Lexcom produkter, råd önskas
Hej, för att göra en väldigt lång historia kort, min hyresvärd har i omgångar installerat fiber och fiber-TV, men har tydligen aldrig hört orden stjärnnät eller distrubitionsnät. Istället är jag hänvisad till att utgå från central switch i vardagsrummet med kablar dragna kors och tvärs till switchar för att förse mina trådade enheter. Utan att gå in på någon längre utläggning om det, kaotiskt minst sagt.
Min förhoppning är att på egen hand dra upp någon vettig alternativlösning som är utanpåsittande, bor i hyresrätt så kan inte göra fast installation i vägg mm.
Så till min faktiska fråga då. Det jag kikat på är ett Lexcom mediaskåp (länk nedan)
https://www.elbutik.se/product.html/distributionscentral-apol...
Jag har försökt maila runt och ringa men återförsäljarna verkar ha mindre koll än mig, och schnider electronic verkar vara mer fokuserade på att berätta att detta är för lexcom installationer än att konsultera om tillbehör ur deras eget sortiment. Min förhoppning är att någon av er kloka där ute kanske har erfarenhet av denna sorts produkter.
Min tanke var att i angivet skåp, eller liknande sätta i några switchmoduler som sedan dras till patchpanelen och vidare ut i lägenheten. Men efter schniders ständiga kommentar om att produkten är för "lexcom installationer" undrar jag såklart om jag är helt ute och cycklar? Så vitt jag förstår är ju detta bara ett plåtskåp med en patchpanel för DPM kontakter, samt gigabit switchmoduler för helt vanlig UTP CAT5e/6, eller har jag missat något?
Fråga två gäller just switchmodulerna, kikat runt en hel massa och inte blivit klokare på det. Råd önskas därför om gigabit switch passande för apollo II skåpen
Fråga 3 är strömförsörjning av dessa moduler, behövs en faktisk elektriker för att förse sånna här moduler eller finns det någon adapter som bara monteras på och sätts in i modulerna? I så fall vilken produkt?
Detta är bara en av många lösningar jag kikat på, men klart den bästa och snyggaste. Den näst bästa är ju såklart att bara köpa ett annat skåp såsom
https://www.elbutik.se/product.html/lexcom-apollo-ii-14--dist...
Och bara sätta vanlig hederlig gigabit switch på hyllorna och dra till patchpanel från dem.
Hur som helst diskussionen är öppen och tar tacksamt emot all konstruktiv feedback och alternativa lösningar för att nysta upp ormboet där hemma