SweClockers klassiska musmattor återvänder!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag har för mej att 440/460 härstammar från gamla Holländska DAF (Remjohan) som volvo köpte en gång i tiden.
Jag körde upp med en 460 och jag tror att den hade en B20 (=Volvomotor) under locket, men jag kan ha fel.
Men vist har Volvo gjort en del udda och inte så bra bilar. 480 tex, de vågade aldrig introducera den i USA pga för mycket fel redan från början. 440/460/480 rostade ganska friskt också. Så vi kanske skall varna för att köpa Volvo. <-Ironi!

Hur mycket DAF det var i dom törs jag inte spekulera i, är det inte 340/360 du tänker på?

Rost? Jo tack, bakre skärmkanter bl a var ju utformade som helt horisontella "hyllor", ca 1-2cm breda, där skiten samlades och rostade. Där var dessutom en plåtfals mellan innerskärm och karossen. Fram var det plastinnerskärmar har jag för mig. En kamel hade ju kunna räknat ut att det skulle rosta där - konstruktören av bakskärmarna borde ha straffarbete än idag...

Tjejen på besiktningen såg inte lite skadeglad ut när hon tog i för kung och fosterland och ryckte av parkeringsbromsvajern.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

VW Golf sportkombi

Vi har leasat en VW Golf i tre år och vi har varit otroligt nöjda med den. Golf har nu våtkopplingslåda och tycker den växlar mjukt och kvickt.
Vi har även haft bensinvärmare och det är inget man vill vara utan hädanefter kan jag säga.
Man är då inte beroende av el, alltså inga sladdar att koppla in, utan du kan stå var som helst med en varm, isfri bil vintertid. Finns fjärrkontroll med
500m räckvidd och tre olika tider att programmera in i bilen.

Är du säker på att du har våtkoppling i din bil? VW har visserligen två olika DSG7 men jag trodde våtlådan bara användes i större bilar. Tittar man på sportigare/starkare VW-bilar kan man enligt Volkswagens online-konfigurator bara få den sexväxlade lådan (våt) i t.ex. Golf GT och Golf R-line.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hej alla.
Har spånat lite och velat fram och tillbaka, men vad tycker ni om detta?
Den har gått rätt kort, bra med extrautrustning och den ser riktigt fin ut.

http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V70_II_D2_S_S_Momentum_...

Tankar och funderingar?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, RTX 3080, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Hej alla.
Har spånat lite och velat fram och tillbaka, men vad tycker ni om detta?
Den har gått rätt kort, bra med extrautrustning och den ser riktigt fin ut.

http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V70_II_D2_S_S_Momentum_...

Tankar och funderingar?

Ser ok ut, det är förmodligen en fd leasingbil som lämnats tillbaka i förtid. D2 är inget fartvidunder men den är välspecad och rimligt prissatt. Bor du i närheten kan det nog vara värt att åka dit och provköra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ser ok ut, det är förmodligen en fd leasingbil som lämnats tillbaka i förtid. D2 är inget fartvidunder men den är välspecad och rimligt prissatt. Bor du i närheten kan det nog vara värt att åka dit och provköra.

Skickades från m.sweclockers.com

Bor ca. 30 mil ifrån så det blir en bra sväng.
Dock skulle jag få den för 230.000 så det är ju ett plus

Vad gällande fartvidunder är jag inte intresserad av det riktigt, bara den rullar fint och jag slipper problem så är jag nöjd

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, RTX 3080, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Bor ca. 30 mil ifrån så det blir en bra sväng.
Dock skulle jag få den för 230.000 så det är ju ett plus

Vad gällande fartvidunder är jag inte intresserad av det riktigt, bara den rullar fint och jag slipper problem så är jag nöjd

Rullar gör den men du får planera dina omkörningar. Det är en rätt liten motor (1,6L/115hk/270Nm) i en stor bil (1750 kg) så förvänta dig inga hästsparkar när du trycker på gasen. Skall du bara ha den för att åka till sommarstugan så duger den utmärkt men jag skulle inte rekommendera dig att dra en stor husvagn med den.

Finns det inget liknande i närheten som du kan provköra? Tittar man på bytbil.com finns det en i Falun, ett par i Uppsala och några i Sandviken. Det är lite närmare än Falköping och så får du en aning om vad som väntar dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Rullar gör den men du får planera dina omkörningar. Det är en rätt liten motor (1,6L/115hk/270Nm) i en stor bil (1750 kg) så förvänta dig inga hästsparkar när du trycker på gasen. Skall du bara ha den för att åka till sommarstugan så duger den utmärkt men jag skulle inte rekommendera dig att dra en stor husvagn med den.

Finns det inget liknande i närheten som du kan provköra? Tittar man på bytbil.com finns det en i Falun, ett par i Uppsala och några i Sandviken. Det är lite närmare än Falköping och så får du en aning om vad som väntar dig.

Har kört en D2 manuell och jag tycker att den kraften räcker gott o väl åt mina behov
Kommer inte att dra husvagnar eller dylikt, eventuellt något lass med vanlig släpvagn till tippen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ägt många bilar av olika märken men har mycket gott att säga om Kia. Ja, du kan hitta en tystare, bekvämare bil... Man kan även hitta en bil med 500hk mer. Allt beror på ens behov. Men Efter att ha ägt bland annat Toyota, Nissan, BMW, SAAB och Volvo så kör vi idag Kia fullt ut hemma. En Kia Ceed SW Executive 2013 och en Kia Picanto 2016. Båda köpte vi "nästan" nya. Ceed'en med ~100 mil på mätaren och Picanton med ~500 mil på mätaren.

Jag vågar säga att jag aldrig fått lika mycket bil för pengarna. Och service ifrån Kia har varit kanon. Minsta lilla grej så har jag fått en tid och så har de löst det på garanti.

Just garantin var det som fällde avgörandet för mig när vi först valde att testa Kia faktiskt. Efter att ha haft bilar som med tiden hade diverse problem med växellådor osv som kostade massa pengar var det väldigt skönt att kunna slappna av och veta att man har 7 års nybilsgaranti.
Sedan kan jag ibland sakna prestandan jag haft i en del tidigare bilar. Men rent behovsmässigt passar detta mycket bättre.

En bil som jag förmodligen kommer titta på nästa gång, av samma funktionella grunder, är nya Kia Optima Kombi. Jag tror att samma känsla av "väldigt mycket bil för pengarna" kommer infinna sig även kring den modellen.

Jag rekommenderar dock starkt att du kollar efter en demobil eller liknande som gått kanske 50-100 mil. Exempelvis fick jag ner Ceed'en nästan 100.000 ifrån listpris på en fullsmetad modell genom att göra så. Den bästa sämsta affären jag någonsin gjort (då bilaffärer per definition är dåliga affärer.. hehe).

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@fieskmask:

Såg bra ut automatlådorna fungerar oftast bra om ett oljebyte görs mellan 15000 -20000 mil

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Vill passa på att tacka alla för ert engagemang, det blev till slut en Volvo V70, faktiskt den som jag la ut längre upp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Är du säker på att du har våtkoppling i din bil? VW har visserligen två olika DSG7 men jag trodde våtlådan bara användes i större bilar. Tittar man på sportigare/starkare VW-bilar kan man enligt Volkswagens online-konfigurator bara få den sexväxlade lådan (våt) i t.ex. Golf GT och Golf R-line.

Hur vet man om VAG bilen har en våtkopplingslåda?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Hur vet man om VAG bilen har en våtkopplingslåda?

Bra fråga, utan att lova något så har jag förstått det som att alla VW:s bensinbilar med DSG7 och mindre vridmoment än 200-250Nm har den torra lådan. Dieselmotorerna och starkare bensinare har i regel DSG6 men annars våt DSG7, den senare främst i större bilar typ Transporter, Caravelle och Amarok.

Tittar man i specifikationerna så kallas den torra DSG7-lådan för DQ200 och har beställningskod 0AM.

Mer info: http://fixarfarsan.se/2014/01/Skillnad-DQ200-DQ250-DQ500-DL50...

Edit: gäller tydligen inte Amarok.

Visa signatur

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av fieskmask:

Vill passa på att tacka alla för ert engagemang, det blev till slut en Volvo V70, faktiskt den som jag la ut längre upp

Skönt! såg att den försvann. Fantastiskt bra köp, du kommer bli så otroligt nöjd med det köpet!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Bra fråga, utan att lova något så har jag förstått det som att alla VW:s bensinbilar med DSG7 och mindre vridmoment än 200-250Nm har den torra lådan. Dieselmotorerna och starkare bensinare har i regel DSG6 men annars våt DSG7, den senare främst i större bilar typ Transporter, Caravelle och Amarok.

Tittar man i specifikationerna så kallas den torra DSG7-lådan för DQ200 och har beställningskod 0AM.

Mer info: http://fixarfarsan.se/2014/01/Skillnad-DQ200-DQ250-DQ500-DL50...

Amarok har ingen DSG-Låda den har momentomvandlare.

Alla 2.0TDI har DSG6 samt 2.0TFSI, det är som sagt tidigare klenare motorer med väldigt lite vrid, gasmotorer/1.6 TDI som har den lådan.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Alla 2.0TDI har DSG6 samt 2.0TFSI, det är som sagt tidigare klenare motorer med väldigt lite vrid, gasmotorer/1.6 TDI som har den lådan.

Ok, tack för rättelsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Så för att tydligöra får man alltid DSG6 i en 2.0TDI och den fungerar bra med tanke på slitage? Komfort ska ju vara något sämre som jag fattar det.

Anledningen till at jag vill veta är som jag nämnt tidigare i tråden att jag tittar på Skoda Superb 2.0TDI 140 eller 170 årsmodell 2012 till 2015/16. Är bra om man slipper att ha stora kostnader för reperation av växellåda rakt efter köp...

Varför inte manuell? Egentligen bara för komfort, aldrig haft automatlåda i någon bil, dock har jag kört en BMW 530XD lite den hade ju lite konstiga ryck då och då något som tydligen var ett problem med just den lådan/chassi/modell? och bara provkört Superb 2012 TDI 140, tyckte den va lite ryckig på låg hastighet, men nu som jag vet mera kommer jag tänka nogrant över det nästa gång jag provkör en igen.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Så för att tydligöra får man alltid DSG6 i en 2.0TDI och den fungerar bra med tanke på slitage? Komfort ska ju vara något sämre som jag fattar det.

Anledningen till at jag vill veta är som jag nämnt tidigare i tråden att jag tittar på Skoda Superb 2.0TDI 140 eller 170 årsmodell 2012 till 2015/16. Är bra om man slipper att ha stora kostnader för reperation av växellåda rakt efter köp...

Varför inte manuell? Egentligen bara för komfort, aldrig haft automatlåda i någon bil, dock har jag kört en BMW 530XD lite den hade ju lite konstiga ryck då och då något som tydligen var ett problem med just den lådan/chassi/modell? och bara provkört Superb 2012 TDI 140, tyckte den va lite ryckig på låg hastighet, men nu som jag vet mera kommer jag tänka nogrant över det nästa gång jag provkör en igen.

Jag har relativt mycket erfarenhet själv. Vi har en Skoda Superb 170 TDI DSG 2011 samt en 170 TDI DSG 4-Motion Passat 2013.
Skodan har gått ca 14k mil och fungerar väldigt bra, Passaten heller inga problem men den har bara gått 9000-mil.

Se till att serviceboken är full då ska växellådsoljan vara bytt var 6000:e mil och det är det vanligaste felet att mekatronikenheten blir stopp i och är väldigt dyrt. Om du är orolig så köp en lågmilad bil och se till att ha vagnskada upp till 15k mil.

Men jag ser inga problem med den, den är inte världens smidigaste vid 10-20km/h, de nyare bilarna har även frirullning vilket kan göra att det rycker lite mer, har stängt av det på min bil.

530XD med den äldre växellådan, alltså innan det blev ZF-lådan och 8-växlad har haft endel problem.

DSG6 var mest problem de första åren 2004-2007 nånting, men som vanligt med ny teknik är det alltid inkörningsperioder.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Skönt! såg att den försvann. Fantastiskt bra köp, du kommer bli så otroligt nöjd med det köpet!

Det är jag redan Fick chansen att köra den 32 mil igår och jag kan bara säga Wow, vilken bil.
Efter att ha använt 5-10.000kr bilar i 10 års tid till denna var verkligen en riktig upplevelse.

Ska snart ner och konfigurera VOC

Visa signatur

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av fieskmask:

Det är jag redan Fick chansen att köra den 32 mil igår och jag kan bara säga Wow, vilken bil.
Efter att ha använt 5-10.000kr bilar i 10 års tid till denna var verkligen en riktig upplevelse.

Ska snart ner och konfigurera VOC

Billiga bilar kommer för alltid vara billiga bilar, slit och släng om man så vill. Men att köpa en nyare bil är något speciellt. Alla bilar tar en från punkt a till punkt b, men ofta med "nyare" eller "dyrare" bilar kan man sitta skönare, säkrare, roligare, snålare och tystare. Motorn är kanske lite slö men santidigt: vem behöver egentligen mer? Dieseln är såpass råstark att man kan lasta bilen i alla fall.

Återigen, grattis!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Jag har relativt mycket erfarenhet själv. Vi har en Skoda Superb 170 TDI DSG 2011 samt en 170 TDI DSG 4-Motion Passat 2013.
Skodan har gått ca 14k mil och fungerar väldigt bra, Passaten heller inga problem men den har bara gått 9000-mil.

Se till att serviceboken är full då ska växellådsoljan vara bytt var 6000:e mil och det är det vanligaste felet att mekatronikenheten blir stopp i och är väldigt dyrt. Om du är orolig så köp en lågmilad bil och se till att ha vagnskada upp till 15k mil.

Men jag ser inga problem med den, den är inte världens smidigaste vid 10-20km/h, de nyare bilarna har även frirullning vilket kan göra att det rycker lite mer, har stängt av det på min bil.

530XD med den äldre växellådan, alltså innan det blev ZF-lådan och 8-växlad har haft endel problem.

DSG6 var mest problem de första åren 2004-2007 nånting, men som vanligt med ny teknik är det alltid inkörningsperioder.

Tackar för bra tips!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Billiga bilar kommer för alltid vara billiga bilar, slit och släng om man så vill. Men att köpa en nyare bil är något speciellt. Alla bilar tar en från punkt a till punkt b, men ofta med "nyare" eller "dyrare" bilar kan man sitta skönare, säkrare, roligare, snålare och tystare. Motorn är kanske lite slö men santidigt: vem behöver egentligen mer? Dieseln är såpass råstark att man kan lasta bilen i alla fall.

Återigen, grattis!

Det har du rätt i, de tar oss från punk A till punkt B, dock denna gång med lite nybilskänsla och stil
Har alltid tyckt att det inte spelar någon roll vilket pris bilen är i men tydligen hade jag fel, visserligen är de nyare såklart men aldrig haft chansen att köpa en sån pass fin bil som nu, mycket glad och det känns som att den kommer hålla braaaa många år framöver!

EDIT: ååå tack

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Ahh.. Tack. Antog att det var våtkoppling när dom sa att oljan i lådan skulle bytas vid servicen.
Men du verkar ha rätt i att det är torrkoppling. Är en leasingbil, ska lämna tillbaka den snart och köpa den nya Tiguan. Den har antagligen då dq500 lådan med våtkoppling som tydligen klarar ända upp till 600Nm så det känns bra. 👍

Permalänk
Skrivet av fieskmask:

Det har du rätt i, de tar oss från punk A till punkt B, dock denna gång med lite nybilskänsla och stil
Har alltid tyckt att det inte spelar någon roll vilket pris bilen är i men tydligen hade jag fel, visserligen är de nyare såklart men aldrig haft chansen att köpa en sån pass fin bil som nu, mycket glad och det känns som att den kommer hålla braaaa många år framöver!

EDIT: ååå tack

Missade annonsen, du har inte kvar specc, pris och någon bild? Blir nyfiken
Grattis till köpet, låter som du kommer bli nöjd! Kör själv en V60 D2 som är några år gammal med nästan maxxad utrustning. Fatastiskt nöjd

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Grattis till köpet, låter som du kommer bli nöjd! Kör själv en V60 D2 som är några år gammal med nästan maxxad utrustning. Fatastiskt nöjd

Det blev en svart Volvo V70 II D2 S/S Momentum, 4-cyl Diesel med 115hk, Automat Powershift, Volvia Maxitrygg 24 månader med VOC.
Bilen har gått 3200 mil med rätt nya sommardäck på LM-f. ABL Xenon, elmanövrerad baklucka, digital panel, parkeringsass m.m. (Antar att du känner till utrustningsnivån ).
Gav 230k för den, fick 9k rabatt på den då jag sa att min budget var just 230 så det var ju snällt av säljaren

Det känns mycket bra, en stor och rymlig bil med gott om plats för kommande samt att vi fick ett serviceavtal på den för halva priset på 36 månader.

Kan lägga upp lite bilder på den så fort jag fått fingrarna ur syltburken

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Skulle jag satsa på ny a till b bil så hade jag siktat på någon som är billiga att köra äga som är miljödisel då dom drar lite och är skattebefriad vilket gör dom billiga att äga och Peugeot, Renault, Citroen hade varit NEJ NEJ NEJ ..p.g.a dom haft mycket kvalitets problem och andrahands värdet blir = 0 då dom ofta åldras jävligt dåligt och brukar helt enkelt vara kass så länge dom inte är nästan ny

och tittar man på bmw/audi/ww/wv/passat finns det även där modeller med dyra tråkiga fel som bmw´s n47 motor med kamkedje problem passat med dubbelmassakoppling tror audi haft nå filter problem som med är dyra och min första tanke skulle nog gå mot kia ..t.e.x ceed 1.6 crdi som går billigt har 7 år garanti eller någon Toyota med disel som är miljö klassad och är antagligen är bästa bilarna för pengarna och ger bästa bang for the buck är min första tanke

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

@TommyTS:

Såg bra ut automatlådorna fungerar oftast bra om ett oljebyte görs mellan 15000 -20000 mil

Vet inte hur det är med just den modellen men den automatlåda som sitter i vår Volvo behöver tydligen inga oljebyten - enligt Volvo... Förutsatt att den inte går som taxi, utryckningsfordon eller att man drar tungt med den - då ska man byta var 6000:e mil. Enligt växelådetillverkaren (och någon annan tillverkare som använder samma låda) ska man byta var 12000:e så det är märkligt hur den kan bli immun mot oljebyte så fort den hamnar i en Volvo Jag har låtit byta i vår för säkerhetsskull, även om det inte precis var gratis, men en ny eller farbriksrenoverade låda är j*vligt dyr...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Vet inte hur det är med just den modellen men den automatlåda som sitter i vår Volvo behöver tydligen inga oljebyten - enligt Volvo... Förutsatt att den inte går som taxi, utryckningsfordon eller att man drar tungt med den - då ska man byta var 6000:e mil. Enligt växelådetillverkaren (och någon annan tillverkare som använder samma låda) ska man byta var 12000:e så det är märkligt hur den kan bli immun mot oljebyte så fort den hamnar i en Volvo Jag har låtit byta i vår för säkerhetsskull, även om det inte precis var gratis, men en ny eller farbriksrenoverade låda är j*vligt dyr...

Precis gäller samma med bmw lådor longlife enligt bmw med tillverkarna rekommendera ändå byte kring 20000 mil.

Sen har ju många longlife glykol men det tror jag inte på heller och 3000 intervall på oljebyte är också rätt vansinnigt.

Olja bör man köra helsyntet och byta efter 1500 mil eller en gång om året om man vill att motorn ska hålla länge ännu viktigare om motorn drivs av kamkedja istället för remm

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Ahh.. Tack. Antog att det var våtkoppling när dom sa att oljan i lådan skulle bytas vid servicen.
Men du verkar ha rätt i att det är torrkoppling. Är en leasingbil, ska lämna tillbaka den snart och köpa den nya Tiguan. Den har antagligen då dq500 lådan med våtkoppling som tydligen klarar ända upp till 600Nm så det känns bra. 👍

Det finns ju en hel del kugghjul och annat som behöver smörjas i en automatlåda så det var ju inte nödvändigtvis fel av dem, vad jag förstår så är allt utom friktionskopplingen oljedränkt även i en torrlamell-låda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Här har du några bilder.
Sjukt underbar bil lär jag säga, supernöjd

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Jag är inte så kunnig inom bilar. Har läst igenom tråden och det är väl det jag nu kan.

Men jag har kört en Mitsubishi i ca 10 år och ska snart köpa en ny bil, troligtvis en Mitsubishi. Jag ÄLSKAR verkligen Mitsubishi. Vart dom står i rykte och kvalitet vet jag inte. Någon på Swec kan säkert svara på det. Men Kolla in om du inte gjort det.

Kvalitén är bra, då det är en japansk bil. Däremot har de kanske snålat lite med komforten, interiören osv. Känns lite plastigt enligt mig. Men syrrans ASX har riktigt bra ljudsystem för att vara i original utförande.