Permalänk

Limma PLA-plast

Godmorgon!
Jag föröker limma ihop 3d utskrifter av PLA plast (Prima PLA är märket). Jag googlade för ideer och hittade tips om Etylacetat, det skulle vara bäst. Så först köpte jag 2 sorters naglelacksbortagningsmedel med det ämnet i, inget fungerade. Så igår letade jag mig iväg till en hobbyaffär och inhandlade ren etylacetat. Och självklart fungerade inte det heller. Någon som vet vad som funkar och faktiskt använt det? Vill helst ha ett lim som smälter plasten och fogar samman delarna, helst tillgängligt i affär i stockholmsområdet men annars får jag beställa. Jag har redan testat vanligt superlim och epoxy, men det är duger inte.

Tacksam för tips!

Mvh. Linus

Permalänk
Medlem

Hur är det med acetone/thinner? Eller är kanske Etylacetat samma produkt fast på svenska?

Har för mig att jag "alltid" har hört att nagelackborttagningsmedel var acetone med olja för att inte skada huden like mycket? Blir osäcker när jag läser här dock.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

du skulle kunna prova modellim.

http://www.hobbex.se/sv/artiklar/modellim-i-flaska-nal.html
eller
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/modellim-i-burk-mpensel.html

brukar finnas i de flesta leksaksbutiker och andra butiker som säljer modeller.

har använt det på modeller själv och brukar göra en riktigt stark limning dock är jag osäker på vad modeller brukar vara för plast.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Aceton har jag testat med, thinner kanske kan vara en ide, ska fråga farsan som är målare. Får testa plastlim med, kanske kan ta med bitarna till butiken och utmana personalen att limma mina bitar haha. Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

@heffaklump87: Många verkar använda något som kallas cyanoacrylate (CA) lim, iaf i staterna.. Men om det finns / vad det kan tänkas heta här hemma vet jag inte...

EDIT; http://www.hobbex.se/sv/artiklar/ca-lim-zap-o-foam-safe-.html Det här verkar vara rätt sorts?

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Skrivet av evilsin:

@heffaklump87: Många verkar använda något som kallas cyanoacrylate (CA) lim, iaf i staterna.. Men om det finns / vad det kan tänkas heta här hemma vet jag inte...

trordet är vanligt superlim typ locktite precission eller liknande måste dock kolla upp det se om ja hittar min flaska.

EDIT
det var vist Ethylcyanoacrylat men kanske är samma jag vet inte.

hur som happ det ger en ganska tålig samanfogning men inte speciellt flexibel så glöm det för limmning om du t.ex ska limma något som måste kunna flexa lite.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är det sån där "fetplast" typ ABS-plast?

Hade liknande problem på jobbet, Ett Hål i "fetplast" som behövde lagas. smälte fast ett nät i hålet och på med plastic padding.

Så för det vesäntliga. Testa att smält ihop det med en lödpenna eller liknande om du har möjlighet.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

CA-lim kan också funka, finns i en uppsjö olika varianter. Finns att få tag på i Hobbyaffärer. Ibland kan man behöva använda s.k. kicker för att få igång härdningsprocessen. Man kan också få det att härda mha bakpulver.

Ett annat lim du kan prova med är s.k. PU lim (egentligen ett trälim) som tenderar att limma många saker och sen sitta som berget. Det tar dock lång tid att härda och förutsätter att du kan hålla bitarna i press. Man kan få limmet att skumma upp lite (och härda fortare) genom att ha lite fukt på ena sidan, men då krävs det att man har bitarna i ordentlig press eftersom "skumningen" tenderar att pressa isär ytorna som limmas.

ABS plast som någon nämnde kan man limma med Aceton (som löser upp plasten).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Hur är det med acetone/thinner? Eller är kanske Etylacetat samma produkt fast på svenska?

Acetone heter "aceton" på svenska. Etylacetat är en annan kemikalie. Molekylerna är rätt lika, vilket är varför etylacetat och aceton oftast löser samma saker.
Ordet "thinner" kan syfta på i stort sett vilket lösningsmedel som helst och kan därför syfta även på lösningsmedel för oljefärg vilket är helt fel.

ABS är inte fet plast. Det löses fint av aceton och etylacetat.
Polyeten och Polypropylen är feta plaster däremot - och praktiskt taget omöjliga att limma. Man får smälta ihop dem med värme eller bulta ihop dem.
Däremot har jag ibland sett rör av polypropylen i bygghandeln kallas "ABS-rör", men där syftar ABS på något annat än vad för plast det är.

I bygghandeln har jag köpt Tangit PVC-U som är lite tjockt och som innehåller flera olika slags lösningsmedel: MEK, cyklohexanon och tetrahydrofuran. Det är gjort för PVC men jag använder det mest för större limningar av ABS. För små föredrar jag Humbrol Poly Cement från modellhandeln (etylacetat?).

Jag provade nyligen "Plastsvetsning" från Biltema på ABS och det funkar bra för det i alla fall. Det är i två delar. Jag misstänker att det härdar till akryl (plexiglas). Luktade väldigt starkt som plexiglas innan det hade härdat.

Cyanoakrylat kallas också "snabblim", "superlim" och "CA-lim". Finns mängder av varianter.
Det funkar för det mesta -- men inte för fogar som kan ta stötar. Det härdar kristallint och går inte att ta bort med lösningsmedel.

Annars så brukar epoxy limma det mesta.

Skrivet av Hurtigbullen:

Man kan också få [CA-lim] att härda mha bakpulver.

Bakpulver får CA-lim att puffa upp och expandera, så ibland kan det skapa gap istället för att fylla dem.
Jag använder bakpulver och CA-lim mest som filler när det måste bli riktigt hårt, t.ex. om jag ska reparera en kant i plast där epoxy-lera skulle vara för poröst.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Acetone heter "aceton" på svenska. Etylacetat är en annan kemikalie. Molekylerna är rätt lika, vilket är varför etylacetat och aceton oftast löser samma saker.
Ordet "thinner" kan syfta på i stort sett vilket lösningsmedel som helst och kan därför syfta även på lösningsmedel för oljefärg vilket är helt fel.

ABS är inte fet plast. Det löses fint av aceton och etylacetat.
Polyeten och Polypropylen är feta plaster däremot - och praktiskt taget omöjliga att limma. Man får smälta ihop dem med värme eller bulta ihop dem.
Däremot har jag ibland sett rör av polypropylen i bygghandeln kallas "ABS-rör", men där syftar ABS på något annat än vad för plast det är.

I bygghandeln har jag köpt Tangit PVC-U som är lite tjockt och som innehåller flera olika slags lösningsmedel: MEK, cyklohexanon och tetrahydrofuran. Det är gjort för PVC men jag använder det mest för större limningar av ABS. För små föredrar jag Humbrol Poly Cement från modellhandeln (etylacetat?).

Jag provade nyligen "Plastsvetsning" från Biltema på ABS och det funkar bra för det i alla fall. Det är i två delar. Jag misstänker att det härdar till akryl (plexiglas). Luktade väldigt starkt som plexiglas innan det hade härdat.

Cyanoakrylat kallas också "snabblim", "superlim" och "CA-lim". Finns mängder av varianter.
Det funkar för det mesta -- men inte för fogar som kan ta stötar. Det härdar kristallint och går inte att ta bort med lösningsmedel.

Annars så brukar epoxy limma det mesta.

Bakpulver får CA-lim att puffa upp och expandera, så ibland kan det skapa gap istället för att fylla dem.
Jag använder bakpulver och CA-lim mest som filler när det måste bli riktigt hårt, t.ex. om jag ska reparera en kant i plast där epoxy-lera skulle vara för poröst.

Där lärde man sig något nytt, tackar för utförlig beskrivning.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det har jag inte råkat ut för. Jag har också mest använt det som filler, men jag har aldrig lagt märke till någon expansion. CA är ju en förkortning för CyanoAkrylat.

F.ö. så ska det tilläggas att många lim är rätt hälsovådliga. T.ex. expoxylim som kan framkalla allergi (undvik hudkontakt, använd handskar av nitrilgummi).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att lösa upp PLA på samma sätt som aceton gör med ABS eller "plastic cement"-hobbylim gör med polystyren krävs otrevliga giftiga och/eller cancerframkallande lösningsmedel såsom tetrahydrofuran, diklormetan eller dimetylformamid.

Jag hade printat i ABS för tillämpningar där utskrifterna måste smältas samman eller jämnas ut med lösningsmedelsånga.

Varför fungerar inte superlim eller epoxy för din tillämpning?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Tråden jag länkade till rekommenderade Loctite 401. Kollade inte upp Loctite 401 då, men nu när jag gjorde det så verkar det nog vara CA-lim eller nåt liknande.

F.ö. finns det även "flexibla" CA-limmer, t.ex. detta. Jag har dock ingen erfarenhet av dom (min flaska hann torka innan jag hade tillfälle att använda det).

Visa signatur

Permalänk

Köpte nu loctite CA lim, special för plast med cool aktivator penna (wtf). Men det verkar fungera bäst av allt jag testat hittills, och var lätt att hitta/använda.

Clas Ohlson