Söker hjälp med gammalt program (SPCS Administration)

Permalänk
Medlem

Söker hjälp med gammalt program (SPCS Administration)

Hej!

Jag har mottagit en dator från en bekant som använder SPCS Administration för bokföring. Vid lite efterforskning är programmet i runda slängar 10 år gammalt, så det finns snålt med information om det.

Nu till problemet. Datorn programmet var installerat på var full i skräp och blivit ominstallerad. Datan tillförhande SPCS olika bokföringar hade backats upp, men inte på ett "korrekt" sätt. Dvs, alla filerna var kopierade manuellt, och inte via programmets inbyggda export-funktion. Nu sitter jag alltså med en hög av filer som innehåller viktig bokföring, ett rent installerat program och ingen aning om hur jag lägger tillbaka de gamla filerna så att programmet hittar dessa igen.

Någon som jobbat med programmet och kan hjälpa till? Hade varit mycket tacksam!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Vila i frid

Vilken variant och version är det av SPCS?

Permalänk
Inaktiv

Finns en intressant tråd här om samma problem:
http://www.wn.se/t1043568.html
Där en från just Visma ringde upp TS och gav råd.
Det står att det att datan finns under C:\ProgramData\SPCS\SPCS Administration\Företag
(katalogen C:\programdata kan vara dold) Men att det även under Applikationdata finns det även en "Gemensamma filer" för SPCS Administration som innehåller allt detta.

Hoppas det löser sig, visma (spcs) har dock support. Men vad jag vet så tar de bra betalt varje år för folk som har lightversionen (Visma administrator 500) och folk är tvingade att uppgradera av någon anledning.

Sedan ett råd för nästa gång när man ska rensa uppgradera någon annans dator så köp en ny hårddisk, det är inte många hundralappar och man får då en bra backup. Ofta är den äldre hårddisken gammal liten och sleten.
Vad händer när du flyttar över filerna?
*edit*
En beskrivning:
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-1...

Vad jag vill minnas har det inte hänt så mycket sedan namnbytet från spcs till visma.

Permalänk
Medlem

Så länge inte filerna kopierades medan en öppen session var igång så lär det inte vara några större problem att återställa allt. SPCS kommer klaga på att databasen är korrupt och vill indexera om allt. Gör det och sedan är du igång.
Bokföringen ligger i C:\ProgramData\SPCS\SPCS Administration\Företag
mallarna i C:\ProgramData\SPCS\SPCS Administration\Gemensamma filer\MALLAR

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte.

Skrivet av hasenfrasen:

Vilken variant och version är det av SPCS?

SPCS Administration 200 ser det ut som. Version 4.11 från 2004?

Skrivet av anon159643:

Finns en intressant tråd här om samma problem:
http://www.wn.se/t1043568.html
Där en från just Visma ringde upp TS och gav råd.
Det står att det att datan finns under C:\ProgramData\SPCS\SPCS Administration\Företag
(katalogen C:\programdata kan vara dold) Men att det även under Applikationdata finns det även en "Gemensamma filer" för SPCS Administration som innehåller allt detta.

Hoppas det löser sig, visma (spcs) har dock support. Men vad jag vet så tar de bra betalt varje år för folk som har lightversionen (Visma administrator 500) och folk är tvingade att uppgradera av någon anledning.

Sedan ett råd för nästa gång när man ska rensa uppgradera någon annans dator så köp en ny hårddisk, det är inte många hundralappar och man får då en bra backup. Ofta är den äldre hårddisken gammal liten och sleten.
Vad händer när du flyttar över filerna?
*edit*
En beskrivning:
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-1...

Vad jag vill minnas har det inte hänt så mycket sedan namnbytet från spcs till visma.

Skrivet av Bozzeta:

Så länge inte filerna kopierades medan en öppen session var igång så lär det inte vara några större problem att återställa allt. SPCS kommer klaga på att databasen är korrupt och vill indexera om allt. Gör det och sedan är du igång.
Bokföringen ligger i C:\ProgramData\SPCS\SPCS Administration\Företag
mallarna i C:\ProgramData\SPCS\SPCS Administration\Gemensamma filer\MALLAR

Hmm, det låter lovande, men ProgramData finns inte. Nej, filen är inte heller dold. Kan man skapa denna manuellt mån tro?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

Tyvärr inte.

Hmm, det låter lovande, men ProgramData finns inte. Nej, filen är inte heller dold. Kan man skapa denna manuellt mån tro?

@NodCommander: Programdata kom väl vid typ Windows 7? Och det finns i alla windows versioner inklusive Windows server. Nå här står hur du får fram den dolda katalogen:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-fi...

Permalänk
Medlem

Det kanske är windows 95?
Gör en sökning efter "SPCS Administration" på disken så får du ju upp alla mappar.
Sök annars efter "OOF.CDX" eller "OOF.DBF"

Permalänk
Medlem

@NodCommander:

kör du 32/64 bitars windows?

om jag förstår detta rätt och för att klargöra lite funderingar

du fick datorn som var full med skit. rensade den
installerade SPCS och nu lyckas du inte importera informationen som fanns i SPCS innan då informationen inte exporterades korrekt utan endast manuellt kopierandes?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Ja så verkar det, men det spelar ingen roll om det inte exporterats så länge inte hela databasen är totalt korrupt. Han behöver bara flytta över mappen med företaget till SPCS Administration\Företag

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av NodCommander:

Tyvärr inte.

Ska leta lite i gömmorna.

Apropå ProgramData - har du UAC aktiverat kan filerna finnas i katalogen C:\Users\UserName\AppData\Local\VirtualStore\ProgramData istället för C:\ProgramData

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

@NodCommander: Programdata kom väl vid typ Windows 7? Och det finns i alla windows versioner inklusive Windows server. Nå här står hur du får fram den dolda katalogen:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-fi...

Det rör sig om en Wine-installation, så det bygger på Win XP för det mesta.

Skrivet av Bozzeta:

Det kanske är windows 95?
Gör en sökning efter "SPCS Administration" på disken så får du ju upp alla mappar.
Sök annars efter "OOF.CDX" eller "OOF.DBF"

Nej, det är... Typ XP. Det är installerat via Wine på Mint. Datorn var på tog för långsam för att orka med Windows, en gammal netbook.

Ska pröva det!

Skrivet av erieri02:

@NodCommander:

kör du 32/64 bitars windows?

om jag förstår detta rätt och för att klargöra lite funderingar

du fick datorn som var full med skit. rensade den
installerade SPCS och nu lyckas du inte importera informationen som fanns i SPCS innan då informationen inte exporterades korrekt utan endast manuellt kopierandes?

32 bitars "Windows" blir det i praktiken. Ja, det sades att det fanns backup så att det inte skulle vara några problem, sedan visade det sig att det inte var korrekt gjort.

Skrivet av hasenfrasen:

Ska leta lite i gömmorna.

Apropå ProgramData - har du UAC aktiverat kan filerna finnas i katalogen C:\Users\UserName\AppData\Local\VirtualStore\ProgramData istället för C:\ProgramData

Ingen UAC i Wine, så det är inte problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kika i C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\SPCS\SPCS Administration

Permalänk
Medlem

Det existerar ingen backup förrän den är provad och verifierad - kollad helst på en annan barebone-maskin med nyinstallerad programvara - när man provar så kommen man se om backupen är felgjord etc. eller beroende av programdelar som man inte visste att man behövde.

Eftersom du kör i virtuell miljö så antar jag att du har laptopen och dess disk kvar - orörd och ej städad - gör en image på dess disk (förmodligen inte mer än 10-100 GB om datorn är > 10 år gammal

Den hårda vägen är att just göra korrekta backupper i den befintliga fungerande miljön (efter att du klonat/gjort diskimage) och sedan se om du kan få det att fungera i den virtuella miljön.

---

Slutligen - man skall alltid ta en klon/diskimage på en disk som man tänker städa hårt i - _innan_ städningen, har man inte behövt söka sig tillbaka till imagen på ett år så kan man fundera på att radera den, men första månaderna efter storstädning behöver man ha den kvar i fall man hittar saker som inte fungerar och behöver komma till orginalet sas.

Att tänka på själva disken har noll värde, det är informationen på disken som kan ha värde från ingenting till helt oersättligt (speciellt om det är bokföring inblandat) - byter man disk av olika orsaker så tar man ut den gamla och lägger den åt sidan på obestämd tid - det är först när disken skall till elektronikåtervinning eller säljas som man kan skriva över hela disken från första sektor till sista så att ingen annan kan gräva i denna.

Permalänk
Rekordmedlem

I linux med Wine så används normalt sett en "virtuell windowsdrive" och man måste i så fall korrigera sökvägen för att först peka mot "disken"
/home/mint/.wine/dosdevices
Där borde man hitta sin "windows C:"

Edit: Beskriv vad som hänt från början för att "datorn var full med skit" säger inte mycket och att du skriver som om du har problem i windows när du kör linux mint är förvillande och har du hanterat linux som om det vore win så kan nog en massa fel ha uppstått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@NodCommander:

kan du komma åt de gamla programmet/mappen och skapa en korrekt backup ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@NodCommander:

kan du komma åt de gamla programmet/mappen och skapa en korrekt backup ?

Nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I linux med Wine så används normalt sett en "virtuell windowsdrive" och man måste i så fall korrigera sökvägen för att först peka mot "disken"
/home/mint/.wine/dosdevices
Där borde man hitta sin "windows C:"

Edit: Beskriv vad som hänt från början för att "datorn var full med skit" säger inte mycket och att du skriver som om du har problem i windows när du kör linux mint är förvillande och har du hanterat linux som om det vore win så kan nog en massa fel ha uppstått.

Förstår inte vad du menar med den första biten. Låter som om du förklarar något som jag redan vet om, eller som du missuppfattat?

Jag tog emot dator, dator bootar inte (hänger sig direkt där Windows ska börja laddas), tar ut hårddisk och kopierar relevanta filer till en USB sticka på en annan dator, installerar Mint XFCE på netbook, installerar SPCS Administration via Wine, testar att programmet startar.

Problemet är att jag HAR en rå copy-paste på filerna från SPCS, men jag vet inte VART jag ska lägga dessa för att programmet ska hitta. Problemet är inte relaterat till hur mjukvaran hanteras. Det rör sig om en simpel fråga.

Skrivet av jocke92:

Kika i C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\SPCS\SPCS Administration

Finns inte.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NodCommander:

Förstår inte vad du menar med den första biten. Låter som om du förklarar något som jag redan vet om, eller som du missuppfattat?

Jag tog emot dator, dator bootar inte (hänger sig direkt där Windows ska börja laddas), tar ut hårddisk och kopierar relevanta filer till en USB sticka på en annan dator, installerar Mint XFCE på netbook, installerar SPCS Administration via Wine, testar att programmet startar.

Problemet är att jag HAR en rå copy-paste på filerna från SPCS, men jag vet inte VART jag ska lägga dessa för att programmet ska hitta. Problemet är inte relaterat till hur mjukvaran hanteras. Det rör sig om en simpel fråga.

Finns inte.

Originaldatorn körde win xp och du har kopierat filerna rakt av från win, installerat linux mint och försöker få igång det under wine ?
Jag hade försökt få igång spcs under win xp igen och gjort en så korrekt backup/återställning det går under xp sedan installerat spcs under linux/wine och importera backupen.

Jag kanske missuppfattar dig men om du blandar både en recovery och ett byte mellan win och linux i samma steg lär det bli extra komplicerat att få ordning på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid

Öppna en kommando-prompt med admin-rättigheter, skriv följande kommandon:
cd \
attrib /S spcs*

Så listas alla bibliotek och filer som börjar på SPCS. Kommandot DIR är krångligare som kräver fler parametrar.

Permalänk
Medlem

@NodCommander:

hur är kopian du har nu skapad isåfall?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Starta programmet, gör ett nytt företag. Sedan sök upp mappen/filen/filer som innehåller med det namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@NodCommander:

hur är kopian du har nu skapad isåfall?

Ägaren hade gjort copy-paste av en massa mappar och lagt på USB minne.

Skrivet av jocke92:

Starta programmet, gör ett nytt företag. Sedan sök upp mappen/filen/filer som innehåller med det namnet.

Jag har nu löst problemet på egen hand. Tack i alla fall!

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av NodCommander:

Jag har nu löst problemet på egen hand. Tack i alla fall!

Det hör till god sed att berätta lösningen när andra försökt hjälpa till. Nästa gång kanske ingen vill hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det hör till god sed att berätta lösningen när andra försökt hjälpa till. Nästa gång kanske ingen vill hjälpa dig.

Det är något som SweClockers många trådar helt glömmer. Nåja.

Det gick mycket riktigt att lägga filerna i exakta rätta mappar. Inte helt enkelt så det tog en hel del gissande fram och tillbaka för att få till det. Sedan så vips hittades företagen som skulle vara inlagda.

Visa signatur