Alla fyndtips från mellandagsrean

AMD tillkännager "Polaris" Radeon RX 480 – kostar drygt 2 000 kronor

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Jag har kört CF och SLI sen AMD 1950 och aldrig haft några direkta problem. Tycker CF har fungerat bättre än SLI och skulle utan tveka rekommendera CF till alla.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Lovade mig själv att vänta på amd innan jag köpte ett kort men jag är lite besviken. Detta innebär att jag då msåte köpa 2st för att få den prestanda jag är ute efter och det dödar ju helt framtida uppgraderingar för 3xfire är jag inte så sugen på

Varför? Varför? Varför? Alla har sagt, hela tiden, att deras toppkort kommer mycket senare. Hur kan du ha missat det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Varför? Varför? Varför? Alla har sagt, hela tiden, att deras toppkort kommer mycket senare. Hur kan du ha missat det?

Jagh ar inte missat det, hoppades bara på att de skulle prestera bättre än vad de visade sig göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Haha, +1.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det verkar precis så som jag misstänkte. Korten ligger alltså på ungefär 50% belastning, men spöar 1080. Ett ensamt kort ska alltså kunna prestera likt ett 1080! Imponerande om det stämmer!

http://i.imgur.com/KZzvdCa.jpg

https://youtu.be/OevEIIk8ktU?t=1294

Om det låter för bra för att vara sant är det antagligen=falskt , däremot kanske det ger en fingervisning om hur Vega kommer att prestera senare i höst. Låt säga t.ex. att det presterar likvärdigt med 1080 men får ett pris i nivå med 1070?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Det var mycket kräm för 2000:- får jag säga...

Detta gör mig mycket förväntansfull för vad Vega kan leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Fast om AMD inte vill jämföra sina budgetkort mot Nvidias prestandakort borde de inte gjort det själva under sin presentation heller. Och det enda jag är oroad över är att AMD inte har något att komma med gällande singel-GPU, vilket är vad jag köper.

Det för att 1060 inte finns ännu. Och Vega är en GPU. Så varför begär du då att en budget-GPU från märke A ska mäta sig med en prestanda-GPU från märke B men inte vice versa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Oktober är inte så mycket senare. Ryktet pekar ditåt just nu.

Permalänk
Medlem

Det här lär ju va den krets som sitter i PS4.5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu är du nog lite snurrig. Det är 2st 480 i CF som ligger runt 1080. Inte ett. Så prestandatronen sitter nvidia fortfarande på. Själv skiter jag i vilket, jag vill ha ett kort för 2000-2500 spänn, hoppas att dessa hamnar där i slutändan.

Stämmer bra. Men ska man hårdra det så är det AMD som sitter på prestandatronen då de med Radeon Pro Duo har världens snabbaste grafikkort. Världens snabbaste grafikprocessor däremot är det nVidia som har.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

De som har mITX har inte ens något val om de vill ha högst prestanda då de måste köra singelkort. Om RX480 verkligen presterar som AMD säger så kommer GTX 1080 ändå att ha en nisch.

----------------------------------------------

Om RX 480 presterar som 980 för ca 250€ och RX 480X som 980 Ti för ca 300€ har jag ett underligt val att göra.
Antingen 480X till ett jävligt bra pris och prestanda i Windows (även DX11 hoppas jag), men gör så att jag inte ens vill testa Linux på grund av 200- och 300-seriens urdåliga prestanda.
Eller ett GTX 1070 till ett högre prioch förhoppningsvis likvärdig/bättre prestanda, men som även presterar i Linux så att man vill testa dualboot.

Vet vi om det skall komma ett RX 480X..?
Man kanske kör RX 490 / 470 / 460 osv...
Men helt klart blir det intressant vad VEGA blir och till vilket pris...kanske har vi tur om AMD väljer "lågprislinjen"...

Permalänk

@Almtom:
Med tanke på att hela PS4 konsolen drar ca 130W under full belastning så tvekar jag på att ps4.5 kommer använda sig utav en gpu som drar uppmot 150W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Det här lär ju va den krets som sitter i PS4.5?

Nej den ska enligt rykten vara mindre i klock och bara ha 32 CU

Så den ska vara mycket svagare. Troligen någon 470 variant.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Vet vi om det skall komma ett RX 480X..?
Man kanske kör RX 490 / 470 / 460 osv...
Men helt klart blir det intressant vad VEGA blir och till vilket pris...kanske har vi tur om AMD väljer "lågprislinjen"...

Rykten talar redan om en 40 CU variant på 2560SP och lite högre klock.

Skulle gissa på att det är 490.

Vega kommer nog få en helt egen linje så som Fury.

Skulle 490 hamna på 2560SP och lite mer i klock så har vi ett kort som är upe på GTX 1070 nivån. Frågan är om pris då. Känns som 299-349 räcker för AMD.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vad Uzanar säger.
Jag har själv testat CF två gånger (2x HD 6870 och 2x R9 290) och jag säger bara aldrig igen.

Själv tar jag AMD's prestandasiffror för RX 480 (ser att korten har fått nytt namnschema?) med en stor nya salt, av två anledningar:
1) Dels eftersom det är ett väldigt konstigt sätt att visa upp ett korts prestanda på: "titta här, två av dessa mellankort är billigare och har bättre prestanda än detta dyra highend kort" - Mind blown! Eller inte...2 mellankort i CF/SLI har alltid gett högre fps/krona än ett highend kort
2) Dom använder sig av Ashes of Singularity. (Jag är så trött på att läsa om detta spel i prestandasammanhang.)

Jag vill se hur ett ensamt RX 480 presterar rent generellt i olika spel först, men även för 2000:- (lär snarare hamna på 2500:- om jag känner svenska ÅF rätt) som är ett trevligt pris, så hade jag rekommenderat att folk väntar med att boka/köpa två stycken direkt för att köra CF.

Ni har nog rätt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Detta twitter kom 28 maj efter NDA mötet för journalister i Macau. https://twitter.com/Thracks/status/736449888393666560

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonnesson:

@Almtom:
Med tanke på att hela PS4 konsolen drar ca 130W under full belastning så tvekar jag på att ps4.5 kommer använda sig utav en gpu som drar uppmot 150W.

RX 480 har bara en sex-pinnars kontakt. Dvs den drar mindre än 150W, eftersom 150W är det mesta den överhuvud taget kan matas med.
Jämför med t.ex. 1070 som kan matas med 225W, och så vidare.
Det här är en förhållandevis effektsnål krets.

Permalänk
Medlem

Vi fortsätter ryktena:

Nya 3D marks scores uppe på ett AMD kort som inte finns med 1,266Ghz

Graphics Score 18 060

http://www.3dmark.com/3dm11/11263084

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det för att 1060 inte finns ännu. Och Vega är en GPU. Så varför begär du då att en budget-GPU från märke A ska mäta sig med en prestanda-GPU från märke B men inte vice versa?

Det enda jag vill är att AMD ska göra mindre förvirrande presentationer. Hela grejen med att två kommande RX 480 är lika bra som ett GTX 1080 vid 50 % är för mig oförståeligt och leder bara till en massa spekulationer samt gissningar som kan göra konsumenterna missnöjda i slutändan. Bättre i sådana fall att jämföra med deras egna tidigare GPU:er och visa på förbättringen därifrån.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Nej den ska enligt rykten vara mindre i klock och bara ha 32 CU

Så den ska vara mycket svagare. Troligen någon 470 variant.

32?
36CU@911 Mhz enl bla Eurogamer.

Så det lär vara en Polaris 10:a. Förhoppningsvis inte Pitcairn CF iaf.

Märkligt lågt klockad dock (om det nu inte ändras), även om konsol APU:er förstås aldrig pushar gränserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Hur ska du ha det? Vill AMD jämföra eller inte?
AMD vill säkerligen jämföra med vad som helst, så länge jämförelsen tippar i deras favör. Vilket är precis vad de gjorde.

Poängen är att DU SOM KUND, naturligtvis inte, rakt upp och ner, kan jämföra ett budgetkort med ett prestandakort.

Fortfarande oklart varför du är oroad. Så bara för att AMD, klokt nog, valde att inte 1:1 prestanda-jämföra deras $200 budgetkort med konkurrentens $600+ prestandakort så är du oroad att AMD inte har nått att komma med?

Jag tycker AMD kunde gjort en mer relevant jämförelse för mig som konsument. Vad de gjorde nu var att visa något som tippar i deras favör, men som på grund av alla parametrar egentligen inte betyder någonting för mig som konsument.

Självklart kan inte jag som kund göra det, men spännande att AMD väljer den taktiken då.

Jag ställer mig frågande till vad AMD har att komma med. Deras budgetkort ska inte ställas mot några prestandakort överhuvudtaget, oavsett konfiguration, vilket fick mig att höja på ögonbrynen när de under sin presentation just gjorde detta.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Underbara människor ni är som inte insett att Dx12 bör lösa alla Skalningsproblem och Stutterproblem Dx11 har med Multigpulösningar, jag har då inte haft några större problem med CFX i Dx11, men då folk hade problem med SLI i Dx11 måste CFX automatiskt fungera lika kasst i Dx12.. För det är relevant...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Det enda jag vill är att AMD ska göra mindre förvirrande presentationer. Hela grejen med att två kommande RX 480 är lika bra som ett GTX 1080 vid 50 % är för mig oförståeligt och leder bara till en massa spekulationer samt gissningar som kan göra konsumenterna missnöjda i slutändan. Bättre i sådana fall att jämföra med deras egna tidigare GPU:er och visa på förbättringen därifrån.

Håller helt med

Jag gissar på att de inte är helt klarar med Drivers och ville inte presentera på Computex egentligen och därför blir det lite määäh.

Tror de kände sig tvingade efter nVidia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag tycker AMD kunde gjort en mer relevant jämförelse för mig som konsument. Vad de gjorde nu var att visa något som tippar i deras favör, men som på grund av alla parametrar egentligen inte betyder någonting för mig som konsument.

Självklart kan inte jag som kund göra det, men spännande att AMD väljer den taktiken då.

Jag ställer mig frågande till vad AMD har att komma med. Deras budgetkort ska inte ställas mot några prestandakort överhuvudtaget, oavsett konfiguration, vilket fick mig att höja på ögonbrynen när de under sin presentation just gjorde detta.

Skrivet av PalmiNio:

Håller helt med

Jag gissar på att de inte är helt klarar med Drivers och ville inte presentera på Computex egentligen och därför blir det lite määäh.

Tror de kände sig tvingade efter nVidia.

Denna presentation av grafikkort utmärker sig inte speciellt mycket i tal om tydlighet jämfört med andra. Så jag förstår faktiskt inte riktigt vad ni gnäller om. Har ni någonsin sett en presentation där man inte använder sig utan benchmarks eller setup som är gynnande istället för tvärtom?

Jag väntar mig aldrig någonsin att få klara besked vid en första presentation av någonting och förstår verkligen inte varför ni gör det. Då tycker jag att det är betydligt värre att göra som Nvidia och vilseleda folk om temperatur och klockfrekvens gällande GTX 1080.

Det spelar egentligen inte roll vad man säger när man presenterar ny hårdvara, tester osv kommer ju att avslöja både styrkor och svagheter ändå. För är man väl inte så dum så att man förbeställer saker innan man sett tester, eller?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Nu är du nog lite snurrig. Det är 2st 480 i CF som ligger runt 1080. Inte ett. Så prestandatronen sitter nvidia fortfarande på. Själv skiter jag i vilket, jag vill ha ett kort för 2000-2500 spänn, hoppas att dessa hamnar där i slutändan.

2st 480 i 50% fart = ett 1080gtx. De kan man väl tolka som att om ett 480 körs 100% så motsvarar det ett 1080?

Permalänk
Medlem

199$ måste nästan betyda att yieldsen är bra och de anser det finns någon marginal. För mig en färdig yield ligger på minst 5k$. Om de kan få ut 400-500 P11 70-80%, 250-300 P10 minst 70% resten lägre klockade versioner borde det betala sig snabbt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av orion_:

Så då var Polaris här. nVidia kommer direktkontra med "GTX1060" om 2-4 månader. Spännande.

Han gör ju bara situationen värre när han försöker jämföra med 1080 istället för att sälja det som det som ett budgetkort som passar de flesta. När han gör det visar han bara att AMD själva är besvikna över produkten de har skapat.

Kanske Zen blir bra?

Vad skall de annars jämföra med? GTX1070 och GTX1060 är inte ute till försäljning än och AMD kan knappast köra mot föregående generation utan att bli utskrattade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Så bara för att du inte förstår varför AMD, under en produkt-introduktion(eg. PR event), valde att ge konkurrentens nylanserade, förhållandevis dyra, produkt en känga så ger det dig tvivel rörande produktens prestanda/konkurrenskraft?

Ok...från det ena till det andra, minst sagt.

Men du förstår iaf att detta var en kort introduktion till RX 480, inte en komplett, djupgående, genomgång av deras 14 nm FinFET GPU-lineup? Du reagerar som det vore det sistnämnda nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Så bara för att du inte förstår varför AMD, under en produkt-introduktion(eg. PR event), valde att ge konkurrentens nylanserade, förhållandevis dyra, produkt en känga så ger det dig tvivel rörande produktens prestanda/konkurrenskraft?

Ok...från det ena till det andra, minst sagt.

Men du förstår iaf att detta var en kort introduktion till RX 480, inte en komplett, djupgående, genomgång av deras 14 nm FinFET GPU-lineup? Du reagerar som det vore det sistnämnda nämligen.

Fast ger de verkligen den produkten en känga? Vi vet fortfarande inte hur det presterar i allmänhet och deras scenario visade mest troligt ett ytterst optimalt förhållande. Kanske kan ett GTX 1080 nästan vara mer prisvärt än två RX 480 om man räknar in problemen som finns med CF?

Jag förstår att detta bara var en kort introduktion av RX 480 och anledningen är att ge en förhandstitt av vad som komma skall... men för min del känns det snarare framstressat och ogenomtänkt (därav min reaktion).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Fast ger de verkligen den produkten en känga? Vi vet fortfarande inte hur det presterar i allmänhet och deras scenario visade mest troligt ett ytterst optimalt förhållande. Kanske kan ett GTX 1080 nästan vara mer prisvärt än två RX 480 om man räknar in problemen som finns med CF?

Jag förstår att detta bara var en kort introduktion av RX 480 och anledningen är att ge en förhandstitt av vad som komma skall... men för min del känns det snarare framstressat och ogenomtänkt (därav min reaktion).

Helt klart detta är påtvingat, just för att Computex är största data-mässan i världen. De har hela tiden sagt halvårskiftet eller "back_to_school"och det gäller NDAn också. Så hur visar du upp en produkt ingen skall ha en aning om förrän 29 juni.