TP-link router och Telia, webbsidor slutade fungera. DNS-inställningar.

Permalänk

TP-link router och Telia, webbsidor slutade fungera. DNS-inställningar.

Häromdagen slutade plötsligt många websidor svara. Det verkade fungera bättre på Linux än på Mac och det verkade fungera bättre med Chrome webbläsare på Mac än med Safari. När jag provade att koppla in internet direkt till en dator så fungerade det igen. Misstänkte därför DNS-inställningarna i routern och mycket riktigt, när jag ändrade till Googles DNS 8.8.8.8 och 8.8.4.4 så började det fungera igen.

Vad har hänt egentligen? Har TP-link routern blickat hackad? Skall jag byta router till Telias eller kanske ett annat märke?

Är det några andra här som har råkat ut för samma sak de senaste dagarna? Finns det något samband med Bank-ID attacken?

Är det vanligt och bra att behöva ändra DNS-inställningarna i routern? Vilka är de bästa DNS-adresserna i så fall? Jag får lite uppfattningen att webbsidorna svarar snabbare nu än tidigare när det fungerade, brukar det vara så?

Permalänk
Medlem

Med Telias router kanske det är svårare att byta dns.
Men det är ju svårt att uttala sig om din tplink, får den uppdateringar?

Tack för tipset iaf, jag hade glömt att jag kämpat med detta och efter en återställning av routern har jag nog kört med Telias dns igen. Får återkomma med om surf responsen förbättras, men det känns som om det kan bli mycket bättre särskilt kvällstid.

Asus hade en del förinställda val t.ex
AdGuard 94.140.14.14
94.140.15.15 Blocks advertisements.

Control D 76.76.2.2
76.76.10.2 Block Ads & tracking domains. Increasing privacy protection and internet connection speed.

Permalänk
Medlem

Mullvad erbjuder Dns servrar gratis som erbjuder bl.a. blockar " Ads" "Trackers" , "Skadeprogram" som t.ex. deras dns server base.dns.mullvad.net - 194.242.2.4 erbjuder. En del forummedlemmar hävdar att VPN leverantörer säljer uppgifter till höger & vänster, vänligen men bestämt upplys mig om Mullvad gör det & presentera era bevis för det ni hävdar !
https://mullvad.net/en/help/dns-over-https-and-dns-over-tls