Permalänk
Medlem

hjälp med extern hårddisk

Jag har nyligen uppgraderat min dator och för att inte tappa massa foton mm så kopierade jag över mycket till en extern hårddisk.

Nu då jag ansluter den till nya datorn hittar den alla mappar utom en. Jag kopierade hela "mina dokument" mappen rakt av från gamla datorn till externa hårddisken. Den mappen hittar jag inte nu

Har provat köra attrib-kommandot i command och ändra så att jag ser alla filer och fick fram recyclebin-mappen men mappen mina dokument ser jag inte.

Har försökt googla lite och kan det ha att göra med användarrättigheter? och att det var en "windowsmapp" jag kopierade in på externa hårdisken.

Finns det något enkelt och framförallt säkert sätt att få fram den? jag har som sagt typ 400 gig andra filer på backupdisken som jag inte gärna vill bli av med i försöken att få fram mappen som är borta. (har läst att det finns risken med att använda en del av de recoveryprogram som finns).

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det vara så att du inte ser dolda mappar och systemmappar? Här kan du se hur man fixar till detta i Windows 7.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/change-folder-opt...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet:

Hej jo det har jag gjort men icket. Jag ser på storleken av datan på disken att filerna måste vara där men jag ser dem inte. Sjukt irriterande.

Permalänk
Hedersmedlem

Rättigheter kan inte göra en mapp osynlig. Om du har för lite rättigheter kan du inte öppna mappen, men du kan se den.

Har du kollat så att du inte av misstag råkat släppa din mapp i en annan mapp på disken?

Sista alternativet är annars att försöka använda ett data recovery verktyg. Jag har aldrig varit med om att det skulle vara några problem att göra det. Du vill dock inte spara filerna på själva disken. Rädda alltid data till en annan disk. Själv brukar jag använda ett program som heter GetDataBack som jag köpte för många år sedan och vilket har räddat mig ett antal gånger vid det här laget.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!