Inga drivrutiner för nätverkskort!

Permalänk

Inga drivrutiner för nätverkskort!

Tjeena!

Är ny på dethär med datorer och har precis byggt min första och allt gick bra tills jag kom in och insåg att det inte gick att ansluta till internet... Det verkar som om det saknas drivrutiner för nätverkskortet vet ej hur jag ska gå till väga all hjälp uppskattas. Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

1. Skaffa ett USB-minne.
2. Gå in på hemsidan för din moderkortstillverkare (från en dator som funkar alltså).
3. Leta upp din moderkortsmodell och leta upp drivrutinerna.
4. Ladda ner drivrutinerna som hör till ditt moderkort, lägg ner på USB-minnet.
5. Stoppa USB-minnet i din nya dator och installera drivrutinerna därifrån.

(Nu antar jag att du använder det inbyggda nätverkskortet i ditt moderkort. Har du ett fristående nätverkskort (om du inte vet så har du antagligen inte det) så ska du så klart istället gå in på nätverkskortstillverkarens hemsida.)

Permalänk
Medlem

En kommentar är att moderkortstillverkarna brukar skicka med drivruterna på en CD. De har ännu inte förstått att allt färre har CD-läsare på datorerna. Det vore bra om de skickade med ett USB-minne istället.

Permalänk

Detta ska jag testa tack så mycket !

Permalänk

@Hubertus: Insåg nyss att dem skickade med en skiva. Men som du säger så har jag ingen cd spelare haha

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kallesjoberg:

Det kan jag inte svara på eftersom du inte specat vilket moderkort du har.

Men förutsatt att du har just ett Asus ROG STRIX B360-F GAMING, så ja.

Permalänk
Permalänk

@pv2b: Japp det är ett sånt jag har behlver jag ladda ner alla drivrutiner ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kallesjoberg:
Skrivet av Kallesjoberg:

@pv2b: Japp det är ett sånt jag har behlver jag ladda ner alla drivrutiner ?

Du behöver inte skapa två inlägg med samma innehåll. Det blir bara onödigt svårt att följa tråden bara.

Det du behöver ladda ner för att få igång nätverket är LAN-drivrutinerna. Detta är det som låter dig fixa nätverkskortet.

Resten av drivrutinerna är också bra att ladda ner och installera men de kan du lika gärna ladda ner på datorn du bygger så fort du fått igång nätet. Du väljer själv vad du tycker är bekvämast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallesjoberg:

Jag brukar nöja mig med drivrutinen till nätverkskortet så man kommer igång. Därpå kan man köra Windows Update och se om man får en del automatiskt. Man kan gå in i Enhetshanteraren och leta efter gula trianglar. Det indikerar att det kan saknas en drivrutin.

Permalänk

@pv2b: har laddat ner rutin mappen nu och den ser ut såhär https://gyazo.com/deafffb4094d5a00416c2fca19973a1c vart ska jag trycka för att installera in det på datorn ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kallesjoberg:

@pv2b: har laddat ner rutin mappen nu och den ser ut såhär https://gyazo.com/deafffb4094d5a00416c2fca19973a1c vart ska jag trycka för att installera in det på datorn ?

Vet inte. Jag hade börjat med att prova AsusSetup.exe.

Permalänk

@pv2b: Tror det funkar håller på att ladda ner nu tack så jätte mycket för hjälpen.

Permalänk

@pv2b: Ajdå nu har det uppstått ett nytt fel där det står ´´cannot install drivers adapters are present in this computer ``