Undringar över gammalt nätagg

Permalänk
Medlem

Undringar över gammalt nätagg

Hejsan!

Jag har under en herrans massa år använt samma nätaggregat. Det rör sig om ett Cooler Master Real Power M1000 som jag köpte begagnat av en vän för 600kr eftersom att mitt dåvarande dog. Tidigare ägaren hade inte använt nätagget mer än till felsökning. Jag har sedan använt det dagligen till allt från spel till simpelt surfande. Under två års tid drog det runt HD6970 crossfire, men de sensaste tre åren endast ett GTX 680. Det slog mig för ett par dagar sedan att jag har bytt de flesta komponenterna, till och med chassit, utan att att byta nätaggregat. Är det något man bör göra med jämna mellanrum eller går det bra att köra på tills det ger upp? Vad är riskerna osv? Vill ju inte gärna skaffa nya prylar om de riskerar att stryka med när nätdelen går i graven, men samtidigt känns det tråkigt att byta ut en nätdel som fungerar felfritt i säkert 8 år. Vad hade ni gjort? Alla råd och åsiker är välkomna.

Tack för er tid!

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Ett nätagg slits och ett gammalt nätagg med dåliga kondensatorer etc. kan haverera och då skada övriga komponenter i datorn. Främst är det om man börjar pressa det till högre effekter som det klarade som nytt men som med åldern gör att det överbelastas. Sen kan ju bättre nätagg hålla långt över 10 år beroende på kvalitet osv.

Just det nätagget du har verkar vara en 9 år gammal modell, och då när det var nytt var det påkostat och fick bra recensionsbetyg http://www.overclock3d.net/reviews/power_supply/coolermaster_....

Du behöver nog inte vara akut orolig, men om du har en rigg som pressar nätagget en del hel kan det vara en idé att titta på ett nytt.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: Tack för ditt svar. Min rigg borde ligga under 500W under last så det finns gott om mariginaler i så fall. Har för tillfället inte någon plan på att uppgradera något så jag låter det tuffa på ett tag till.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"