i7 6700k överklockning
Jag tänkte att jag skulle försöka mig på att överklocka min CPU och gjorde som Linus gör i den här videon
(samma CPU och snarlikt moderkort, jag har Asus Prime z270-a )
Jag har en Corsair h115i vattenkylare till processorn så jag tänkte att jag nog utan besvär kunde komma upp till 4.7 GHz, precis som Linus.
Jag bytte Ai overclock tuner från auto till XMP och började med att sätta multipel till 45 utan att röra VCORE som låg på 1.335V (vet inte varför den låg så högt från första början).
Jag bluescreenade innan jag hann boota till windows, därför ökade jag VCORE med 0.005V i taget tills jag kunde köra RealBench stress test i 15 min. Lägsta VCORE som klarade detta var 1.370V. Temperaturena landade på runt 85-90C, idle runt 55C. Efter detta bytte jag även kylpastan då jag tyckte att temperaturerna var ganska mycket högre än jag trodde, dessutom fick jag "CPU overtemperature error" när jag försökte boota vilket resulterade i att CPU temp gick ner från 55C till 30C i idle.
Här skulle jag antagligen ha slutat och försökt reda ut varför jag måste ha så höga VCORE värden men giriga jag ville ju upp till 4.7 GHz så jag ökade multipel till 46 och jobbade mig uppåt 0.005V i taget, igen. Nu började jag klia mig på huvudet ganska ordentligt för det lägsta VCORE värdet som klarade av RealBench stress test i 15 minuter var 1.445V vilket jag har förstått är alldeles uppåt väggarna, och jag förstår inte varför det behöver vara så högt.
Enligt Hardware Monitor blev 3 av 4 cores värmepeak minst 100C under stress testet, den sistas peak var på 98C.
Enligt CPU-Z så throttlades Core Speed ner till ca 50%, mest troligt pga värmen, och core voltage låg på 1.472V.
RealBench Benchmark gav mig detta resultat Imgur
Det känns antingen som att jag har lösningen rätt under min näsa bara att jag inte vet vart jag ska leta, eller att jag har dragit en otroligt dålig nitlott i silicon lotteriet