HiFi-affärer i Göteborg?

Permalänk

HiFi-affärer i Göteborg?

Hej! Jag är inne på att uppgradera mina vägghögtalare, och gör det så klart helst i en fysisk butik där jag kan provlyssna ordentligt. Dock ligger min budget runt 4-5000 spänn, vilket jag har fått för mig inte räcker särskilt långt i dedikerade HiFi-affärer som inte är Hi Fi-Klubben. Min fråga är alltså; är det lönt att gå in på ett "privatägt" Hifi-ställe i Göteborg med den budgeten, och i så fall vilket/vilka? Eller är jag hänvisad till HiFi-Klubben?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimSclavunos:

Hej! Jag är inne på att uppgradera mina vägghögtalare, och gör det så klart helst i en fysisk butik där jag kan provlyssna ordentligt. Dock ligger min budget runt 4-5000 spänn, vilket jag har fått för mig inte räcker särskilt långt i dedikerade HiFi-affärer som inte är Hi Fi-Klubben. Min fråga är alltså; är det lönt att gå in på ett "privatägt" Hifi-ställe i Göteborg med den budgeten, och i så fall vilket/vilka? Eller är jag hänvisad till HiFi-Klubben?

Jadu, BRL eller Euronics kanske har något. De flesta butikerna i Göteborg har en prisklass som är över din.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ta en titt på HiFi klubben, de har väldigt schyssta billigare prylar och om du berättar vad du vill ha kommer de absolut att kunna hjälpa dig inom prisklassen du bestämmer.

Permalänk
Medlem

Ljudkällarn & Tele-Hå.

Permalänk
Medlem

Mediamarkt bäckebol hade iaf förr en hifi-hörna med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vägghögtalare, är det surround eller högtalare till stereo?

Permalänk

@aaaaaaaaaa: Stereo, primärt.

Permalänk
Medlem

Bästa du får för under 5k är klipsch rp-150 eller 160. Kostar 3.5k respektive 4k från tyska amazon.

Permalänk
Medlem

På hembiobutiken.se (har fysisk butik i gbg) fins det sex golvhögtalar under 5.000 och ca 20 stativare. Vet egentligen inte så mycket om den butiken men jag köpte min förstärkare där till ett väldigt bra pris.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Bästa du får för under 5k är klipsch rp-150 eller 160. Kostar 3.5k respektive 4k från tyska amazon.

Det stämmer inte nödvändigtvis, alla har vi olika smak. Vissa tycker t.ex. att Beats By Dre är ruskigt bra medan andra inte vill röra dom med tång. Därför är det dumt att högtalare från nätet, om man inte är beredd att bråka med returfrakt.

Till TS: Klipsch 150M och 160M finns dock i lager i hembiobutiken och du får säkert lyssna på dom om du frågar snällt. Sen kan du vara lite ful och säga att du vill fundera på saken och köpa från Amazon.

Permalänk
Medlem

Förtydligande: Menar du vägghögtalare eller stativhögtalare? Det förstnämnda är sådana platta som är relativt diskreta medan det sistnämnda är små traditionella högtalare.

Är det stativhögtalare du menar så finns fler butiker att välja på. Köp inte ett par Klipschhögtalare olyssnat, de har en väldigt speciell ljudsignatur som man antingen älskar eller hatar. Jag tillhör de senare som anser att Klipsch kanske gör bra bioljud, men det är inte hifi.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mediamarkt Bäckebol (för att provlyssna, inte för att få tips)
Hifi-klubben - har bara varit på Kungsgatan. Lätt tveksam inställning till dessa.
Tele-hå - bara varit nån enstaka gång för länge sedan.
Hifi-stället - Hvitfeldsgatan - killen har hela spannet från halvbilliga prylar till snördyrt, men han kan sina saker.

Sen vill jag minnas att det förr (för ett år sedan?) fanns nån slags hifi/hembio-butik på Karl Johansgatan som hade en del i lager. Låg i nån gammal bank vill jag minnas bestämt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Telemekano ute på Hisingen vid Hornbach är bra. Jag har även bra erfarenheter av Hembiobutiken, fysiska butiken ligger i Högsbo.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Sen vill jag minnas att det förr (för ett år sedan?) fanns nån slags hifi/hembio-butik på Karl Johansgatan som hade en del i lager. Låg i nån gammal bank vill jag minnas bestämt.

Ljudkällarn som jag nämnde tidigare. Flyttat till Sisjön, samma hus som Inet fast på andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ast0r:

Ljudkällarn som jag nämnde tidigare. Flyttat till Sisjön, samma hus som Inet fast på andra sidan.

Det förklarar väldigt mycket. Jag hade för mig att det var ljudkällaren som låg där, men när jag googlade hittade jag dem i Sisjön, och fick det inte gå ihop och skyllde på att jag är gammal. Tack för det!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@JimSclavunos: Ågrens

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Tack för tips och råd!

Skrivet av oatp1b1:

Förtydligande: Menar du vägghögtalare eller stativhögtalare? Det förstnämnda är sådana platta som är relativt diskreta medan det sistnämnda är små traditionella högtalare.

Är det stativhögtalare du menar så finns fler butiker att välja på. Köp inte ett par Klipschhögtalare olyssnat, de har en väldigt speciell ljudsignatur som man antingen älskar eller hatar. Jag tillhör de senare som anser att Klipsch kanske gör bra bioljud, men det är inte hifi.

Visar sig att det är stativhögtalare jag tänker på, tack för klargörandet.