Faktura levererad efter förfallodatum

Permalänk
Medlem

Faktura levererad efter förfallodatum

Hej!

Beställde en Odroid C2 från hardkernel som blev levererad från Syd Korea inom rimlig tid. Betalade produkten via Pay Pal vill jag minnas.

Idag, 2019-01-04, fick jag hem ett brev (med andra försenade saker som julkort) innehållandes en faktura för att betala tullavgift, moms, admin och moms på admin (Vilket jag tycker är löjligt och lite av en stöld men inte vad tråden handlar om.) Denna faktura har då sitt förfallodatum 2019-01-01... Jag fick den alltså efter att den skulle ha betalats. Jag har självklart betalat den nu, ringde Svea Ekonomi (som skickat fakturan) för att fråga om detta men fick veta att jag ringt fel avdelning och att den rätta avdelningen hade stängt och öppnar först på Måndag igen.

Min fråga gäller eventuella påminnelseavgifter. Jag anser att jag inte gjort något fel och därför inte borde behöva betala någon eventuell påminnelseavgift, men jag ringde PostNord idag också och enligt deras kundtjänst är det inget de ger ersättning för. Min fråga är då alltså vad för rättigheter jag har här? Finns det möjlighet att bestrida en eventuell påminnelseavgift? Skulle det vara relevant i mitt fall? Vilka konsekvenser kan det få?

Vill förtydliga att det egentligen inte är pengarna som är problemet här, utan att det p.g.a. PostNords misstag finns en risk för att jag måste betala mer än vad jag borde och att PostNord inte tar ansvar för sådant när det är deras egna misstag som lett till denna merkostnad för mig som konsument. Det är ju också tullavgift som man aldrig är helt säker på om man ska få eller inte, så jag visste ju inte att det fanns en faktura jag skulle betala innan det kom nu idag med posten. Vill också förtydliga att jag inte vet om jag kommer få en påminnelseavgift eller inte, så detta är mer av en frågeställning utifall att jag skulle få det.

Har försökt söka på min frågeställning men kan tydligen inte ställa frågan tillräckligt bra då Google bara ger helt irrelevanta resultat.

Permalänk
Medlem

Bara att ringa svea ekonomi på måndag så löser dom det. Edit: Jag trodde för övrigt att postnord fakturerade dessa kostnader själva och inte via svea ekonomi, nåja, det kanske är olika på olika platser och fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Bara att ringa svea ekonomi på måndag så löser dom det. Edit: Jag trodde för övrigt att postnord fakturerade dessa kostnader själva och inte via svea ekonomi, nåja, det kanske är olika på olika platser och fall.

Tack för svar! Vill förtydliga att den ursprungliga leveransen skedde med FedEx, fakturan skickades dock (antar jag) med PostNord då det kom genom brevlådan vid samma tillfälle som julkorten samt en Ica Buffé från December kom. Det är väl enbart PostNord som levererar brev? Har egentligen ingen koll på sådant, bara något jag antog. Med alla andra leverantörer så måste de ringa för att de inte kan komma in genom porten till lägenheten.

Permalänk
Medlem

Nog finns det en regel som säger att om förfallodatum infaller på en dag när det inte går att göra bankärenden, så är det ok att betala vid första möjliga tillfället efter det.

Sen brukar det sällan bli problem med ett par dagars försening enstaka gånger. Jag har själv gått ett par dagar över vid flera tillfällen de senaste tjugo åren, och aldrig fått en påminnelseavgift för det. De gånger jag ringt till företagen det gällt har de nästan skrattat åt det, ungefär som "inte är vi så nitiska att nån dag extra spelar roll".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver inte ens skicka en faktura eftersom det är köparens skyldighet att hålla reda på när saker ska betalas, det är alltså ok att inte skicka fakturor och omedelbart lämna förfallna skulder till kronofogden men det blir väl inte så populärt bland kunderna så det är antagligen en dålig ide på lite längre sikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver inte ens skicka en faktura eftersom det är köparens skyldighet att hålla reda på när saker ska betalas, det är alltså ok att inte skicka fakturor och omedelbart lämna förfallna skulder till kronofogden men det blir väl inte så populärt bland kunderna så det är antagligen en dålig ide på lite längre sikt.

I teorin ja men det förutsätter att man kan betala. Dvs att man vet vilket belopp som ska betalas, hur det ska betalas, vart det ska betalas osv. I detta fall gissar jag att TS saknade den informationen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hittills. Jag kommer ringa Svea Ekonomi på Måndag och höra med dem. I värsta fall får jag väl betala en påminnelseavgift, om det nu inte blir en påminnelse avgift på påminnelseavgiften för att PostNord inte levererar påminnelseavgiften innan dess förfallodatum. (Still salty)

Skrivet av improwise:

I teorin ja men det förutsätter att man kan betala. Dvs att man vet vilket belopp som ska betalas, hur det ska betalas, vart det ska betalas osv. I detta fall gissar jag att TS saknade den informationen.

Helt rätt att jag saknade den informationen tills jag fick fakturen. Hur skulle jag exempelvis veta innan fakturan för tull om tull skulle betalas eller inte? Även om jag skulle vetat det, hur skulle jag veta vilket av alla företag FedEx valt att anlita för inbetalning av detta? (I detta fall Svea Ekonomi) och hur skulle jag veta deras administrationsavgift och att de har 25% moms på denna administrationsavgift, samt tullkostnaden? Momsen på varan är ju enklare men är ju bara en av fyra saker man betalar. Efter detta hur skulle jag veta vart det skulle betalas in någonstans och till vilket datum?

På grund av hur försändelser från utlandet hanteras med tullen så vet man ju inte om man ska betala tull eller inte fören man får ett brev med faktura, eller det är i alla fall så jag har förstått det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Det är väl enbart PostNord som levererar brev? Har egentligen ingen koll på sådant, bara något jag antog.

Brevmonopolet avskaffades för 25 år sedan.

Permalänk
Medlem

FedEx fakturerar moms och eventuell tull, tar du emot försändelsen har de rätt att så göra. Är det inget avsändaren betalat i förskott så tillkommer det alltid. Därför det är viktigt att veta vem saker skickas med, olika bolag kommer ha olika rutiner och olika speditionsavgifter.

FedEx själva har upprättat en importdeklaration (och betalat) ganska omgående efter att paketet anlänt till landet, ibland kommer de ringa upp dig och meddela dig detta innan leverans, ibland inte. Vet du att det är något som kommer från utanför EU så vet du att du kommer få betala moms och speditionsavgift om du inte redan betalat för att avsändaren ska stå för det. Du vet inte när någon skickar en faktura, men har du privatimporterat något så är du skyldig tullombudet pengar. Smugglar speditören åt dig är du fortfarande skyldig Tullverket pengar, men måste själv meddela Tullverket att så är fallet.

Varför du blandar in PostNord vet jag inte riktigt, det är inte deras ansvar att du betalar dina räkningar i tid. Hade det varit viktigt för Svea Ekonomi att se att du får räkningar och att ha underlag på att den faktiskt kommer fram hade de skickat räkningarna som rekommenderat brev. Det sagt så får du ju ingen förseningsavgift för ett par dagar om de inte varit snabba, och att de använder ett annat bolag för att fakturera hade inte heller varit något problem om du hade kollat med FedEx. FedEx vet givetvis om de fakturerat via Svea Ekonomi eller inte. 2:a var första bankdagen, så de har knappast skickat någon påminnelse än eller hunnit skicka det till sitt inkassobolag. Fordran uppkom genom att du tog emot försändelsen från kuriren som sagt, inte när fakturan skickades eller mottogs.

Kort nej, du kan inte bestrida avgifter som uppkommer för att brev försenas eller tappas bort, du har inget avtalsförhållande med PostNord i det här fallet, det har den som skickar brevet och det är en helt oförsäkrad tjänst de valt att använda och helt utan någon kvittens på leverans för den delen.

Hade de skickat ut en påminnelse hade påminnelseavgiften för den delen blivit max 60 kr och max 180 kr för inkassoavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Det är väl enbart PostNord som levererar brev? Har egentligen ingen koll på sådant, bara något jag antog.

Precis som det tidigare sagt, så är det inte bara PostNord, hos mig får vi också post från Bring. Var länge sedan ( typ när jag föddes) som postmonopolet avskaffades

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Svea Ekonomi.......

Betala allt de kräver sedan så bestrider du allting. Postnord har ju egentligen inte med det här att göra mer än att de förmedlar din beställning.

Värre skitbolag än Svea Ekonomi får man leta efter!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Tack för svar! Vill förtydliga att den ursprungliga leveransen skedde med FedEx, fakturan skickades dock (antar jag) med PostNord då det kom genom brevlådan vid samma tillfälle som julkorten samt en Ica Buffé från December kom. Det är väl enbart PostNord som levererar brev? Har egentligen ingen koll på sådant, bara något jag antog. Med alla andra leverantörer så måste de ringa för att de inte kan komma in genom porten till lägenheten.

Hatar hus som ditt som vägrar ge kod/nyckel till bud oavsett hur mycket man ligger på. Händer inget innan de som bor där också börjar klaga vilket kan ta år för att folk inte vet att det är flera bolag som delar brev. //En som kan dela tusentals brev/paket på en dag fast folk inte ens vet att vårat företag finns.

Det kan förövrigt lägga på dagar/veckor på leverans pga låsta dörrar eller dåligt märkta lådor.

Förövrigt är det sällan något företag gnäller om man är någon dag sen med att betala. Många brukar inte bry sig även om man är två veckor sen och eventuella extra avgifter blir ofta makulerade genom ett samtal till kundtjänst om man faktiskt betalt före man får brevet med förseningsavgift.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Svea Ekonomi.......

Betala allt de kräver sedan så bestrider du allting. Postnord har ju egentligen inte med det här att göra mer än att de förmedlar din beställning.

Värre skitbolag än Svea Ekonomi får man leta efter!

Svea Ekonomi är inte en myndighet, det är ett privatägt bolag. Det är bara med myndigheters fakturor som man ska betala innan man bestrider dem.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB