Windows Server 2019 Kan man aktivera gratis en period?

Permalänk
Medlem

Windows Server 2019 Kan man aktivera gratis en period?

Hej! Som ni ser så undrar jag om det går att aktivera en inaktiverad Windows server 2019, då jag inte kan göra mina uppgifter med att koppla ihop en Virtuell Maskin server med en redan färdig Virtuell maskin Domänkontrollant i samma domän. Jag får hela tiden felmeddelande om Kerberosfel. Om det inte går att få till en aktivering, så vet jag inte hur jag går vidare i mina uppgifter. Tack för svar!

Permalänk

Finns Evaluation keys dessa gäller i 180 dagar sen kan man förlänga dessa visst antal gånger men det är just för utvärdering eller test av saker.

https://www.informaticar.net/windows-server-2019-evaluation-k...

https://ahmetdoruk.medium.com/how-to-activate-windows-server-...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Det funkade inte att aktivera trots försök.

Hej! Tack för svar! jag ska testa att aktivera operativsystemet så jag kan jobba vidare på mina skoluppgifter. Movant har tydligen bestämt sig för att hålla budgeten låg.
Jag provade att skriva in "slmgr.vbs -rearm" i kommandopromten och startade om datorn. Men tyvär så stod det att Windows server 2019 fortfarande inte var aktiverad. Kanske just denna version varit aktiverad fem gånger tidigare, och det går inte att göra det mer? Några fler ideer?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Alltså det kommer aldrig stå att den är aktiverad såvida du inte defakto aktiverat den med en riktig nyckel.

Att du får en längre grace-period är inte samma sak som att det skulle så att den är aktiverad.

Du får prova lite till… bokstavligen 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Bör du inte få de programvarorna som krävs för uppgifterna från skolan?
Annars är det väl bara att installera om i en ny VM för att få en ny 'trialperiod'

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att felet du får har med aktiveringen att göra. Vad får dig att tro det?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Hej! Tack för svar! jag ska testa att aktivera operativsystemet så jag kan jobba vidare på mina skoluppgifter. Movant har tydligen bestämt sig för att hålla budgeten låg.
Jag provade att skriva in "slmgr.vbs -rearm" i kommandopromten och startade om datorn. Men tyvär så stod det att Windows server 2019 fortfarande inte var aktiverad. Kanske just denna version varit aktiverad fem gånger tidigare, och det går inte att göra det mer? Några fler ideer?

Kommandot är "slmgr.vbs /rearm". Du kan testa om det funkar bättre. Som andra redan sagt kommer du ju fortfarande inte vara aktiverad då, bara resetta din grace period.

Kerberos är dock för autentisering/auktorisering så det behöver inte vara relaterat. Kan du säga vilket specifikt felmeddelande du får? Är denna VM du har problem med en DC eller en server i ett AD för vilket du har en annan VM som DC körandes när du testar?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kommandot är "slmgr.vbs /rearm". Du kan testa om det funkar bättre. Som andra redan sagt kommer du ju fortfarande inte vara aktiverad då, bara resetta din grace period.

Kerberos är dock för autentisering/auktorisering så det behöver inte vara relaterat. Kan du säga vilket specifikt felmeddelande du får? Är denna VM du har problem med en DC eller en server i ett AD för vilket du har en annan VM som DC körandes när du testar?

Hej! Felmeddelandet lyder: "Kerberos target resolution Error". Detta kan jag se i Server Manager på Domänkontrollant 1 som finns i Virtuella Maskinen 1 när jag vill lägga till server Virtuella Maskinen nr 2, som jag sedan också då vill göra till en Domän Kontrollant i samma domän som Domänkontrollant 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Hej! Felmeddelandet lyder: "Kerberos target resolution Error". Detta kan jag se i Server Manager på Domänkontrollant 1 som finns i Virtuella Maskinen 1 när jag vill lägga till server Virtuella Maskinen nr 2, som jag sedan också då vill göra till en Domän Kontrollant i samma domän som Domänkontrollant 1.

Har du testat de förslag du får upp om du googlar på felmeddelandet?

Syftar "resolution" i detta fall möjligen på DNS? Kan du slå upp server/datornamnet korrekt?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

"Activation is not a requirement for joining a domain or participating as a member server in an Active Directory environment."
https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/1320971/c...

Du är inte inne på rätt spår i din felsökning om varför du inte kan lägga till en till DC till din domän.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kerberos är inte så mycket med själva aktiveringen att göra, något fel med autentisering mot DC isf.

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för svar! Nej jag förstår nu att aktiveringen inte har något med problemet att göra. Men jag vet inte hur jag ska lösa Kerberos felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Hej! Tack för svar! Nej jag förstår nu att aktiveringen inte har något med problemet att göra. Men jag vet inte hur jag ska lösa Kerberos felet?

Följ denna guide (TILL PUNKT OCH PRICKA!!!) och återkom med resultat:
https://lazyadmin.nl/it/add-domain-controller-to-existing-dom...

Fråga här om du inte fattar några steg i guiden!!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Det fungerade nu. Jag fattar inte att inte lärarna reagerade på mina förklarningar hur jag hade försökt att göra, för att sedan vägleda mig, åtminstone lite, det är ca fyra veckor sedan jag fick detta problem. Otroligt! Ni kunde, men inte lärarna. Saken är den att det är de som började att prata och tipsa om aktivering, som ju inte har något med det hela att göra. De verkar själva inte riktigt veta hur det hela fungerar. På det har jag förlorat en hel del tid, helt i onödan. Inte ok! Gott Nytt År!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Tack för hjälpen. Det fungerade nu. Jag fattar inte att inte lärarna reagerade på mina förklarningar hur jag hade försökt att göra, för att sedan vägleda mig, åtminstone lite, det är ca fyra veckor sedan jag fick detta problem. Otroligt! Ni kunde, men inte lärarna. Saken är den att det är de som började att prata och tipsa om aktivering, som ju inte har något med det hela att göra. De verkar själva inte riktigt veta hur det hela fungerar. På det har jag förlorat en hel del tid, helt i onödan. Inte ok! Gott Nytt År!

Bra att det löste sig men man är inte direkt förvånad över att lärarna inte är de vassaste.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

koppla ihop till två domän kontrollanter i samma domän från två olika nätverk!

Skrivet av PointMan:

Följ denna guide (TILL PUNKT OCH PRICKA!!!) och återkom med resultat:
https://lazyadmin.nl/it/add-domain-controller-to-existing-dom...

Fråga här om du inte fattar några steg i guiden!!

PointMan eller vem som helst som kan svara! Jag vet nu hur man kopplar ihop två Domän Kontrollanter till en och samma domän när jag är på samma nätverk. Men hur ställer man in DNS konfigurationen när man är på olika nätverk? Jag har nu alltså fastnat i en ny uppgift. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

PointMan eller vem som helst som kan svara! Jag vet nu hur man kopplar ihop två Domän Kontrollanter till en och samma domän när jag är på samma nätverk. Men hur ställer man in DNS konfigurationen när man är på olika nätverk? Jag har nu alltså fastnat i en ny uppgift. Tack för svar!

Jag antar att de är ute efter att du ska skapa olika Sites och Subnät inne i AD Sites and Services.
https://www.windows-active-directory.com/active-directory-sit...

Angående DC:ns DNS inställningar så finns Microsoft rekommendationer här:
https://learn.microsoft.com/en-us/troubleshoot/windows-server...

Kort förklaring (saxat från sysadmin på Reddit):
If domain has one site and two domain controllers w/ DNS (e.g. DC01, DC02), the primary DNS server is the other DC, and the secondary DNS server is itself (i.e. DC01's primary DNS = DC02; secondary DNS = DC01; DC02's primary DNS = DC01, secondary DNS = DC02).
if domain has two sites (e.g. SITEA; SITEB) with one domain controller in each site (e.g. DC01, DC02), then the primary DNS server is the other DC in the other site, and the secondary is itself (same as rule #2).
if domain has two sites (SITEA, SITEB) and two domain controllers per site (SITEA has DC01A, DC02A, SITEB has DC01B, DC02B), then the primary DNS server is the other DC in the same site, and the secondary is itself.
if a domain has one site with three or more DC's, the primary and secondary DNS servers should be the other two DCs, and the third should be itself (which you can on the advanced page).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

2 DC:n i samma nätverk + En ny Dc från ett annat nätverk, vill även ha DC3 i samma domän

Jag ska läsa igenom det hela. Men innan jag gör det så kan jag ändå skriva att jag har två Domän Kontrollanter på samma nätverk i samma domän. Sedan så ska jag koppla till en Domänkontrollant som är på ett annat nätverk till samma domän. Så har ni mer tips och kan skriva något medan jag försöker förstå det hela utifrån länkarna ni tipsat om så är ni välkomna. Tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Jag har testat det mesta nu, men jag får bara felmeddelandet: "Server is not operational", då jag vill lägga till DC3 till samma domän som DC1 och DC2??

Permalänk
Medlem

Det märkliga är att trotts att jag har öppnat upp för pingning i brandväggen på det andra nätverket så funkar det inte att pinga? Jag har stängt av både skolans och mitt nätverks router brandvägg och server operativsystemens brandväggar. Jag får ändå 100% loss, både på LAN och WAN vid pingning?? Vad kan detta bero på? Inte konstigt att det då inte går att lägga till DC3. Internet fungerar på DC3 men går inte att nå via pingning. Det går inte att pinga mitt nätverks DC 1 från DC3 heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Det märkliga är att trotts att jag har öppnat upp för pingning i brandväggen på det andra nätverket så funkar det inte att pinga? Jag har stängt av både skolans och mitt nätverks router brandvägg och server operativsystemens brandväggar. Jag får ändå 100% loss, både på LAN och WAN vid pingning?? Vad kan detta bero på? Inte konstigt att det då inte går att lägga till DC3. Internet fungerar på DC3 men går inte att nå via pingning. Det går inte att pinga mitt nätverks DC 1 från DC3 heller?

Du behöver tydligare specificera vad det är du försöker göra. På din beskrivning låter det som att du försöker lägga till den tredje DCn via internet vilket knappast kan vara meningen med uppgiften.

Vilka nät har du på de olika sidorna och hur är de anslutna till varandra?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Hej! Ja jag försöker lägga till DC3 som är på skolans nätverk till den domänen som jag har på mitt hemnätverk, där jag redan har DC1 och DC2 på samma domän. Detta är bara en del av hela uppgiften, slutet på den. Men det går inte att pinga de olika Domän Kontrollanterna, trotts att jag stängt av brandväggarna? Och då kan man ju inte promotera när det inte finns någon kontakt via ping ju. Så jag kan inte slutföra uppgiften. Jag förstår inte hur du menar hur de är anslutna till varandra? Jag har ju loggat in på iLO4 där jag installerat ESXi och via den skapat virtuell hårdisk och ett VM som jag sedan installerade Active Directory på och som jag nu försöker koppla ihop DC3 med den gemensamma domänen. Jag har mitt privata nätverk hemma och sedan finns ju skolans nätverk i Lund. Jag vill ju promota DC3 till samma domän. Nu kan jag inte ens logga in på deras router?? Inget verkar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Hej! Ja jag försöker lägga till DC3 som är på skolans nätverk till den domänen som jag har på mitt hemnätverk, där jag redan har DC1 och DC2 på samma domän. Detta är bara en del av hela uppgiften, slutet på den. Men det går inte att pinga de olika Domän Kontrollanterna, trotts att jag stängt av brandväggarna? Jag förstår inte hur du menar hur de är anslutna till varandra? Jag har ju loggat in på iLO4 där jag installerat ESXi och via den skapat virtuell hårdisk och ett VM som jag sedan installerade Active Directory på och som jag nu försöker koppla ihop med den gemensamma domänen. jag har mitt privata nätverk hemma och sedan finns ju skolans nätverk i Lund. Jag vill ju promota DC3 till samma domän.

De nätverk som de olika servrarna befinner sig på måste på något sätt kunna kommunicera med varandra. Jag antar att servrarna har privata IP-adresser och då behöver du knyta ihop de privata nätverken på något sätt där site to site vpn skulle vara den vanligaste lösningen.

Jag kanske missförstår förutsättningarna för det låter konstigt när du säger att du stängt av ”brandväggen i skolans router”. Den lär du knappast ha access till så frågan är vad du faktiskt har åtkomst till. Utan att förstå förutsättningarna kommer ingen kunna ge något bra svar på vad som kan tänkas vara fel.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

De nätverk som de olika servrarna befinner sig på måste på något sätt kunna kommunicera med varandra. Jag antar att servrarna har privata IP-adresser och då behöver du knyta ihop de privata nätverken på något sätt där site to site vpn skulle vara den vanligaste lösningen.

Jag kanske missförstår förutsättningarna för det låter konstigt när du säger att du stängt av ”brandväggen i skolans router”. Den lär du knappast ha access till så frågan är vad du faktiskt har åtkomst till. Utan att förstå förutsättningarna kommer ingen kunna ge något bra svar på vad som kan tänkas vara fel.

Hej igen! Jo jag har access till skolans router då hela arbetet har gått via deras router som när jag installerade ESXI på skolans servrar, där jag redan konfigurerat ca 7 st hårddiskar. Så DC3 är på skolans server och nätverk. Skolans router för dessa uppgifter har jag inloggningsuppgifter till. Men jag ska testa att installera skolans VPN på DC3, jag har den på DC1 också och testa att fortsätta med uppgiften efter det. Kanske det fungerar då? Men saken är den att jag kan surfa via DC3, precis som med DC1 och då borde man väl kunna via internet ha connection med de olika nätverken väl? DC1 och DC2 fungerade att promota utan att jag använde mig av skolans VPN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Hej igen! Jo jag har access till skolans router då hela arbetet har gått via deras router som när jag installerade ESXI på skolans servrar, där jag redan konfigurerat ca 7 st hårddiskar. Så DC3 är på skolans server och nätverk. Skolans router för dessa uppgifter har jag inloggningsuppgifter till. Men jag ska testa att installera skolans VPN på DC3, jag har den på DC1 också och testa att fortsätta med uppgiften efter det. Kanske det fungerar då? Men saken är den att jag kan surfa via DC3, precis som med DC1 och då borde man väl kunna via internet ha connection med de olika nätverken väl? DC1 och DC2 fungerade att promota utan att jag använde mig av skolans VPN?

Om du har full access till skolans nät bör de lägga ner den skolan omgående. Men du kanske har access till något avskärmat nät med virtuell router eller liknande för att simulera en riktig miljö.

Jag vet fortfarande inte vilka IP-nät som används hemma i ditt nätverk respektive skolnätet men om vi antar att det är ipv4 som används så kommer inte ditt lokala hemmanät kunna prata med skolnätet. Rent teoretisk går det säkert att gå via öppna internet om man adressöversätter trafiken i routern men det är så långt ifrån best practice man kan komma. I ditt scenario behöver du en VPN-tunnel eller motsvarande för att det ska fungera.

Men jag tror inte att detta är din uppgift. Är det verkligen meningen att du ska ha servrar både hemma och i skolan? Känns som att det bör vara så att servrarna ska finnas på skolans nätverk men i olika subnät.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Om du har full access till skolans nät bör de lägga ner den skolan omgående. Men du kanske har access till något avskärmat nät med virtuell router eller liknande för att simulera en riktig miljö.

Jag vet fortfarande inte vilka IP-nät som används hemma i ditt nätverk respektive skolnätet men om vi antar att det är ipv4 som används så kommer inte ditt lokala hemmanät kunna prata med skolnätet. Rent teoretisk går det säkert att gå via öppna internet om man adressöversätter trafiken i routern men det är så långt ifrån best practice man kan komma. I ditt scenario behöver du en VPN-tunnel eller motsvarande för att det ska fungera.

Men jag tror inte att detta är din uppgift. Är det verkligen meningen att du ska ha servrar både hemma och i skolan? Känns som att det bör vara så att servrarna ska finnas på skolans nätverk men i olika subnät.

Ja jag har ju en server hemma på en stationär dator som kallas för Slimline. På den har jag skapat flera VM och på dem då DC1 och DC2. Sedan så har jag skapat en DC3 på deras server på skolan, och nu ska jag alltså koppla ihop DC3 på deras server med mina andra två på min server, domän och mitt nätverk hemma, då jag studerar på distans. Ja det är bara ipv4 vi kör. Full accesss har jag nog inte utan bara på den routern som finns för de uppgifter som vi ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Ja jag har ju en server hemma på en stationär dator som kallas för Slimline. På den har jag skapat flera VM och på dem då DC1 och DC2. Sedan så har jag skapat en DC3 på deras server på skolan, och nu ska jag alltså koppla ihop DC3 på deras server med mina andra två på min server, domän och mitt nätverk hemma, då jag studerar på distans. Ja det är bara ipv4 vi kör. Full accesss har jag nog inte utan bara på den routern som finns för de uppgifter som vi ska göra.

Låter helt galet...

Har skolan sagt att du ska skapa en DC på deras server/nätverk och sen koppla den över Internet till din labbserver hemma?

En VPN tunnel mellan ditt lokala nätverk och skolans nätverk där deras server finns är en förutsättning för att detta ska fungera. Men det låter helt galet, som sagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är mycket galet som hänt under mina studier, där jag redan förlorat över två månader på grund av skolans tabbar. Det är synd att lärarna inte nämner sådant här. jag har gjort inställningarna för VPN servern som i de andra DC:na, men det fungerar inte? Jag har skrivit in helt korrektta inställningar, ändå fungerar det inte. det går inte ens att logga in i deras router?? Inget verkar fungera. Enligt lärarna så ligger DC1 och DC2 på ett WAN och DC3 på ett annat WAN och därför går det inte at pinga. Är det inte Internet som Internet? Allt ska väl gå att pinga om man tillåter det i brandväggen för routern väl? Jag har försökt att skapa ett VPN från DC! som DC3 ska kunna koppla upp sig på, men det går inte? Jag får hela tiden felmeddelande om att VPN tunnel might be unreachable och lite annat?