot lite mindre grafikminne), och att Fury kommer prestera lite sämre än 980 Ti, men är samtidigt billigare och får bättre pris/prestanda - the AMD way.

Själv orkar jag knappt spekulera längre (ironi att jag precis spekulerade) och väntar på Sweclockers recension - som jag för övrigt trodde skulle komma upp idag.

De vill nog släppa på information över tid för att hålla igång intresset. AMD vet precis hur kortet står sig mot Nvidias kort och kan nu lansera bäde när och till de priser de vill då de redan vet allt Nvidia har att kontra med.

Själv gillar jag att jag trots rykten som påstått annat verkar ha haft ganska rätt i mina antaganden. Den stora frågan är ju dock det intressantaste, hur korten verkligen står sig mot R9 290-serien och allt tidigare och såklart även Nvidias utbud. Känns riktigt lovande detta.

Skrivet av Icte:

What if.. AMD kör med 4 GB HBM + 4 GB GDDR5 i en Fury X revision..?

Modeller med 8GB HBM lär dyka upp så fort det är möjligt. Att blanda minnestyper ger förmodligen noll fördelar, se GTX 970 och dess minnesbluff.

För övrigt så kanske 4GB-minnesbegränsningen inte blir något större problem ändå. Ska man köra högre upplösningar än UHD/4K så lär man ändå behöva minst ett grafikkort till. Och då MS påstår att det ska gå att använda allt minne utan att allt ska speglas mellan kort i och med DX12 så kanske det blir ett icke-problem ändå. Personligen vill jag dock ha minst 8GB HBM på mitt nästa kort.

Skrivet av Broken-arrow:

Han/hon brukar vara inne och bracha trådar. Förr så skrev denne mer än ett inlägg i AMD trådar, men skriver inget mer och svarar inte på kritik/frågor.

Utan beter sig mer som troll, som ska starta flame wars. Sen titta på och ha kul på andras bekostnad.

Kortet ser rikgit intressant ut. Att sikta mot 980ti låter vettigare än titan x. Synd att kortet har mindre Vram än andra toppkort.

Glöm inte att anmäl-knappen ska användas på användare man exempelvis anser trollar. Rapporteras aldrig troll så kan det likväl hända att de blir kvar i forumet.

Skrivet av Tbax:

640K of memory is all that anybody with a computer would ever need...

Nog för att jag vilket fall som skulle satt på ett eftermarknadsblock men känner mig tveksam till AMDs referenskylare på Nanon. Pris och GB ram kan man spekulera i hur länge man vill till ingen nytta.

Undra hur tillgången kommer bli? Tippar på att det kommer va svårt att få ut tillräckligt med kort i början?

Det lär nog bli ganska dålig tillgång (dvs fler som vill köpa än det finns kort på marknaden) såvida nu inte AMD dragit ut på tiden för att få mer kort tillverkade. Exempelvis R9 290-serien drabbades rätt hårt pga begränsad tillgång och alla miningmänniskor köpte upp alla kort som fanns för att gräva digitala mynt. Priserna var riktigt extrema i USA länge. Lika med HD 7970 också om jag nu inte minns helt fel.

Vill man verkligen ha ett kort vid lanseringen så får man nog vara beredd på att F5'a butikerna under dagen. Första leveranserna i de Svenska butikerna lär vara rätt begränsat i början oavsett. Nu kanske någon butik lägger upp kort innan så att det går att boka ett exemplar (har iofs inte sett det just för grafikkort men Asus MG279Q var bokbar innan lansering). Dock skulle jag ändå rekommendera att man försöker titta på någon recension innan köp, handlar ju ändå om rätt mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Sen får vi väl se vilka mirakel AMD kommer med för att få 4 GB vram att räcka till. Väntar med spänning på tester.

Finns en del funktioner i DX12 som kommer hjälpa till att minska behovet av en stor frame buffer. Sedan så har AMD möjligheten att styra om i algoritmen för L1-L3-cachen på CPUn. Vi får se vad AMD har gjort i optimeringsväg när testerna kommer, men något måste de nästan ha klurat ut.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av PalmiNio:

Med tanke på att det idag är tester där 4k är referens och en del spel ligger mellan 3-5Gb VRAM i användning så känns det lite väl att påstå att 4Gb räcker i många år.

Sen är det sjukt kul att läsa då det verkar som alla nu helt plötsligt sitter på 4k skärmar och allt annat är skit.

Ser Fury som ett kort dör AMD vill lära sig HBM och har därmed accepterat begränsningen för att få first mover advantage.

Om man då vänder sig till fakta så kan man ganska snabbt konstatera att det är en försvinnande liten minoritet som använder sig av 4K. Enl. Steam är det 0.06% av deras användare, 1.11% sitter på 1440p.

Vad vi just nu inte har fakta på är ju hur Fury X presterar i 4K och huruvida 4GB VRAM är tillräckligt eller inte men vad jag är ganska övertygad om är att AMD har fått göra kompromisser, hade dom kunnat hade dom nog slängt på 8GB VRAM. Samtidigt är jag rätt säker på att dom inte lanserar ett top-of-the-hill-kort som inte klarar av 4K på grund av minnebegränsningar, särskilt eftersom det lanseras som ett Ultra HD-kort. Visst, spelen som kommer om två år kanske kommer begränsas vad vet jag men idag och inom den närmaste framtiden tror jag AMD har rätt bra koll på hur deras Fury X kommer prestera.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Vi fick nyheter om hur detta troligtvis skulle prestera och att den kostade 10,000. Nu får vi nyheter om att det blir billigare (vilket är mycket positivt då den endast har 4GB) och därmed är det riktigt att anta att AMD inte riktigt tror att den kan nå upp till dyrare kort som GTX980 Ti.

Sedan har vi ju samtidigt fått nyheter om att Fury X i prestandatester spöar både GTX 980 ti och Titan X så att du helt enkelt selekterar vilka nyheter du vill basera dina påståenden på beror helt enkelt på dina glasögon med gröna glas.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Ser fram emot testerna av de nya korten
Omöjligt att bilda sig en riktig uppfattning innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Om man då vänder sig till fakta så kan man ganska snabbt konstatera att det är en försvinnande liten minoritet som använder sig av 4K. Enl. Steam är det 0.06% av deras användare, 1.11% sitter på 1440p.

Ja, det är möjligt. Men 4K/1440p är framtiden, dvs. köper man ett Fury så sitter man (på pappret) fast i 1080p ett tag till. Det är ju fakta att folk som spelar GTA V upplever drops till och från med 980 4GB för att minnet tar slut..

Men men, vi får väl se hur det blir i verkligheten sedan.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

http://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/2165/6824/or...

Den där visar på hur framtidsäkert kortet är.

Fury - och GTX980Ti för den delen - chokar totalt vid 8K upplösning när vram tar slut medans 390X med sina 8gb minne presterar 3x bättre och landar lugnt under Titan X.

Så nej, jag tror inte riktigt att bandbredden hjälper...

Å andra sidan. Sitter man redan på, eller har planer på att köpa, en riktigt bra 1440p skärm så lär den styra upplösningen kommande 4-5 åren och när väl den skärmen byts är det ändå dags att byta grafikkort.
Personligen kikar jag då inte längre fram än så när jag köper komponenter för spelande. Skulle bli förvånad om någon annan här gjorde det

Edit: Att de dessutom verkar klara sig utmärkt i 4K gör ju inte saken sämre.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att när dom nämner snabbaste kortet som finns så pratar dom om dual cpu .Inte den vanliga vi får väl se .Roligt att priserna inte vart så höga som först spekulerades i vilket faktiskt är bra då priserna har skenat det sista året .Samtidigt tråkigt på sätt o vis för amd behöver verkligen pengar .Miss förstå mig inte jag gillar nvidia men samtidigt så är dom ensam på täppan får man betala därefter .Glömmer aldrig när jag köpte mitt 780 3 dar senare släpptes 290-290 x och priset sänktes över en natt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Vad vi just nu inte har fakta på är ju hur Fury X presterar i 4K och huruvida 4GB VRAM är tillräckligt eller inte men vad jag är ganska övertygad om är att AMD har fått göra kompromisser, hade dom kunnat hade dom nog slängt på 8GB VRAM. Samtidigt är jag rätt säker på att dom inte lanserar ett top-of-the-hill-kort som inte klarar av 4K på grund av minnebegränsningar, särskilt eftersom det lanseras som ett Ultra HD-kort. Visst, spelen som kommer om två år kanske kommer begränsas vad vet jag men idag och inom den närmaste framtiden tror jag AMD har rätt bra koll på hur deras Fury X kommer prestera.

Algoritmer för texturkomprimering lär nog göra mycket för 4GB "begränsningen" förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Det bådar ganska bra för Fury nu (till skillnad för rykteskarusellen för en vecka sedan), men jag tycker att det är lite märkligt att AMD inte fläskade på med prestandagrafer under presentationen när dom ändå hade chansen.

$649 för ett R9 Fury X och $549 för ett R9 Fury kanske är riktigt bra pris jämfört med GTX 980 Ti, och kanske inte.

Att AMD inte passar på att blända oss med prestandasiffor får mig att tro på det senare, men AMD har överraskat förut. Jag gissar att Fury X kommer prestera lite bättre än 980 Ti (Lite mer prestanda och HBM kompenseras mot lite mindre grafikminne), och att Fury kommer prestera lite sämre än 980 Ti, men är samtidigt billigare och får bättre pris/prestanda - the AMD way.

Själv orkar jag knappt spekulera längre (ironi att jag precis spekulerade) och väntar på Sweclockers recension - som jag för övrigt trodde skulle komma upp idag.

Min spekulation ( ) är att de inte vill göra samma misstag som med bulldozer utan låter oberoende testet visa på deras prestanda. Min förhoppning är att de spöar 980 ti med båda (där mängden minne inte påverkar).

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av X-Lone:

Tycker det har varit beklämmande att se hur Sweclockers redaktion har agerat som en skvallertidning för kärringar och gubbstruttar när det kommer till nyheter om AMDs nya grafikkortserie. Felaktighet efter felaktighet som bara har gynnat NVIDIA och vilselett potentiella köpare av grafikkort. Som en nyhetssite för hårdvara bör man vara mer källkritisk till materialet man lägger upp då man vänder sig till en stor publik för hårdvarusugna entusiaster.

Skrivet av motvikt:

Kan bara hålla med. I stort sett alla rykten från Sweclockers har varit felaktiga, bedrövligt från en så välrenommerad sida som denna. Era rykten kan sammanfatta med dyrt, slukar ström, buggig, sämre än 780ti etc etc vilket alltså verkar vara raka motsatsen till vad det blev. Era rykten om 300 seriens prissättning var också helt felaktig, ni var den enda sidan som höll fast vid dessa priser också fast det kom andra bud. En skvallersida som WCCFTech har till skillnad från er varit spot on i nästan allt. Det är som att "Hänt Extra" skulle rapportera bättre än DN.

@Jacob Vad har ni att säga om det här?

Vi har en rad olika källor i branschen vilka alla är mycket pålitliga, och där alla konsekvent levererar bra information. Vi skulle aldrig rapportera uppgifter vi inte anser vara trovärdiga, det tjänar vi inget på utan vi riskerar bara skamfilat anseende. Jag tog faktiskt upp motstridiga rykten under senaste fredagspanelen, just att alla omöjligen kan stämma. För R9 300 och Fury ser jag mellan tummen och pekfingret ett par scenarion, själva eller i kombination.

* Uppgifterna vi fått har varit korrekta just då, men har förändrats i efterhand. Det gäller kanske speciellt priser och mer exakt lanseringschema, detaljer som kan modifieras bokstavligt i sista sekund. Faktum är att vi redan under Computex fick indikationer på en slutgiltig Fury X-prislapp i nivå med 980 Ti, något som visade sig stämma.

* AMD har medvetet varit luddiga mot partners. Det här är jag nästan säker på i vissa fall, speciellt när det gäller priset 999 USD / 10 000 kronor. Den uppgiften fick vi bekräftad från en rad olika, insatta, källor där det helt enkelt är orimligt att alla kör bullshit-kortet samtidigt.

* Partners har medvetet gett oss falsk information. Det tror jag dock helt enkelt inte är sant, finns ingen anledning att bränna broar ur deras synvinkel.

Oavsett vilket är jag sjukt taggad på att få klappa Fury X! Jag skrev i slutsatsen till 980 Ti-artikeln att jag hoppas på en rejäl utmanare till 980 Ti och Titan X, något jag fortfarande tror stenhårt på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av simonw:

Ja, det är möjligt. Men 4K/1440p är framtiden, dvs. köper man ett Fury så sitter man (på pappret) fast i 1080p ett tag till. Det är ju fakta att folk som spelar GTA V upplever drops till och från med 980 4GB för att minnet tar slut..

Att folk upplever "frame drops" (jag antar att det är det du syftar på) är inte lika med att det är fakta. Det är bara påståenden och indicier som bäst. Finns ingen som helst empirisk studie som bekfräftar att det är mängden VRAM som är orsaken till att dessa användare upplever "frame drops".

Många tror att deras VRAM tar slut när dom ser att användningen av VRAM närmare sig 100% men det väldigt många inte har koll på det är att moderna spel buffrar och mappar minne när det finns till övers, precis som Windows gör med RAM.

Det finns miljoner "folk" som tror på att det sitter en gubbe i himlen och styr och ställer över våra liv också. Där finns inte heller någon som helst fakta kring det påståendet om man nu inte vill börja använda sig av gamla fantasyböcker som fakta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fury X vattenkylning kyler tydligen vrm med bara ett kopparrör :\

Källa: http://arstechnica.co.uk/gadgets/2015/06/amd-unveils-r9-fury-...

Kommer bli spännande och se hur denna kylaren kommer prestera. Verkar ju inte vara så mycket speciellt med den annat än röret.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Fast i 1080p? Missa du tomb raider i 4k ultra?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Suck... Det handlar ju inte ens om 8K. Det handlar om att 4gb vram chokar innan 8gb vram gör det (jag vet, det är konstigt). Firestrike Ultra i 8K använder uppenbarligen mellan 6-8gb vram (annars skulle 980Ti prestera också). Benchen visar att HBM gör ingen som helst skillnad över GDDR5 när detta händer.

Det finns inget som hindrar att ett spel i 1080p också använder 6-8gb vram. Spel i "ultra" kommer bara få bättre och bättre (dvs mer högupplösta) texturer - oavsett vilken skärmupplösning dom kör.

Detta är vad benchmarken visar. Inte att 8K är stressande.

Hahaha du kämpar också med att försöka förklara dig You have my thumb.

Jag är helt med dig. Så fort Fury kommer använda mer än 4GB minne så kommer FPS att sjunka på grund av just det. 8K-staplarna visar exakt vad som händer. Samma sak kan givetvis hända i 4K om spelet använder mycket VRAM.

Sen tror jag Fury kommer fungera skitbra i 1080p och 1440p vilket det flesta faktiskt kör, men det verkar ändå som att det finns flera som vägrar inse att detta inte är en välslipad diamant (eller ska jag säga Ruby) om man vill spela i 4K.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Kyler den hela GPU:n med bara ett kopparrör också då? Jag trodde HBM-minnet satt i direkt anslutning till GPU:n, staplat, vilket gjort kortet så kort i jämförelse.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Någon som hört varför kortet inte bestyckades med 8GB? Var det bara något som folk fick för sig via ryktesvägen pga att 390X troddes vara Fury X? Var det medvetet för att kunna hålla ett lägre pris?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Kyler den hela GPU:n med bara ett kopparrör också då? Jag trodde HBM-minnet satt i direkt anslutning till GPU:n, staplat, vilket gjort kortet så kort i jämförelse.

Så här ser det ut med HBM.

gpu och minne kyls av pump/kylblockkombo som så mycket annat idag i slutna system.
Kopparröret kyler bara vrm.
Ber om ursäkt om det var otydligt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RainesX:

http://i.imgur.com/JZ53KNi.jpg

Kommer bli spännande och se hur denna kylaren kommer prestera. Verkar ju inte vara så mycket speciellt med den annat än röret.

Hur skulle man annars kyla VRM menar du?

Det blir nog svårt att få in en extra heatpipe eller vatten block med tanke på design och placering av VRM och det faktum att man bara har en slinga. Nu kanske jag missat något då jag oftast bara kör kylflänsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hahaha du kämpar också med att försöka förklara dig You have my thumb.

Jag är helt med dig. Så fort Fury kommer använda mer än 4GB minne så kommer FPS att sjunka på grund av just det. 8K-staplarna visar exakt vad som händer. Samma sak kan givetvis hända i 4K om spelet använder mycket VRAM.

Sen tror jag Fury kommer fungera skitbra i 1080p och 1440p vilket det flesta faktiskt kör, men det verkar ändå som att det finns flera som vägrar inse att detta inte är en välslipad diamant (eller ska jag säga Ruby) om man vill spela i 4K.

Men jo, Jag har lirat 4k i över ett år på 4gb VRAM och det enda spelet jag har stött på som drar över 4gb är GTA V i very high/ultra med massa msaa och alla sliders i bott. Annars fungerar 4k på 4gb VRAM perfekt.

NI som inte har spelat i 4k kan sluta uttala er för ni vet inte vad ni pratar om. Folk som spelar i 4k idag vet att 4gb räcker.

Sen vad som händer om något år kan jag inte uttala mig men då har jag bytt kort igen och jag antar att 4gb kommer räcka ett bra tag till då majoriteten fortfarande sitter på 1080p och de flesta spelen ska anpassas efter One och PS4.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag är med på dina första punkter men den tredje är ju fullkomligt ologisk.

Enligt din logik så investerar AMD i ny teknik som är väldigt kostsam att utveckla för att sen vara långsammare och sämre än den gamla tekniken. Du tror inte man övergett det skeppet för längesedan om så hade varit fallet.

Det är skrattretande vad många det är på det här forumet som underskattar kunskapen hos de ingenjörer som sitter på dessa företagen.

Det skrev jag inte, utan en prissänkning ifrån 10,000 till 6,700 indikerar lägre prestanda än förväntat.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Sedan har vi ju samtidigt fått nyheter om att Fury X i prestandatester spöar både GTX 980 ti och Titan X så att du helt enkelt selekterar vilka nyheter du vill basera dina påståenden på beror helt enkelt på dina glasögon med gröna glas.

Nja, det var några syntektiska tester som Fury X vann i och några den förlorade i.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Tänkte på att HBM minnen kanske är en fördel i Bärbara. Tänkte på storleken, fast å andra sidan är det ju hysteri med att tillverka Laptops tunnare och tunnare. En annan vill ha en rejäl men lätt maskin

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det skrev jag inte, utan en prissänkning ifrån 10,000 till 6,700 indikerar lägre prestanda än förväntat.

Nja, det var några syntektiska tester som Fury X vann i och några den förlorade i.

Lol jobbar du på nVidia eller har du precis köpt ett 980ti och är orolig att din e-penis precis blivit mjuk??
1. Hur vet du att de sänkt priserna på kortet???? Det är ju för f.n. inte släppt??
2. Finns bara "läckor" så finns ingen info om vilket kort som är snabbast? Om de ens är riktiga tester är de ju gjorda med demo kort och preliminära drivrutiner?

Permalänk
Avstängd

En liten fråga till dig som är så "solklar" på det du säger.

Vilket kort är solklart bättre och hur mycket?

1. Nvidia GT 440: 2GB, DDR3, 810MHz, 96 Stream processors
2. AMD Radeon HD 6450: 2GB, DDR3, 625MHz, 160 Stream Processors

Skrivet av DominatorPC:

Det var ett jävla tjat om 4GB !!
Dessa kort kommer göra det 980TI gör fast bättre och till en mindre prislapp...
Behöver jag skriva mer än kolla specifikationerna och jämför dem med ett 980TI .... fallet är solklart B-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Någon som hört varför kortet inte bestyckades med 8GB? Var det bara något som folk fick för sig via ryktesvägen pga att 390X troddes vara Fury X? Var det medvetet för att kunna hålla ett lägre pris?

Ær enkelt hynix HBM minnen generation 1 ær på 512mb alltså 8x512 =4 Gb .(det ær dessa som AMD anvænder)
Generation. 2 får varje HBM minne høgre hastighet & dubbelt så mycket minne(dubbel bandbredd) mao 1Gbx8 =8GB på næsta kort från AMD
På Nvidias pascal så kommer det bli upp till 32 Gb men ær ett annat chip annan løsning

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RainesX:

http://i.imgur.com/JZ53KNi.jpg

Kylslingor har inte samma problem att flytta värme som heatpipes har. Så ett ensamt rör behöver inte vara några problem på samma sätt som en lösning med en ensam heatpipe skulle innebära.
En ensam slinga används ofta för vattenkylning med flera komponenter så det är inga konstigheter.
Eller missförstod jag något kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled