Hur stort minneskort till DSLR?

Permalänk

Hur stort minneskort till DSLR?

Hej jag har beställt en Canon Eos 700d och ska använda den till Filmning & Foto, men jag vet nt hur stort minneskort jag ska ha till att börja med. Har ganska tight me pengar kvar efter alla mina sparpengar gått till den och ja.
Har funderat på 16 GB SDHC ultra elr nåt.
Så ungefär hur mycket får man plats med på ett sånt?

Permalänk
Medlem

@theovall13
Här är ett litet diagram på vad den klarar av.
http://kb.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/69/~/number-of-...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

16 räcker nog för det mesta, åtminstone vad gäller stillbilder. På video är det nog bra om kortet är snabbt också. Det är ju inte bra att fylla ett kort med tusentals bilder, då är det nog bättre att ha flera kort. Ifall det skulle bli fel på nåt kort, så man inte förlorar allt.

Permalänk
Medlem

Filstroleken för RAW-filer från 700D borde ju ligga runt 25-30MB beroende på bildens innehåll. Sedan är det ju rätt lätt att räkna.
Video beror väl väldigt mycket på inställningarna, men 350MB/min kanske kan vara rimligt nära sanningen för 1080p@30fps.

Ang. hastighet så är det väl främst sekvenstagning i stillbild som som sätter press på bårde kort och kamera. 5fps i RAW från en 700D ger ju mellan 125 och 150MB/s, jämfört med rätt beskedliga 5-6MB/s för video.

Permalänk
Medlem

Ett litet tips är att istället ha flera mindre minneskort. För du vill inte stå där när semestern/fotoruren är över och ditt 64 GB SD-kort inte går att läsa. Hellre att ha fyra 8 GB och ett av dem säckar ihop så finns det ändå bilder kvar.

Visa signatur

Fotograf med eget företag och grymt teknikintresserad.
www.kimsanfridsson.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Ang. hastighet så är det väl främst sekvenstagning i stillbild som som sätter press på bårde kort och kamera. 5fps i RAW från en 700D ger ju mellan 125 och 150MB/s, jämfört med rätt beskedliga 5-6MB/s för video.

Själv köper jag de snabbaste som jag kan hitta, för att kunna tanka ur dem så fort som möjligt..
Men det kan säkert vara gemytligt med en kaffepaus ibland också.

Kör själv med 16GB och 32GB minnen i CF, SDHC och microSD. Gillar inte större minnen, av den anledning som andra varit inne på tidigare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Själv köper jag de snabbaste som jag kan hitta, för att kunna tanka ur dem så fort som möjligt..
Men det kan säkert vara gemytligt med en kaffepaus ibland också.

Det är ju en annan fråga, såklart. Det är ju inte tidskritiskt på samma sätt riktigt, men det är ju trevligt om det inte tar halva dagen.
Det tar ju dock ändå en liten stund för lightroom (om man använder det) att göra previews och så. Väljer man att låta lightroom bygga fullstora previews tar det ju en stund och själva överföringen som sådan spelar då inte SÅ stor roll för den totala tiden innan man kan börja jobba med bilderna. Åtminstone med min 3570k.