Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Privatleasing, VW eller Audi?

Efter att ha varit bortskämd med en 220-hästars Skoda RS till ett oslagbart pris inser jag nu att jag måste ner på jorden en smula och hitta en ersättare. Helst av allt vill jag hitta något liknande med automatlåda och gärna minst 150 hästar och det jag hittat verkar passa mig bäst är :

Audi A3 Sportsback 1.5l 150hk S-tronic och VW Golf Sportcombi 1.5l 150hk DSG

Båda dessa är på kampanj men skillnaden är att Audis erbjudande bara gäller lagerbilar och det finns knappt några kvar. Golfen kan jag beställa från fabrik till kampanjpriset.

Har även kikat på annat tex:
Volvo V40, tyckte dock den var lite småplastig och tråkig. V70/V90 har ju mycket trevligare inredning men är såklart långt över min budget
Renault, plastiga och tråkiga bilar med små motorer
Skoda, en 150 hästars Octavia combi kostar hur mycket som helst och varken Fabia eller Rapid har roliga motoralternativ
Kia, fick iofs aldrig någon hjälp men vet inte om jag är så sugen på en Ceed
Peugeot, verkar heller inte ha några trevliga motoralternativ

Nån som kört A3 eller Golf och har något tips?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Pga nya skattelagen rekommenderar jag hybrid bilar som tex Volkswagen Golf GTE

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Provkör dem är nog mitt förslag, för vad jag kommer ihåg är de helt skilda körupplevelser på A3 kontra Golf när det är standard utförande på dem.

Permalänk
Medlem

Jag kör en A3 1,5 TFSI S-tronic 2017 och är helnöjd. Visst, lådan har DSG skakningarna men det är ju samma låda i golfen så det är väl samma problem där. Det är i vissa lutningar uppför när man kör i lägre farter som lådan lixom skakar. Enligt VAG ett välkänt "problem" som funnits sedan 10år+ och det dom gör är att nollställa lådan men för mig kommer det tillbaka igen efter några veckor. För mig är det sällan det händer ändå så inget jag tänker på dagligen.

Jag har gjort en del tillval, tänk på att ex. larm är tillval. Säljaren tyckte inte ens det behövdes "det låter ju bara lite om nån slår in en ruta". Jo tack, men vilka bilar är det som dom tar airbags etc ifrån? Jo oftast de utan larm.

Motorn duger mer än väl för mig, den toppar 224km/h på platt mark och är helt OK drag i den. Klart att man är sugen på 2,0an men då måste man välja quattro och då blir det ju så himla mycket mer pengar.

Tänk på att du hittar samma motor i Seat Leon också. Det är ju samma plattform från VAG på Golfen, A3, Leon och Octavia.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är Seat Leon. Är ju samma drivlina, men definitivt både sportigare och billigare än Golf. Sämre andrahandsvärde men som privatleasande kund bryr man sig ju ganska lite om sådant. Jag har en Golf men varje gång jag kör den önskar jag att jag tagit Seat:en istället. Bara 30 månader kvar...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kört just den motorn men min upplevelse av VWs DSG-lådor är sådan att jag helst skulle leta efter något med momentomvandlar-automat istället. Baserat på hur de är att köra då. Har ingen erfarenhet av ägandet. Så provkör är mitt tips.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hybrider kostar väl minst 350k eller mer? Antar att du menar Malus? Det jag sett på transportstyrelsens hemsida är att det gäller bilar med höga utsläppsvärden. Men en Golf eller A3 max 150hk utan AWD släpper ut såpass lite att skatten inte blir speciellt hög (runt 1500kr). Kollar jag dock en Golf Alltrack 180hk med AWD så blir skatten på en sådan nästan 6000kr per år.

Skrivet av bengans81:

Provkör dem är nog mitt förslag, för vad jag kommer ihåg är de helt skilda körupplevelser på A3 kontra Golf när det är standard utförande på dem.

Har kört Golf 180hk AWD, 150hk med sänkt sportpaket, 110hk vanlig och ska köra A3 på måndag.

Skrivet av Trazer:

Jag kör en A3 1,5 TFSI S-tronic 2017 och är helnöjd. Visst, lådan har DSG skakningarna men det är ju samma låda i golfen så det är väl samma problem där. Det är i vissa lutningar uppför när man kör i lägre farter som lådan lixom skakar. Enligt VAG ett välkänt "problem" som funnits sedan 10år+ och det dom gör är att nollställa lådan men för mig kommer det tillbaka igen efter några veckor. För mig är det sällan det händer ändå så inget jag tänker på dagligen.

Jag har gjort en del tillval, tänk på att ex. larm är tillval. Säljaren tyckte inte ens det behövdes "det låter ju bara lite om nån slår in en ruta". Jo tack, men vilka bilar är det som dom tar airbags etc ifrån? Jo oftast de utan larm.

Motorn duger mer än väl för mig, den toppar 224km/h på platt mark och är helt OK drag i den. Klart att man är sugen på 2,0an men då måste man välja quattro och då blir det ju så himla mycket mer pengar.

Tänk på att du hittar samma motor i Seat Leon också. Det är ju samma plattform från VAG på Golfen, A3, Leon och Octavia.

Intressant det där med skakningarna som du säger. Jag har DSG i min Skoda och tycker den växlar oerhört mjukt i alla lägen. Den lådan sitter i den "gamla" Golfen men skaffar jag en fabriksny blir det 7-växlad DSG (samma som sitter i A3 antar jag?) och den kanske är bättre?

Skrivet av Aldric T:

Ett alternativ är Seat Leon. Är ju samma drivlina, men definitivt både sportigare och billigare än Golf. Sämre andrahandsvärde men som privatleasande kund bryr man sig ju ganska lite om sådant. Jag har en Golf men varje gång jag kör den önskar jag att jag tagit Seat:en istället. Bara 30 månader kvar...

Skippade Seat men ska svänga förbi dem imorgon. Har faktiskt inte alls koll på det bilmärket så ska bli intressant! Tack för tipset.

Skrivet av Rattnalle:

Nu har jag inte kört just den motorn men min upplevelse av VWs DSG-lådor är sådan att jag helst skulle leta efter något med momentomvandlar-automat istället. Baserat på hur de är att köra då. Har ingen erfarenhet av ägandet. Så provkör är mitt tips.

Enda VW DSGn jag provkört är 180 hästars Alltrack och den var lika mjuk som DSGn i min Skoda, så inget att klaga på där. Ska få köra en A3 med DSG på måndag och hoppas kunna hitta en vanlig 150 hästars Golf med DSG nästa vecka.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hybrider kostar väl minst 350k eller mer? Antar att du menar Malus? Det jag sett på transportstyrelsens hemsida är att det gäller bilar med höga utsläppsvärden. Men en Golf eller A3 max 150hk utan AWD släpper ut såpass lite att skatten inte blir speciellt hög (runt 1500kr). Kollar jag dock en Golf Alltrack 180hk med AWD så blir skatten på en sådan nästan 6000kr per år.

Det finns billiga hybrid bilar utan skatt som tex Toyota

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F

Permalänk
Avstängd

Leasade precis en A3 sedan, valde bort 150 hästars varianten för den va galet seg, gick för 2.0 med quattro och visst den är dyrare men också mångdubbelt mycket roligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Ska kika på dem.

Skrivet av trollhattan:

Leasade precis en A3 sedan, valde bort 150 hästars varianten för den va galet seg, gick för 2.0 med quattro och visst den är dyrare men också mångdubbelt mycket roligare.

Grattis. Antar att du hamnade en bra bit norr om 4k strecket?

Visa signatur

Permalänk

Själv ägt en Audi A3 och äger nu en Golf dock inte sportcombi, dock var Audi en 2011 och golfen är en 2015. Nöjd med båda bilarna, utrymmet i A3 är lite större. Men på då du tittar på sporkombi så har du familj ? Om jag hade små barn eller det kanske är dags om ett tag hade jag valt golf sportcombi. Men hade jag fått öppnat plånboken lite mer mer hade jag valt en Octavia RS kombi.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Har du ens körkort?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Ska du ha en A3:a så tänk på att ny design är precis bakom hörnet och den nuvarande kommer bli omodern väldigt snabbt. Det är inte den "vanliga" uppdatteringen utan rätt så stor förändring innuti bla. Här kan du se vad man har gjort med nya A1:an och Q3:an. A1:an kommer med bla 150Hk och 200Hk TFSI samt partikelfilter på dessa så kanske inte blir så hög skatt? Är också intresserad av A3:an eller kanske S3:an men hade då velat se dessa som hybrider, inte för lägre skatt utan för högre prestanda där elmotor hjälper till bensinmotor på låga varvtal. Men det är nog bara önsketänkade. Tekniken kommer nog bara finnas på dyrare modeller de närmaste åren antar jag för att sedan leta sig ner till lägre klasser.

Permalänk
Inaktiv

Behöver du lite mer utrymme, för en barnvagn tex, samt vill ha 4-hjulsdrift, automat och utan att behöva spränga banken skulle jag rekommendera Golf Alltrack TSI 180. Skulle även välja till en bensinvärmare. Otroligt skönt på vintern.
https://privatleasing.volkswagen.se/tillval/golf_alltrack?intcmp=sommar18-karusell-golfalltrack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Det är väl dessutom nästan bara Toyota som har "riktiga" hybrider? Resterande tillverkare erbjuder ju laddhybrider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Har själv en Seat Leon XP limited edition från 2018 & kan inte annat än att rekommendera denna bil, älskar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det är väl dessutom nästan bara Toyota som har "riktiga" hybrider? Resterande tillverkare erbjuder ju laddhybrider.

Det stämmer till stor del. Så man blir 100% lurad när man köper en Toyota "riktigt" hybrid då den drar mera bensin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Själv ägt en Audi A3 och äger nu en Golf dock inte sportcombi, dock var Audi en 2011 och golfen är en 2015. Nöjd med båda bilarna, utrymmet i A3 är lite större. Men på då du tittar på sporkombi så har du familj ? Om jag hade små barn eller det kanske är dags om ett tag hade jag valt golf sportcombi. Men hade jag fått öppnat plånboken lite mer mer hade jag valt en Octavia RS kombi.

Har inte familj (än) men är inte säker på att jag vill ge upp lastutrymmet jag har idag helt och hållet. Sen kostar Sportsback/Sporkombi knappt något extra så varför inte. Hade inte tackat nej till en Octavia RS Kombi men då nosar vi på 5k i månaden och det har jag helt enkelt inte råd med.

Skrivet av ArtMan:

Ska du ha en A3:a så tänk på att ny design är precis bakom hörnet och den nuvarande kommer bli omodern väldigt snabbt. Det är inte den "vanliga" uppdatteringen utan rätt så stor förändring innuti bla. Här kan du se vad man har gjort med nya A1:an och Q3:an. A1:an kommer med bla 150Hk och 200Hk TFSI samt partikelfilter på dessa så kanske inte blir så hög skatt? Är också intresserad av A3:an eller kanske S3:an men hade då velat se dessa som hybrider, inte för lägre skatt utan för högre prestanda där elmotor hjälper till bensinmotor på låga varvtal. Men det är nog bara önsketänkade. Tekniken kommer nog bara finnas på dyrare modeller de närmaste åren antar jag för att sedan leta sig ner till lägre klasser.

https://www.youtube.com/watch?v=YD5cvDfi4rg

https://www.youtube.com/watch?v=bckLNyYGFYo

Samma problem här, en A3 med facelift ingår inte i sommarkampanjen och kostar en tusenlapp mer i månaden än "dagens" modell.

Skrivet av anon179202:

Behöver du lite mer utrymme, för en barnvagn tex, samt vill ha 4-hjulsdrift, automat och utan att behöva spränga banken skulle jag rekommendera Golf Alltrack TSI 180. Skulle även välja till en bensinvärmare. Otroligt skönt på vintern.
https://privatleasing.volkswagen.se/tillval/golf_alltrack?intcmp=sommar18-karusell-golfalltrack

Det var den första jag provkörde och tyckte mycket om den. Minuset här är att skatten kommer att kosta fem gånger mer än vad jag betalar idag plus att den dricker mer än min Skoda RS 220hk (hör och häpna).

Skrivet av voorkis:

Har själv en Seat Leon XP limited edition från 2018 & kan inte annat än att rekommendera denna bil, älskar den.

Seat har tydligen sommarstängt på söndagar så det får bli en tripp dit imorgon

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

Det stämmer till stor del. Så man blir 100% lurad när man köper en Toyota "riktigt" hybrid då den drar mera bensin.

Varför skulle man bli lurad menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Ska kika på dem.

Grattis. Antar att du hamnade en bra bit norr om 4k strecket?

1k norr om 4k med försäkring och lite extra lull lull

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Har du ens körkort?

Vad menar du? Vad har skatter med körkort att göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vad menar du? Vad har skatter med körkort att göra?

Det har det inte. Men man regerar juh dock på om du ens ägt en bil eller hur det kommer sig att när TS letar efter en bil för ca 240-260k med en milkostnad på ca 35-40kr / milen på en normal Svensson kalkyl så rekommenderar du ur det blå en bil för 400k med en mil kalkyl på 50kr / milen. Detta baserat på någon skattesats? Låter som sagt som du öppnat Ystad Allehanda och läst någon skrämsel rubrik på "SÅ DYR BLIR DIN BIL I HÖST"... utan att ha en aning vad du pratar om...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det har det inte. Men man regerar juh dock på om du ens ägt en bil eller hur det kommer sig att när TS letar efter en bil för ca 240-260k med en milkostnad på ca 35-40kr / milen på en normal Svensson kalkyl så rekommenderar du ur det blå en bil för 400k med en mil kalkyl på 50kr / milen. Detta baserat på någon skattesats? Låter som sagt som du öppnat Ystad Allehanda och läst någon skrämsel rubrik på "SÅ DYR BLIR DIN BIL I HÖST"... utan att ha en aning vad du pratar om...

Jag gav bara ett snabbt exempel. Finns ju begagnat också. Du behöver inte ta det så seriöst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag gav bara ett snabbt exempel. Finns ju begagnat också. Du behöver inte ta det så seriöst.

Seriöst och seriöst. Detta fallet just, så gav det mest kontraproduktiv information. Lite väl många som skriver i trådar, helt tagna ur det blå utan man har en aning om vad man pratar om. Vad är poängen då? Fylla SweC databas med text?

Som sagt har du inte läst TS tråd överhuvud taget, då du rekomenderar helt i det blå och nu även här "Finns beg också".
Hade du läst TS text hade du insett att det inte var fallet.

Dela gärna med dig när du läst vad TS vill och du vet något om ämnet i trådar framöver....

Visa signatur

Permalänk

Tips: Provkör Toyota Auris och Kia Niro. Den som inte gillar hybrider har troligen aldrig kört någon... Auris har jag kört mycket och den är otroligt trevlig att köra, och prisvärd. Var inne på att köpa en Niro nyligen men nu väntar jag jag nog till senare. Hade jag köpt idag så ligger Niro hög(s?)t på listan.

Det skadar ju inte att köpa bilar som håller, till skillnad från många ovan nämnda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

1k norr om 4k med försäkring och lite extra lull lull

För dyrt men tack ändå.

Skrivet av Cooling23:

Bensinare som släpper ut lite berörs inte av Malus något nämnvärt. En 150 hästars Golf ligger nära tusenlappen per år medan en Alltrack 180Hk ligger runt 6000kr. Hade jag haft pengar hade jag köpt en Plug-in Hybrid för att kunna köra på el till/från jobbet och bensin på utflykter osv men sådana bilar kostar tyvärr skjortan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Peugeot har annars väldigt förmånliga leasingavtal inklusive service och försäkring, det kanske är värt att kolla på och provköra? tänkte mest på 308 SW GT Line som är väldigt lik golf sportkombi

https://www.peugeot.se/personbilar/valj-din-peugeot/nya-peuge...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Seriöst och seriöst. Detta fallet just, så gav det mest kontraproduktiv information. Lite väl många som skriver i trådar, helt tagna ur det blå utan man har en aning om vad man pratar om. Vad är poängen då? Fylla SweC databas med text?

Som sagt har du inte läst TS tråd överhuvud taget, då du rekomenderar helt i det blå och nu även här "Finns beg också".
Hade du läst TS text hade du insett att det inte var fallet.

Dela gärna med dig när du läst vad TS vill och du vet något om ämnet i trådar framöver....

Ok jag ska sluta skriva i forum framöver. Jag försökte bara hjälpa så gott jag kunde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazerBrain:

Tips: Provkör Toyota Auris och Kia Niro. Den som inte gillar hybrider har troligen aldrig kört någon... Auris har jag kört mycket och den är otroligt trevlig att köra, och prisvärd. Var inne på att köpa en Niro nyligen men nu väntar jag jag nog till senare. Hade jag köpt idag så ligger Niro hög(s?)t på listan.

Det skadar ju inte att köpa bilar som håller, till skillnad från många ovan nämnda...

Tack för tipsen, tänkte besöka dem igår men många verkar ha sommarstängt på söndagar.

Skrivet av Oliver91:

Peugeot har annars väldigt förmånliga leasingavtal inklusive service och försäkring, det kanske är värt att kolla på och provköra? tänkte mest på 308 SW GT Line som är väldigt lik golf sportkombi

https://www.peugeot.se/personbilar/valj-din-peugeot/nya-peuge...

Verkar finnas en 225 hästare med automat Kostar iofs därefter men ja, det var lite coolt. Annars är ju nästa steg 130 hästar vilket kanske är för lite, dock värt ett besök.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nyfiken på varför du ska byta bort RS:en?
Den är ju billig i delar, service, skatt?

Kör en RS 2014 själv med BSR mjukvara. 300hk/420nm på 1440kg tjänstevikt räcker långt.
Kört 6500 mil nu utan ett problem och tänker väl köra den 3-4 år till.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz