Ja det är inte så avancerat för att komma igång. Så logga in på routern och stäng av wifit på telias router. Koppla sedan in APn från ubiquiti. Du kan använda appen för telefonen för att bara konfa ett wlan. Alternativt så använder du programvaran på en dator. Du behöver bara programmet igång för att samla statistik. Bryr du dig inte om det så startar du bara upp det när du vill ändra på något.
Ett tips om du beställer en ac lite. Dubbelkolla, om möjligt, så den har stöd för POE 802.3af. Nyare modeller av den ska ha det. Innan var det bara passive mode. Deras Pro modell har det, det gör att du kan drifta den med vilken switch som helst som stödjer samma standard om du skulle vilja. Vet inte hur din planlösning ser ut så jag kan inte svara på det. Men det bästa är väl att köpa en och sedan testa dig fram vart det ger bäst täckning. Om du inte vill köpa 2 st så kan du ju använda wifit från telias router och bara komplettera med en till AP. Det får du avgöra själv. Men jag kan garantera dig att wifit blir stabilare med ubiquitits AP. Men du kan prova med bara 1, funkar det bra för dig så sparar du ju lite pengar. Jag hade provat trådlöst på alla sånna enheter, om du inte spelar fps spel online på xbox eller dylikt.
Edit: Exempel
ca: 150 användare
https://www.dustinhome.se/product/5010889454/unifi-ap-ac-pro
ca: 50 användare
https://www.dustinhome.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite
Vill du ha en egen router också så Edgerouter X som nedanstående föreslagit funkar upp till ca 500/500 mbit, om du inte har QoS aktiverat. Switch är ju lite lyx, men känner du att du vill spendera pengar på den så är det helt ok. Eller om du helst saknar en i dagsläget så kan du lika väl satsa på en som nedan föreslagit. Äger du redan en så behöver du inte en till använd injektorerna som följer med, tar knapp någon plats och syns inte heller. Du kan även skruva fast dem för att snygga till det lite.
Edit2: Har du tänkt att skaffa ex 1000/1000 internet så köp en edgerouter lite. Den klarar +900/900 genomströmning. Om du inte har QoS aktiverat, tror jag Och som nämnts så är det inte så avancerat att komma igång. Finns väldigt bra guider på youtube. Kan rekommendera crosstalk solutions och wille howe. De gör väldigt bra och många videos om just unifi.