Faktura levererad efter förfallodatum
Hej!
Beställde en Odroid C2 från hardkernel som blev levererad från Syd Korea inom rimlig tid. Betalade produkten via Pay Pal vill jag minnas.
Idag, 2019-01-04, fick jag hem ett brev (med andra försenade saker som julkort) innehållandes en faktura för att betala tullavgift, moms, admin och moms på admin (Vilket jag tycker är löjligt och lite av en stöld men inte vad tråden handlar om.) Denna faktura har då sitt förfallodatum 2019-01-01... Jag fick den alltså efter att den skulle ha betalats. Jag har självklart betalat den nu, ringde Svea Ekonomi (som skickat fakturan) för att fråga om detta men fick veta att jag ringt fel avdelning och att den rätta avdelningen hade stängt och öppnar först på Måndag igen.
Min fråga gäller eventuella påminnelseavgifter. Jag anser att jag inte gjort något fel och därför inte borde behöva betala någon eventuell påminnelseavgift, men jag ringde PostNord idag också och enligt deras kundtjänst är det inget de ger ersättning för. Min fråga är då alltså vad för rättigheter jag har här? Finns det möjlighet att bestrida en eventuell påminnelseavgift? Skulle det vara relevant i mitt fall? Vilka konsekvenser kan det få?
Vill förtydliga att det egentligen inte är pengarna som är problemet här, utan att det p.g.a. PostNords misstag finns en risk för att jag måste betala mer än vad jag borde och att PostNord inte tar ansvar för sådant när det är deras egna misstag som lett till denna merkostnad för mig som konsument. Det är ju också tullavgift som man aldrig är helt säker på om man ska få eller inte, så jag visste ju inte att det fanns en faktura jag skulle betala innan det kom nu idag med posten. Vill också förtydliga att jag inte vet om jag kommer få en påminnelseavgift eller inte, så detta är mer av en frågeställning utifall att jag skulle få det.
Har försökt söka på min frågeställning men kan tydligen inte ställa frågan tillräckligt bra då Google bara ger helt irrelevanta resultat.