Koppla in Wii till Samsung ks7005 UHD TV

Permalänk
Medlem

Koppla in Wii till Samsung ks7005 UHD TV

Hej,

Jag har problem med att koppla in mitt Wii till relativt ny TV.

TV är följande: http://m.pricerunner.se/pl/2-3143322/TV/Samsung-UE60KS7005-pr...

Försöker koppla in med hjälp av: http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/145210-deltaco_s...

Jag vet att Wii fungerar med annan tv och jag använder samma kablage där. Även deltaco boxen bör fungera då den är helt ny men vet inte säkert, ska testa den ikväll när jag har tid på datorskärm. Misstänker att det beror på medföljande HDMI hub till TV som spökar, dock så fungerar alla andra apparater som faktiskt går på HDMI i TV huben.

Har även testat med olika HDMI kablar. Deltaco boxen ska lysa med grön lampa när den får signal, och det gör den i några sekunder, sedan slocknar den och min TV säger det inte finns någon bild/ljud källa. TV ändrar dock till den HDMI port när jag kopplar in Wii. Men det syns inte i Samsungs gränssnitt. Bara att HDMI porten är aktiverad. För att vara tydlig så går det inte att koppla in något direkt i TV, utan bara via huben som har sin egna special sladd in i TV. Ugh, vill gärna spela på mitt Wii...

Tack för ni tog er tid att läsa

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja jag har komponent kabel, ursäkta att jag inte var tydlig med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan det vara något strul med upplösningen. Jag har för mig att man kan välja ett par inne i Wii settings.

Permalänk
Avstängd

Jag har exakt samma problem men löste det genom att sälja av mitt wii med gamla tv:n där jag vet att det funkar. Var ändå inte så sugen att spela wii.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av peters:

Kan det vara något strul med upplösningen. Jag har för mig att man kan välja ett par inne i Wii settings.

Jo det kan vara så, ska testa och återkomma fastän det känns långsökt, just nu är det iaf:

Wii är inställd på 480p, deltaco boxen ska skala den till 720p eller 1080p man kan inte välja, sedan ska TV själv skala bilden till upplösning den själv tycker är passande.
Finns dock inga inställningar i TV för upplösning vad jag kan se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har exakt samma problem men löste det genom att sälja av mitt wii med gamla tv:n där jag vet att det funkar. Var ändå inte så sugen att spela wii.

Tråkigt att höra! Dock inget alternativ för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att du skulle prova att ändra upplösningen på wii för att se om det blir någon skillnad.

Har du provat att köra direkt mot tv:n? Det verkar finnas en komponent in. Du kanske kan switcha enheterna om du använder den till något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peters:

Jag tänkte att du skulle prova att ändra upplösningen på wii för att se om det blir någon skillnad.

Har du provat att köra direkt mot TV? Det verkar finnas en komponent in. Du kanske kan switcha enheterna om du använder den till något annat.

Tack för tipset, känns som nästan framme nu, men inte riktigt där. Har ändrat upplösningen på Wii till 480p, och det fungerar med Deltaco boxen i en HD TV nu. Dock så fungerar det inte på min Samsung ks7005 UHD.

TV säger att upplösningen som sänds inte stöds, och TV visar 480i i 60hz. Fastän jag är 100% säker att den är i 480p inställt på Wii. Har dubbelkollat Wii inställningen X antal gånger. Ska imorgon pröva med de andra inställningarna på Wii igen, sen är jag slut på ideer ugh.

För övrigt så kan/ska Deltaco boxen endast kunna ge mig från komponent till HDMI 720/1080p. Det finns ingen form av knapp eller inställning att tillgå på Deltaco boxen. Några mer bra tips? Kommer vidare i problemet i alla fall

För övrigt så har TV ingen komponent/komposit/scart utan endast 4st HDMI via huben man kopplar in i TV och en direkt på TV.

Såhär är det kopplat nu:

Wii 480p -> Deltaco box 720/1080p -> TV hub

Fungerar alltså på en HD, men icke UHD TV.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hej.

Jag har nyss köpt följande UHDTV.
https://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/241372-samsung_...

Kopplat in mitt Wii med hjälp av denna adapter + HDMI-kabel.
https://malmoteknik.se/wii/3349-wii-till-hdmi-adapter-full-hd...

Fungerar finfint, förutom GameCubespel och nerladdade Nintendo 8bit och 16bitsspel, de verkar köra i 50hz och det fungerar inte

\\Rhames

Permalänk

vet inte varför men snöat in mig på att antingen skickar deltaco boxen inget hdmi cert och att din gammla tv inte var lika kinkig med piratkopierade hårdvara osv som saknar hdmi certet.

eller att din UHDtv inte stödjer PALregionen aka 50Hz om ditt wii nu är en europa version av outgrundlig anledning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows