PTS granskar operatörer – kan bryta mot regler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilken dålig bortförklaring! Ganska konstigt att det finns personer som sitter och försvarar dessa chockhöjda bredbandspriser som drivs av riskkapitalistbolag.

På vilket vis försvarar jag chockhöjda bredbandspriser ??.-..och vad var bortförklaringen i detta ??.. jag bara konstaterade real fakta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Menar du verkligen per minut? Låter som du menar per timme. Inte tusan hade morsan betalat ca 300:- per timma när jag ringde. Hon gnällde redan vid 6:- per timme. Vad för årtal pratar vi?

Rikssamtal kostade beroende på avståndet i Sverige och utlandssamtal kunde lätt kosta flera kronor i minuten. För att få ett hum om vad våra föräldrar stod ut med så bör man tänka på att fem kronor 1980 motsvarar ca 21 kronor idag (inflation), eller 35 kronor (löneutveckling). Det mest kostnadseffektiva var att skriva en papperslapp som skickades med dåtidens postverk.

Den som vill läsa lite om 50-talet kan börja här.
https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=43722

Citat:

Faderns släkt kom ifrån Roslagen och den bygden hade bara en enda ledning till omvärlden. Det betydde att endast ett samtal kunde expedieras åt gången. Det var bara att vänta.

Tänk er själva "Amerikasamtal". Tror det tog 5-6 timmar att koppla upp det samtalet. Visst var det stort att ett par gånger om året få "Amerikabrev", men telefonsamtal var nästan oerhört. Visserligen ansåg hon sig bara ha råd att tala i några få minuter men jag misstänker starkt att det var ett par dagars lön för fadern som gick ut i koppartrådarna.

Permalänk
Medlem

Jag skulle framför allt se en konsumentköplag som kräver att om du kan starta ett abonnemang online också måste kunna avsluta det lika lätt.

Är så j*vla trött på att sitta i kö och vänta bara för att de vill kunna försöka förlänga abonnemanget med sina kompispriser. Sätt vettiga priser direkt istället...

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Elpriset är inte så farligt men att elnätsavgiften är högre än förbrukningspriset, det är ren jävla stöld och maffiametoder. Folk borde fängslas för detta!

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Jag skulle framför allt se en konsumentköplag som kräver att om du kan starta ett abonnemang online också måste kunna avsluta det lika lätt.

Håller med att detta skulle vara fokus!

Permalänk
Medlem

En intressant spaning jag såg på SSNF på Elmia för ett par veckor sedan var att dom här prishöjningarna på fiber inte är en slump utan medvetet för att få folk att byta över till "nästa grej" som är ett 5G abonnemang inkl router som man har hemma. Dels är det flexibelt och dels mer prisvärt. I danmark rullas det ut rätt friskt nu, pris är typ 130kr/månaden. Det är till och med så flexibelt och prisvärt att i Japan, där 99,7% av alla hushåll har fiber... där har ~2miljoner sådana här sålts.

Det var inte slut på lurigheterna med det. Det visades även en karta, där man såg att om du redan hade fiber (och ville beställa 5g router och abb), ja då var abonnemanget ca 100kr dyrare/månad.

Dett fick oss själva (på mitt jobb, liten KO och ISP) att haja till lite och fundera över om vi faktiskt inte ska sänka våra priser istället för att följa strömmen och smyghöja. Vi har idag 100/100 399:- exempelivs

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

En intressant spaning jag såg på SSNF på Elmia för ett par veckor sedan var att dom här prishöjningarna på fiber inte är en slump utan medvetet för att få folk att byta över till "nästa grej" som är ett 5G abonnemang inkl router som man har hemma. Dels är det flexibelt och dels mer prisvärt. I danmark rullas det ut rätt friskt nu, pris är typ 130kr/månaden. Det är till och med så flexibelt och prisvärt att i Japan, där 99,7% av alla hushåll har fiber... där har ~2miljoner sådana här sålts.

Det var inte slut på lurigheterna med det. Det visades även en karta, där man såg att om du redan hade fiber (och ville beställa 5g router och abb), ja då var abonnemanget ca 100kr dyrare/månad.

Vad vill de uppnå med detta? 🤔
Jag är *jättenöjd* 😃 med min fasta toalett även om en BajaMaja på Rull ♿ skulle vara billigare per månad...xD 🎄

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Reklamationer, butiker, utanförskap med mera. 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Är så j*vla trött på att sitta i kö och vänta bara för att de vill kunna försöka förlänga abonnemanget med sina kompispriser. Sätt vettiga priser direkt istället...

Fast med den Registrerade e-posten Du. Har Hos Din ISP kan du avsluta Din tjänst. Jag har gjort det flera gånger både med bredband och El Abonnemang...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Reklamationer, butiker, utanförskap med mera. 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Vad vill de uppnå med detta? 🤔
Jag är *jättenöjd* 😃 med min fasta toalett även om en BajaMaja på Rull ♿ skulle vara billigare per månad...xD 🎄

Det är en pengafråga, tjänsteleverantören får en större del av pengarna (nästan allt) i 5G-router-modellen gentemot Kommunikations Operatör, Nätägare och Tjänsteleverantör-modellen.

Din toalett-modell haltar inte faktiskt, då avgiften per kubik på VA bygger på samma prismodell, en del av dina ~15kr/kbm går till avloppsnätet, en del till reningsverket och en del till kommunens administrativa del (KO?)... om nu avloppet hade haft samma komfort och fräschör i båda fallen så hade folk övervägt det om höjningar hade rört sig lika dumt som exempelvis telia/etc håller på med. (Höjning från 15kr/kbm till 30kr - för dom har dubblat priset på sina håll i sverige till att erbjuda mobilt avlopp för 3kr/kbm)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Lite så med gymmedlemskap också.
Hur lätt som helst att bli medlem online, men för att säga upp det så måste du besöka själva gymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns hur mycket prylar som helst man vill ha pytteliten datatrafik från och till, vi pratar om väldigt lite data. Det kan vara en kattgps, det kan vara en fjärrstyrd brytare, det skulle kunna vara åtelkamera som visserligen vill ha lite mer data.
Abonnemang till dessa är väldigt dyrt, för köpte man ett billig kontantkort där 50kr räckte i några år om jag minns rätt.

Jag har inte nåt sånt själv längre, men men visst finns det väl kontantkort man kan köpa data till med till exempel 6 eller 12 månaders livslängd fortfarande?

Däremot har du rätt i sak. Om konkurrensen var bättre skulle det finnas prisvärda kontantkort/abb för det här ändamålet.

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB