Bristyrken inom hantverkarbranchen? (funderingar kring om man skall byta jobb)

Permalänk
Avstängd

Bristyrken inom hantverkarbranchen? (funderingar kring om man skall byta jobb)

Jag har en tid funderat på att byta till ett jobb där man tjänar bättre, typ åtminstone 20-30K eller mer efter skatt och alla direkta utgifter, dvs cach in hand. Om det skall vara lönt att byta jobb. Nu känns det som taket är nått för hur inkomstbringande det gamla jobbet kan bli och det är otillräckligt eftersom jag behöver renovera huset.
Men jag är givetvis beredd att jobbar mer om det krävs också, jag räds inte att jobba eftermiddagar, kvällar, nätter, helger, mm.
Tvärtom gillar jag att arbeta på nätterna om man kan välja.

Just nu jobbar jag med metallrelaterade hantverk, dock ej svetsning eller skärande maskiner (förutom då givetvis vinkelslipar, kallkapar och sådant då).
(Har tidigare jobbat inom bygg, jord och skog (vilket jag fortfarande gör när jag inte jobbar med annat), mm men har inte så mycket dokumenterat på papper om det tyvärr, har någon erfarenhet av rörsvetsning, men det är nog +15 år sedan höll på med det...)

Endel mer grejer också relaterade till sådant, smide, mm. som jag har papper på.

Har just nu inte tillgång till bil, men går nog att ordna fordon.
Har licens för tunga släp, mm till arbetsmaskiner som fortfarande är giltig.

Edit, har dykarlicens om det är användbart?

Tyvärr har jag några sjukdomsrelaterade problem jag inte vill ta upp här, som begränsar, bland annat kan jag inte garantera att jag kan ta mig till jobbet alla dagar då jag inte på förhand kan säga om eller när jag inte kan jobba eller hur länge. Men i min egen verksamhet har det gått bra att slutföra projekt jag påbörjat. Har inga särskilda fysiska begränsningar att kunna göra jobb annars.

Har ni tips eller förslag på vad man bör satsa på som stämmer någorlunda med det man har erfarenhet av?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Förslag: (utifrån vad jag ser hos dig och vad jag kommer på rent spontant) Licensierad svetsdykare?
https://www.flashback.org/t2425963 - 6500kr / dag? (Känns ju sådär för en annan som är datanörd, ström och vatten liksom - men bra betalt, det kan ju ingen förneka)

Var bor du? Håller du till i närheten av Göteborg -> skaraborg har jag faktiskt lite tips om du kan tänka dig att sadla om till att jobba som montör/grovis/fiberkille. Det går att göra rätt grova pengar om du kan tänka dig att ligga ute på veckorna mån -> torsdag.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

Kanske gingo att pendla och bo i en husvagn eller barack några veckor i stöten?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Det där med att inte kunna komma till jobbet alla dagar låter ju mindre bra och begränsar nog möjligheterna skulle jag säga. Speciellt att nå dom pengarna då en karensdag tar bort rätt stor del av kakan.
Är det bara för pengarna du byter jobb?

Permalänk

Vet att tidigare när jag jobbade som Låssmed så söktes det väldigt mycket hos bolagen, ibland kunde man bli uppringd och de frågade om man ville börja hos dem istället men det baserar sig iofsig på hur det var för 10 år sen kanske har det blivit bättre på den punkten.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Vad fan jobbar du med som betalar så dåligt? jag är maskinoperatör inom industrin och tjänar 35k innan skatt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Just nu med jordbruk (blev en svacka när de lade ned företaget jag jobbade deltid hos tidigare parallellt) och det bär sig bara om man kommer över en viss gräns, annars blir det uppenbarligen moment 22...
Därför skulle jag vilja ha ett mer stabilt jobb, men som man vet att man kan klara av.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh:
Byggnadsplåtslagare. Tjänar bra och alltid brist på folk...

Permalänk
Avstängd

Det skall jag kolla upp, verkar med andra ord som att man får dra ned veckovis till storträsken, men det kan jag leva med.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det skall jag kolla upp, verkar med andra ord som att man får dra ned veckovis till storträsken, men det kan jag leva med.

Yupp plåtslagare är stabilt, har ett par kompis som bytt till det när de inte hittade något annat vettigt och fick jobb direkt

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Rörläggare inom vatten och avlopp kan jag tipsa om. Låter som att du har en del praktisk erfarenhet som du kan tillgodoräkna dig. Hör av dig till PEAB, NCC eller annat större entreprenadföretag där du bor. Hemsk brist på personal för tillfället. Mellan 30-40kkr i månaden kan du säkert få beroende på var du bor och vilket företag.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Utbildade mig till plåtslagare i början på nittiotalet och då var det akut brist på folk vilket det fortfarande är. En kompis gick till rörläggare. Samma brist på folk där, nu som då.
Båda yrkena kräver dock att man går sin lärlingstid så det tar ett par år innan man kommer upp i lön.
Ett tips utifrån de kompetenser du har är ventilationsmontör. Vet inte hur arbetsmarknaden ser ut i dag men på"min" tid skrek de efter folk. Gissar att det är lättare att få en ok lön utan att behöva gå en längre lärlingstid som ventmontör...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@loffman:

Absolut!

Kan man läsa in VA behörigheten i samband med det, eller behöver man göra det innan via AF eller liknande i så fall?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Inaktiv

Nu i högkonjunkturen finns det otroligt gott om jobb som det är gott om betalt inom, vill man jobba praktisk så är mitt råd att tänka långsiktigt och gå emot ett jobb som man kan jobba med när man är gammal. Just VA anser jag är ett sådant område, där man kan börja praktisk, men det finns egentligen inga begränsningar i vad man kan göra.
När man närmar sig pensionen kan man sitta inne i ett kontor och rita upp driftkort etc.

Men jobb handlar om rätt person för rätt arbetare, alla passar ej olika uppgifter. Så generella råd som passar alla blir ej bra.

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh:

Kom du fram till något. Jag är nyfiken...

Permalänk
Avstängd

@loffman:
Inte ännu, tänkte göra klart en del på gamla jobbet först, men dethär lät ju onekligen mer lockande...

Har inget emot att arbeta tillsammans med Polacker, då de jag träffat tidigare i jobbet var bra folk som lade fokus på jobbet, trots språkbarriären bra mycket trevligare arbetare än vissa andra kategorier folk jag inte tänker gå in på här.
(Stark kontrast till hur (en liten del av) de är framför datorn... ha ha! )
Men svensk lön vill jag dock ha...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

@loffman:
Inte ännu, tänkte göra klart en del på gamla jobbet först, men dethär lät ju onekligen mer lockande...

Har inget emot att arbeta tillsammans med Polacker, då de jag träffat tidigare i jobbet var bra folk som lade fokus på jobbet, trots språkbarriären bra mycket trevligare arbetare än vissa andra kategorier folk jag inte tänker gå in på här.
(Stark kontrast till hur (en liten del av) de är framför datorn... ha ha! )

Du behöver inte säga vilka det är, jag har också jobbat med folk från vår huvudstad.

Skrivet av Mizzarrogh:

Men svensk lön vill jag dock ha...

Om man planerar en karriär så finns det bra såna under många områden, men om man är ute efter något som större skara kan göra kan det vara smart att välja något där svenska språket är en stor merit och man slipper per automatik en hel del konkurrens.
Kommer man upp t.ex. i VVS på en lite högre nivå, så är det i sverige kört oavsett hur duktig man är om man ej kan svenska. Då i princip alla driftkort helt är skriven på svenska, där de använder sig av termer/ branschord som inte ens svenskalärare på gymnasiet förstår den korrekta innebörden av. (Detta inte av p.g.a. semantik, utan orden har en teknisk innebörd)