Telias tjänstefördelare nödvändig?

Permalänk
Medlem

Telias tjänstefördelare nödvändig?

Hej
Transtema var och installerade en tjänstefördelare i lägenheterna på vårat bostadsområde på uppdrag av Telia.
Inkommande kabel i lägenheten är en vanlig ethernet kabel. dvs TP kabel.

Innan de satte in denna så har jag en egen switch som separarade TV och internet, de mindre vetandes grannarna har Telia routrar.
Frågan är, behöver jag den som de satte in eller kan jag kopplade tillbaka som jag hade.
Märker att jag har definitivt sämre hastighet nu än innan.

En sådan är monterade de in.

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk

Det är en switch, så hastigheten ska inte påverkas. Länkar den i 100 eller 1000 Mbps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Det är en switch, så hastigheten ska inte påverkas. Länkar den i 100 eller 1000 Mbps?

Den länkar 1GBps.
I lägenheten är det en kopplingsdosa i hallen där inkommande kan kopplas om till 2 olika uttag i vardagsrummet.
De har kört cat6a fram till denna men sen tror jag att de bara dragit cat5e vidare.
I min setup så gick inkommande via en cat6a kabel direkt till min switch.
Så kablaget kan ju va hämmande också.

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk
Medlem

Det förefaller som att du inte har riktig kläm på vad du skriver om. Om du verkligen hade en switch tidigare eller menar du en router ?
En router är förutsättningen för ett fullt ut fungerande nät till att börja med. Tjänstefördelaren däremot kan du med stor säkerhet plocka bort om inte det ligger något separeringsfilter TV / Lan. Detta är inte troligt då Telia har skippat dedikerad TV frekvens sedan länge. Beträffande kabelklass så skall Cat 5e funka utan bekymmer vid rimliga längder.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjCad:

Den länkar 1GBps.
I lägenheten är det en kopplingsdosa i hallen där inkommande kan kopplas om till 2 olika uttag i vardagsrummet.
De har kört cat6a fram till denna men sen tror jag att de bara dragit cat5e vidare.
I min setup så gick inkommande via en cat6a kabel direkt till min switch.
Så kablaget kan ju va hämmande också.

Cat5e klarar 1Gbit upp till 100m så kablar är nog inte problemet.

Vad är betydligt sämre hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Det förefaller som att du inte har riktig kläm på vad du skriver om. Om du verkligen hade en switch tidigare eller menar du en router ?
En router är förutsättningen för ett fullt ut fungerande nät till att börja med. Tjänstefördelaren däremot kan du med stor säkerhet plocka bort om inte det ligger något separeringsfilter TV / Lan. Detta är inte troligt då Telia har skippat dedikerad TV frekvens sedan länge. Beträffande kabelklass så skall Cat 5e funka utan bekymmer vid rimliga längder.

Jo, jag tror nog jag har kläm på det, annars hade jag inte jobbat med det. 🤣
Självklart sitter det en router efteråt
Frågan är mer om jag kan koppla ur skiten utan Telia blir griniga och koppla tillbaka min egen.

Förtydligande om router
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Cat5e klarar 1Gbit upp till 100m så kablar är nog inte problemet.

Vad är betydligt sämre hastighet?

Jo, det vet jag att den ska klara, det har dock varit låg länk tidigare med den andra intenso switch jag hade för 8år sen.

Jag låg på ca 140mbps åt båda hållen innan men når inte upp till 95mbs nu.
Abbonemanget är 150/150mbps

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjCad:

Jo, det vet jag att den ska klara, det har dock varit låg länk tidigare med den andra intenso switch jag hade för 8år sen.

Mätt Hur/vart? Inte omöjligt att det är något hos leverantören och inte i hårdvaran.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av DjCad:

Låter som 100 Mbps-länk någonstans på vägen.

Permalänk
Rekordmedlem

Telias iptv använder numera internet och inte ett eget tv-vlan så varför hade du en egen switch och inte bara en router inkopplad mot inkommande ?
Och eftersom tvn inte längre körs via vlan så behöver man tekniskt sett alltså varken tjänstefördelaren (eller en egen managerad switch) om man inte har fiber in och ska använda fiberomvandlaren i tjänstefördelaren.
Du behöver alltså inte tjänstefördelaren men bör inte heller koppa in en egen switch utan koppla din router direkt mot inkommande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Mätt Hur/vart? Inte omöjligt att det är något hos leverantören och inte i hårdvaran.

Speed test mot samma server från samma dator, samma nätverks uttag.
Routern sitter dock via deras tjänstedelare och den extra kabeln mellan hallen och vardagsrummet.
Tidigare skippades den biten....

Det kan möjligtvis vara fel på deras grejer men hastigheten är inte en primär fråga.......

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telias iptv använder numera internet och inte ett eget tv-vlan så varför hade du en egen switch och inte bara en router inkopplad mot inkommande ?
Och eftersom tvn inte längre körs via vlan så behöver man tekniskt sett alltså varken tjänstefördelaren (eller en egen managerad switch) om man inte har fiber in och ska använda fiberomvandlaren i tjänstefördelaren.
Du behöver alltså inte tjänstefördelaren men bör inte heller koppa in en egen switch utan koppla din router direkt mot inkommande.

Sen de tog bort vlan så har jag kvar switchen för att inte få in oönskad trafik I mitt eget nätverk.

Men bra, då kan jag koppla ur den där o låta den samla damm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Låter som 100 Mbps-länk någonstans på vägen.

Ja, jag befarar att kabeln mellan hallen o vardagsrummet klarar inte mer så den kan va en cat5 också.
Den är dock helt omärkt medans inkommande kabel är märkt cat6a.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DjCad:

Ja, jag befarar att kabeln mellan hallen o vardagsrummet klarar inte mer så den kan va en cat5 också.
Den är dock helt omärkt medans inkommande kabel är märkt cat6a.

Cat 5e begränsar inte farten utan klarar 1Gbit såvida det inte är en trasig kabel men då är det ju skadan och inte kabeltypen i sig som är problemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av DjCad:

Hej
Transtema var och installerade en tjänstefördelare i lägenheterna på vårat bostadsområde på uppdrag av Telia.
Inkommande kabel i lägenheten är en vanlig ethernet kabel. dvs TP kabel.

Innan de satte in denna så har jag en egen switch som separarade TV och internet, de mindre vetandes grannarna har Telia routrar.
Frågan är, behöver jag den som de satte in eller kan jag kopplade tillbaka som jag hade.
Märker att jag har definitivt sämre hastighet nu än innan.

En sådan är monterade de in.
<Uppladdad bildlänk>

Säker på att det där inte är din fiberomvandlare?

För den ser nämligen nästan identisk ut med den jag har här hemma och den tar in fibern direkt under locket på den övre halvan.

Skrivet av DjCad:

Sen de tog bort vlan så har jag kvar switchen för att inte få in oönskad trafik I mitt eget nätverk.

Men bra, då kan jag koppla ur den där o låta den samla damm.

En switch blockar ingen trafik? Möjligen någon form av mer advancerad switch med inbyggd brandvägg eller nått men låter mer som en router isf.

Så antar att du menar en router.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

För den ser nämligen nästan identisk ut med den jag har här hemma och den tar in fibern direkt under locket på den övre halvan.

En switch blockar ingen trafik? Möjligen någon form av mer advancerad switch med inbyggd brandvägg eller nått men låter mer som en router isf.

Nej, det sitter en tp kabel till den.
Finns inte en centimeter fiber i lägenheten som Telia dragit.

Jag hade en switch som separerade ut IPTV och internet så jag inte fick in IPTV trafiken i mitt egna lokala nätverk.
Så nej, fortfarande pratar jag inte om router.........

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Telias fiberomvandlare sitter oftast i tjänstefördelaren så man går kolla på hur de ansluts snarare än bara utseendet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är inte det en XGS-PON nätverks terminal?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Telias fiberomvandlare sitter oftast i tjänstefördelaren så man går kolla på hur de ansluts snarare än bara utseendet.

ja det gör den på min också. men på den jag har finns bara en fiber port under övre locket.

men antar att de kanske inte är exakt samma version då.

min har dedikerade portar för varje funktion på undersidan.

lan1 = Internet
lan2 = TV
lan3 = telefon
lan4 = oanvänd.

men antar att den finns i några olika konfigurationer beroende på situationen för jag har ju fibern direkt in i vardagsrummet och när den installerades.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har du RJ45 direkt in i lägenheten så fyller den knappt någon funktion mer nej.

Permalänk
Medlem

Telia kan antagligen fjärrstyra den och har full kontroll på allt du surfar in på.

Var går tp kabeln in? Är det bredvid din egna tp kabel? Annars brukar det gå in en fiberkabel i andra ändan.

Det brukar fjärrinstalleras inlogg och grejer på en sådan. Vet inte hur det är med tp kabel. Fast när det går in en fiberkabel så har ISP full kontroll på det som läggs in där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Har du RJ45 direkt in i lägenheten så fyller den knappt någon funktion mer nej.

Skrivet av julgranen:

Telia kan antagligen fjärrstyra den och har full kontroll på allt du surfar in på.

Var går tp kabeln in? Är det bredvid din egna tp kabel? Annars brukar det gå in en fiberkabel i andra ändan.

Det brukar fjärrinstalleras inlogg och grejer på en sådan. Vet inte hur det är med tp kabel. Fast när det går in en fiberkabel så har ISP full kontroll på det som läggs in där.

Ja, det är RJ45 på inkommande så den är ja troligen helt onödig.

Jag vill verkligen inte att Telia har mer koll än vad de redan har.
Ska prova koppla bort den efter påsk.
Funkar det så funkar det o är Telia tysta så är det bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Är inte det en XGS-PON nätverks terminal?

Nej, det är en Genexis XG6846B. Alltså en helt vanlig CPE, ingen ONT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När dessa installeras har ofta fastighetsägaren Telias startutbud som fortfarande kör multicast. Använder du inte multicast gör den självklart inget speciellt.

Gröna lampor på Inteno/Genexis är för övrigt 1000 Mbit/s.

Permalänk

Om det fortfarande är under 100Mbps (det kanske är löst?) så ta fram en ficklampa och utför en visuell inspektion av hur nätverksuttagen/honorna ser ut invändigt. Har 2 gånger på relativt kort tid råkat ut för att en av kontaktytorna inte linjerar med dom andra 7 riktigt och som ett resultat fick jag begränsad länk till 100 Mbps half duplex, även fast utrustningen indikerade gigabit.

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvånad över att ingen har skrivit det uppenbara: Testa. 😎

Permalänk
Skrivet av Wilworin:

Jag är lite förvånad över att ingen har skrivit det uppenbara: Testa. 😎

Hahaha, ja, helt rätt. Ryck skiten!

Permalänk
Medlem

Jag var också på gång att skriva: Det skadar ju inte att testa...

Permalänk
Medlem

Jag ska rycka skiten idag o koppla in som det var kopplat innan eftersom jag va bortrest i påsk.
Återkommer med resultat.

Visa signatur

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av DjCad:

Jag ska rycka skiten idag o koppla in som det var kopplat innan eftersom jag va bortrest i påsk.
Återkommer med resultat.

Hur gick det?