Här är ditt år på SweClockers!

Ms Word - Gemena bokstäver i innehållsförteckning

Permalänk

Ms Word - Gemena bokstäver i innehållsförteckning

Jag har akut fråga angående innehållsförteckningen i Ms word. Jag skrivit ett examensarbete på 20 sidor
som innehåller en innehållsförteckning. Problemet är att MS word vägrar låta mig använda
gemena bokstäver i innehållsförteckningen. Det som finns att välja på är versaler eller kapitäler (små versaler).

Hur f*n får man till det med gemena bokstäver? Jag har skapat innehållsförteckningen med words
inbyggda funktion och valde anpassad innehållsförteckning. Måste man skriva allting manuellt?
Jag vill alltså ha storbokstav följt av gemener.

Bild för illustrera.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Jag har akut fråga angående innehållsförteckningen i Ms word. Jag skrivit ett examensarbete på 20 sidor
som innehåller en innehållsförteckning. Problemet är att MS word vägrar låta mig använda
gemena bokstäver i innehållsförteckningen. Det som finns att välja på är versaler eller kapitäler (små versaler).

Hur f*n får man till det med gemena bokstäver? Jag har skapat innehållsförteckningen med words
inbyggda funktion och valde anpassad innehållsförteckning. Måste man skriva allting manuellt?
Jag vill alltså ha storbokstav följt av gemener.

Bild för illustrera.

https://i.imgur.com/1iGKwmR.png

Använder inte Word för seriösa dokument men lite google-sökning gav följande:

Citat:

The All caps setting is under the Font settings in the Effects section.
1. In the Styles pane, right click on the TOC 2 style and select Modify.

2. Click on Format and then click on Font.

3. Uncheck All caps

Source

TOC 2 är i detta fallet en nivå på vart i djupet på dokumentet du befinner dig (kapitel, sektion, undersektion).

Har du senare så kan det ligga lite annorlunda:
Source

Skrivet av :

On the References tab of the Ribbon click Table of Contents > Custom Table of Contents.

In the Table of Contents dialog box, click Modify. If the Modify button is grayed out, change Formats to From template.

Use the Table of Contents dialog box to customize the appearance of your table of contents.
In the Styles list, click the level that you want to change and then click Modify.

The Modify Style dialog lets you update how the text in your table of contents will look.
In the Modify Style dialog box, make the formatting changes that you want, and then click OK.

Repeat steps 3 and 4 for all the levels that you want to display in your table of contents.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag lyckades hitta ett sätt att lösa problemet. Det enda som hjälpte var att
använda "rensa formatering" och på så sätt göra formateringen manuellt.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Jag lyckades hitta ett sätt att lösa problemet. Det enda som hjälpte var att
använda "rensa formatering" och på så sätt göra formateringen manuellt.

Intressant.
Själv skriver jag i Latex, är mest lämpat för tekniska rapporter och är ursprungligen grundat på ett format ämnat för matematiska formler. Om du har mer arbete efter examensarbetet så är det starkt rekommenderat!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin