Program för att mäta nätverkshastighet under längre tid?

Permalänk

Program för att mäta nätverkshastighet under längre tid?

Då jag misstänker att det är något väldigt skumt med nätet där jag bor (hos leverantören BBB) så letar jag nu efter något program som kan mäta hastigheten på linan under längre tid, till exempel under en hel kväll. Efter att fibermodemet gick sönder och det tog BBB 13 (!) dagar att konstatera detta och byta ut det så märker jag nu att på dagtid så har jag en nedladningshastighet på ca 10-11Mb/s (har en 100/10Mbit-lina) och det är ju helt normalt (väldigt bra till och med då jag skall ha max 10Mb/s på en 100Mbit-lina) men på kvällstid, säg efter kl 18:00 så sjunker denna hastighet till ungefär 1-2Mb/s (pendlar otroligt kraftigt allt från 500Kb-3Mb/s men snitter ligger på 1-2Mb/s) och jag vill nu dokumentera detta så jag har "lite mer på fötterna" när jag tar det med BBB. Att hastigheten är hög på dagtid ger inte mig så mycket då jag då är på jobbet, men på kvällarna då jag är hemma så vill jag kunna föra över stora filer till/från jobbet och då använda den hastighet som jag faktiskt betalar för.

Jag har testat med Bredbandskollen.se och speedtest.net men de ger mig helt sjuka siffror på upp emot 300Mbit oavsett tid på dygnet (vilket jag definitivt inte har!) men även där fluktuerar det otroligt kraftigt. Speedtest visar verkligen att hastigheten fluktuerar medan bredbandskollen bara går i botten på mätaren och sedan säger "300Mbit" så jag litar inte på dessa för fem öre.

Testade nu precis bara för att kolla, bredbandskollen går direkt upp till 800Mbit för att sedan sjunka sakta ner till ett resultat på 301Mbit. Speedtest går upp till ca 550Mbit och sjunker sedan ner till ett slutresultat på 241Mbit.
Testar att verkligen ladda ner en fil på ca 500Mb och får då enligt Chrome (som jag alltid använder) en hastighet på 10.2Mb/s (alltså ca 100Mbit).
Tillägg: Testade nu att ladda ner en fil på 20Mb, fick en hastighet på 100Kb/s...

Det finns otaliga experter här, så snälla, ge mig tips på ett program som kan stå och snurra och mäta hastigheten på ett tillförlitligt sätt!

Edit: lade till ett nedladdningstest 9 minuter efter originalmeddelandet skrevs

Visa signatur

MB: ASUS TUF X670E-PLUS GAMING | CPU: AMD Ryzen 9 7900X3D | COOLING : Arctic Liquid Freezer II 240 | RAM: Kingston 64GB | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: MSI RTX4070 Ventus 12GB | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: BenQ SW271 | CHASSI: Fractal Design Meshify 2 Compact | OS: Win11

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns andra sidor där du kan be om upprepade test under en tidsperiod typ http://testmy.net/auto
Att farten är hög i början är ganska vanligt och beror på att operatörens strypningar oftast släpper igenom ett antal paket i full fart innan de börjar begränsa trafiken

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fungerar TP-Test på moderna maskiner?
Annars är det ju en bra grej att köra om man vill ha mätningar under längre tid.

http://www.bredbandskollen.se/tp-test

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns andra sidor där du kan be om upprepade test under en tidsperiod typ http://testmy.net/auto

Måste använda datorn ikväll men i morgon då jag skall på bio så får den stå och testa lite, tack för tipset!

Skrivet av mrqaffe:

Att farten är hög i början är ganska vanligt och beror på att operatörens strypningar oftast släpper igenom ett antal paket i full fart innan de börjar begränsa trafiken

I did not know that, tackar för infon!

Skrivet av Kalasis:

Fungerar TP-Test på moderna maskiner? Annars är det ju en bra grej att köra om man vill ha mätningar under längre tid.
http://www.bredbandskollen.se/tp-test

Tänkte på det med men mitt Win10 låter mig inte ens starta EXE-filen då den blir blockerad av Administratorn, vilket jag kan tycka är lite märkligt då jag ÄR Admin på datorn. Tror helt enkelt att den inte är kompatibel...

Visa signatur

MB: ASUS TUF X670E-PLUS GAMING | CPU: AMD Ryzen 9 7900X3D | COOLING : Arctic Liquid Freezer II 240 | RAM: Kingston 64GB | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: MSI RTX4070 Ventus 12GB | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: BenQ SW271 | CHASSI: Fractal Design Meshify 2 Compact | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fototoken:

Måste använda datorn ikväll men i morgon då jag skall på bio så får den stå och testa lite, tack för tipset!

Tänkte på det med men mitt Win10 låter mig inte ens starta EXE-filen då den blir blockerad av Administratorn, vilket jag kan tycka är lite märkligt då jag ÄR Admin på datorn. Tror helt enkelt att den inte är kompatibel...

Högerklicka på exe filen och välj "Kör som Admin..."

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fototoken:

Kollade lite just nu, den valde servern i Tyskland själv men London gav snabbast resultat för mig, resultaten kommer ju att skilja mellan olika servrar men så är det ju även när man inte ansluter mot testservrar, routing och last påverkar men det viktiga är att man kan se om det ändras över tid.
Så här bidde de just nu via Telia 100/100 >

Och referensen

Jag deltar även i ett EU projekt för att kolla bredband så jag har fysisk mätutrustning hemma och kan plocka ut rapportet, så här har den registrerat sista halvåret >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

titta i task manager prestanda nätverksfliken medans du kör bbk så får du se vilken bandbredd som du peakar på.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Bredbandshastighet

Hej, har en bekant som är nätverkstekniker, han menar på att att bredbandsleverantörerna har gjort som Vw mfl. När du kopplar up dig mot en testserver för att mäta hastigheten, så känner systemet av det, och släpper på din rätta hastighet. När jag laddar ner en stor fil, så kommer jag sällan över 1,5mb/s, om man ringer och frågar, så kommer de med en massa ursäkter, för varför du inte kommer upp i hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cator10:

Hej, har en bekant som är nätverkstekniker, han menar på att att bredbandsleverantörerna har gjort som Vw mfl. När du kopplar up dig mot en testserver för att mäta hastigheten, så känner systemet av det, och släpper på din rätta hastighet. När jag laddar ner en stor fil, så kommer jag sällan över 1,5mb/s, om man ringer och frågar, så kommer de med en massa ursäkter, för varför du inte kommer upp i hastighet.

Kanske gäller en del men med mitt 100/100 Telia fiber får jag ofta full hastighet vid vanlig nerladdning.