Permalänk
Medlem

Använda router som repeater?

Hej!

Citat:

Det är så att jag använder mig utav en Asus RT-N18U som "router" här hemma. Har flashat den med Tomato 1.28, och den fungerar suveränt.
Har även en gammal TP-Link TL-WR841N v8 liggandes - den flashad med OpenWRT. (Kallar den hädanefter för "eth2")
Nu undrar jag hur jag går tillväga för att använda TP-Linken som repeater? Alltså att jag har den ståendes i en annan del av mitt hem, utan kablar emellan de två "routrarna".

Citat:

Har dragit ett diagram så ni lättare ska få se hur mitt nätverk ser ut:

Citat:

Här är GUI'n för eth2, sidan "WIFI":

Citat:

Scannade och fick fram alla AP's i närheten. Det är Spacemen 3 som jag vill "repeata".

Citat:

Anslöt till Spacemen 3. Det är nu jag blir osäker på vad ska jag välja för "firewall-zone":

Citat:

Inställningar för WIFI på eth2:

Citat:

Och här är den sista bilden. Under drop-menun "Mode", vad ska jag välja?

Ber om ursäkt om ni tycker att det blev för många bilder, men jag ville försöka vara så utförlig som möjligt.
Vore ytterst tacksam för hjälp!

/Rocketdog

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Medlem

Ingen som kan tänkas veta hur jag går till väga?

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk

Tror inte det går tror du måste ha dubbla wifi kort i den isf.

Kanske går om den har både 2.4 och 5ghz att den ena frekvensen är länk till din router och det andra är den du ansluter till.

Vet inte om open wrt stödjer att brygga den till repeater(wifi förlängare) men med orginalmjukvaran går den bara brygga till en accesspunkt (kräver kabel) verkar det som enligt tp links hemsida dock inte kollat manualen.

kolla lite närmare på openwrt nu med den routern och verkar gå att konfigurera den som en repeater.
https://behindthesciences.com/useful-links/Installing-OpenWrt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows