Radeon RX 9070-lansering bekräftad: tidigt i mars

Permalänk
Medlem

Nu är det dags.

På förekommen anledning ser jag att det borde finnas tummen ner. Som snabbkomentar.
👎

Trollar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Senast AMD sa något liknande så hade dom samma/sämre tillgång som nVidia på sina kort. Så vi får väl se hur det går.

Vi vet dock att butiker haft 9070 i lager i legit över en månad vid det här laget. Folk på reddit har lyckats köpa dem fårn återförsäljare i typ Vietnam.

Dessutom är anledningen till bristen hos Nvidia i princip på grund av att det inte är lönsamt för dem att sälja till konsumenter. Nvidia kan bara få tag i x antal wafers från TSMC, så de måste välja hur många som ska användas till konsumentprodukter respektive hur många som ska användas till kommersiella kunder. Kommersiella kunderna betalar typ 5x så mycket för samma kisel (och efterfrågan är högre än Nvidia kan hantera), så Nvidia väljer såklart att göra så få grafikkort de tror de kommer undan med, därmed uppstår en brist för konsumenter.

Det är också därför jag inte fattar varför folk blir arga på Nvidia för att de tar så mycket betalt. Ja, priserna är höga och Nvidias vinstmarginaler är störda, men wafern ditt grafikkort kom ur hade varit värd 5x mer om Nvidia valde att göra kommersiella AI-kort av samma wafer. Grafikkort är bokstavligen ett slöseri med resurser så länge efterfrågan på AI-kort fortsätter vara högre än vad TSMC, Intel och Samsung kan producera.

AMD har inte i närheten av lika lätt att sälja till kommersiella kunder, så de kan dedikera en mycket större andel av de wafers de köper från TSMC till grafikkort för konsumenter. Därför borde bristen inte vara i närheten av lika stor, eftersom AMD är beroende av att sälja till konsumenter, då de inte kan sälja hela sin output till Google eller OpenAI eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

(kul ämne det här )

Med det inte sagt att Nvidias system är bra/självklart vid första anblick. Men vet man väl reglerna så är det såväl enkelt som fullt logiskt.

Jo logiskt är det. Frågan är om det är intuitivt och lätt att förstå vid första anblick när namnen inte bara är långa, men också är fylls med en massa annat skit från AIBs. Liksom det kan vara ganska svårt att lista ut vad som är bäst av:

MSI VENTUS 2X RTX 4070 TI SUPER OC 16GB

och

MSI RTX 4070 TI OC GAMING X TRIO 12GB

och

MSI VENTUS 3X RTX 4070 SUPER OC 12GB

och

Nvidia RTX 4070 Super Founders Edition 12GB

Absolut, Nvidias egna namngivningssystem är logiskt, men när du blandar in 5 ytterligare namn från AIBs så blir det snabbt riktigt förvirrande. Å ena sidan är det inte Nvidias problem att AIBs förvirrar kunden, å andra sidan hade ett mer överskådligt och enkelt namngivningssystem förhindrat att AIBs skulle kunna förvirra kunden.

Liksom Apple är lite svåra att förstå med sina Pro, Max, Ultra och allt annat, men det är typ begripligt om man är insatt. Nvidia har ett lika komplicerat namngivningssystem, men har också skräp från AIBs inblandat i namnen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Frågan är om det är intuitivt och lätt att förstå vid första anblick

Tror man kan säga "nej" redan där.

Det behövs att "regelverket" som sådant förklaras. Däremot är reglerna simpla så "utbildningen" är ju ingen övermänsklig uppgift om man säger så.

Det får mig att undra...Titta på vitvaror, där är för en annan modellbeteckningarna fullständigt kaos. Är det så att de oxå har enkla regler bakom eller är det doktorsavhandling som gäller för förstå vilken diskmaskin som är bäst?

Permalänk
Skrivet av ipac:

Det behövs att "regelverket" som sådant förklaras. Däremot är reglerna simpla så "utbildningen" är ju ingen övermänsklig uppgift om man säger så.

Det får mig att undra...Titta på vitvaror, där är för en annan modellbeteckningarna fullständigt kaos. Är det så att de oxå har enkla regler bakom eller är det doktorsavhandling som gäller för förstå vilken diskmaskin som är bäst?

Vitvaror är kaos, varje siffra betyder något annorlunda 😂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nja.

Tror inte folk vet vilken tvättmaskin som är bäst och tror inte heller de lär sig namngivningssystemet. De går till elgiganten eller var fan man nu köper en tvättmaskin och köper den som säljaren rekommenderar i prisklassen.

Liksom ja det tar någon minut att lista ut hur Nvidia namnger grejer, men det betyder ju inte att systemet är perfekt. Med grafikkort kan man inte riktigt förlita sig på en säljare på samma sätt, eftersom de i stor utsträckning säljs på nätet och/eller i en prebuilt, så det blir viktigare att bekanta sig med namnen tycker jag.

Oavsett är det liksom inte jätteviktigt. För min del funkar Nvidias system, men jag skulle inte påstå att det är superbegripligt utan att man är insatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

AMD har inte i närheten av lika lätt att sälja till kommersiella kunder, så de kan dedikera en mycket större andel av de wafers de köper från TSMC till grafikkort för konsumenter. Därför borde bristen inte vara i närheten av lika stor, eftersom AMD är beroende av att sälja till konsumenter, då de inte kan sälja hela sin output till Google eller OpenAI eller dylikt.

Det beror ju på om det är samma wafers som dom använder för CPUer blir det ju lite samma problem.
Marginalerna på CPUer, även konsument CPUer är ju långt bättre än på konsument grafikkort.

Permalänk
Skrivet av ddelin:

Det beror ju på om det är samma wafers som dom använder för CPUer blir det ju lite samma problem.
Marginalerna på CPUer, även konsument CPUer är ju långt bättre än på konsument grafikkort.

De använder samma nod just nu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De använder samma nod just nu

Precis, och AMD har ju betydligt sämre marginaler än Nvidia på konsument GPUer, så att dom skulle tillverka extra många 9070 har jag svårt att tänka mig, om dom nu inte magiskt fått extra allokering av wafers som dom inte kan använda till något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Nja.

Tror inte folk vet vilken tvättmaskin som är bäst och tror inte heller de lär sig namngivningssystemet. De går till elgiganten eller var fan man nu köper en tvättmaskin och köper den som säljaren rekommenderar i prisklassen.

Liksom ja det tar någon minut att lista ut hur Nvidia namnger grejer, men det betyder ju inte att systemet är perfekt. Med grafikkort kan man inte riktigt förlita sig på en säljare på samma sätt, eftersom de i stor utsträckning säljs på nätet och/eller i en prebuilt, så det blir viktigare att bekanta sig med namnen tycker jag.

Oavsett är det liksom inte jätteviktigt. För min del funkar Nvidias system, men jag skulle inte påstå att det är superbegripligt utan att man är insatt.

Nja?
Inte för att va sån men vi förfaller vara helt överens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Ja, det stämmer. Det är dock bara ett problem om efterfrågan är högre än output. Problemet för Nvidia är inte att grafikkort har lägre marginaler än AI-kort. Problemet är att efterfrågan på AI-kort är så hög att de inte kan göra både grafikkort och AI-kort samtidigt. Båda är ju egentligen lönsamma, så om de två affärsgrenarna inte behöver tävla om wafers så är det ju inget problem om AI-korten är mer lönsamma, eftersom de kan göra båda samtidigt.

Jag vet inte om AMD också har för hög efterfrågan, men min uppfattning är att de inte har några särskilda problem.

Ja, efterfrågan på 9800X3D är högre än deras output, men jag misstänker att det är mer av ett supply chain-problem, snarare än en brist på wafers som orsakar det, eftersom de hade kunnat använda CCDs som går in i 9700X till att göra fler 9800X3D om de verkligen ville. I stället kanske bristen ligger i att de endast producerar x antal X3D cache-kretsar (som görs på 6nm istället för 4nm) och tror att efterfrågan kommer sjunka, så det blir lönlöst att pumpa ut fler X3D cache-kretsar. Det kan också vara så att maskinerna TSMC använder för att koppla X3D-kretsarna till CCDn är fullbokade.