Vilken TV ska jag köpa? Help plzz

Permalänk
Medlem

Vilken TV ska jag köpa? Help plzz

Tjenare! Nu är det så att jag funderar på att köpa en TV som funkar utmärkt till att kolla på filmer så klart men även att köra spel på (genom datorn).

Några punkter som jag är fundersam över samt som jag vill att TVn ska uppnå:

- Är det möjligt att spela ett spel t.ex Borderlands på datorn men spelet visas på skärmen i 4k (UHD) och körs i 60fps? Är detta möjligt att uppnå med mina specs på datorn vilket är i5-4690k CPU och GTX 970 GPU.

- Vilka tillbehör behöver jag för att skärmen ska visa det som är på datorn, hur fungerar det?

- Vilken frekvens är det på TVn när man kollar på film osv? Är det 30fps eller 60? Skulla vara gött om det var 60fps

- Hade tänk att ha TVn på väggen men vilka verkyg osv behöver jag för det?

Min budget ligger på 10'000kr och skärmstorleken ska vara 55tum till 65.

Ursäkta mig för min okunnighet inom detta område jag är inte så teknik kunnig inom TV apparater.

Hoppas ni kan hjälpa en dumbom i nöd, mvh Kasper!

Permalänk
Avstängd

Kan t ex streama spel från datorn via Steam Link (Slutat säljas dock så kanske finns på blocket billigt) eller t ex Nvidia stream till Nvidia Shield TV (kostar ca 2500kr eller så?) Finns andra enheter som klarar liknande som kör Android, googla runt.

Alternativet är väl en vanlig HDMI kabel som klarar 4k samt t ex en xbox 360 kontroller eller steam kontroller. Detta är nog det simplast och stabilaste alternativet då streaming av spel ibland kan lagga osv. Finns väl upp till 10-15m som kan hantera detta. Kontroll är ju då ofta ett trådlöst tangentbord med touchpad samt en kontroller för spelande. Finns också fjärrkontroller men det kräver ofta lite inställningar.

Vet inte vilka specs borderlines kräver men du kan ju alltid googla recensioner och kolla på 4k upplösning med ditt kort. Detsamma gäller såklart alla dina spel du kan tänka dig lira i soffan.

Frekvensen som blir när du tittar film beror ju på vilken den är inspelad i; oftast så har långfiler ~24fps och det är viktigt att din tv kan synka denna exakta fps för att det ska bli "stutterfri", detta kommer t ex Nvdia Shield TV hantera automatiskt och det bör din dator via HDMI med t ex Plex eller Kodi hantera också. TV-serier brukar sändas i 60fps vilket alla TV-apparater kan hantera utan problem också.

Kör personligen Nvdia Shield TV 2, spelar dock inte så mycket men för det lilla jag gör funkar det bra. Kör trådat nätverk för att minimera lagg. Allt innehåll spelas med Plex, Kodi & Netflix och allt fungerar felfritt i HDR 4k. Spotify är ganska skönt att ha separat från datorn.

För att hänga upp TVn bör du ju ha en borrmaskin & pluggar om det är en betongvägg - eller "gipsankare" om det är gipsväggar (leta dock helst efter reglar att borra i, åtminstone några av skruvarna i reglar)

Permalänk
Medlem

Tack för ett sånt snabbt svar! Uppskattar det så himla mycket.

Alternativet till NVidia Shield TV är som du skrev en vanlig HDMI kabel men den måste klara av 4k, vad kan en sån kabel kosta. Jag behöver nog 3-5m lång kabel.

Har tittat runt lite och haft mina ögon på denna TV, dock så vet jag inte om den klarar av allt som du skrev och som jag vill att den ska uppnå.

Länk till TVn: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/samsung...

Permalänk
Avstängd

@denziz: En bra TV, HDR10 och allt du kan vilja ha egentligen. Samsung brukar göra riktigt trevliga paneler, har själv en 55" Samsung från 2016 års modell och är helnöjd. Det brukar finnas grejer som Spotify, play kanaler, plex inbyggt i TVn, oftast inte Kodi dock om det är en deal-breaker.

EDIT: Kollat lite och 8005 av samma serie har en bättre bildpanel, många fler "zoner" för ljuset att släckas ner alltså bättre svarta; https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/UE55MU8005XXC/sa... Du får även ett års viaplay om du skapar ett nytt konto

Verkligen värt 300kr mer.

En sån här kabel ska fungera bra https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/hdmi-kablar/...

En xbox one controller med usb sticka brukar vara ett trevligt alternativ till dom flesta spelen

Permalänk
Medlem

@cider123: Tusen tack för all hjälp! Ska köpa den TVn som du länkade för 300kr extra. Ser hur bra som helst ut och för det billiga priset!

Den TVn har allt som jag behöver för att uppfylla kraven, dock så nämnde du att den inte har kodi men jag vette fan vad det är så det spelar väl inte en sån stor roll ändå.

Schysst av dig att länka vilken kabel jag behöver också

Tack för all hjälp ännu en gång ^^

Permalänk
Avstängd

Hehe, ja du lär bli helnöjd. Inga problem

Elgiganten har lika bra kabel fast lite billigare; https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/kablar-och-adapters...

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på en Philips Oled. Du får du ambilight och annat som inte LG har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd