Dator fast på W10 20H2

Permalänk
Medlem

Dator fast på W10 20H2

Hej. Önskar lite assistans med ett problem.
Jag har en dator fast på Windows 10 20H2.
Version 10.0.19042 build 19042. Sista uppdateringen var 2021-03-22. Sedan dess har datorn tydligen vägrat uppgradera. (Det har varit oerhört mysigt att slippa allt windows tjafs om uppdateringar helt enkelt)

Nu har det dock gått för långt tid och säkerhetsuppdateringar mm måste ju in. Men den här datorn är verkligen sjukt envis.

Problemet i windows update:
"Vissa uppdateringsfiler saknas eller har problem. Vi försöker ladda ned uppdateringen igen senare. Felkod: (0x80070003)"

Det står inte vilken uppdatering som gäller.

Jag är på gräns till att göra en ny installation. Men om man kan slippa det vore det trevligt att undvika huvudvärken. Jag har dock ingen aning vad man kan göra längre för ingenting verkar fungera.

Vad jag har provat:
1. Windows felsökare hittar inget.
2. Uppdateringsassistenten misslyckas. Även här felkod 0x80070003

Dold text

3. Rensat software distribution folder
4. Manuellt startat om windows update service, bits, wuauserv, cryptsvc både i cmd och programlista. Rensat windows update cache.
5. Kört sfc scannow, DISM och dessa.
6. Bekräftat att tex wimmount.sys är på plats i windows/system32/drivers
7. Provat att boota med en USB och använda startreparation. Detta misslyckas.
8. Mediacreationtool och uppgradera den här datorn misslyckas. Se bild ovan med uppdateringsassistenten.

Har säkert provat ytterligare någon lösning i veckan men glömt vad.
Jag är rätt trött i huvudet nu. Vad har jag missat?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Ladda ner Windows Update Assistant och se om du kan få in sista uppdateringen 22H2 den vägen:

https://support.microsoft.com/en-gb/topic/windows-update-assi...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ladda ner Windows Update Assistant och se om du kan få in sista uppdateringen 22H2 den vägen:

https://support.microsoft.com/en-gb/topic/windows-update-assi...

Nr 2 i listan. Provat och misslyckats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du testat Media creation tool? Du kan ju välja att uppgradera via den och den brukar av någon anledning kunna fungera bättre än assistenten.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha nåt kernel-baserat anti cheat installerat? Typ Faceit eller så? Det var något sånt som hindrade mig att uppdatera datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Har du testat Media creation tool? Du kan ju välja att uppgradera via den och den brukar av någon anledning kunna fungera bättre än assistenten.

Nr8 i listan. Samma fel som update assistant

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du råkar inte ha nåt kernel-baserat anti cheat installerat? Typ Faceit eller så? Det var något sånt som hindrade mig att uppdatera datorn.

Inget sådant ska ju vara igång om inte spelet är. Men ska prova avinstallera så fort jag kommer in på datorn.

Skulle starta i diagnostikläge. Men kan inte logga in. "Ett fel uppstod och din pin kod är inte tillgänglig"
Jo tack. Tålamodet tryter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Uuups, missade det.

Då är det väl en nystart som gäller.

Klarar datorn av Windows 11?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Går det att ta en cumulative update från https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=cumula... ?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Du kan ladda ner Windows 11 och uppgradera datorn inifrån ditt nuvarande Windows 10 genom att mounta ISO-filen och öppna den i utforskaren samt där klicka på filen "setup.exe" och välja att behålla filer och inställningar, om det är vad du vill göra. Detta förutsatt att datorn klarar av Windows 11 då. Eller så använder du Rufus för att modifiera USB-minnet för att kringgå kraven för Windows 11. I annat fall är det en ren installation som gäller.

Här nedanför har du en utförlig guide för hur du förbereder USB-minnet med hjälp av Rufus:
Om du vill göra en ren installation så kan du hoppa över steget där installationsprogrammet frågar efter Produktnyckeln -> alternativet "Skip/Hoppa över"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag får tacka för era tips men grundproblemet står olöst. Ovan nämnt extraproblem blev en rabbit hole till nästa problem och nästa lösning så jag har nu gjort en ren installation i stället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

startade du uppdateringsassistenten som 'administratör' (högerklicka och run as admin.. bla bla) ?