Radeon RX 9070-lansering bekräftad: tidigt i mars

Permalänk
Melding Plague

Radeon RX 9070-lansering bekräftad: tidigt i mars

Det röda laget gör sig redo för batalj.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sjusovarn

Senast AMD sa något liknande så hade dom samma/sämre tillgång som nVidia på sina kort. Så vi får väl se hur det går.

Permalänk
Medlem

Ja med nvidias blunder till serie så hoppas man de kan leverera. Bokstavligen också. Men som ofta kommer upp, AMD never miss an opportunity to miss an opportunity.

Man kan ju drömma i alla fall. Inget att uppgradera till från ett 7900XT oavsett.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

Ojojoj, det blåser upp till storm!

Permalänk
Medlem

En Rödgrön röra är vad det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Covetous:

En Rödgrön röra är vad det blir.

Så det blir gult då helt enkelt 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Surdeg 🍞
Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem

Jag tycker AMDs benämningar på gpu och cpu är så komplicerade. Kanske jag som är trög men jag fattar inte. Med Nvidia är det så mycket enklare att veta om det är ett high end kort eller low budget och man vet ungefär hur gammalt. Har försökt att lära mig men det var för komplicerat 🤔

Permalänk
Skrivet av wootz91:

Jag tycker AMDs benämningar på gpu och cpu är så komplicerade. Kanske jag som är trög men jag fattar inte. Med Nvidia är det så mycket enklare att veta om det är ett high end kort eller low budget och man vet ungefär hur gammalt. Har försökt att lära mig men det var för komplicerat 🤔

Håller med! De borde kunna göra om numreringen till något enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreamfreezee:

Är det inte bara en vanesak?

Högre nummer = bättre prestanda är ju rätt lätt att fatta.

Men om man är helt färsk så vet man ju t.ex. inte vilken av dessa "3080 Ti" och "3080 Super" som är det bättre kortet.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreamfreezee:

Det är väl exakt vad de redan har gjort.
På CPU sidan är ju t.ex. Ryzen R7 att jämföra med Intel I7.
På gpu skall nya Radeon 9070 vara jämförbart med Nvidia 5070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Senast AMD sa något liknande så hade dom samma/sämre tillgång som nVidia på sina kort. Så vi får väl se hur det går.

Jo men det är väl klart att de har, Nvidia säljer ju normalt nästan 10x mer globalt. Eller iaf 5x i de flesta diy marknader. Om det är mycket/lite är mest jämförbart med sig själva. Kan liksom inte klaga att Intel haft för lite lager ifall de hade 25k kort, men däremot är det lite för Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Skrivet av Dreamfreezee:

Kanske missat något men AMD kör ju på nästan exakt samma som Nvidia egentligen? Det finns ju säkert ett och annat undantag men in ett nötskal har vi ju:

Nvidia:
4060
4070
4080
4090

AMD:
7600
7700
7800
7900

Sen har båda lite suffix och prefix som Ti, Super för Nvidia, X, XT och XTX för AMD eller RTX för Nvidia och RX för AMD

Tycker inte det är raketforskning direkt. Nu ska ju tom AMD efterlikna Nvidia ännu mer och flytta andra siffran ett snäpp så vi får 9070 istället för 9700 med deras gamla namnsättning...

Överlag, båda byter lite fram och tillbaks med jämna mellanrum. Att ni tycker AMD är knepigt är pga ni inte bryr er om deras produkter utan bara är intresserade av Nvidia misstänker jag. Jag som är mer öppen för båda tycker inte ena eller andra är mer eller mindre ologiskt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutt84:

Det är väl exakt vad de redan har gjort.
På CPU sidan är ju t.ex. Ryzen R7 att jämföra med Intel I7.
På gpu skall nya Radeon 9070 vara jämförbart med Nvidia 5070.

Men nu finns ej i7 längre. Ska Amd byta namn nästa generation? Det gör de säker haha, har de gjort alla gånger hittils. Men, kanske och hopfullt inte nu när de är ledande i cpu marknaden, inte minst med x3d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Men nu finns ej i7 längre. Ska Amd byta namn nästa generation? Det gör de säker haha, har de gjort alla gånger hittils. Men, kanske och hopfullt inte nu när de är ledande i cpu marknaden, inte minst med x3d.

Ja Intel fick väl lov att byta för att de är så kass numera 😂

Permalänk
Medlem

Är det inte väldigt konstigt att visa korten en vecka efter att deras största konkurrent(5070ti) släpps? De borde väl ändå presenteras före så att vissa kanske väntar och inte köper Nvidias kort istället?

De kanske räknar med att Nvidia kör på scalper MSRP igen, så att AMDs kort som verkligen går att få tag i ser bättre ut även om de får högre MSRP än vad folk hoppas på?

Blir det som med 5080 så kommer 5070Ti bli ett $1000 när folk väl kan få tag i korten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Intel har väl bara tagit bort "i"? Där finns ju fortfarande 5, 7 och 9.

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av rwkk:

Jo men det är väl klart att de har, Nvidia säljer ju normalt nästan 10x mer globalt. Eller iaf 5x i de flesta diy marknader. Om det är mycket/lite är mest jämförbart med sig själva. Kan liksom inte klaga att Intel haft för lite lager ifall de hade 25k kort, men däremot är det lite för Nvidia.

Inser missförståndet, menade inte i.e. att både AMD och nVidia hade samma tillgång på 25k kort, utan att försäljningen såg likadan ut. Så om nVidia hade 25k kort så hade AMD motsvarande 4-5k kort. Lika omöjligt att få tag på kort dvs.

Permalänk
Medlem

Finns det modeller som är under 285mm långa blir det ett köp.

Annars lutar det åt 7700xt eller 4070 som har mindre modeller

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Kanske missat något men AMD kör ju på nästan exakt samma som Nvidia egentligen? Det finns ju säkert ett och annat undantag men in ett nötskal har vi ju:

Nvidia:
4060
4070
4080
4090

AMD:
7600
7700
7800
7900

Sen har båda lite suffix och prefix som Ti, Super för Nvidia, X, XT och XTX för AMD eller RTX för Nvidia och RX för AMD

Tycker inte det är raketforskning direkt. Nu ska ju tom AMD efterlikna Nvidia ännu mer och flytta andra siffran ett snäpp så vi får 9070 istället för 9700 med deras gamla namnsättning...

Överlag, båda byter lite fram och tillbaks med jämna mellanrum. Att ni tycker AMD är knepigt är pga ni inte bryr er om deras produkter utan bara är intresserade av Nvidia misstänker jag. Jag som är mer öppen för båda tycker inte ena eller andra är mer eller mindre ologiskt.

Inte riktigt, 7900 konkurerar med 4080, 7800 med 4070 o.s.v. AMD Har ingen konkurrent till Titan-korten (AKA 4090 och 5090). Den nya numreringen blir tydligare och det undviker att AMDs toppkort jämförs med Titan-kortet som inte alls är i samma segment. Nvidias namnbyte på Titan-serien var briljant i det avseendet, nu mitigeras det lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Men som ofta kommer upp, AMD never miss an opportunity to miss an opportunity.

Allt börjar med en bra produkt. AMD verkar ha insett det nu med ordenlig utmamane till DLSS och bättre raytracing. Den defensiva marknadsföring AMD alltid måste ha på GPU sidan är inte lockande, du behöver inte ditten och datten typ. Hoppas det blir lite nytändning med mer paritet mot Nvidia.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte riktigt, 7900 konkurerar med 4080, 7800 med 4070 o.s.v. AMD Har ingen konkurrent till Titan-korten (AKA 4090 och 5090). Den nya numreringen blir tydligare och det undviker att AMDs toppkort jämförs med Titan-kortet som inte alls är i samma segment. Nvidias namnbyte på Titan-serien var briljant i det avseendet, nu mitigeras det lite.

Samtidigt blir det ju lite hårklyverier när man börjar gå in på det så. Vi fattar ju vad AMD ville visa. 90 är toppkortet och sen rör de sig nedåt precis som Nvidia. Vad som motsvarar vad rent praktiskt vet ju tillverkarna i regel inte på förhand så det kan variera hur matchningen blir. Blir ju lite knepigt att justera namn i efterhand, eller hur?

Går vi tillbaka till 290X-tiden tex så tävlade det med och besegrade GTX 780 i pris. Det drog ju istället jämnt med 780ti som i sin tur var ett Titan, eller om det var Titan X med mindre minne. Såg ingen klaga över hur komplicerat detta var? Eller borde Nvidia skiftat namn på hela sin serie så 780 blev 790 respektive 790ti för tydlighet i efterhand?

Så att det blir tydligare är ju lite trams bara tycker jag. Det benämns 9070 nu istället för 9700. Det är alltså en siffra som bytt plats. Ser inte hur det är tydligare. Det är väl när det släpps, om det nu presterar som 5070 vi vet om 70-beteckningen blir tydlig eller inte. Skulle det motsvara 5060 eller 5080 är det ju ingen skillnad mot om det hetat 9700 istället.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Nvidia:
4060
4070
4080
4090

AMD:
7600
7700
7800
7900

Det är ju lite hönan och ägget. För att bli intresserade måste man förstå utbudet. Det åstadkommer man genom att det är enkelt att förstå. Nvidia är störst och därmed pratas det om det hela tiden och blir lättare att förstå. Jag håller inte heller med att X, XT och XTX är lättare att förstå än Ti och Super.

Ett exempel på detta är RX 7900 XTX, där XTX är den mest kraftulla i 7900-serien, men RX 7900 XT skulle vara lägre prestandamodell.

Deras marknadsundersökning har ju uppenbarligen kommit fram till att förändring behövdes därav att de har ändrat. Och som redan sagts här har folk tyckt att det är otydligt, mig inkluderad.

En bra jämförelse är utbudet bland AI modeller. Finns en uppsjö av modeller och företagen får en hel del kritik för att det är förvirrande och jobbigt. Gaming har väl de mest osedvanliga namngivningarna också. Rocket science? Marknadsföring och produktkommunikation är svårt.